Francouzský současný cirkus
Francouzský soubor současného cirkusu Compagnie des Cieux Galvanisés z regionu Ardèche zahájilo festival La Rurale venkovním představením Cuivre et Caoutchouc (volně přel. Mosaz a pryž či Měď/Kov a guma). Čtyřicetiminutové pohybově-hudební sólo artisticky virtuózním způsobem vyprávělo příběh hrdiny zaníceného vášní k čínské tyči s touhou zvládnout vše „(skoro) úplně“ sám. Výjimečnost okamžiku podtrhovalo samo prostředí – kulisy ohromujícího pohoří, jež čněly na pozadí dění. Bez nadsázky, Gabriel Rainjonneau v ohromující přírodní scenérii nabídl velkolepě intimní představení o lásce na první pohled (k čínské tyči) a nezdolné vůli nevzdat se.
Podhůří jihovýchodních francouzských Alp v oblasti Rhône-Alpes, kraji Isère, v městečkách jako je Mens či Percy nebo Cornillon-en-Trièves, se každoročně zdá být na přelomu června a července ohniskem mnoha lokálních kulturních událostí a slavností. Pátý ročník regionálního festivalu nazvaného La Rurale, jehož podtitulem je, aby „nevymřely ulice“, hostil umělce a soubory na mnoha s festivalem spřízněných místech v žánrovém rozpětí od cirkusu přes klaunérii po pohybově-objektové až loutkové divadlo. Součástí oslav byly dále sousedské pikniky, workshopy a například i návštěvníkům otevřené zahrady a kulturní centra.
Cuivre et Caoutchouc © Tomáš Strejček
Příkladně rafinovaná dramaturgie
Na okraji srázu za ohradou výběhu pro koně, poeticky na hraně horizontu, popocházel mladý muž s batohem na zádech, zatímco se publikum usazovalo na elevaci z dřevěných lavic stočených do půlkruhu. Performer v modro černém funkčním kostýmu s dlouhými rukávy a nohavicemi posléze přišel blíž. Před dřevěnou, zdobně vyřezávanou podlahou, asociující mozaiku, se zastavil a rozhlédl. Pak si očistil speciální koženou obuv od prachu a zeminy a vstoupil na svou plochu. Tento motiv se mnohokrát zopakoval s rituální důsledností. Na první pohled aktér vysílal informaci o nesmělém osmělování se, a přitom s každým krokem bylo patrnější, že nejenže tušil, jak na věc čili jak sám vztyčit a ukotvit čínskou tyč, ale zároveň rytmicky frázoval své akce s citem pro situační komiku a s vědomím důležitosti momentů lidsky sbližujícího nevědění či rozmýšlení. Komorní a citlivě zpracovaný počin vyvedl na světlo postavu, pro kterou jako by bylo nemyslitelné požádat o pomoc okolo sedící nebo vůbec kohokoli, i kdyby jen potáhnout lano či podat opodál ležící nástroj. Se zápalem, jehož urputnost se kolébala mezi laskavým klaunem a zaníceným cirkusovým umělcem, dokázal opanovat prostor, podmanit si přihlížející, kteří jej hypnoticky následovali pohledem, a dát najevo, že je jak vybaveným akrobatem, tak školeným hudebníkem. Tahal provazy, vypínal je, nahrával a smyčkoval zvuky generované náčiním i hrou na trubku. Krok za krokem se stávalo jeho jednání srozumitelnějším, a přitom od počátku do konce překvapoval řazením výstupů, zejména jejich (ne)nahodilou nelineární provázaností.
Cuivre et Caoutchouc © Tomáš Strejček
Artista Gabriel Rainjonneau v přehledně strukturovaném rámci, obsahovém i scénografickém, do detailu rozvíjel hru s několika málo vybranými objekty, jako byl např. vysunovací metr, stojan s teleskopickou vzpěrou, matračka namísto žíněnky, hadr jako rohožka, mikrofon a loop, trumpeta, tři desítky metrů lana a osmdesátikilová kovová čínská tyč sestávající ze dvou částí o celkové délce pěti metrů. V jeho rukách ožívaly předměty dle svého účelu, anebo nabývaly nového významu. Metrem vyměřoval vzdálenost, a také vypointoval prekérní situaci, v níž sám nedosáhl na lano, jež bezpodmínečně potřeboval pro stabilizaci tyče čili i vlastní bezpečnost. Hudební nástroj mu byl partnerem, zdrojem zvukového podkresu, ale i náročnou výzvou, s níž se skvěle popasoval. Například s trubkou u úst, vyluzujíc melodii (např. i Bacha!), dokázal sjíždět po tyči dolů. V kontrolovaně protrahovaném skluzu hlavou nasměrovanou k zemi se vyjevila dokonalá souhra tělesné síly, dechu a rytmu.
Cuivre et Caoutchouc © Tomáš Strejček
Existencialismus či exhibice? Ani jedno…
Umně vystavěná kompozice „pouliční“ hry jako by se obrazně vzpínala i obepínala okolo čínské tyče a motivace spoléhat se sám na sebe. Artista bez viditelně (nebo dokonce okázale) projevované námahy z nejrůznějších důvodů slézal i ručkoval vzhůru, kontroloval přehmaty, výdrže, protočení a další prvky, aniž by se nutně stylizoval do obdivuhodných póz vybízejících k potlesku. I publikum záhy pochopilo, že není žádoucí, ani nutné neustále vyjadřovat obdiv klokotem pleskajících dlaní a soudržně udrželo příjemně podpůrné, obdivné napětí. Vertikalizace cirkusového náčiní byla jedním z cílů kreativní cesty, na níž Rainjonneau přesvědčivě a s radostnou jiskrou v oku přecházel mezi hudebními a tanečními styly, pohybovými technikami a hereckými výrazovými prostředky, aniž by však ztrácel zvolený charakter. S noblesou a plachým úsměvem ověřoval zemskou přitažlivost, a přitom jako by ji zároveň popíral. Žádný jeho čin nevyzněl naplano, a přitom nepůsobil silácky, ba naopak uvolněně.
Cuivre et Caoutchouc © Tomáš Strejček
Sólo francouzského cirkusáka dokázalo navodit pocit odlišného plynutí času, ne opřeného o skutečný tikot, ale o nově vytvářenou přítomnost, dělenou na úseky dílčích úkonů. Jeho umění přitáhnout pozornost „jednoduchostí“, navíc aniž by po celou dobu pronesl slovo, bylo v daný moment překvapivě uchvacující. Závěrečná pointa pak mistrně prolomila plachým hrdinou střeženou rampu a rozezvučela i znělý hlas výrazným poděkováním, v tu chvíli dojemným, pádným, sjednocujícím. Představení Cuivre et Caoutchouc francouzského souboru Compagnie des Cieux Galvanisés, založeného roku 2016, se přesně protnulo s místem, časem a publikem všech generací. Vyzdvihlo totiž kouzlo současného cirkusu, které netkví v přímočarém oslňování výkonem, ale v proporčně vybalancovaném rozvrstvení techniky, kreativity a osobního čili jedinečného vkladu.
Psáno ze zahajovacího představení festivalu La Rurale dne 28.7.2024 v Cornillon-en-Trièves.
Tvůrčí tým: Autor, interpret: Gabriel Rainjonneau, Ko-autor: Louise Huet, Ouside eye: Isabelle Vincent, Anne-Claire Brelle, Kostýmy: Anaïs Clarté, Koprodukce: Les Vertébrées, La Cascade, Pôle National Cirque
Rezidence: L’Art d’en faire (Saint Étienne de Boulogne), La Cascade, Pôle National Cirque (Bourg Saint-Andéol), La Gare à Coulisse (Eurre), Centre le Bournot (Aubenas), Salle Confluence (Bourganeuf), École de cirque Turbul’ (Nîmes), L’embellie Bains Douches (Rochessadoule)