Ve čtvrtek budou slavnostně vyhlášeni finalisté jubilejního 15. ročníku přehlídky Taneční učitelé roku

Ve čtvr­tek 16. květ­na 2024 od 17 hodin pro­běh­ne ve Vel­kém sále Měst­ské knihov­ny v Pra­ze finá­le a slav­nost­ní vyhlá­še­ní výsled­ků 15. roč­ní­ku pře­hlíd­ky Taneč­ní uči­te­lé roku 2024. Do letoš­ní­ho roč­ní­ku pře­hlíd­ky cho­re­o­gra­fií pro mlá­dež se zapo­ji­li tvůr­ci ze základ­ních umě­lec­kých škol a taneč­ních stu­dií z celé Čes­ké repub­li­ky, pod­mín­kou byla věko­vá kate­go­rie jejich inter­pre­tů 6 – 15 let. 

„Kva­li­ta taneč­ní výcho­vy v žákov­ských věko­vých kate­go­ri­ích má pro náš žánr výji­meč­ný – doslo­va exis­tenč­ní – význam,“uvá­dí Pav­la Köni­gsmar­ko­vá z vede­ní kon­zer­va­to­ře Taneč­ní cen­t­rum Pra­ha, ško­ly, kte­rá sou­těž­ní pře­hlíd­ku orga­ni­zu­je. „Pro­to musí­me o tyto taneč­ní uči­te­le, a vět­ši­nou sou­čas­ně tvůr­ce, výji­meč­ně pečo­vat. V této oblas­ti sle­du­je­me také řadu pro­blé­mů, nejas­nos­tí a před­sud­ků, kte­ré může­me odstra­ňo­vat pou­ze neu­stá­lou kon­fron­ta­cí a dis­ku­sí. Musí­me zajis­tit pro­stor pro tato ‚setká­vá­ní při prá­ci‘, nau­čit se vést odbor­ný a ote­vře­ný dia­log a také spo­leč­ně chrá­nit základ­ní kva­li­ty taneč­ní­ho žán­ru a jeho škol­ství před nega­tiv­ní­mi vli­vy komer­ce, kon­zu­mu a amaterismu.“

Cílem sou­těž­ní pře­hlíd­ky Taneč­ní uči­te­lé roku je uká­zat to nej­lep­ší z tvor­by jed­not­li­vých škol. Její pořa­da­tel, Taneč­ní cen­t­rum Pra­ha, kon­zer­va­toř – gym­ná­zi­um, má také mož­nost kaž­do­roč­ně obje­vo­vat nejen nové tvůr­ce, ale i mimo­řád­né talen­ty z řad nada­ných dívek i chlap­ců ze základ­ní­ho školství. 

„Chce­me se důsled­ně zamě­řit na vyhle­dá­vá­ní a správ­nou moti­va­ci chla­pec­ké, resp. klu­kov­ské popu­la­ce pro taneč­ní vzdě­lá­vá­ní. Důraz bude­me klást také na kva­lit­ní pre­zen­ta­ci peda­go­gic­ké prá­ce – nesta­čí mít pou­ze skvě­lý sou­bor a zají­ma­vý reper­toár, veřej­nos­ti to také musí­me inte­li­gent­ně, vkus­ně sdě­lit. Pro tyto cíle chce­me vytvo­řit potřeb­né odbor­né, pro­dukč­ní a spo­le­čen­ské pod­mín­ky,“ uza­ví­rá Königsmarková.

Taneč­ní cen­t­rum Pra­ha, kon­zer­va­toř a gym­ná­zi­um je prv­ní vzdě­lá­va­cí a umě­lec­ká insti­tu­ce, kte­rá při­nes­la do čes­ké kul­tu­ry moder­ní a jaz­zo­vé taneč­ní tech­ni­ky a důsled­ně je pro­po­ju­je s výu­kou kla­sic­ké­ho tan­ce a dal­ší­mi oblast­mi sou­čas­né­ho taneč­ní­ho diva­dla. Tra­di­ce sahá až do roku 1961 – teh­dy v under­groun­du a poz­dě­ji, pod zášti­tou Uni­ver­zi­ty Kar­lo­vy a řady zahra­nič­ních odbor­ní­ků, postup­ně vzni­ká cen­t­rum, kte­ré nyní zahr­nu­je osmi­le­tou kon­zer­va­toř a osmi­le­té gym­ná­zi­um pro­po­je­né do jed­né vzdě­lá­va­cí kon­cep­ce dopl­ně­né stu­di­em taneč­ní peda­go­gi­ky s pří­sluš­nou apro­ba­cí. Stu­dent­ská umě­lec­ká agen­tu­ra, Mezi­ná­rod­ní cen­t­rum tan­ce, pro­du­ku­je umě­lec­ké sou­bo­ry Balet Pra­ha Juni­or a Baby Balet Pra­ha, import a export tvůr­ců, peda­go­gů a sou­bo­rů, pořá­dá fes­ti­va­ly i worksho­py. Význam­ným cílem cen­t­ra je pod­po­ra vše­o­bec­né a odbor­né vzdě­la­nos­ti taneč­ní­ků, jejich sebe­vě­do­mé a kva­lit­ní zapo­je­ní do inter­pre­tač­ní pra­xe a násled­ně schop­nost říze­ní, pro­duk­ce umě­lec­kých i spo­le­čen­ských orga­ni­za­cí a pro­jek­tů. Cen­t­rem pro­šlo něko­lik sto­vek taneč­ní­ků, kte­ří pra­cu­jí v čes­kých sou­bo­rech (Praž­ský komor­ní balet, Balet ND v Pra­ze, Later­na magi­ka a jiné), v zahra­ni­čí (Ber­lín, Frank­furt, Ham­burk, Haag, Bar­ce­lo­na, Lisa­bon, Pécs a dal­ší) nebo absol­vo­va­li vyso­ké ško­ly (Uni­ver­zi­ta Kar­lo­va, HAMU a dal­ší). „Lidé z cen­t­ra“ zastá­va­jí význam­né funk­ce v čes­kých umě­lec­kých, vzdě­lá­va­cích a spo­le­čen­ských organizacích.

Kon­takt pro média:

Mgr. Joha­na Mravcová

Tel.: +420 605 751 290

Email: mravcova@balet-praha.cz

www.tanecnicentrumpraha.cz

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *