Po zlaté assholeness horečce Sylvy Šafkové jsme se s akrobatkou Eliškou Brtnickou a tanečnicí Markétou Vacovskou přenesli pod povrch Alfréda ve dvoře i tanečního projevu. V rámci 30. ročníku České taneční platformy přechází pohybová dynamika Tremuly od volného pohybu k impulsům, od tichých známek přítomnosti v třesu, chvění a přerývaném dechu, k vášnivému vyžívání se v narážení na limity eurytmie, jež bylo kořeněno důmyslným a hravým propojením akrobatických a tanečních prvků. Osika tremula se chvěje s lehkým vánkem, ale kořeny přitom zůstává pevně v půdě.
Na čistou scénu Alfréda ve dvoře, na níž se nachází pouze parketový fraktál amébovitých tvarů, se přišourá postava ve sněhově bílé parce z oděvního neoprénu (kostýmy Petra Vlachynská). Eliška Brtnická „nechá“ rozechvívat a třást pravou dlaň, v příštích minutách celé předloktí. I tento zdánlivě spontánní pohyb kontroluje s jistotou akrobatky, chvěje se dlaň, nikoliv celá ruka. V pravé části scény upoutají pozornost tři další aktéři; pohledy k nim obracíme za zvukem, který se line z reproduktoru. Vedle něj sedí hudebník a (alespoň po dobu představení) kytarista Ian Mikyska, bubeník Jakub Švejnar a Markéta Vacovská. Zvuky jsou nepříjemné, zrezivělý plech, nahodilé tóny rozladěné struny, rezavé vrzání hůlek o činel, činel zahalen v hadru, dusivé zvuky, opatrné pozeptání jara, jestli na něj někdo čeká. A probouzí se dosud sedící Markéta Vacovská, a zatímco Brtnická udává rytmus, a začíná křečovitě otáčet hlavou, Vacovská nezastavitelně roztřásá stehna a chodidla, tremorem pokrčené špičky chodidla, který nelze vůlí zastavit. S probuzenými těly se i hudba dostává do oblasti melodií a celých vět, a dramaturgie Jany Stárkové začíná vyprávět.
Ta možná nikdy nespala, jen snížila tepovou frekvenci, jen na chvilku zavřela oči. Vacovská i Brtnická pracují s fenomenální přesností: kromě hravého rozhazování pilin, které vypadávají z bot, zpod neoprenů, zpod kalhotek, předvádějí akrobatické číslo, v němž obě sedí na rozvrzané židli. Brtnická krokolomně šplhá na opěrátko, z dřepu na sedáku se vyšvihne na opěrátko, chvíli na něm balancuje, až to chvílemi působí, že rovnováhu ztratí, zatímco ze sedáku objímá opěrátko celým tělem Vacovská. Další scéna přináší poznání o komunikaci osik, komunikaci stromů: Vacovská a Brtnická sedí společně na sedáku židle, a hlasitě oddychují. Krásně tím ilustrují pojetí slabé prézentnosti u německé divadelní teoretičky Eriky Fischer-Lichte: jejich hlasité oddychování, zřetelně stoupající a klesající klíční kosti, znatelné výrazy soustředění na tvářích, napjatých snahou o zadržování dechu, to vše poutá naši pozornost. Židle začíná vrzat. Snad si nejprve mluví sama pro sebe, snad připomíná flatulaci (podle toho, jak obě tanečnice scénu rozehrávají s omluvnými úsměvy se zdá, že linie je chvilku vedena právě k tomuto výkladu), ale později začíná mluvit k přátelům: ozývají se židle Mikysky, který se na židli dokonce začíná houpat, a rozvrže ji hodně dramaticky, přidává se Švejnar. Udělá si prostor, uvolní ruce a kromě židle zapojí i chrastot bubnů. Z komunikace se vracíme k větám hudby, ale osiky se opět ukládají ke spánku. Brtnická uléhá na holé scéně, a Vacovskázačíná rozkládat amébovité puzzle parketové krytiny, jednotlivé kusy mají tak 40 na 30 cm různých tvarů, a začíná jimi obkládat Brtnickou. V převrácené antropometrii se tanečnice stávají odtělesněnými těly, a když si vedle Brtnické lehne i Vacovská, a Mikyska dokončí „obklad osik“, v tichosti hledíme na zázrak ukládání se přírody ke spánku. Je čas tleskat? Ne. Je čas osvobodit osiky, pokusit se poskládat parketové puzzle do původního tvaru. Je čas, aby se diváci zapojili do divadelního zážitku, a „osiky“ se konečně mohly uklonit.
Koncept a tvorba: Martina Hajdyla, Eliška Brtnická, Jana Stárková
Interpretace: Martina Hajdyla, Eliška Brtnická
Hudba: Ian Mikyska
Scénografie a světelný design: Pavel Havrda
Kostýmy: Petra Vlachynská
Pohybová spolupráce: Kristián Mensa
Hudební interpretace: Ian Mikyska, Jakub Švejnar / Jaroslav Čermín Noga
Technická spolupráce: Sebastián Vích
Foto: Alex Chudá, Michal Hančovský, Vojtěch Brtnický
Grafika: Jozef Ondrík
Social Media: Alice Krajčírová
Produkce: Eva Roškaňuková, Jiří Hajdyla / ME-SA
Partneři projektu: Studio Alta, REZI.dance, Cirqueon, SE.S.TA
Premiéra: 19. 10. 2023, Studio Alta, Praha