V rámci České taneční platformy proběhlo v neděli 7. dubna repríza představení Terezy Lenerové Rukavičkářské závody. Představení postupně pronikalo různými vrstvami scénu po scéně hlouběji do toho, co to znamená jednat v rukavičkách či jaké je to být v (cizí) kůži.
Dvojice performerek Andrea Miltnerová a Jitka Čechová v prostoru uspořádaném, aby evokoval molo módních přehlídek či závodní arénu, po celou dobu představení přicházely z jedné strany a odcházely na straně druhé. Dění bylo z počátku od klasické přehlídky k nerozeznání. Hrála povzbuzující hudba a účinkující pózovaly s různými modely rukavic.
Postupně se však scéna začala měnit. Diváctvo se pomyslně přeneslo do dílny, kde se hudební podkres proměnil v rytmické cvakání šicích strojů. Vznikl tak obraz, ze kterého bylo cítit, jak v továrně vznikají rukavice jako sériový produkt. Zvuk šicích strojů kvapil a dvojice hereček se jako by se předháněla v tom kdo se rychleji dokáže dostat z jedné strany na druhou
Další scéna byla variací na detektivku. Jedna žena ohledávala bezvládné tělo druhé ženy jako vyšetřovatelka snažící se vydedukovat co nejvíce detailů. Zaměřovala se na maličkosti, které lze vyčíst z pokožky. V tomto bodě nejde o lidské tělo, je s ním zacházeno jako s komoditou, nástrojem. Kůže je sice zdravá a elastická, na druhou stranu z ní jde vyčíst značné opotřebení či zanedbanost. Tělo a potažmo kůže je vyobrazená jako objekt, popsaná kniha, archiv, který si pamatuje zkušenosti jedince do nejmenších detailů. Slouží tak k dehumanizovanému výkladu o jejích kvalitách. Jaká je kůže, kterou nosím? Jaké to je být v něčí kůži, nebo když se někdo dostane někdo pod kůži nám?
Autorka Tereza Lenerová je choreografka a tanečnice. Na České taneční platformě se s úspěchem předvedla už v roce 2022, kdy s Jitkou Čechovou, tehdy jako spoluautorkou získaly hlavní cenu za představení dis pla y. Některé scény ze Závodů též velmi připomínaly její starší dílo Existuje dojem bytí. Očividně se inspirovala různorodostí pohybových strategií (od plazení se, rolování až po sprint), se kterými v této starší pohybové inscenaci experimentovala. V takových scénách je fyzikalita těla podrobena zkoumání, čeho je vlastně schopno. Veškeré člověku „nepřirozené“ pohyby se v kontextu představení najednou zdají tak ladné, krásné, přirozené.
Název inscenace je sám o sobě dvojsmysl, kromě tematizace oděvního průmyslu se divákům před zraky odehrávají i skutečné závody. Stejně tak oficiální anglický název Glove Concern (dle zcela nepoetického DeepL překladače „Obavy z rukavic“ a google překladače dokonce „Obavy o rukavice“) není vůbec jednoznačný. Skrze pohyb se vlastně tematizují všechny tyto významově deformované mutace názvu. Nosíme kůži druhých a vlastní často radši zakrýváme z obavy z reakce okolí. Vytváříme si druhou přírodu, druhou kůži, maskování, které si mnohdy hýčkáme pečlivěji než svoji vlastní. Toto se ve skutečnosti, samozřejmě mimo mnoho dalšího skrývá pod názvem Rukavičkářské závody.
Kopncept, choreografie: Tereza Lenerová, Tvorba, interpretace: Andrea Miltnerová, Jitka Čechová, Dramaturgie: Maja Hriešik, Spolupráce na konceptu: Jiří Havlíček, Světelný design: Jan Hugo Hejzlar, Hudba: Floex, Kostýmy: Radka Vyplašilová