Mezi prvními třemi zahajovacími performancemi 10. ročníku Bazaar Festival můžeme vysledovat společný znak poznávání, vycházejícího z uměleckého výzkumu. Jednotlivé umělkyně se ve svých performancích dotýkají témat mocenských vztahů, vedených válkách, klimatické krizi nebo postavení žen ve společnosti. Performerky spojuje tělesná zkušenost, z níž čerpají a předávají získané poznatky prostřednictvím scénického umění, které splňuje leitmotiv letošního festivalu – odvážné praxe.
Slavnostní zahájení Bazaar Festival odstartovala polská divadelní režisérka Magda Szpecht se svou multimediální přednáškou Cyber Elf. V performativní lekci přibližuje pozici kybernetické aktivistky, která bojuje proti ruské propagandě a dezinformacím.
Cyber Elfka © Maurycy Stankiewicz
Magda Szpecht: polská umělkyně a kybernetická elfka. Dvě na první pohled vzájemně vzdálené pozice osobního a aktivistického života, který performerka vede. Performancí hned zpočátku dává na srozuměnou, že pohádkoví elfové neexistují. Ale ti kybernetičtí ano. Jsou to skryté identity skrze vytvořeného avatara. Využívají komunikační platformy jako je Signal, Telegram nebo Discord. Na té poslední se Magda Szpecht schovává pod přezdívkou Sukeban, což je japonské označení pro vůdkyni ženského gangu. Tímto způsobem reflektuje a zastupuje genderové postavení ženy v oboru informačních technologií. K vytvoření svého avatara ve skutečném životě a na jevišti jí napomáhá kostým v podobě přidělaných elfských uší, díky čemuž naplňuje svou postavu kybernetické elfky. Tento způsob odosobnění jí napomáhá se udržet v psychické rovnováze, jelikož se dennodenně setkává s násilným obsahem videí zachycených ve válce na Ukrajině. Zároveň své obě pozice ztělesňuje v lektorské performance, kde propojuje svou praxi s uměním s aktivistickou praxí. Prostřednictvím umění sděluje nepříjemné věci a přináší poučení, které získala ze své činnosti.
Scénografie performativní lekce evokuje prostor pracovny, v níž Magda Szpecht jako kybernetická elfka pracuje a shromažďuje informace. Prostor je vyplněn pracovními stoly, kancelářskou židlí, dvěma notebooky a dvěma televizory, které jsou obklopeny pokojovými květinami. Na obrazovkách televizorů se objevují doprovodné obrázky k mluvenému slovu autorky/aktérky. Hlavní obsah ve formě prezentace je promítán na velkém plátně v zadní části jeviště. Magdu Szpecht se snímá po celou dobu představení kamera, a obraz její tváře se tak objevuje v prezentaci na obrazovce v zadním plánu scény. Diváci jí tak neustále mohou vidět do tváře, i když pracuje za monitorem, což přináší osobnější rovinu komunikace směrem k publiku. Pomocí led světel modré a oranžové barvy a přístroje na mlhu dodává prostoru estetickou vizualizaci magie. Průběh přednášky je zatraktivněn prostřednictvím reprodukované elektronické hudby, jejíž hlasitost se mění dle potřeby.
Cyber data cyber elfy v až příliš skutečném světě. Tohle není matrix. Tohle žijeme. © Maurycy Stankiewicz
Během multimediální přednášky se dozvídáme o cestě Magdy Szpecht a jejím rozhodnutí stát se kybernetickou elfkou. Publiku konkrétně demonstruje a představuje průběh analyzování videa, jehož obsah se ukáže jako zmanipulovaný. Touto formou Magda Szpecht umocňuje svou pozici znalce, jelikož vykazuje odborné dovednosti. Pravdivost politických tvrzení dokládá pomocí fotek, videí nebo článků. Ve své pozici kybernetického elfa například shromažďuje záznamy ukrajinských civilistů, kteří byli svědky válečných bojů. Každé video podrobuje analýze a následně doplňuje vytvořenou mapu postižených míst, aby byly vidět násilné a nehumánní akty ruskou armádou. Přibližuje taktéž práci tzv. „IT – army“, která blokuje šíření dezinformací a upozorňuje na ně vládní správu. Přednáškou se Magda Szpecht dostává k sovětské minulosti a někdejší snaze Ruska vyrovnat se Západu. Doprovodné materiály jsou složené z rozhovorů s Vladimírem Putinem, na nichž Szpecht demonstruje jeho snahu o performativní utváření obrazu sebe sama jako silného vůdce.
Magda Szpecht se obrací a komunikuje s diváky. Ponechává publikum v pozornosti a obezřetnosti nad nekontrolovatelně se šířícím dezinformačním obsahem internetu. Představuje nejenom osvětu kybernetických elfů, ale taktéž svou snahu pomáhat lidem najít své blízké ztracené ve válce na Ukrajině. Rovněž odkazuje na centrum pro opuštěná zvířata nebo poukazuje k varšavskému krizovému centru SDK Slonecznik, na které upozorňuje tzv. „dekolonizačním trikem“. Bílé triko Magdy Szpecht má potisk s nápisem „Decolonize Russia“, čímž vyjadřuje politický názor k potřebě potlačení ruského imperialismu. Triko je součástí merch prodeje, kterým lze přispět na humanitární pomoc na Ukrajinu v krizovém centru, které je zároveň otevřeným multikulturním prostorem.
Cyber Elf, Koncept a performance: Magda Szpecht, Dramaturgie: Olga Drygas, Video: Natan Berkowicz & DZIKI, Hudba:
Krzysztof Kaliski, Poděkování: Kristė Savickienė (SIRENOS) & Olga Drygas (Nowy Teatr) Produkce a kurátorství:ÆFEKT: Michał Rogulski, Premiéra: 1. 9. 2022, Varšava. Psáno z reprízy 15. 3. 2024 v divadle Ponec.