Studio ALTA vypravilo minulý týden ve čtvrtek (22. 2. 2024) svůj čtvrtý PerformanceBus. S řidičem Marcelem za volantem jsme vyrazili vstříc místům, jež nejenom zahraničním hostům, ale druhdy ani rodilým Středočechům nemusí být tak známá, jako zavedená kulturní epicentra Alty, Venuše ve Švehlovce, Archy+, Ponce nebo Vily na Štvanici. Na cestě za novými obzory performance, mimo etalony kulturního dění, nás čekaly tři zastávky, dvě performance, jedna vernisáž a jedno filmové promítání v autobuse s živým dabingem.
PerformanceBus je projektem cyklu SPA, v jeho rámci se, jak by mohl název napovídat, nepropojují lázeňské oblasti. Propojují se tvůrci/tvůrkyně performance a body artu, a zájemci o akční umění v nejširším slova smyslu. PerformanceBus nemapuje žánr performance art, ale kvalitu performativity v jejích nejrůznějších podobách. Účelem cyklu je hledat spojení mezi akcemi a performancemi, rovinutí SPA do různých regionů, v nichž se také odehrává celá řada akcí, např. do Brna, Olomouce, Opavy. Jeden z kurátorů tour, cyklu SPA a chaperon výjezdu a performer Petr Dlouhý se s účastníky tour PerformanceBus uvítal už krátce po deváté před Studiem Alta U Českých lodenic, v poetickém prostředí Libeňského přístavu, odkud v uplynulých dvou letech vyjížděl PerformanceBus již třikrát. Vždy s řidičem Marcelem, jednou bez Petra, a tentokrát s druhou polovinou kurátorského duaAntonínem Brindou, kostýmní výtvarnicí a scénografkou Neitah Janzig a výtvarnicí a kurátorkou Kristýnou Pozlerovou.
„Performancí rozumíme široké spektrum aktivit. Od samotné jízdy a sledovaní naší pozornosti po nakupovaní v hypermarketu nebo instalovaní pop-up výstavy …“
Petr Dlouhý
Petr Dlouhý © Tomáš Kubart
První zastávkou byl hypermarket Albert na Jičínské v Mladé Boleslavi, kde jsme „přistáli“ jen 25 minut od výjezdu z loděnic. Akci designoval polský umělec a performer Michal Salwiński, a šlo o derivát či re-enactment jeho akce z roku 2022, během níž pozval diváky, aby se připojili k zážitku z nakupování, a jejich průvodcem byla postavička Astronauta. Na mě v Albertu čekal miniaturní plastový průvodce Arnold, ale to jsem ve chvíli, kdy řidič Marcel brzdil na Jičínské, ještě nemohl vědět. Se zastávkou u Alberta jsme totiž dostali také první úkol. Na papírové tašce, kterou každý z účastníků dostal, stály, jako v každém happeningu, tyto instrukce:
Můj kamarád Arnold. © Tomáš Kubart
„Předpis
Postupujte podle níže uvedených kroků a zažijte nákupní kouzlo.
1. Najděte skryté místo, kde vás nikdo neuvidí.
Záleží na tom, kde otevřete kouzelnou papírovou tašku, uvnitř níž jsou ukryty poklady. S prozkoumáváním vesmíru si dejte na čas, může tam být spousta zaneprázdněných lidí a sledujících kamer.
Ale když důvěřujete kouzlu, najdete v tomto vesmíru tajné místo.
Jakmile se tam ocitnete, přejděte ke kroku 2.
2. Podívejte se do kouzelné nákupní tašky.
Uvnitř najdete malého společníka a sušenku.
Nejprve věnujte sladkou chvilku otevření sušenky, přečtěte si nákupní kouzlo a chvíli nad ním rozjímejte.
3. Vzpomeňte si na nákupní kouzlo.
Několikrát si kouzlo potichu zopakujte. Je nezbytné si kouzlo zapamatovat. Až budete chtít pokračovat, přejděte ke kroku 4.
4. Přivítejte svého nákupního společníka (malou bytost z pytlíku).
Magická síla k vám seslala maličkého společníka a ten je zde, aby vám požehnal.
Chvíli se se svým novým drobným společníkem seznamujte podle kroku 5.
5. Najděte pro svého drobného společníka jméno.
Můžete se inspirovat některým ze zboží, které můžete vidět všude kolem sebe. Ukažte drobnému společníkovi předměty z tohoto vesmíru a vyberte ten, který se mu líbí a podle kterého se bude jmenovat.
6. Ukažte drobnému společníkovi okolí nákupního vesmíru.
Prozkoumejte nákupní vesmír, jako byste zde byli úplně poprvé.
Udělejte z toho kouzelný okamžik a vyfoťte se na oslavu s drobným společníkem.
Váš nový společník se tak bude cítit ještě více vítaný, a to vás obdaří.
7. Připomeňte si magické kouzlo ze sušenky.
Věnujte chvíli rozjímání nad kouzlem nakupování.
Ponechejte si ho jako vnuknutí pro svůj výběr v čísle 8.
8. Najděte pamlsek.
Posledním úkolem je najít pamlsek
který vás rozzáří, který zahřeje vaše srdce.
Drobný kouzelný společník vám žehná.
Držte ho v ruce jako průvodce kouzelným nakupováním.
Důvěřuj kouzelné síle a nespěchej s hledáním pamlsku.
9. Jakmile najdete kouzelnou pochoutku, přečtěte si pokyny na spodní straně kouzelné tašky.“
Kouzelná taška. © Tomáš Kubart
Jednoduchý happening nás provedl nákupním centrem, a naučil nás dívat se na něj jako na „vesmír“. Naučil nás, že pohybovat se v indiferentním a obecně známém prostředí může být zcela nový a neopakovatelný zážitek, pokud do svého pohybu propašujeme jenom trošku hravosti. Hledání úkrytu pro otevření tašky nebylo tak náročné a napínavé, jako procházení prostor hypermarketu s malým společníkem, a hledáním propriet, jež by ho mohly zaujmout. Já měl postavu papouščího kosmonauta z kindervajíčka, a v knihkupectví jsem ho pojmenoval Arnold, protože se mu líbila jeho kniha Be Useful: Seven tools for life. Nedokáži dohlédnout, co z toho bude dál. Arnold už týden stojí na poličce knihovny, a zabývá se čímkoliv jiným než otázkou vlastní užitečnosti.
Kosmonaut Arnold na knihovně se svým velkým vzorem. © Tomáš Kubart
Po první zastávce jsme dostali výletní úkol: na konci cesty bychom se měli zúčastnit vernisáže v Barchově. Aby ale mohla vůbec nějaká vernisáž proběhnout, museli jsme vytvořit umělecké artefakty, jež by mohly kurátorky instalovat. Milí neznámí se tak stalo výstavou work in progress, jež uzavřela naši společnou cestu. Každý z nás měl napsat a nakreslit pohlednici: napsat a nakreslit příběh o městě, v němž žijeme/žili jsme, a chceme o něm vyprávět někomu blízkému. Někomu, kdo i když je blízký, je zrovna dost daleko na to, aby ho/jí dopis zastihnul.
„Milí neznámí, milí neznámí, kdyby toto byl můj ideální svět, opravdu a zcela jistě byste se setkali, ač třeba pouze jednou. Neznámí jeden druhému byste však byli schopni ukázat srdce, myšlenky a touhy tak, jak mnohým doposud ne. Ryzí a opravdové. Chtěli byste se navzájem ptát, ujišťovat a zneklidňovat jako nikdy předtím. Jako kdybychom už věděli, že si toho máme všichni tolik co ukázat, na povrchu skrytého někde hluboko. Vše by se počítalo a nebylo by se čeho bát. Jako kdybychom tu byli pouze jeden pro druhého a měli odvahu sounáležitě objevovat.“
Kristýna Pozlerová
Theatron ve Valdštejnské lodžii s kastelánem Jiřím Vydrou. © Tomáš Kubart
Druhou zastávkou byla unikátní barokní památka Valdštejnské lodžie v Jičíně, kterou v letech 1627 – 1632 nechal vystavět Albrecht z Valdštejna, a která se už nyní může pochlubit nevídaným divadelním sálem Theatron, a zákoutími lodžie nás provedl kastelán a Jiří Vydra. A právě v lodžii jsme mohli zažít dva uchvacující divadelní zážitky. Krajina v batůžku tří mladých autorek/autorů Markéty Labusové, Ivy Ščerbákové a Tomáše Maška, studujících KALD DAMU (Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku — Autorská tvorba a psychosomatika) zanesla diváky a divačky na 45 minut na daleký irský venkov. Představení v angličtině pomohlo zvýraznit atmosféru, Labusové a Ščerbakové irský přízvuk jakoby sestoupil z irské vrchoviny. V sále se zhaslo, potemněla i scéna – podlouhlý stůl a tři židle. Vše začalo ožívat s rozžetím drobného světýlka na tyčce, které se začalo pohybovat prostorem. Propadli jsme se storytellingem do mokrého a deštěm prodchnutého příběhu návštěvníků irské highlands. Hudebně-objektové vyprávění z krajiny ovcí, mlčenlivých lidí a příběhů, v nichž se překvapivě snoubí irský folklór s moravskými lidovkami.
TNa dně irského batůžku najdeme nejen krajinu, ale i střípky irské duše. © Tomáš Kubart
Po posledních tónech objektové inscenace nebylo příliš času na vstřebání emocí: v patio lodžie již procházel performer Miloš Šejn, s krosnou na zádech. Jenže v teplotách těsně nad nulou se rozhodl měřit teplotu vody v dřevěném sudu hlavou. Nakláněl se stále hlouběji a hlouběji, a s každým vynořením mu z hlavy stékala voda přes montérky a krosnu s hliníkovou konstrukcí. Procházel křečovitými a rozvážnými kroky nádvořím, jeho fenomenální tělo absolutně absorbovalo tělo sémantické, magnetizoval a přivlastnil si celý vnější prostor lodžie.
Toto není theatron. Ale divadlo se tu v 17. století hrálo … © Tomáš Kubart
Jednu z divaček dokonce chytil za ruce, a společně došli, držíc se stále za ruce, až do zahrad. Tam jí opustil, rozhlížel se po neviditelných hejnech ptáků, jako malé dítě projevoval nadšení z krásných opeřenců, které jsme my ostatní vidět nemohli: „Ech! Ach!“ Postupně přešel k lodžiovému schodišti, po něm se skutálel dolů, „ustlal“ si na posledních dvou schodech. Promáčený skicář nechal svému osudu. Přešel k živému keři, doslova se do něj ponořil, a „vyplaval“, nadšený úlovkem drobného lístečku, který věnoval nejblíže stojící divačce. Kouzlo skončilo.
Šaman Šejn začíná kouzlo. © Tomáš Kubart
Posledním zastavením byla zastávková galerie v Barchově. Ve své rodné obci, v níž se, krom highlitů v podobě zvoničky na návsi, pomníku barchovským legionářům a hasičského závodiště, návštěvníkům nabízí zejména malebná krajina, se umělkyně a kurátorka rozhodla založit galerii Chov v někdejší autobusové zastávce. V roce 2018 přišla Kristýna Pozlerová na obecní úřad v Barchově s myšlenkou vytvoření galerijního prostoru v bývalé autobusové zastávce. Obec myšlenku přijala, na zastupitelstvu schválila, a na obecní náklady zastávku zrekonstruovala. V srpnu 2019 proběhla první vernisáž, a to někdejšího ateliérového vedoucího Kristýny Pozlerové, Jiřího Kovandy. Naše performance-výprava k zastávce dorazila v podvečer.
„Ve čtvrtek 22. února odpoledne přijel po třetí hodině do Barchova autobus mimo klasický jízdní řád. Na jeho palubě bylo přibližně 40 lidí, kteří se sešli z různých koutů světa, aby vyjeli do Prahy a seznámili se s kulturními aktivitami mimo umělecká epicentra. Možná zní neuvěřitelně, že se v Barchově objevili lidé z Drážďan, Berlína, Mnichova, Arméie nebo Kanady a všech koutů České republiky. Jako návštěvníci z neznáma ale přijeli s respektem, zvídavostí a otevřenou náručí. Přímo na autobusové zastávce zinscenovali vernisáž pozdravů z našich domovů, aby zdůraznili, že Galerie CHOV má své místo na kulturní mapě ČR i širokého světa.“
Petr Dlouhý
Jakkoliv můj den začal v Olomouci už ve 4 ráno, na konci „cesty „tour de PerformanceBus” jsem necítil únavu. Ještě kolem deváté ráno jsem postával u loděnic, a polemizoval sám se sebou, jestli budu v autobuse pospávat, nebo se připravovat na výuku, program šestihodinové cesty byl tak vyvážený, že jsem získával energii nejen z každé zastávky, ale i během cesty. Rozhovory s dalšími spolucestujícími, poetické okamžiky ve Valdštejnské lodžii, nakažlivé kouzlo tvořících a tvůrčích lidí, kouzelný příběh Krajiny v batůžku, to vše utvářelo atmosféru cesty, která se mezi návštěvníky rozlévala jako vůně. Takhle jsem si kdysi představoval happeningy Wolfa Vostella. Petr Dlouhý s Antonínem Brindou dokázali v nápaditě a harmonicky rozvržené dramaturgii rozprostřít před diváky/divačkami širokou škálu akční tvorby, v níž představovala přední kvalitu prézentnost, která ostatně překryla re-prezentativní médium filmu na konci cesty: živý dabing Speed (Nebezpečná rychlost, 1994) zpřítomnil důležitost aspektů performativity, a současně doslovil, že zastavit se může znamenat konec.
„Zastávková” galerie CHOV může připomínat prostorově skromnější Ukradenou galerii. Princip je podobně guerillový. © Tomáš Kubart
SPA: PerformanceBus – Studio Alta
22. 2. 2024, 9:30 – 17:30
kurátoři: Petr Dlouhý, Antonín Brinda
trasa: Studio ALTA — Hypermarket Albert v Mladé Boleslavi — Valdštejnská lodžie v Jičíně — Galerie Chov v Barchově
participující umělci*umělkyně: Michał Sałwinski, Markéta Labusová, Iva Ščerbáková a Tomáš Mašek, Miloš Šejn, Neitah Janzig, Kristýna Pozlelrová
1 komentář