Luboš a Miloš, pan Hladký a Boban Vazba – hlavní postavy loutkové lesní pohádky Fabula Sylvestris. Hrdinové prostého příběhu o čistotě lesa, přírody i přátelství. Berou spravedlnost do vlastních rukou a razí vstříc potrestání narušitelům klidu a pořádku v jejich hoodu. Aktuální? Stále více, obzvlášť, když si vidím, že mi v únoru pod okny kvetou krokusy.
Vypravěčský jazyk příběhu balancuje na hraně mezi doslovností a naivitou. Divák, který je hravý a patřičně otevřený rád přijme, že se nachází uprostřed temného lesa, a že pro zničení ukrutného plasťáka není třeba okázalý efekt, ale naopak prostý znak. Postačí zlouna neohrabaně strčit do plastového pytíku. Kéž by to tak bylo i ve skutečnosti. Roztomilá loutkárna skrývá mnohem palčivější téma než je „pouze“ spravedlnost na území lesa, a i když globální problém jedno zhlédnuté představení jistě nevyřeší, třeba bude kapkou v moři, která nakonec pomůže celku.
Fabula Sylvestris©Musaši Entertainment Company
Jedním z oblíbených, a divadelně vděčných výrazových prostředků, je kontrast. Tvůrci inscenace využívají na jedné straně explicitní až realisticky detailní prvky typu zaječní bobky a miniaturní lopata v rukou loutek. Na straně druhé vytváří přiznaně „primitivní“ a civilně vytvořenou atmosféru „plastového podsvětí“ pomocí nasazené červené pet lahve na lampičku nebo kousků mechu tvořících les. Obojí tvoří gag. Obojí jinak, přesto úspěšně. A takových je v téhle eko loutkárně ještě hodně.
U loutkových představení tohoto typu cením nevyčerpatelnou hravost, nechtěný vtip i jedinečné momenty, které jsou pro divadlo a jeho neopakovatelnost příznačné. Jmenuji alespoň dva z nich. Pragmatické vracení “nezbedného” mechu zaseknutého o kostým loutky zpět na jeho původní místo nebo instalování titěrných nástrojů do rukou loutek. Přiznaně trapné a dlouhé, nicméně vytvářející krásný situační humor, který je v případě Luboše a Miloše bafajících stoprocentně přírodní kuřivo laskavě pohladí.
Fabula Sylvestris©Musaši Entertainment Company
Celý set-up, v němž se děj začínal odehrávat mě vzal do kulis Svěrákova Smradova ve filmu Kuky se vrací (2010). Této podobnosti jsem se nemohla zbavit až do konce. Tematicky si Fabula Sylvestris bere jen část toho, co bylo obsaženo v Kukym. Je to především téma ekologie a procesy vzniku a zániku v přírodě. Příběh je samozřejmě jiný a myslím, že tvůrci neměli ani ambici s mou asociací jakkoli soupeřit. Jen se zamýšlím nad tím, co nového mi jako dikovákovi Fabula Sylvestris přináší. Téma to bohužel není, zápletka asi taky ne.
Fabula Sylvestris©Musaši Entertainment Company
Jeho originalitu a přidanou hodnotu spatřuji asi v již zmíněném kontrastu naivity a propracovanosti/konkrétnosti/doslovnosti. Humor, který díky tomu na miniaturním jevišťátku vzniká a daří se mu vkrádat se až do publika je pro mě jedinečný. A přestože bitvu s plastovou dobou povedeme s nejistým výsledkem ještě dlouho, stojí jistě za to větrné mlýny nenechávat odevzdaně být.
Fabula Sylvestris – Musaši Entertainment Company – Malá inventura 2024
Připravili: Adam Páník, Tereza Havlová, Kateřina Bejčková, Anastázie Dobrodinská, Františka Jesenská, Boris Jedinák