Theater Marabu: Master of Desaster 

Theater Marabu: Master of Desaster pod širým nebem

Tře­tí den mni­chov­ské­ho diva­del­ní­ho fes­ti­va­lu pro mla­dé pub­li­kum Think Big! vystou­pil bonn­ský sou­bor The­a­ter Mara­bu s pří­bě­hem o vel­kých sta­ros­tech malých lidí (Mas­ter of Desas­ter), a hra­vá hříč­ka o lout­kách v nás a kolem nás turec­ké reži­sér­ky Ceren Oran s názvem Spiel im Spiel, jejíž tvor­bu moh­lo čes­ké divác­tvo oce­nit v olo­mouc­kém Diva­dle Na Cuc­ky před čtyř­mi lety.

Spe­ci­a­li­zo­va­ná pope­lář­ská sku­pi­na pra­vi­del­ně navště­vu­je dět­ská hřiš­tě, par­ky a dal­ší veřej­ná pro­stran­ství, aby je udr­žo­va­la čis­tá. Odpad­ky je tře­ba likvi­do­vat, zeleň zastři­há­vat, hře­bíč­ky dotlou­kat tak, aby niko­ho nemoh­ly zra­nit, a tak obec­ně je tře­ba našim malým přá­te­lům dělat bez­peč­ný život­ní pro­stor (na hra­ní). Jen­že ten­to­krát je všech­no jinak. Když už se tým chys­tá všech­no zaba­lit, posbí­rat sme­tá­ky, košťa­ta, lopa­ty, a vyra­zit do depa, obje­ví se náh­le záhad­ný před­mět. Jak se dostal na dět­ské hřiš­tě? Komu pat­ří a co je uvnitř? Pope­lář­ská zása­ho­vá jed­not­ka vytáh­ne všech­ny zbra­ně, aby odvrá­ti­la tuše­nou kata­stro­fu. S hro­ma­dou absurd­ní­ho humo­ru, slov­ních hří­ček si sedm účin­ku­jí­cích pohrá­vá s oba­va­mi a stra­chem (ze) sou­čas­né­ho svě­ta, a ale­spoň na chví­li nabí­zí divákům/divačkám mož­nost, že všech­no bude zase dobrý. 

„Musí­me zpát­ky, zapo­mně­li jsme tam popel­ni­ci!,“ zave­lí jeden z pope­lář­ské­ho týmu (Claus Over­kamp), a už se roz­jíž­dí 50minutový závod s úzkost­mi a vnitř­ním stra­chem, poda­ný s hra­vos­tí  kla­ri­ne­tu: s jeho pomo­cí totiž Julia Hoffsta­ed­ter doká­že vykouz­lit ilu­zi zvu­ku cou­va­jí­cí­ho pope­lář­ské­ho auta, a ostat­ní nástro­je se postup­ně při­dá­va­jí. Sesta­va kla­sic­ké Brass­mu­sik­ka­pelle mož­ná pře­kva­pí tím, že se zje­ví na pís­ko­viš­ti, namís­to hřbi­to­va nebo svat­by, ale Mas­ter of Desas­ter je osla­vou (mla­dé­ho) živo­ta, a tak je jenom při­ro­ze­né, že k ní v Bavor­sku sly­ší­me prá­vě pozoun a heli­gón. Prá­vě pozoun ústy Tobi­a­se Gube­sche vydá­vá zvu­ky „jako auto“ („hn-hnnnn-hn-hnnnn-hn-hnnnn“), když s prud­kým zaskří­pě­ním „brzd“  plní zada­ný úkol: to už ale pope­lář­ský tým vyme­tá sme­tí zpod nohou divá­ků (a je oprav­du ško­da, že kvů­li poča­sí se před­sta­ve­ní neko­na­lo v par­ku před Schau­bur­gem, ale v neda­le­kém měst­ském uči­liš­ti auto­mo­bi­lo­vé­ho průmyslu.

Mas­ter of Desas­ter © Tomáš Kubart

The­a­ter Mara­bu pro­klá­dá před­sta­ve­ní aktu­ál­ní­mi odka­zy na fot­ba­lo­vý šam­pi­o­nát, když Tina Jüc­ker před sou­bo­jem o něko­lik kula­tí­cích se odpad­ků vyzý­vá k „odpla­tě Špa­ně­lům, ze kte­ré se už nevy­lí­žou!“, a při­chá­zí obě­do­vá pauza: pope­lá­ři a pope­lář­ky v kli­du sva­čí a popí­je­jí, když v tom si jeden z nich vší­má zapo­me­nu­té aktov­ky. Všich­ni zpo­zor­ní, a roz­jíž­dě­jí záchran­nou akci: „odve­ze­me ji do cen­t­rá­ly, a tam si ji může­te vyzved­nout, pokud pat­ří něko­mu z vás,“ obra­ce­jí se akté­ři na pub­li­kum. Jen­že i po opa­ko­va­ném doptá­vá­ní se zdá, že braš­na niko­mu z divá­ků nepat­ří. A tak se Tina Jüc­ker obě­tu­je, lehá na žeb­ři­ňák, a pokou­ší se aktov­ku kleš­tě­mi na sběr odpad­ků vyzved­nout, zatím­co sta­rost­li­ví kole­go­vé (Claus Over­kamp a Leonhard Spies) obí­ha­jí pub­li­kum, a zajiš­ťu­jí bez­peč­nost pomo­cí žlu­to-čer­ně zbar­ve­ných kuže­lů, a sami pope­lá­ři se „zajiš­ťu­jí“ pomo­cí žlu­tých reflex­ních popru­hů. Kuže­ly si pře­ha­zu­jí v kru­hu zle­va dopra­va, za zvu­ků pís­ní a dechů, ze saxo­fo­nu zazní­vá zná­má sig­nál­ní melo­die hasič­ské­ho auta. Pak při­chá­zí zvlášt­ní scé­na, na níž se pomo­cí „podo­mác­ky“ sestro­je­ných antén na košťa­tech zachy­tit sig­nál, a z repro­duk­to­rů zazní­vá po šum­ných plo­chách japon­šti­na, čín­šti­na, ang­lič­ti­na a němec­ké zprá­vy, swing, na jehož vlnách na chví­li všich­ni akté­ři „usí­na­jí“, oci­tá­me se „pod hla­di­nou“, zvu­ky jsou tlu­me­né, jako­by zazní­va­ly pod vodou, ozý­vá se arab­ská hud­ba, pak při­chá­zí prud­ký záchvat (svě­tel­ný, zvu­ko­vý i herec­ky ztvár­ně­ný), a anté­ny se nasmě­ru­jí smě­rem k dětem, sedí­cím v prv­ní řadě půl­kru­ho­vé­ho hle­diš­tě (kte­ré má v tělo­cvič­ně sotva dvě úpl­né řady). Za napí­na­vé hud­by pozou­nu vyjíž­dí žeb­ři­ňák (Lei­terwagen), Over­ca­mp si sedá do prv­ní řady k dětem, a vysí­lač­kou podá­vá zprá­vy vede­ní o sta­vu na pís­ko­viš­ti. Julia Hoffsta­ed­ter se z žeb­ři­ňá­ku pokou­ší aktov­ku vyzved­nout, najed­nou něco píp­ne (kla­ri­net), všich­ni mizí: „Aus, aus, aus!“ („Vypni to, vypni to, vypni to!“). Při­ve­zou maši­nu na naklá­dá­ní s nebez­peč­ným odpa­dem, ale nema­jí návod k pou­ži­tí, resp. mají 4, ale kaž­dý v cizím jazy­ce: postup­ně tedy obchá­ze­jí divá­ky, jest­li náho­dou neu­mě­jí fran­couz­sky, maďar­sky nebo turec­ky, a ze stříp­ků odpo­vě­dí sklá­da­jí způ­sob, jak naklá­dat s maši­nou: poda­ří se jim ji zapnout, vlo­žit do ní aktov­ku, a stroj vychr­lí desít­ky dět­ským pís­mem popsa­ných papír­ků: na nich jsou růz­né dět­ské stra­chy a oba­vy, kte­ré nej­pr­ve čtou her­ci, ale poslé­ze zazní­va­jí z jed­né z osmi tru­bic při­po­je­ných k pří­stro­ji, na jejichž vývo­dy při­pev­ni­li kuže­ly, aby zesí­li­li zvuk obav: „bojím se, že zůsta­nu sám, a roz­pad­ne se nám rodi­ny,“ „mám strach, že mi zemře pej­sek,“ „bojím se, že se mi nebu­de dařit ve ško­le,“ nebo „že ztra­tím kama­rá­dy.“  Aktov­ka je prázd­ná. Už není nebez­peč­ná. Zba­vi­li jsme se toxic­ké­ho nebez­pe­čí ve for­mě potla­čo­va­ných obav, se kte­rý­mi nám může pomo­ci prá­vě sdí­le­ní, jak ostat­ně do mik­ro­fo­nu potvr­dí v samot­ném závě­ru insce­na­ce nejmlad­ší z divá­ků, jenž na otáz­ku „co děláš, když tě něco trá­pí?“, odpo­ví­dá: „Mlu­vím o tom.“

Mas­ter of Desas­ter © Tomáš Kubart

Diva­dlo Mara­bu, kte­ré v roce 1993 zalo­ži­li Tina Jüc­ker a Claus Over­kamp, je pro­fe­si­o­nál­ní nezá­vis­lé diva­dlo pro mla­dé divá­ky s vlast­ním pro­sto­rem v kul­tur­ním cen­t­ru Brot­fab­rik v Bon­nu-Beu­e­lu. Kro­mě este­tic­ky neob­vyk­lých, vět­ši­nou hudeb­ních a vždy humor­ných insce­na­cí pro mla­dé pub­li­kum se sou­bor zamě­řu­je na diva­del­ní pro­jek­ty s dět­mi a mlá­de­ží a na pod­po­ru mla­dých uměl­ců. Insce­na­ce zís­ka­ly řadu oce­ně­ní (včet­ně nomi­na­cí na cenu Geor­ge Tabo­ri­ho v roce 2013 a němec­kou diva­del­ní cenu Der FAUST v letech 2009 a 2013). V roce 2015 zís­ka­lo Diva­dlo Mara­bu cenu ASSITEJ za zvlášt­ní záslu­hy v oblas­ti diva­dla pro mla­dé pub­li­kum a cenu INTHEGA za prů­kop­nic­ké divadlo.

Mas­ter of Desas­ter. Pří­pra­va insce­na­ce: Tea­ter Mara­bu, hud­ba: Eifler/Gubesch/Spies, výpra­va: Bernd Knet­sch, Regi­na Rösing, vystupují/živá hud­ba: Silas Eifler (heli­gón), Tobi­as Gube­sch (trom­bon), Julia Hoffsta­ed­ter (kla­ri­net), Tina Jüc­ker (saxo­fon), Leonhard Spies (trum­pe­ta), Claus Over­kamp (buben), hudeb­ní a diva­del­ní vede­ní: Meli­na Del­pho, od roku 2022 Vivi­en Muswei­ler, hla­sy na nahráv­kách: děti ze škol­ních tříd 1. – 6. z Bonnu.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *