Takeši Matsumoto / Seven Circles: Club Origami

Makiko Aoyama a Takeši Matsumoto © Summer Dean

Mni­chov­ský fes­ti­val mla­dé­ho a malé­ho divác­tva Think Big! sla­ví v letoš­ním vydá­ní ve dnech 4. – 13. 7. 2024 prv­ní kula­ti­ny. Desá­tý roč­ník fes­ti­va­lu ote­vře­la insce­na­ce japon­ské dvo­ji­ce Take­ši­ho Mat­su­mata a Maki­ko Aoja­my a usku­pe­ní Seven Circles Ori­ga­mi Club, jenž měl pre­mi­é­ru již v roce 2021, a poda­ři­lo se mu uchvá­tit návštěv­ní­ky něko­li­ka evrop­ských fes­ti­va­lů, zejmé­na lon­dýn­ské­ho Dan­ce Umbrel­la. Na tom mni­chov­ském okouz­lil nejen dět­ské návštěv­ní­ky, ale i jejich dopro­vod a cynis­mem zkor­na­tě­lé kri­ti­ky a kritičky.

Letoš­ní motiv kalei­do­sko­pu repre­zen­tu­je mno­ho­stran­nost pro­gra­mu Think Big! hned od jeho začát­ku. Již od roku 2011, kdy ješ­tě nebyl pra­vi­del­nou udá­los­tí, před­sta­vu­je a spo­ju­je Thing Big! mezi­ná­rod­ní a míst­ní sou­bo­ry s jejich vyni­ka­jí­cí­mi taneč­ní­mi a hudeb­ně diva­del­ní­mi před­sta­ve­ní­mi mla­dým lidem. Před­sta­ve­ní láka­jí pub­li­kum na roz­lič­ná mís­ta ve měs­tě, aby se sezná­mi­lo s roz­lič­ný­mi umě­lec­ký­mi for­má­ty: před­sta­ve­ní se kona­jí na scé­nách Schau­burg a Münch­ner Kam­mer­spie­le, Muf­fathalle, HochX, Schwerer Rei­ter, ve ško­lách i ven­ku na Mari­e­n­platz, Eli­sa­be­th­platz a před Fat Cat. 

Vítej­te v klu­bu Ori­ga­mi! Ve foyer diva­dla HochX v Mni­cho­vě před­vá­dě­jí Maki­ko Aoja­ma a Take­ši Mat­sumo­to nejmen­ším návštěv­ní­kům a návštěv­ni­cím, jak slo­žit list papí­ru a pro­mě­nit ho ve zví­ře nebo jiné­ho tvo­ra. Maki­ko a Take­ši sbí­ra­jí výtvo­ry a při­ná­še­jí je na jeviš­tě. A pak vyprá­vě­jí pří­běh beze slov, pří­běh, o kte­rém toho před před­sta­ve­ním sami pří­liš nevě­dě­li. Inspi­ru­jí je prá­vě drob­ná umě­lec­ká díla vytvo­ře­ná divá­ky: motý­li, tuč­ňá­ci, klo­bouk, vějíř nebo dokon­ce leta­dlo. Co vyle­ze z kra­bi­ce? Papír je kou­zel­ný mate­ri­ál. Může tvo­řit hud­bu, pro­mě­nit se v ptá­ka nebo se stát cizí zemí, kde na vás čeka­jí vel­ká dob­ro­druž­ství. V Lon­dýně půso­bí­cí skla­da­tel a hudeb­ník Rob Howat vytvá­ří hud­bu na xylo­syn­thu. Nech­te svou fan­ta­zii tančit!

Ve foyer se na pod­la­ze pova­lu­jí pas­tel­ky a dlou­ha­tán­ské pru­hy papí­ru na kres­le­ní, a všech­ny děti se vrha­jí do čmárá­ní. Z povzdá­li, odkud pozo­ru­jí ros­tou­cí ent­ro­pii, se scé­na může zdát jako auten­tic­ký výjev z obě­do­vé pře­stáv­ky ve škol­ce. Troš­ku mi při­po­mí­ná tvor­bu Džiró Joši­ha­ry a Gutai Bidžut­su Kjó­kai, japon­ských uměl­ců, kte­ří ve své tvor­bě strikt­ně vychá­ze­li z inspi­ra­ce dět­skou tvor­bu a kresbou, v tou­ze otevřít nezná­má zříd­la inspi­ra­ce. Na jeviš­ti se potom ode­hrá­vá Ori­ga­mi Club, zhru­ba 45 minut vel­mi jem­né zába­vy z papí­ru a nápa­dů. Mat­sumo­to a Aoya­ma vyrá­bě­jí papí­ro­vé tuč­ňá­ky, aby je vzá­pě­tí sami mime­tic­ky zná­zor­ni­li, vlast­ní­mi těly se pokou­še­jí napo­do­bo­vat abs­trakt­ní tva­ry ori­ga­mi, kte­ré zís­ka­li v prv­ní fázi před­sta­ve­ní od dětí, při­čemž je dopro­vá­zí Rob Howat na svůj xylo­fo­no­vý syn­te­zá­tor. Sno­vé tóny xylo­fo­nu nás třpy­ti­vě vyná­še­jí nad scé­nu, odkud se může­me divit nápa­dům, uscho­va­ných v papí­ru, a v hla­vič­kách malých dětí. V pub­li­ku se to vrtí, hlou­ček dětí obklo­pil jeviš­tě, sedí na bílém pru­hu papí­ru oko­lo scé­ny, někte­ré děti ztrá­ce­jí pozor­nost, a běží se osvě­žit k dědo­vi, jiné zápa­sí s tou­hou stát se sou­čás­tí před­sta­ve­ní (a ony již jsou sou­čás­tí před­sta­ve­ní, pro­to­že bez dětí by to nešlo), a nejmlad­ší děti jsou doslo­va fas­ci­no­vá­ny drob­ný­mi zví­řát­ky z papí­ru a z fantazie. 

Celé před­sta­ve­ní je jem­ným crescen­dem k nastá­va­jí­cí pár­ty: Aoya­ma se noří do obrov­ské hro­ma­dy natr­ha­né­ho papí­ru a roskoš­nic­ky se v ní válí, Vra­cí se pro hrs­ti papí­ru, kte­ré nosí s obrov­ské hro­ma­dy maku­la­tu­ry a roz­stří­ha­né­ho papí­ru, a vrhá nové a nové hrs­ti do nové hrou­dy na jeviš­ti, do kte­ré v jed­nu chví­li sko­čí, zno­vu se vyno­ří, a běží pro dal­ší papír. To už děti nevy­dr­ží, a vrha­jí se za ní, trha­jí papír a vyha­zu­jí ho do vzdu­chu, tak­že míst­nost za chví­li vypa­dá jako na pěno­vé pár­ty na Ibi­ze, jenom bez bublinek.

Japon­ský taneč­ní umě­lec a pohy­bo­vý psy­cho­te­ra­peut Take­ši Mat­sumo­to pra­cu­je s dět­mi s autis­mem a poru­cha­mi uče­ní v Japon­sku a ve Vel­ké Bri­tá­nii a jako per­for­mer mimo jiné s Chris­ti­a­nem Duar­tem, Darre­nem John­sto­nem, Bea­t­ri­ce Alle­gran­ti, Pau­lem-Andrem For­tie­rem a Second Hand Dan­ce. Maki­ko Aoya­ma se naro­di­la v Japon­sku a v roce 2000 se pře­stě­ho­va­la do Spo­je­né­ho krá­lov­ství. Své taneč­ní vzdě­lá­ní absol­vo­va­la na Northern Scho­ol of Con­tem­po­ra­ry Dan­ce v Leed­su. Od té doby pra­vi­del­ně spo­lu­pra­cu­je s diva­dlem Fuel The­a­t­re a dal­ší­mi. Skla­da­tel a aran­žér Robert Howat žije a pra­cu­je v Lon­dýně. Vytvá­ří hud­bu pro diva­del­ní pro­jek­ty, živé soun­d­trac­ky k fil­mům a video­hrám a pra­vi­del­ně vystu­pu­je s růz­ný­mi kapelami.

Jak píší ve zdra­vi­ci divá­kům a divač­kám umě­lec­ké ředi­tel­ky Simo­ne Schul­te-Ala­dağ a Andrea Gro­ne­meyer: „Demo­kra­tic­ké sou­ži­tí je nemys­li­tel­né bez umě­ní.“ A stej­ně nemys­let­né by se sou­ži­tí zdá­lo bez hry, hra­vos­ti a dět­ské bez­pro­střed­nos­ti, kte­rá se hra­ni­cím, pře­ká­že­jí­cím ve svě­tě dospě­lých, tepr­ve poma­lu učí. Take­ši Mat­sumo­to a Maki­ko Aoja­ma dětem i nám dospě­lým to uče­ní zda­ři­le ztě­žu­jí. Buď­me za to rádi. 

Kon­cept: Take­ši Mat­sumo­to, námět a per­for­mo­vá­ní: Maki­ko Aoja­ma, Robert Howat, Take­ši Mat­sumo­to, hud­ba:  Robert Howat, Dra­ma­tur­gie: Lou Cope Men­tor­ka: Rosie Hea­f­ford, ligh­t­de­sign: Ben Pace, Kos­týmy: Giu­lia Scri­mie­ri Výro­ba kos­tý­mů: Hania Kosewicz, psá­no z reprí­zy 4. 7. 2024 v HochX, Mün­chen, Německo.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *