Ceren Oran & Moving Borders: Spiel im Spiel

Tře­tí den mni­chov­ské­ho diva­del­ní­ho fes­ti­va­lu pro mla­dé pub­li­kum vystou­pil bonn­ský sou­bor The­a­ter Mara­bu s pří­bě­hem o vel­kých sta­ros­tech malých lidí (Mas­ter of Desas­ter), a hra­vá hříč­ka o lout­kách v nás a kolem nás turec­ké reži­sér­ky Ceren Oran s názvem Spiel im Spiel, jejíž tvor­bu moh­lo čes­ké divác­tvo oce­nit v olo­mouc­kém Diva­dle Na Cuc­ky před čtyř­mi lety.

Když si hra­je­me, je mož­né coko­li: pod­la­ha je z lávy, všech­no létá vzdu­chem a před­mě­ty den­ní potře­by zís­ká­va­jí zce­la nový význam. Sto­lič­ka je vor, most, dům nebo věž. To, co obtíž­ně jako diva­del­ní teo­re­ti­ko­vé ucho­pu­je­me pomo­cí Honzlo­va pohy­bu diva­del­ní­ho zna­ku dělá­me jako děti úpl­ně běž­ně: stoj­ky na hla­vě, leží­me na boku… kdo roz­ho­du­je, co se sta­ne dál? Fan­ta­zie? Co se sta­ne, když si někdo hrát nechce? Do „hry ve hře“ („Spiel im Spiel“) vstu­pu­jí tři taneč­ní­ci: klo­bouk se stá­vá ost­ro­vem v roz­bou­ře­ném moři, a tam, kde býva­la jen nedo­tknu­tel­ná pod­la­ha, se nyní pla­zí obrov­ský had. Ti, kte­ří se až dosud háda­li, se musí dohod­nout, jak pokra­čo­vat. Svět je totiž tako­vý, jaký si ho na jeviš­ti vytvo­ří­me. Dva díly para­vá­nu s hori­zon­tál­ní­mi žalu­zi­e­mi tvo­ří dost pod­stat­nou sou­část před­sta­ve­ní, pro­to­že prá­vě ve škví­rách mezi lame­la­mi se postup­ně obje­vu­jí liš­ka (ply­šo­vá), Jin LeeJihun Choi a Máté Asbó­th. Vyno­ří se nej­pr­ve levá ruka, loktem vzhů­ru a dla­ní dolů, ale ote­vře­nou smě­rem k pub­li­ku, jako by vyzý­va­la ke vstu­pu. Děti jsou une­še­né z liš­ky. Ozý­va­jí se les­ní zvu­ky, jele­na, kro­ca­na, hudrá­ní, ale všech­ny vydá­vá Jihun Choi, taneč­ník kolín­ské Come­die. Tři sto­lič­ky vysklá­dá do podo­by věže, nebo spí­še lod­ní­ho stěž­ně, z něhož se „roz­hlí­ží“ po „moři“ (hle­dí do pub­li­ka). V levé čás­ti scé­ny se postup­ně obje­vu­jí dvo­je bílé botasky, za nimi dal­ší dvo­je, ten­to­krát s noha­mi uvnitř. Jin Lee si je obu­je na ruce, a něja­kou dobu cho­dí po čtyřech, s ruka­ma v botas­kách (neza­po­mí­nej­me, že „zem je láva“, a Jin má tak vel­kou výho­du opro­ti Jihu­no­vi a Máté­mu). S Mátém při­chá­zí na scé­nu vel­ký kufr s mno­ha kusy oble­če­ní, jež s auten­tic­kým „nah“ postup­ně Máté odha­zu­je pryč, a to včet­ně ply­šo­vé liš­ky. Když se ale všich­ni tři ocit­nou na sto­lič­ce („ost­ro­vě“), začí­na­jí před­vá­dět lout­ko­vo­dič­ství za nevi­di­tel­né pro­váz­ky. Nej­pr­ve na sobě, poz­dě­ji na dru­hých, a po děko­vač­ce se tím­to krás­ným způ­so­bem i roz­lou­čí s publikem.

A do oble­če­ní, kte­rý Máté odha­zu­je, se zatím za para­vá­ny nasou­ka­jí Jin a Jihun. Děti nad­še­ně piští (vždyc­ky fun­gu­je, když „slu­ho­vé“ pro­vá­dě­jí něco „páno­vi“ za zády), ale i sám Máté se pře­vlé­kl za vel­kou panen­ku bez rukou, a ta také sklí­zí obdiv pub­li­ka. Všich­ni tři se roze­jdou kach­ním pocho­dem po jeviš­ti, Máté se „zasa­dí“ do vel­ké­ho kvě­ti­ná­če (vlast­ně plas­to­vé prů­hled­né kra­bi­ce) a „vyros­te“ na jed­né noze-ston­ku. A už to při­chá­zí: všich­ni postup­ně odha­zu­jí svrš­ky, pro­to­že jinak by se nemoh­li ani pohnout! Jihun i Máté už odha­li­li své sytě žlu­té tre­nýr­ky, ale už toho na odho­ze­ní moc nezbý­vá … Jihun začí­ná odhá­nět zlé­ho hada, kte­rý se mezi­tím zhmot­nil z hadrů na pod­la­ze (není ani­mo­ván pří­mo, ale z reak­cí Máté­ho, Jihu­na a Jin Lee víme, že jde o zvláš­tě nebez­peč­né zví­ře), tyčí se dotkne boty, a hned se mizí scho­vat za para­ván, za nímž se ode­hra­je závě­reč­ná scé­na: zpra­va vchá­zí Jin, zle­va vyjde Jihun, Máté vstr­čí nohu zpra­va, zle­va ji vystr­čí Jihun, ten pošoup­ne zprud­ka para­ván, vypad­ne Máté, jako­by jej vytře­sl. Jin sto­jí před para­vá­nem čelem k pub­li­ku, naču­ře­ná, jako­by si už oprav­du hrát nechtě­la. Nebo ale­spoň ne takhle. Liš­čí hla­va ale všech­no spra­ví, zno­vu vidí­me úsměvy, zno­vu sly­ší­me nad­še­né piš­tě­ní z pub­li­ka. Zno­vu se kouz­lo podařilo.

Ceren Oran, naro­ze­ná v roce 1984 v Istanbu­lu, stu­do­va­la tanec v Istanbu­lu a Sal­cbur­ku. Od roku 2015 žije a pra­cu­je jako taneč­ni­ce, cho­re­o­gra­f­ka a malíř­ka zvu­ku na vol­né noze v Mni­cho­vě a od roku 2010 také vytvá­ří taneč­ní diva­del­ní před­sta­ve­ní pro děti. Její díla byla uve­de­na na fes­ti­va­lech po celém světě.

Kon­cept, umě­lec­ké vede­ní, cho­re­o­gra­fie: Ceren Oran, tanec: Jin Lee, Jihun Choi, Máté Asbó­th, hud­ba: Gudrun Plai­chin­ger, scé­na: Sigrid Wur­zin­ger, cho­re­o­gra­fic­ká asi­s­ten­ce: Roni Sagi, dra­ma­tur­gie: Anna Ste­gherr, pro­duk­ce: Micha­el Hen­nig, PR: Simo­ne Lutz.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *