Druhým představením desátého ročníku festivalu pro malé diváky a divačky Think Big! Je Exit belgických Circumstances: fenomenální akrobacie, doslova se točící kolem dveří, vchodů a východů, které v mnichovském Schauburgu vedou i nevedou ven, střeží i nestřeží tajemství, a jako v Kafkově Zámku, jsou překážkou pouze pro ty, kteří je jako překážku vnímají. Každý východ je současně i vchodem, a 4 belgičtí akrobaté (Raff Pringuet, Benedikt Löffler, Harrison Claxton, Alejandro García Bustos) Circumstances to dokazují s dechberoucí minuciózností, a v hodinovém představení, v němž se každý pohyb zdá tak přirozený, drží v napětí každý sval na svém těle, a každého diváka v publiku.
„Cirkus není o dosahování, ale o zpochybňování nemožného. Hledání hranic rovnováhy, gravitace, času a vytrvalosti vytváří jedinečný tanec,” mají belgičtí akrobaté vetkána do pomyslného erbu slova svého choreografa Pieta Van Dyckea. Z tváře zmizí samozřejmý pošklebek nad jeho slovy v momentě, kdy se Raff Pringuet, Benedikt Löffler, Harrison Claxton a Alejandro García Bustos pokoušejí kafkovské dveře otevřít: Pro toto představení si choreograf Piet Van Dycke přizval čtyři cirkusové umělce, z nichž se každý specializuje na jinou disciplínu (baskřídlovka, popruhy, hrazda a akrodance).
Každý východ je vždy také vstupem: čtyři virtuózní akrobaté to dokazují při dechberoucím manévru mezi otáčejícími se stěnami a kyvnými dveřmi. Choreograf Piet Van Dycke spolu se svými protagonisty vypráví příběh o hře se silami a silou, o snaze o nezávislost a individualitu, o hledání jednoho druhým a o uvědomění si, že slepé uličky se obvykle odehrávají v mysli. Čtyři lidé se setkávají a společně procházejí místností. Navzájem se postrkují, narážejí do sebe, lezou na sebe a přes sebe, přenášejí se a proměňují. Přicházejí a odcházejí, setkávají se a rozcházejí, objevují se a mizí. Jsou neustále v pohybu, ale nikdy nedorazí. Čtyři muži se navzájem udržují v rovnováze, ale také se z ní navzájem vyvádějí. Neustále přítomné riziko, že vše skončí v pádu do maelstromu, drží publikum v bdělém soustředění.
Na scéně vidíme troje dveře… tak moment, je jich pět. Napodobují estetiku vybydleného panelákového bytu a vchodu do něj najednou: pár dveří totiž vidíme z anfasu, jedny uprostřed, ale další dveře tvoří pá, a stojí naproti sobě, z každé strany vedle prostředních dveří jedny. Z různých částí jeviště nejsou viditelné, ale v prvních vteřinách představení se o nich dozvídáme hereckou akcí, protože jimi evidentně procházejí všichni aktéři: ve zrychlujícím se rytmu 50 minutového představení se otevírají a zavírají dveře, zpočátku „práskají“ pouze ty, jimiž se dá odejít ze sálu, čtyřdobý rytmus se postupně zrychluje, abychom čtveřici cirkusových akrobatů postupně zastihli v 5 různých kostýmech, variujících pastelové tóny: každá změna kostýmu je změnou povahy cviků. Šedivá tílka bez rukávů přináší sice křečovité a živelné piruety a otočky s vlastním tělem i s tělem druhého, ale v této fázi ještě nejde o souboj s gravitací, který přináší teprve změna kostýmů na hnědé košile na šedých tílcích: tehdy scénu opanuje dýmostroj, a akrobaté se nechávají vynášet roztočenou prostřední stěnou, otáčející se kolem horizontální osy.
První obraz v šedivých tílcích tak přináší obrazy zvláštního „společenského tance“, v němž se navzájem drží za zátylky, a protáčejí se, prohnuti v zádech. Druhý obraz přináší riflové košile, a mnohem dynamičtější pohyb: Pringuet a Löffler zdvihnou Bustose, stojí jim vzpřímeně na vztyčených dlaních, Claxton mu proskočí pod nohama. Veškerá energie je od tohoto obrazu soustředěna právě do prostoru mezi dvěma stěnami „panelákového“ vchodu. Claxton chvíli pronásleduje Pringueta, Löffler se honí s Bustosem, všichni jako by hledali a nacházeli vchody jen proto, aby z nich mohli znovu a znovu vycházet. Tehdy se poprvé protočí středové dveře na horizontální ose, která se nachází přesně v polovině desky, která má asi 3 metry. A začíná příběh, během něhož mají svaly po celém těle napjaté nejen samotní akrobaté, ale i každý divák či divačka v publiku: alespoň moje zrcadlové neurony jely na maximum.
Riflové košile nahrazují polokošile se třemi pruhy (bílá, šedivá, modrá): nastává fáze překonávání gravitace, div se nebudeme točit vzhůru nohama! Nejprve Bustos opakovaně vyskakuje proti dveřím, pokouší se dosáhnout jejich výšky a vstoupit do nich, a střídavě se jedn druhému zavěšují vší vahou na záda. Bustos je nejlehčí a nejmenší z akrobatů, a tak jej vysazují na práh dveří, v tuto chvíli asi 2 metry nad zemí. Otevírá je a mizí v nich. Zbylí tři akrobaté provádějí synchronizované hvězdy a stojky, přemety nazad, ale postupně se navzájem vysazují nahoru do dveří, až v nich poslední mizí i Pringuet, který se na třetí pokus vykšrábal nahoru. Už už to vypadá, že za sebou dveře zavře a zmizí, jako jeho kolegové: v horní části desky dveří se objeví jeho prsty, on ale v ten okamžik dveře prudce otevře, a přehoupne se na nich na římsu v pravé části „panelákové“ konstrukce. V tu chvíli již Löffler a Claxton mají nová trika, šedivá s modrými pruhy u ramen a na bocích, a po chvíli se ocitají také na římse, zatímco Pringuet z ní seskočil. Bustos vyšplhá v hgorizontálním wall run asi metr nad úroveň podlahy, a blížíme se ukázkám akrobacie a parkouru: Équilibre na otáčející se desce, franchissement (proskočení skrz mezeru pod překážkou nebo v překážce, tj. pod otáčející se deskou), Lâché, tj. seskok z visu (opět Bustos), mizí stěny v horní části konstrukce, Bustos volně prochází prostorem před „vchodovými“ dveřmi (těmi prostředními, na horizontálně otočné desce), jenže na dlaních Pringueta a Löfflera.
A konečně se spouští dýmostroj, jakobychom v hledišti měli na chvíli zadržet dech, než se deska začne opravdu rychle otáčet, než po ní začnou akrobaté doslova běhat, než jejich běh po ní je zcela závislý na tom, kde zrovna stojí, jak se naklání (nebo nenaklání), nebo jestli je jejich kolega vyvažuje na druhé straně desky. Löffler prochází kolem Bustose na kývající se desce, za chvíli je doplňují Pringuet s Claxtonem: vše působí, jako by kolem sebe náhodně prošli, ale ve skutečnosti musí každý z nich zatínat každičký sval v těle, a s ohromnou ciutlivostí reagovat na tělo toho druhého, aby se nikomu nic nestalo. Jde o zlomky vteřiny, ve kterých je může roztočená deska švihnout do hlavy, zapomenutý prst na ose by znamenal velmi bolestivé zranění. Vrchol představení přichází, když Claxton vysadí na ramena Bustose, a ten se mu na ramenou napřímí: to vše balancují na pohupující se desce, která drží horizontální polohu: ale pouze díky jejich umění balancování a udržení rovnováhy. Děti v publiku jsou nadšené, a každé to chce zkusit. Najít východ z dospělosti není tak těžké, jak nám tvrdili!
Koncept, choreografie: Piet Van Dycke, performance: Raff Pringuet, Benedikt Löffler, Harrison Claxton, Alejandro García Bustos. hudba: Bastiaan van Vuuren/Bastian Benjamin, Dramaturgie: Marie Peeters. Instalace: Arjan Kruidhof, Arjen Schoneveld | Scénická asistence: Menno Boerdam, technologie: Casper Van Overschee | Výzkum: Bavo De Smedt, Marius Cavin en Raff Pringuet
Koprodukce: Festival Circolo, DansBrabant, Theatre op de Markt-Dommelhof, HET LAB Hasselt, circ’uit, Miramiro, Cirklabo
Podpořeno: Cirkadlo Circabla, o.p.s: PLAN, Stad Leuven, Grensverleggers/deBuren