Divadelní svět 2024: Rodina, tanec, alchymie

DSB 2024 © Tomáš Kubart
DSB 2024 © Tomáš Kubart

V brněn­ském kre­a­tiv­ním hubu KUMST na Údol­ní pro­běh­la 7. 3. tis­ko­vá kon­fe­ren­ce k nastá­va­jí­cí­mu roč­ní­ku fes­ti­va­lu Diva­del­ní svět Brno. Pro naše čte­nář­stvo si dovo­lu­je­me ze setká­ní vytáh­nout zejmé­na upou­táv­ky na insce­na­ce pohy­bo­vé­ho diva­dla a taneč­ní cho­re­o­gra­fie, jež před­sta­vil dra­ma­turg bale­tu NdB Karel Lite­ra, a kro­mě brit­sko-ban­gla­déš­ské­ho titá­na Akram Kha­na mezi nimi najde­me i skrom­něj­ší pro­jekt La Fle­ur nebo Tan­te­hor­se, a jež bude­me mít mož­nost shléd­nout mezi 17. a 28. květ­nem letoš­ní­ho roku.

Hlav­ní pro­gra­mo­vé linie letoš­ní­ho roč­ní­ku DSB před­sta­vi­la s úvod­ním mot­tem „diva­dlo je rodi­na“ dra­ma­tur­gy­ně fes­ti­va­lu Bar­bo­ra Gre­go­ro­vá. Na pro­gra­mu fes­ti­va­lu se podí­le­jí všech­ny brněn­ské scé­ny, kte­ré se v rám­ci pří­pra­vy dra­ma­tur­gic­ké­ho plá­nu shod­ly na 3 pro­gra­mo­vých lini­ích. Hlav­ní linií Rodi­ny se auto­ři dra­ma­tur­gic­ké kon­cep­ce chtě­jí při­blí­žit nejen mlad­ším divá­kům, ale nabíd­nout pro­duk­ci pro celou „rodi­nu.“ Prv­ní linie tedy vychá­zí z mot­ta „rodi­na je základ stá­tu“, dru­há vychá­zí z hes­la „diva­dlo je budouc­nost“, do jehož rám­ce spa­da­jí pro­jek­ty Akram Khan Com­pa­ny, nebo Istanbul­ská úmlu­va A Stu­dia Rubín. Tře­tí dra­ma­tur­gic­ká linie, Diva­dlo bez hra­nic, je zamě­ře­no k níz­ko­pra­ho­vé­mu poten­ci­á­lu zvo­le­ných insce­na­cí. Ty jsou rámo­vá­ny zahra­nič­ní pro­duk­cí, z počát­ku fes­ti­va­lu zmi­ňo­va­nou Akram Khan Com­pa­ny, jejichž Jungle Book Rei­ma­gi­ned může návštěv­ník shléd­nout 18. a 19. 5., a na kon­ci fes­ti­va­lu pol­ský­mi Zaměst­nan­ci var­šav­ské­ho Tea­tr Studia.

Rad­ka Mac­ko­vá, Karel Lite­ra, Bar­bo­ra Gre­go­ro­vá, Mar­tin Gla­ser © Tomáš Kubart

Nej­vět­ším láka­dlem fes­ti­va­lu je však bez­po­chy­by pří­tom­nost mezi­ná­rod­ní­ho taneč­ní­ho sou­bo­ru Akram Khan Com­pa­ny s jejich spe­ci­fic­kou vari­a­cí kiplin­gov­ské kolo­ni­ál­ní bajky:

„Akram Khan je vel­mi spe­ci­fic­ká osob­nost sou­čas­né­ho tan­ce nejen v Bri­tá­nii – pochá­zí z Ban­gla­déše, do své­ho vlast­ní­ho cho­re­o­gra­fic­ké­ho sty­lu implan­to­val své koře­ny. Pochá­zí z uprch­lic­ké rodi­ny kte­rá byla na sklon­ku 70. let minu­lé­ho sto­le­tí uprch­nout z Ban­gla­déše, a zpra­co­vá­vá tra­dič­ní tanec kathak, díky němuž vybu­do­val výji­meč­ný cho­re­o­gra­fic­ký styl. Absor­bo­val i západ­ní taneč­ní sty­ly, až dospěl k plas­tic­ké­mu silo­vé­mu vystou­pe­ní, jež je pro divá­ky tak uhran­či­vé. Po dese­ti letech navští­ví Čes­kou repub­li­ku, a při­vá­ží Kni­hu džun­glí jinak. Jinak pro­to, pro­to­že na ni pohlí­ží pohle­dem své malé dce­ry. Na Kiplin­gův pří­běh implan­to­val sou­čas­né posel­ství o změ­ně klimatu.“

Hlav­ním pan­dá­nem k zahra­nič­ní­mu pro­gra­mu utvá­ří čes­ký: plat­for­ma Dek­ka­dan­cers se 23. 5. před­sta­ví Tram­va­jí do sta­ni­ce tou­ha. 420 Peo­ple uve­dou cho­re­o­gra­fii 42+PEOPLE: Whe­re, insce­na­ci pro taneč­ní­ky 40+, kte­ří chtě­jí tím­to zají­ma­vým pro­jek­tem uká­zat, co vše mohou divá­kům nabíd­nou „star­ší” taneč­ni­ce a taneč­ní­ci. Dru­hou cho­re­o­gra­fií 420 Peo­ple bude 25. 5. v Mar­tě uve­de­ná cho­re­gra­fie Why things goes wrong, per­for­man­ce dvou taneč­ní­ků, o assho­les, tedy o lidech, kte­ří zne­u­ží­va­jí dru­hé ve svůj prospěch.

Důle­ži­tý­mi novin­ka­mi jsou for­má­ty show­ca­se, na nichž bude mož­né shléd­nout pro­duk­ci ate­li­é­ru čino­her­ní režie a herec­tví v Karo­vých kří­d­lech, a Nade­au­o­vův ate­li­ér před­sta­ví novin­ku usku­pe­ní Med a prach Andre­je Kalin­ky. Dal­ší novin­kou fes­ti­va­lu jsou deba­ty, tlu­mo­če­né do zna­ko­vé­ho jazy­ka. Fes­ti­val také nabíd­ne dra­ma­tur­gic­ké úvo­dy pro divá­ky a divač­ka 10+ let, napří­klad v Kni­ze džun­glí se mohou doslech­nout nejen o před­lo­ze jako inspi­rač­ní­mu zdro­ji, kte­rý dneš­ním mla­dým divá­kům není tak blíz­ký, jako naší gene­ra­ci, ale dozvě­dí se také o otáz­kách kli­ma­tic­ké kri­ze či uprch­lic­tví. Letoš­ní novin­kou je také dopro­vod­ný pro­gram pro ško­ly a worksho­py pro dět­ské­ho diváka.

Tis­ko­vá kon­fe­ren­ce DSB 2024 v KUMST © Tomáš Kubart

Nově vzni­ká také for­mát Insi­de DSB, kte­rý je věno­ván mla­dé­mu pub­li­ku, vychá­zí z nápa­du otevřít fes­ti­val mla­dé­mu pub­li­ku, dostat tovr­bu mezi ně, a za pomo­ci finan­cí EU (Národ­ní plán obno­vy) umož­nit sku­pi­ně stře­do­ško­lá­ků nahléd­nout pod poklič­ku fes­ti­va­lu- nejen do jeho pří­prav, ale i rea­li­za­ce. V květ­nu jejich sku­pin­ku dopl­ní sku­pin­ka 16 bohe­mis­tů z ber­lín­ské Hum­bol­d­to­vy univerzity.

Na Morav­ském náměs­tí vzni­ke v prů­bě­hu fes­ti­va­lu „brněn­ské moře“, ješ­tě než vypuk­ne hlav­ní nabíd­ka, bude tam chill zóna, tan­čír­na, kte­rou během dne oži­ví hereč­ky a her­ci diva­dla Líšeň. Brněn­ské moře fes­ti­val také zakon­čí, a to prů­vo­dem s velry­ba­mi uli­ce­mi měs­ta, kte­rý shr­ne jak téma­ta kli­ma­tic­ké kri­ze, tak este­ti­ku Akram Khana.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *