Festival současného pohybového umění KoresponDance se letos představí nejen v Praze a ve Žďáře nad Sázavou, ale poprvé i v Novém Městě na Moravě

Mezi­ná­rod­ní fes­ti­val sou­čas­né­ho tan­ce, pohy­bo­vé­ho diva­dla a nové­ho cir­ku­su Kore­spon­Dan­ce se usku­teč­ní již pod­va­nác­té. Hlav­ní fes­ti­va­lo­vý pro­gram se usku­teč­ní tra­dič­ně ve měs­tě a na zám­ku Žďár nad Sáza­vou, a to od 11. do 14. čer­ven­ce 2024. Dopl­ně­ný bude o jeden fes­ti­va­lo­vý den v praž­ském PRAKA­Bu a popr­vé fes­ti­val zaví­tá i do Nové­ho Měs­ta na Mora­vě do pro­stor Horác­ké gale­rie. Nej­vět­ší site-spe­ci­fic fes­ti­val sou­čas­né­ho pohy­bo­vé­ho umě­ní před­sta­ví uměl­ce a uměl­ky­ně z Čes­ka, Fran­cie, Por­tu­gal­ska, Rakous­ka, Špa­něl­ska, Slo­ven­ska, ale tře­ba i z Kana­dy. Tvůr­čí gej­zír novo­cir­ku­so­vé, taneč­ní a pohy­bo­vé ener­gie zaži­jí návštěv­ní­ci na všech fes­ti­va­lo­vých scénách.

Letoš­ní fes­ti­val pozval uměl­ce a sou­bo­ry, kte­ří napl­no uká­žou inter­dis­ci­pli­na­ri­tu své umě­lec­ké prá­ce. Letos návštěv­ní­ci zaži­jí nejen diva­dlo, nový cir­kus, tanec, ale tře­ba i film či vizu­ál­ní insta­la­ce. Fes­ti­val Kore­spon­Dan­ce si zaklá­dá na tom, že je ote­vřen pro širo­kou šká­lu pub­li­ka. Nehle­dí na roz­díl­né gene­ra­ce, zájmy nebo soci­ál­ní pro­stře­dí. Umě­ní si uži­jí doslo­va všich­ni, rodi­ny s dět­mi, gene­ra­ce Z, zra­lí pade­sát­ní­ci i seni­o­ři. Zkla­ma­ní ale nebu­dou ani zku­še­něj­ší divá­ci či odbor­ná diva­del­ní a taneč­ní obec. Je zkrát­ka pří­stup­ný všem, kte­ří jsou ote­vře­ní kul­tur­ním zážit­kům a pozná­ní spe­ci­fic­kých míst, na kte­rých by návštěv­ník per­for­mač­ní umě­ní pri­már­ně neče­kal. Napří­klad v továr­ně na kabely.

„Již podru­hé jsme se spo­ji­li s praž­skou kabe­lov­nou PRAKAB a umís­ti­la jed­not­li­vé per­fo­man­ce do industri­ál­ní­ho pro­stře­dí. Pro­po­je­ní roz­díl­ných pro­stře­dí a při­da­nou hod­no­tou jed­not­li­vých děl je i to, že se zapo­jí zaměst­nan­ci PRAKA­Bu. Vel­mi si váží­me spo­lu­prá­ce, kte­rou se nám poda­ři­lo vytvo­řit a udr­žet, pře­ce jen uměl­ci v továr­ně nejsou k vidě­ní kaž­dý den,” při­bli­žu­je praž­ský den ředi­tel­ka fes­ti­va­lu Marie Kin­sky. Ten se v PRAKA­Bu usku­teč­ní 20. červ­na v odpo­led­ních a večer­ních hodi­nách. Pro­gram v praž­ské kabe­lov­ně láká na cho­re­o­gra­f­ku a per­for­mer­ku Katiu Marii Ger­ma­in z kanad­ské­ho Mon­tré­a­lu, fran­couz­ské usku­pe­ní Alta Gama, kte­ré ve své per­for­man­ce řeší vztah k vlast­ní­mu tělu. Na této ces­tě k sebe­po­zná­ní bude důle­ži­tým nástro­jem nejen člo­věk sám, ale i nej­vět­ší vyná­lez všech dob – kolo. Per­for­me­ři a cho­re­o­gra­fo­vé Vik­tor Čer­nic­ký a Agá­ta Jaro­šo­vá při­pra­ví pro divá­ky per­for­man­ce na míru pro­sto­rám PRAKA­Bu. Své pohy­bo­vé umě­ní před­sta­ví i ti nejmlad­ší – děti zapo­je­né do pro­jek­tu Ško­la tan­čí.

Už o den dří­ve, 19. červ­na, se fes­ti­val vůbec popr­vé před­sta­ví v Novém Měs­tě na Mora­vě, kde orga­ni­zá­to­ři navá­za­li spo­lu­prá­ci s Horác­kou gale­rii. Odpo­led­ní i večer­ní hodi­ny si mohou divá­ci užít spo­leč­ně se slo­ven­skou tvůr­ky­ní, taneč­ni­cí a cho­re­o­gra­f­kou Soňou Feri­en­čí­ko­vou a švý­car­skou uměl­ky­ní a akro­bat­kou Sté­pha­nie NDu­hi­ra­he. Obě uměl­ky­ně svá díla při­způ­so­bí spe­ci­fic­ké­mu pro­sto­ru gale­rie a jeho geniu loci, obě díla pra­cu­jí s pro­sto­rem zce­la odliš­ně, ale při­tom je pro­po­ju­je jeden spo­leč­ný prvek, a tím je lano. Sté­pha­nie ve své per­for­man­ce Šrámy/La Débat­tue zkou­má his­to­rii dané­ho mís­ta, do kte­ré­ho se pro­lí­ná i její osob­ní pří­běh a pří­běh její rodi­ny. Soňa Feri­en­čí­ko­vá pak ve svém pro­jek­tu IHOPEIWILL sklou­bí fyzic­kou per­for­man­ce, zvu­ko­vý design a vizu­ál­ní instalaci.

Kore­spon­Dan­ce od své­ho počát­ku pro­po­ju­je uměl­ce z celé­ho svě­ta nejen s Pra­hou, ale pře­de­vším s regi­o­nem Vyso­či­na. Na vybra­ných pro­jek­tech pra­vi­del­ně spo­lu­pra­cu­je s míst­ní­mi komu­ni­ta­mi, oby­va­te­li Žďá­ru, ale i celé­ho regi­o­nu Vyso­či­na, s mla­dý­mi lid­mi či se ško­la­mi a dět­mi. Roz­voj regi­o­nu je jed­nou z pri­o­rit fes­ti­va­lu. Jeho jádro tak neod­mys­li­tel­ně pat­ří zám­ku a měs­tu Žďár nad Sáza­vou. Letos se návštěv­ní­ci mohou těšit na mezi­ná­rod­ně oce­ňo­va­né uměl­ce a sou­bo­ry z celé Evropy. 

Pro­sto­ry zám­ku a jeho oko­lí roz­ži­jí před­ní fran­couz­ská taneč­ni­ce a cho­re­o­gra­f­ka Leï­la Ka, slo­ven­ský novo­cir­ku­so­vý per­for­mer Roman Ška­d­ra, fran­couz­ský mul­ti­dis­ci­pli­nár­ní kolek­tiv Grou­pe ZUR při­ve­ze pod­ma­ni­vou audi­o­vi­zu­ál­ní show. Němec­ký taneč­ník Tobi­as M. Dra­e­ger při­pra­vu­je pro Žďár imer­ziv­ní pro­jekt kom­bi­nu­jí­cí komu­nit­ní prá­ci, foto­gra­fii, video a hud­bu. Krá­su nové­ho cir­ku­su uká­že por­tu­gal­ský tvůr­ce a per­for­mer Joao Pau­lo San­tos, špa­něl­ský tem­pe­ra­ment pro­sák­ne do ulic Žďá­ru díky usku­pe­ní HURy­CAN. Svě­to­vou i osob­ní pre­mi­é­rou bude mul­ti­dis­ci­pli­nár­ní insce­na­ce Pan­ta Rhei v režii Mar­ti­na Říča­na, kte­rý si při­zval ke spo­lu­prá­ci mla­dé diva­del­ní­ky, fil­ma­ře i taneč­ní­ky. V pro­gra­mu nebu­de chy­bět tra­dič­ní Kore­spon­Dan­ce Batt­le, kte­rá se usku­teč­ní ve spo­lu­prá­ci se špič­ko­vým čes­kým taneč­ní­kem, výtvar­ní­kem i her­cem, Kris­ti­á­nem Men­sou, zná­mým také pod umě­lec­kým jmé­nem Mr. Kriss.

Ved­le worksho­pů a dis­ku­sí uměl­ců s pub­li­kem či hudeb­ních show hlav­ní pro­gram dále dopl­ní tra­dič­ní dět­ská před­sta­ve­ní pro­jek­tů Ško­la tan­čí a Tvo­ři­vý tábor pro děti i dospělé.

V posled­ních letech Kore­spon­Dan­ce akcen­tu­je i eko­lo­gic­kou strán­ku a má za cíl zařa­dit se mezi “zele­né” fes­ti­va­ly. Tří­dě­ní odpa­du v prů­bě­hu po celou dobu koná­ní i pří­prav je samo­zřej­mos­tí, návštěv­ní­ci mohou vyu­žít zdar­ma MHD i spe­ci­ál­ní svo­zy v pozd­ních noč­ních hodi­nách. Sou­čás­tí fes­ti­va­lo­vé­ho merche budou napří­klad re-kelím­ky. „V prů­bě­hu posled­ních let se sna­ží­me držet krok se základ­ní­mi návy­ky, kte­ré vedou k udr­ži­tel­nos­ti. Víme, že může­me ome­zit dopra­vu osob­ní­mi auty, tří­dit odpad, nepo­u­ží­vá­me plas­to­vé nádo­bí a letos si budou moct návštěv­ní­ci zakou­pit i re-kelím­ky za sym­bo­lic­kou cenu. Chce­me být eko­lo­gic­kým fes­ti­va­lem, není nám jed­no, jak vypa­dá naše kra­ji­na a život­ní pro­stře­dí. Tím pro­sí­me i samot­né návštěv­ní­ky, aby se s námi do jed­not­li­vých kro­ků k zele­něj­ší­mu fes­ti­va­lu aktiv­ně zapo­ji­li a vyu­ži­li k dopra­vě napří­klad MHD, kte­ré budou mít po celou dobu zdar­ma,” dodá­vá Marie Kin­sky.

Před­pro­dej vstu­pe­nek na fes­ti­val bude zahá­jen na pře­lo­mu květ­na a červ­na, vstup na praž­skou část bude zdar­ma. Bliž­ší infor­ma­ce o pro­gra­mu i vstu­pen­kách jsou prů­běž­ně zve­řej­ňo­vá­ny na www.korespondance.cz a na soci­ál­ních sítích.

Absurd Hero by Roman Ska­d­ra pho­to by Ber­na­det­te Fink

O FESTIVALU KORESPONDANCE

Kore­spon­Dan­ce je mezi­ná­rod­ní fes­ti­val sou­čas­né­ho tan­ce, pohy­bo­vé­ho diva­dla a nové­ho cir­ku­su a nej­vět­ší site-spe­ci­fic fes­ti­val sou­čas­né­ho tan­ce v Čes­ké repub­li­ce. Kaž­dý rok na začát­ku čer­ven­ce ote­vře Kore­spon­Dan­ce dve­ře zám­ku Žďár nad Sáza­vou desít­kám uměl­ců a tisí­cov­kám návštěv­ní­ků a všem zpro­střed­ku­je fan­tas­tic­ký záži­tek se sou­čas­ným umě­ním té nej­vyš­ší svě­to­vé úrov­ně. Těšit se může­te již na jede­nác­tý roč­ník, kte­rý opět při­ví­tá nepo­čí­ta­ně uměl­ců z mno­ha zemí.

TERMÍNY 2024

19. 6. | Nové Měs­to na Mora­vě | Horác­ká galerie

20. 6. | Pra­ha | PRAKAB

11. – 14. 7. | zámek a měs­to Žďár nad Sázavou

WEB| www.korespondance.cz

FACEBOOK| facebook.com/korespondance

INSTAGRAM| instagram.com/korespondance

YOUTUBE| Fes­ti­val Korespondance

Kon­takt pro média: Micha­e­la Siko­ro­vá, michaela.sikorova@se-s-ta.cz, 776 712 858

Od roku 2009 je fes­ti­val na čes­ké scé­ně, od roku 2013 na zám­ku.
Kore­spon­Dan­ce je vůbec prv­ním out­do­o­ro­vým fes­ti­va­lem tan­ce v Čes­ké repub­li­ce. For­mo­vat se začal v roce 2009 v rám­ci pro­jek­tu Kore­spon­Dan­ce Euro­pe, kte­rý dal pří­le­ži­tost k umě­lec­ké­mu roz­vo­ji více než stov­ce cho­re­o­gra­fů z něko­li­ka zemí. Od roku 2013 je na scé­ně fes­ti­val tak, jak ho zná­me dnes, tedy nej­vět­ší site-spe­ci­fic fes­ti­val sou­čas­né­ho tan­ce u nás, záro­veň jedi­ný fes­ti­val sou­čas­né­ho tan­ce v regi­o­nu Vyso­či­na a pře­de­vším fes­ti­val, kte­rý dlou­ho­do­bě a napros­to jedi­neč­ně pra­cu­je s publikem.

Řada před­sta­ve­ní je při­pra­vo­vá­na spe­ci­ál­ně pro fes­ti­val a ode­hrá­va­jí se tak ve svě­to­vé pre­mi­é­ře.
Kore­spon­Dan­ce při­ná­ší uni­kát­ní spo­je­ní genia loci barok­ní­ho zám­ku se sou­čas­ným umě­ním, díky kon­cen­t­ra­ci celé­ho pro­gra­mu do jed­no­ho are­á­lu vytvá­ří oprav­do­vou fes­ti­va­lo­vou atmo­sfé­ru, a nejen zastřešu­je sérii před­sta­ve­ní, zce­la stí­rá dělí­cí linii mezi uměl­ci a pub­li­kem, kte­ří se všich­ni setká­va­jí na cen­t­rál­ním prv­ním nádvo­ří, a v nepo­sled­ní řadě uvá­dí neo­pa­ko­va­tel­ná site-spe­ci­fic díla, kte­rá pozva­né sku­pi­ny na zám­ku při­pra­vu­jí i tři týd­ny před zahá­je­ním festivalu.

Na fes­ti­va­lu se již během jeho prv­ních sed­mi roč­ní­ků obje­vi­li uměl­ci z pěti kon­ti­nen­tů a osm­nác­ti zemí.
Kore­spon­Dan­ce je výji­meč­ný i pro­gra­mem, kte­rý kaž­do­roč­ně peč­li­vě sklá­dá jeho zakla­da­tel­ka Marie Kin­sky se svý­mi spo­lu­pra­cov­ní­ky. Žďár nad Sáza­vou už při­ví­tal hvězdy, jako jsou Domi­nique Boi­vin, Paco Deci­na, Béa­t­ri­ce Mas­sin, Jor­di Galí, Jose­ph Nadj, sku­pi­ny Bare­ly Metho­di­cal Trou­pe či Foco alAire pro­duc­ci­o­nes a zapsal se do pamě­ti před­sta­ve­ní­mi Něž­ný bagr, Con­ti­go, La Cosa a mno­ha dalšími.

Zažij­te tanec, zažij­te zámek.
Fes­ti­va­lo­vý pro­gram zve i na pro­hlíd­ky expo­zic a inter­ak­tiv­ní­ho mul­ti­me­di­ál­ní­ho Muzea nové gene­ra­ce, záro­veň čas­to ote­ví­rá běž­ně nepří­stup­né pro­sto­ry jako sklep či uza­vře­ná křídla.

Kore­spon­Dan­ce se těší pod­po­ře regi­o­nál­ních i mezi­ná­rod­ních insti­tu­cí.
Fes­ti­val zís­kal v roce 2017 znač­ku EFFE (Euro­pe for Fes­ti­vals, Fes­ti­vals for Euro­pe) a od téhož roku zášti­tu hejtma­na Kra­je Vyso­či­na, záro­veň je zařa­zen mezi VIP akce Kra­je Vyso­či­na a v roce 2018 zís­kal pod­po­ru v rám­ci pro­jek­tu Roun­da­bout Euro­pe z pro­gra­mu Kre­a­tiv­ní Evro­pa. V roce 2020 navá­zal pres­tiž­ní spo­lu­prá­ci s Čes­ký­mi cen­t­ry. O rok poz­dě­ji byla rea­li­zo­vá­na úvod­ní část pro­jek­tu Peo­ple Power Part­ner­ship pod­po­ro­va­né­ho z pro­gra­mu Kre­a­tiv­ní Evro­pa. V roce 2022 fes­ti­val uve­dl něko­lik pro­jek­tů pod­po­ro­va­ných pro­gra­mem mezi­re­gi­o­nál­ní spo­lu­prá­ce INTERREG EUROPE Rakous­ko-Čes­ko po úspěš­ném před­sta­ve­ní PHOENIX v roce 2019.


Křiv­ka návštěv­nos­ti fes­ti­va­lu je neu­stá­le na vze­stu­pu.
V roce 2019 vzrost­la o více než 25 %, o rok poz­dě­ji byly kapa­ci­ty vypro­da­né a nedo­sta­čo­va­ly. Prá­vě v roce 2020, i navzdo­ry koro­na­vi­ro­vé kri­zi, potvr­dil fes­ti­val svou živo­ta­schop­nost, když doká­zal garan­to­vat koná­ní a při­jít s kon­cep­tem, kte­rý dis­po­no­val vari­an­tou pro jaký­ko­liv epi­de­mi­o­lo­gic­ký stav.

Orga­ni­zá­to­rem fes­ti­va­lu je nezisko­vá orga­ni­za­ce Cen­t­rum cho­re­o­gra­fic­ké­ho roz­vo­je SE.S.TA.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *