„Umění je jedním z míst, která lidem dovolují se na chvíli zastavit a reflektovat situaci, v níž se nacházejí.“
Jasper Narvaez
Na prknech divadla Archa se v rámci festivalu Tanec Praha představila Akram Khan Company s inscenací Chotto Desh. Chotto Desh je adaptací původní Khanovy výrazně autobiografické choreografie Desh z roku 2016, jež si vzala pod svá křídla režisérka Sue Buckmaster spolu s hudební skladatelkou Jocelyn Pook a londýnským studiem Yeast Culture, které stojí za tvorbou klíčové videoprojekce. Premiéra Chotto Desh se uskutečnila v září roku 2023 v Belfastu.
Adaptace navazuje na původní dílo a snaží se oslovit novou generaci diváků, která roste přímo před našima očima a nevyhnutelně se setkává tváří v tvář se stejnými trablemi, jako generace předchozí. Jen možná v o něco jiných kulisách zrychlené, digitální a umělé doby. V níž ale pořád zůstává a myslím, že i nadále zůstane kus lidství umělou inteligencí nenahraditelný.
Jasper Narvaez v Chotto Desh © Camilla Greenwell
Příběh, na kterém choreografie staví je jednoduchý, o to větší prostor ale poskytuje jeho sólové interpretaci tanečníkům, jimiž jsou Jasper Narvaez a alternující Nico Ricchini. Ze tmy přichází mladý muž, který hledá svoje místo ve světě na pozadí telefonického hovoru s mobilní operátorkou. Skrze vzpomínky a znovuprožívání situací z dětství a dospívání se dostává do hloubi sebe samotného a přichází na to, kým vždycky chtěl být.
Desh je, jak už jsem zmínila do značné míry autobiografickým dílem Akrama Khana. Původní choreografie, ale podle samotné režisérky Sue Buckmaster jde spíše cestou jednotlivých epizod a přesto, že její značná část je zachována, posouvá se více k jasnějšímu lineárnímu příběhu směřujícímu k závěrečnému rozuzlení. Spolu s tvůrčím týmem se zaměřila na choreografii z jiného úhlu pohledu a přiblížila ji všemi možnými divadelními prostředky dětem a dospívajícím diváků, pro něž je téma kulturních i osobních kořenů a identity čím dál víc palčivější. Sleduji 50minutové sólo tanečníka, který neúnavně prochází světem dětských snů a představ, prolíná jej s pohádkovým prostředím i realitou bangladéšské ulice plné ruchu, troubení aut i hlasu vlastního otce, z jehož vlivu se postava i samotný Khan snaží vymanit. Zabývá se univerzální otázkou “Kdo jsem?” nebo třeba tím, co nás činí odlišnými/unikátními.
Jasper Narvaez v Chotto Desh © Camilla Greenwell
Chotto Desh znamená v překladu Malý domov/vlast/domovina. V něm se prolíná schopnost choreografie i interpretace vyprávět, volit správné storytellingové prostředky, jimiž je v tomto případě především pohyb, skloubený s dokonale technicky vyřešenou projekcí, scénografií, stínohrou, atmosférickou hudbou/zvukem (kterou si mimochodem můžete poslechnout na Spotify), nápaditostí, hrou i verbálním vyprávěním. Je oslavou a objevováním toho, kým jsme skrze divadelní prostředky. Dynamická pohybová akce, která nicméně disponuje hlubokým sdělením, naplněná od začátku do konce naléhavostí nenechává diváka ztrácet pozornost ani zájem a to je dnes, speciálně u dětí ojedinělé.
Skrze Chotto Desh Akram Khan Company svým dílem také akcentuje téma, které se doufám globálně daří pozvedat na vyšší úrovně. A tím je divadlo pro děti/dospívající, posouvající se od podprůměrných produkcí v kulisách tělocvičen a školek k propracovanému a vysoce kvalitnímu divadlu, které chytře, citlivě a řemeslně otevírá témata, která se dětí i dospívajících dotýkají na těch nejcitlivějších místech. Chotto Desh nejen, že vypráví příběh, ale co považuji za mnohem důležitější, poskytuje prostor pro děti samotné, nabízí jim možnost nechat se ovlivnit, povzbuzuje a podporuje v hledání a přijetí sebe sama, ať už se nacházejí kdekoli na světě, v jakékoli situaci. V otázce jakékoli identity totiž v rámci konsenzuálního vnímání neexistuje špatná možnost, či odpověď na otázku Čím/nebo kým se cítím být.
Pohybově původní i současná choreografie vychází z contemporary, stínohry i indického divadla kathak, jež výrazně pracuje s gestem rukou, expresivním výrazem tváře a vycizelovaným pohybem celého těla. Kombinace těchto tří přístupů přináší divákovi srozumitelné pohybové vyjádření, díky němuž se může soustředit na témata, skrývající se pod dokonale zvládnutou technikou.
Jasper Narvaez v Chotto Desh © Camilla Greenwell
Scénografie ve spolupráci s autory projekce buduje po krůčcích nádhernou iluzi cizího světa, která má schopnost přenášet diváky do džungle, doprostřed Bangladéšských ulic, koruny stromů i tam, kam se po dobrodružstvích všeho druhu přece jen chceme vracet. Domů. Technické efekty doplňují pohyb tanečníka, který v pohybu nalézá vyjádření pro cokoli, co vás na rušné ulici může potkat. Kára, žebrající děti, šofér, mnich, kolemjdoucí, prodejce i vlastní rodič.
Sue Buckmaster aktualizací Khanova díla příběh posouvá směrem k dětskému divákovi, má ale jistě dopad i na diváka dospělého a jeho upevňování či utváření vlastní, nejen kulturní, identity. Jedno je ale jisté, Chotto Desh umožňuje cítit svobodu v rozhodování, v možnostech i jejich množství napříč životem, bez ohledu na věk, pohlaví nebo lokalitu. Patříte jen sami sobě a nemusíte plnit očekávání rodičů, vrstevníků, doby nebo příslušnosti k národu či skupině.
Chotto Desh – Akram Khan Company
Umělecké vedení, původní choreografie Desh:
Akram Khan
Režie, adaptace Chotto Desh:
Sue Buckmaster
Tanečníci:
Jasper Narvaez, Nicolas Ricchini
Animace a design:
YeastCulture Studio & Tim Yip