Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Radim Vizváry © Dušan Vukić

Před­ní čes­ký mim Radim Vizvá­ry vystou­pil na 21. roč­ní­ku Bel­gra­de Dan­ce Fes­ti­val, jed­no­ho z nej­vý­znam­něj­ších evrop­ských taneč­ních fes­ti­va­lů. Ve dnech 19. a 20. břez­na zde ode­hrál svou slav­nou insce­na­ci Sólo, stal se tak prv­ním uměl­cem, kte­rý zde pub­li­ku před­sta­vil umě­ní pan­to­mi­my a tepr­ve čtvr­tým čes­kým auto­rem, jehož dílo bylo na fes­ti­va­lu uve­de­no. Úspěš­ným vystou­pe­ním před­chá­ze­la i tis­ko­vá kon­fe­ren­ce pro srb­ská… Pokra­čo­vat ve čte­ní Čes­ká pan­to­mi­ma opět v zahra­ni­čí: Radim Vizvá­ry na pres­tiž­ním Bel­gra­de Dan­ce Festival

Odvážné praxe a tělesné zkušenosti žen v performativním umění II.: Feministická politizace v praxi

Dance Floor©Dana Maxim

Mezi prv­ní­mi tře­mi zaha­jo­va­cí­mi per­for­man­ce­mi 10. roč­ní­ku Baza­ar Fes­ti­val může­me vysle­do­vat spo­leč­ný znak pozná­vá­ní, vychá­ze­jí­cí­ho z umě­lec­ké­ho výzku­mu. Jed­not­li­vé uměl­ky­ně se ve svých per­for­man­cích dotý­ka­jí témat mocen­ských vzta­hů, vede­ných vál­kách, kli­ma­tic­ké kri­zi nebo posta­ve­ní žen ve spo­leč­nos­ti. Per­for­mer­ky spo­ju­je těles­ná zku­še­nost, z níž čer­pa­jí a pře­dá­va­jí zís­ka­né poznatky pro­střed­nic­tvím scé­nic­ké­ho umě­ní, kte­ré spl­ňu­je leit­mo­tiv letoš­ní­ho fes­ti­va­lu – odváž­né pra­xe.… Pokra­čo­vat ve čte­ní Odváž­né pra­xe a těles­né zku­še­nos­ti žen v per­for­ma­tiv­ním umě­ní II.: Femi­nis­tic­ká poli­ti­za­ce v praxi

Saburo Murakami — muž procházející papírovými zástěnami

Zná­te japon­ské­ho uměl­ce Sabu­ra Mura­ka­mi­ho? Člen ósac­ké hap­pe­nin­go­vé a umě­lec­ké sku­pi­ny Gutai Bidžut­su Kjó­kai (Gutai Biju­t­su Kyo­kai, dosl. Kon­krét­ní umě­lec­ká aso­ci­a­ce) a je zná­mý pře­de­vším svý­mi per­for­man­ce­mi pro­la­mo­vá­ní papí­ru (kami-jabu­­ri), při nichž pro­rá­žel kraf­to­vý papír napnu­tý na vel­kých dře­vě­ných rámech. Pro­la­mo­vá­ní papí­ro­vých zástěn je kano­nic­kým dílem v ději­nách japon­ské­ho pová­leč­né­ho umě­ní a per­for­man­ce art.

Odvážné praxe a tělesné zkušenosti žen v performativním umění I.: Kybernetická říše elfů

Magda Szpecht © Mateusz Skwarczek / Agencja Wyborcza.pl

Mezi prv­ní­mi tře­mi zaha­jo­va­cí­mi per­for­man­ce­mi 10. roč­ní­ku Baza­ar Fes­ti­val může­me vysle­do­vat spo­leč­ný znak pozná­vá­ní, vychá­ze­jí­cí­ho z umě­lec­ké­ho výzku­mu. Jed­not­li­vé uměl­ky­ně se ve svých per­for­man­cích dotý­ka­jí témat mocen­ských vzta­hů, vede­ných vál­kách, kli­ma­tic­ké kri­zi nebo posta­ve­ní žen ve spo­leč­nos­ti. Per­for­mer­ky spo­ju­je těles­ná zku­še­nost, z níž čer­pa­jí a pře­dá­va­jí zís­ka­né poznatky pro­střed­nic­tvím scé­nic­ké­ho umě­ní, kte­ré spl­ňu­je leit­mo­tiv letoš­ní­ho fes­ti­va­lu – odváž­né pra­xe.… Pokra­čo­vat ve čte­ní Odváž­né pra­xe a těles­né zku­še­nos­ti žen v per­for­ma­tiv­ním umě­ní I.: Kyber­ne­tic­ká říše elfů

George – identita ženy ukrytá ve jméně

Žen­ské téma, inte­gri­ta, eman­ci­pa­ce, femi­nis­mus, pay gap, me too, man­žel­ství pro všech­ny a mno­ho jiných. Sou­čas­ná spo­le­čen­ská téma­ta, kte­rá mají někdy vět­ší, někdy men­ší pro­stor ve veřej­né dis­ku­zi. Na pomy­sl­ném sto­le už ale leží dlou­ho a že by byla vyře­še­na se mi nezdá. Lze je vůbec vyře­šit? Eliš­ka Řího­vá a kol. se pouš­tě­jí do inter­pre­ta­ce pří­bě­hu Geor­ge Sand. Fran­couz­ské roman­tic­ké spi­so­va­tel­ky,… Pokra­čo­vat ve čte­ní Geor­ge – iden­ti­ta ženy ukry­tá ve jméně

Fabula Sylvestris aneb co do lesa nepatří

Fabula Sylvestris©Musaši Entertainment Company

Luboš a Miloš, pan Hlad­ký a Boban Vaz­ba – hlav­ní posta­vy lout­ko­vé les­ní pohád­ky Fabu­la Syl­vestris. Hrdi­no­vé pros­té­ho pří­bě­hu o čis­to­tě lesa, pří­ro­dy i přá­tel­ství. Berou spra­ve­dl­nost do vlast­ních rukou a razí vstříc potres­tá­ní naru­ši­te­lům kli­du a pořád­ku v jejich hoo­du. Aktu­ál­ní? Stá­le více, obzvlášť, když si vidím, že mi v úno­ru pod okny kve­tou kro­ku­sy. Vypra­věč­ský jazyk pří­bě­hu balan­cu­je na hra­ně mezi… Pokra­čo­vat ve čte­ní Fabu­la Syl­vestris aneb co do lesa nepatří

17. 4. – 18. 4. CO.LABS a Vize tance

w♀men in art  © Co.Labs

Vize tan­ce půso­bí i v regi­o­nech. Vize tan­ce se spo­lu­po­dí­lí na orga­ni­za­ci dru­hé­ho roč­ní­ku kon­fe­ren­ce w♀men in art své­ho čle­na, brněn­ské­ho kul­tur­ní­ho cen­t­ra CO.LABS.Téma­tem letoš­ní­ho roč­ní­ku kon­fe­ren­ce je Mateř­ství / rodi­čov­ství.Dvou­den­ní akce se usku­teč­ní v Brně v kre­a­tiv­ním hubu KUMST. Regis­tra­ce jsou již spuš­tě­ny: regis­tra­ce w♀men in art

Lawrence Malstaf: Shrink (2010)

Shrink © Lawrence Malstaf

Tvor­ba Lawren­ce Mal­sta­fa je fas­ci­nu­jí­cím roz­po­rem mezi vědou a tech­no­lo­gií, kte­rý čas­to vytvá­ří smys­lo­vé zážit­ky, jež se vymy­ka­jí inte­lek­tu­ál­ní ana­lý­ze. Toto oce­ně­né před­sta­ve­ní Shrink vyzva­lo divá­ky k pře­mýš­le­ní a ana­lý­ze lid­ské podo­by, když byli dob­ro­vol­ní­ci zaba­le­ni do plas­to­vé­ho koko­nu, sym­bo­lu potře­by ochra­ny lid­stva i jeho ohro­že­ní v boji o pře­ži­tí. Pro veřej­nost to byla jedi­neč­ná pří­le­ži­tost nechat se ver­ti­kál­ně zavě­sit a vaku­o­vě… Pokra­čo­vat ve čte­ní Lawren­ce Mal­staf: Shrink (2010)

Ozdravná síla tance Dance Well proudí právě jeden rok

Dance Well © Adéla Vosičková

Umož­nit pra­vi­del­ná setká­ní s tan­cem lidem, kte­rým do živo­ta vstou­pi­la Par­kin­so­no­va cho­ro­ba nebo jiné pohy­bo­vé ome­ze­ní, a vlast­ně všem, kte­rým leží na srd­ci vzá­jem­ná péče a chtě­jí si dopřát ozdrav­nou sílu tan­ce. Prá­vě s tím­to cílem zahá­jil v břez­nu 2023 Tanec Pra­ha z.ú. taneč­ní lek­ce v rám­ci mezi­ná­rod­ní­ho pro­jek­tu Dan­ce Well.  Úvod­ní setká­ní se kona­lo 14. břez­na 2023 v KC Vozov­na na praž­ském… Pokra­čo­vat ve čte­ní Ozdrav­ná síla tan­ce Dan­ce Well prou­dí prá­vě jeden rok

Performance Soft Spot z perspektivy instalativního umění 

SoftSpot©SoftSpot

Taneč­ní dílo Soft Spot maďar­ské cho­re­o­gra­f­ky Adri­enn Hód vysti­hu­je něko­lik základ­ních rysů. Per­for­man­ce chy­bí nara­ce, absen­tu­je v ní mimic­ké vyjá­d­ře­ní taneč­nic a je zalo­že­ná pře­váž­ně na těles­ném vyjá­d­ře­ní emo­cí. Cho­re­o­gra­f­ka ve svém díle snou­bí cho­re­o­gra­fic­ké prin­ci­py s prin­ci­py insta­la­tiv­ní­ho umě­ní, čímž nabí­zí neotře­lý pří­stup k sou­čas­né­mu tan­ci. Sou­čás­tí per­for­man­ce jsou taneč­ni­ce Mar­ti­na Hajdy­la a Soňa Feri­en­čí­ko­vá. Prin­cip insta­la­tiv­ní­ho umě­ní spo­čí­vá v orga­ni­za­ci insta­la­ce… Pokra­čo­vat ve čte­ní Per­for­man­ce Soft Spot z per­spek­ti­vy insta­la­tiv­ní­ho umění