Festival Cirkopolis dovršil jedenáct let. Za podstatná se považují kulatá nebo půlkulatá výročí, ale číslo 11 je pro festival „jedinečných jednotlivců“, „jedinečných individualit“ nebo „jedinečných jednotlivostí“ více než symbolické a svému účelu poslouží. Midi Lidi v jednom ze svých tracků zpívají 1:1 tělo a duch, jako by našli rovnováhu mezi formou a obsahem, tak jako performeři na festivalu Cirkopolis nalézají rovnováhu mezi obrazem a jeho sdělením i rovnováhu jako takovou.
Cirkopolis to nejsou pouze výkony za hranicí fyzických možností těl performerů (mnohdy i za hranicí fyzikálních zákonů) i schopnosti sítnice absorbovat veškerou dynamiku. Jednou z mnoha kvalit pozvaných produkcí je silný sounddesign i hudba, která by klidně obstála samostatně a uvedla do posvátného transu nejednoho účastníka IDM festivalu. Vyberu ty, které pro mne byly v těchto ohledech nejvíce pohlcující.
Koridorem artikulované náhody
Der Lauf belgického kolektivu Les Vélocimanes Associés připomínalo chvíli klasickou logickou PC hru The Incredible Machine, vzrušující a těžko zařaditelný mix existenciální grotesky (v níž dvojice performerů, jakýchsi korporátních manekýnů s korozivzdorným kbelíkem na hlavě, doplněná o apokalyptického růžového zajíčka v roli šedé eminence, odolávala i podléhala fyzikálním překážkám) a pantomimického thrilleru, jež pokojné publikum rozdováděl v krvelačné psychopaty. Stačil jediný moment, aby si nejmenovaný kravaťák s kýblem namísto klobouku získal každého, kdo toho večera navštívil divadlo ARCHA+. Neviděl. Po jevišti se pohyboval pomocí dráhových označení na podlaze jako po ranveji. Stát se mohlo cokoliv.

Nevidící performer balancuje 7 talířů © Les Vélocimanes Associés
Performer/performeři se přesouval/i od jednoho rohu jeviště k druhému mezi jakýmisi centry zájmu, která lze připodobnit k zásahům do terče. Čím se performer/performeři blížil/i k pomyslnému středu, tím se rafinovaněji měnil vztah ke scénografii, publiku i celková nálada. Povzbuzování diváků se posunulo ke skandování, halekání pošouplo k nevinnému metání míčků, které roznášel personál až k nepřetržitému bombardování lidi nelidi. Úvodní část inscenace bylo možné označit za prima technicistní sólo. Vše pramenilo z naprostého klidu, až apatie aktéra, kdy při „úvodní zkoušce“ prolítlo kolem jeho hlavy několik láhví alkoholu zavěšených ke stropu. Další krok už počítala s interakcí, s nadšením těch, kteří nesnáší zvuk tříštění porcelánu nebo jsou zkrátka empatičtí. Budování vztahu od „já jsem tady pro vás“ po „vy jste tady pro mě“ pomalu, nevtíravě kypěl. Performer se snažil, poslepu, roztočit na odpružených tyčkách sedm talířů, přičemž obcházel koze podobou příčnou konstrukci. Zájem začíná tam, kde si člověk přizná, že jeho život je série pokusů nezakopnout a nějak přežít. S takovým smolařem se třeba identifikuje a může plakat. Smíchy. Volá na performera, že se mu z některé z rozvibrovaných tyčí asi zřítí další talíř. Vše trvá tak dlouho, aby mohli tvůrci přejít k ofenzivě a ze zájmu diváků učinit závislost. Performer rozbije ponenáhlu jednu hromádku nádobí a přinese si druhou, kterou (s pomocí i bez ní) roztočí s absolutní jistotou. Druhou, nejvýraznější rovinu tvořila šachová partie o duši světa. Kravaťák v ní soupeřil s obdobnou entitou, možná s dvojčetem, možná s příslušníkem vlastního druhu. Groteskní bezčasí a bezstarostnost se stalo bitevní mapou budoucích válek. Kromě kýblu na hlavě oba zdobily boxerské rukavice. Pokoušeli se jimi uchopovat sklenice a cihly z příručního kyblíku, jemně motorické úkony provádět bez jemnocitu tou nejtupější, těžko koordinovanou silou. Následně z předmětů budovali babylonskou věž na vratkém ze stropu zavěšeném stolku, jehož těžiště se povážlivě měnilo s předměty, které na plochu oba performeři pokládali. V pronikavém tichu bylo slyšet i to nejjemnější zacinkání skla a občasné exhaltované vzdechy napjatých diváků. Kdo vyhraje? Komu se trojrozměrný, nepravděpodobný objekt zřítí jako prvnímu. Timing brilantních situačních dohrávek k celé napínavé show letmo připomínal, že stále existují nástroje jak se tzv. světovým lídrům vysmívat a zároveň přijmout svět, který deformuje jejich pošahaná hra.
Les Vélocimanes Associés: Der Lauf
Autoři a performeři: Guy Waerenburgh, Edouard Cuvelier, Julien Lanaud (nebo Juliette Delfosse či Paul Roussier)
Supervize: Éric Longequel a Bram Dobbelaere
Světelný design: Julien Lanaud
Produkce: Les Vélocimanes Associés asbl a Le Cirque du Bout du Monde
Full Cool Loop
Když někdo tvrdí, že pochopil, jak může jeden záviset na druhém a co znamená vzájemná důvěra, musel zákonitě vidět Cécile od mezinárodního kolektivu Sinking Sideways. Míjení se o milimetry, vtékání choreografických kompozic jako organických ozubených kol, efektivní nakládání s pohybovým materiálem v inscenaci vedly k fenomenální dramaturgické práci. Přísný rytmus, přísná paráda. Fascinující práce s plynulým prolínáním mikro pohybových sekvencí byla těžko postřehnutelná. Homogenní tříčlenný kolektiv si suverénně hrál a jindy intelektuálně zatěžkanou pečeť minimalismu zesměšňoval lehkostí s jakou budoval organické perpetuum mobile. Performeři hleděli do prázdna, nikdy na sebe. Neuhýbali pohledem, očima neustále drželi přímý horizont. Absolutně se museli spolehnout na bezchybnost kolegů. Můžete namítat, že to má být předpokladem každého uměleckého výkonu, ale v případě Cécile přinášeli další, novou kvalitu. Nejednalo se o skvěle secvičené číslo, rutinní atrakci nebo prázdnou exhibici. V Cécile se zhmotňovala sama esence mistrovství té nejefektnější jednoduchosti, síla explozivního minimalu.

Spolehnout se na bezchybnost kolegů. © Sinking Sideways
Soubor si žádal neprozradit jedno z největších kouzel svojí produkce, a proto – aniž by unikl jediný detail, v Cécile mezinárodního kolektivu Sinking Sideways jeden na druhém závisí jako příčina a následek, jako nenásilná kauzalita.
Sinking Sideways: Cécile
Akrobaté: Xenia Bannuscher, Dries Vanwalle, Raff Pringuet
Supervize: Geert Belpaeme, Dagmar Dachauer
Scénografie: Arjan Kruidhof, Arjen Schoneveld
Hudba: Rahel Hutter
Mixing a mastering: Ariel Schlichter
Light design: David Carney
Kostýmy: Hanne Pierrot
Technické vedení: Jef Delva
Produkce: Leoni Grützmacher – ehrliche arbeit / freies kulturbüro
Mezinárodní booking: La Magnanerie / MAG.I.C.
Koprodukce: PERPLX, Latitude 50 – Pôle des arts du cirque et de la rue, Cirklabo, Festival Circolo, Circuswerkplaats Dommelhof
Partneři: TENT, De Warande, PERPLX, Werkplaats Diepenheim, Miramiro, Fonds Podium Kunsten, Schloss Bröllin, Fonds Darstellende Künste – Residenzförderung, The HUB, The city of Rotterdam, The Flemish Authorities
Speciální poděkování: C‑roy Nimako, Leonard Ermel, William Blenkin