V brněnském kreativním hubu KUMST na Údolní proběhla 7. 3. tisková konference k nastávajícímu ročníku festivalu Divadelní svět Brno. Pro naše čtenářstvo si dovolujeme ze setkání vytáhnout zejména upoutávky na inscenace pohybového divadla a taneční choreografie, jež představil dramaturg baletu NdB Karel Litera, a kromě britsko-bangladéšského titána Akram Khana mezi nimi najdeme i skromnější projekt La Fleur nebo Tantehorse, a jež budeme mít možnost shlédnout mezi 17. a 28. květnem letošního roku.
Hlavní programové linie letošního ročníku DSB představila s úvodním mottem „divadlo je rodina“ dramaturgyně festivalu Barbora Gregorová. Na programu festivalu se podílejí všechny brněnské scény, které se v rámci přípravy dramaturgického plánu shodly na 3 programových liniích. Hlavní linií Rodiny se autoři dramaturgické koncepce chtějí přiblížit nejen mladším divákům, ale nabídnout produkci pro celou „rodinu.“ První linie tedy vychází z motta „rodina je základ státu“, druhá vychází z hesla „divadlo je budoucnost“, do jehož rámce spadají projekty Akram Khan Company, nebo Istanbulská úmluva A Studia Rubín. Třetí dramaturgická linie, Divadlo bez hranic, je zaměřeno k nízkoprahovému potenciálu zvolených inscenací. Ty jsou rámovány zahraniční produkcí, z počátku festivalu zmiňovanou Akram Khan Company, jejichž Jungle Book Reimagined může návštěvník shlédnout 18. a 19. 5., a na konci festivalu polskými Zaměstnanci varšavského Teatr Studia.
Radka Macková, Karel Litera, Barbora Gregorová, Martin Glaser © Tomáš Kubart
Největším lákadlem festivalu je však bezpochyby přítomnost mezinárodního tanečního souboru Akram Khan Company s jejich specifickou variací kiplingovské koloniální bajky:
„Akram Khan je velmi specifická osobnost současného tance nejen v Británii – pochází z Bangladéše, do svého vlastního choreografického stylu implantoval své kořeny. Pochází z uprchlické rodiny která byla na sklonku 70. let minulého století uprchnout z Bangladéše, a zpracovává tradiční tanec kathak, díky němuž vybudoval výjimečný choreografický styl. Absorboval i západní taneční styly, až dospěl k plastickému silovému vystoupení, jež je pro diváky tak uhrančivé. Po deseti letech navštíví Českou republiku, a přiváží Knihu džunglí jinak. Jinak proto, protože na ni pohlíží pohledem své malé dcery. Na Kiplingův příběh implantoval současné poselství o změně klimatu.“
Hlavním pandánem k zahraničnímu programu utváří český: platforma Dekkadancers se 23. 5. představí Tramvají do stanice touha. 420 People uvedou choreografii 42+PEOPLE: Where, inscenaci pro tanečníky 40+, kteří chtějí tímto zajímavým projektem ukázat, co vše mohou divákům nabídnou „starší” tanečnice a tanečníci. Druhou choreografií 420 People bude 25. 5. v Martě uvedená choregrafie Why things goes wrong, performance dvou tanečníků, o assholes, tedy o lidech, kteří zneužívají druhé ve svůj prospěch.
Důležitými novinkami jsou formáty showcase, na nichž bude možné shlédnout produkci ateliéru činoherní režie a herectví v Karových křídlech, a Nadeauovův ateliér představí novinku uskupení Med a prach Andreje Kalinky. Další novinkou festivalu jsou debaty, tlumočené do znakového jazyka. Festival také nabídne dramaturgické úvody pro diváky a divačka 10+ let, například v Knize džunglí se mohou doslechnout nejen o předloze jako inspiračnímu zdroji, který dnešním mladým divákům není tak blízký, jako naší generaci, ale dozvědí se také o otázkách klimatické krize či uprchlictví. Letošní novinkou je také doprovodný program pro školy a workshopy pro dětského diváka.
Tisková konference DSB 2024 v KUMST © Tomáš Kubart
Nově vzniká také formát Inside DSB, který je věnován mladému publiku, vychází z nápadu otevřít festival mladému publiku, dostat tovrbu mezi ně, a za pomoci financí EU (Národní plán obnovy) umožnit skupině středoškoláků nahlédnout pod pokličku festivalu- nejen do jeho příprav, ale i realizace. V květnu jejich skupinku doplní skupinka 16 bohemistů z berlínské Humboldtovy univerzity.
Na Moravském náměstí vznike v průběhu festivalu „brněnské moře“, ještě než vypukne hlavní nabídka, bude tam chill zóna, tančírna, kterou během dne oživí herečky a herci divadla Líšeň. Brněnské moře festival také zakončí, a to průvodem s velrybami ulicemi města, který shrne jak témata klimatické krize, tak estetiku Akram Khana.