A to se stane: Uchvácení (Jasmine Morand/Prototype Status: Mirkids)

Mirkids © Céline Michel

Již čtvr­tý den mni­chov­ské­ho fes­ti­va­lu pohy­bo­vé­ho diva­dla pro mla­dé pub­li­kum Think Big! měli návštěv­ní­ci pří­le­ži­tost, sezná­mit se s nápa­di­tým a oje­di­ně­lým kon­cep­tem Jas­mi­ne Morand a Pro­to­ty­pe Sta­tus Mir­kids. Já jsem insce­na­ci užas­le viděl dopo­led­ne páté­ho dne, a cho­re­o­gra­fic­ký těles­ný kalei­do­skop pro osm tanečníků/tanečnic mi svou kon­tem­pla­tiv­nos­tí a fan­stas­tič­nos­tí doslo­va uča­ro­val. Vše je v neu­stá­lém pohy­bu, jako v zahra­dě, kte­rá neu­stá­le ros­te a mění se. 

Mirkids © Tomáš Kubart

Vchá­zí­me z foyer mni­chov­ské Muf­fathalle, jed­né z někdej­ších elek­trá­ren s obrov­skou tur­bí­nou na Isa­ru, spo­leč­ně s dět­mi, kte­rým je před­sta­ve­ní urče­no. Naštěs­tí nejen jim. Muf­fathalle už svou loka­cí neda­le­ko slav­ných Ang­lic­kých zahrad navo­zu­je atmo­sfé­ru sno­vos­ti, kte­rou Mir­kids potře­bu­jí: „zuj­te si boty, a násle­duj­te mne. Teď vám dám dra­ma­tur­gic­ký úvod. Tak­že … je to před­sta­ve­ní pro děti, tak­že co bych vám vyklá­dal … má vás to uchvá­tit, není co dodat,“ kon­cen­t­ru­je dra­ma­tur­gic­ký úvod do prostých slov bul­har­ský cho­re­o­graf a taneč­ník půso­bí­cí ve švý­car­ském Laussa­ne Kras­sen Kras­tev. A to se sta­ne: uchvá­ce­ní. Není co dodat. 

Leží­me na jeviš­ti, pol­štá­ře pod hla­vou, bosý­mi cho­di­dly cítí­me pod­la­hu, pal­ci a prs­ty hle­dá­me její nerov­nos­ti. Leží­me kolem dva­nác­ti­stěn­né­ho čer­né­ho tubu­su, kte­rý má asi 2 m navýš­ku. Nevi­dí­me, co je v něm, jest­li vůbec něco. Jen něko­li­ka štěr­bi­na­mi pozo­ru­je­me ver­ti­kál­ní prouž­ky svět­la. A prá­vě v něm se všech­no ode­hrá­vá, veš­ke­rá herec­ká akce je kon­cen­t­ro­vá­na do něj. Jak to ale může­me vědět, když leží­me odstře­di­vě jako paprsky kolem něj, a cho­di­dla a hla­vy smě­řu­jí do jeho stře­du? Vidí­me to. Nad jeviš­těm, na kte­ré jsme uleh­li, je obrov­ská zrca­dlo­vá plo­cha, v jejímž odra­zu vidí­me nejen sebe, ale i všech osm taneč­ní­ků uvnitř vál­ce. Kalei­do­skop. Kalei­do­skop je to prv­ní, co nás napad­ne. Nás, děti, pub­li­kum. Nás děti.

Mirkids © Tomáš Kubart

Uvnitř se taneč­ni­ce a taneč­ní­ci pohy­bu­jí pod­le ryt­mu a pomo­cí růz­ných čás­tí těl a poloh tvo­ří neu­vě­ři­tel­né sesta­vy a stá­va­jí se živou­cím barev­ným vzo­rem kalei­do­sko­pu: syme­t­ric­kým, ply­nou­cím, měn­li­vým, tajem­ným, hyp­no­tic­kým. Mir­kids byla pod­le Kras­se­na Kras­te­va sou­čás­tí vět­ší insce­na­ce, a 45 – 50 minu­to­vá sek­ven­ce byla v roce 2023 vyjmu­ta, dra­ma­tur­gic­ky upra­ve­na a roz­ší­ře­na pro dět­ské publikum.

Hyp­no­ti­zu­jí­cí cho­re­o­gra­fic­ký kus, v němž se mísí fyzic­ké vje­my s hlu­bo­ce zvnitř­ně­ný­mi dušev­ní­mi dojmy a pod­ně­ty, urče­ný pro pub­li­kum od 5 let. Hlav­ním ohnis­kem je pohled na vnitřek kon­struk­ce, kte­rá se odrá­ží v obřím zrca­dle nad taneč­ní­ky. Podob­ně jako kopu­lo­vi­tá freska nabí­zí i ten­to obraz kon­tem­pla­tiv­ní, fil­mo­vý pohled na celou scé­nu, a zdů­raz­ňu­je pocit bez­tí­že. Já jsem cítil postup­né spí­ná­ní zrca­dlo­vých neu­ro­nů, cítil jsem samo­vol­né pohy­by, nej­pr­ve v nohou, poslé­ze v celém těle, jimiž jsem auten­tic­ky rea­go­val na vidi­tel­ný odraz. 

Jiní divá­ci zaží­va­jí pocit odtr­že­ní od sku­teč­né­ho svě­ta, a jak mi sdě­lil Kras­sen, někte­ré děti sku­teč­ně pochy­bu­jí o tom, že to, co vidí v odra­zu zrca­dla, je rea­li­ta. Před­po­klá­da­jí, že co vidí v zrca­dle, je umě­lé, podob­ně jako na obra­zov­ce smart­pho­nu nebo table­tu. Mají ostat­ně jen něko­lik návod­ných indi­cií, jež by je moh­ly pře­svěd­čit o opa­ku, a to jsou fyzic­ké pro­je­vy feno­me­nál­ní exis­ten­ce těl taneč­ní­ků a taneč­nic za „plen­tou“ kon­struk­ce, hlav­ně ryt­mic­ké dupá­ní. Cítí­te, jak se pod vámi otřá­sá pod­la­ha. Sly­ší­te neza­mě­ni­tel­ný zvuk. Ale prav­dou je, že v zrca­dle ten zvuk „nevi­dí­te”, pro­to­že není úpl­ně jas­né, kte­rá noha zrov­na dupe (navíc jedin­cům s nevy­vi­nu­tým ori­en­tač­ním smys­lem, jako jsem já, chvil­ku trvá, než si uvě­do­mí, kde sto­jí taneč­ník, kte­ré­ho v zrca­dle vidí v … pra­vém (?) rohu). Ale mož­ná by pomoh­lo i oťuká­vá­ní stěn, v nichž jsou ostat­ně škví­ry, kte­rý­mi je mož­no vidět dovnitř. 

Mirkids © Tomáš Kubart

K této kon­struk­ci nalez­la Morand inspi­ra­ci v prů­kop­nic­kých sna­hách o zachy­ce­ní pohy­bu, kte­ré máme čas­to spo­je­ny se jmé­ny jako Eadweard Muyb­ridge nebo Emil Skla­da­nowsky. Ti zna­li fena­kis­to­skop, jenž kom­bi­na­cí pohle­du štěr­bi­nou z jed­né stra­ny a rotu­jí­cím vál­cem, na němž je pohyb zob­ra­zen v jed­not­li­vých sek­ven­co­va­ných fázích, vytvá­ří ilu­zi pohy­bu živé bytos­ti. Zaří­ze­ní v roce 1832 vyvi­nul Jose­ph Pla­te­au, a děti do něj během před­sta­ve­ní Mir­kids občas nahléd­nou samy. Dnes se to ale nedě­lo. Já jsem to zku­sil, a nasky­tl se mi sub­til­něj­ší úhel pohle­du, výsek obra­zu, v němž někte­ré ver­ti­kál­ní štěr­bi­ny v příč­kách „zoo­t­ro­pu“ umož­ňu­jí nao­pak pou­ze frag­men­tár­ní pohled na těla uvnitř válce. 

Mirkids © Céline Michel

Cho­re­o­gra­f­ka Jas­mi­ne Morand se naro­di­la v Curychu v roce 1977 a žije ve švýar­ském Vevey. Inspi­ro­vá­na výtvar­ným umě­ním vyu­ží­vá ve své cho­re­o­gra­fic­ké prá­ci nové tech­no­lo­gie. V roce 2013 zís­ka­la Taneč­ní cenu švý­car­ské Fon­dati­on Vau­do­i­se pour la Cul­tu­re a v roce 2021 byla oce­ně­na švý­car­skou cenou kul­tu­ry za múzic­ká umění.

Kon­cept: Jas­mi­ne Morand, Scé­no­gra­fie: Neda Lon­ca­re­vic, Kos­tým­ní návrh: Toni Tei­xe­i­ra, Kos­tým­ní asi­s­tent: Tho­mas Lopes, Hra­jí (v obmě­nách): Fabio Ber­ga­maschi, Elé­o­no­re Hei­ni­ger, Jean­ne Gumy, Kras­sen Kras­tev, Isma­el Oiar­t­za­bal, Amau­ry Reot, Lui­sa Schö­fer, Nico­las Turicchia, Louis Bou­rel, Céli­ne Fellay, Lae­ti­tia Duper­tu­is, Mar­co Vol­ta, Maxi­me Jean­ne­rat, Anne-Char­lot­te Hubert, Asi­s­ten­ce: Fabio Ber­ga­maschi, Tech­ni­ka: Louis Rion­del, Sebas­ti­en Graz, Char­lot­te Rych­ner, Luis Hen­kes, Kon­struk­ce a stav­ba jeviš­tě: Le Rate­lier: Jean-Marie Mathey, Anto­i­ne Mozer, Luci­en Mozer, Svě­tel­ný design: Rai­ner Ludwig, Zvu­ko­vá kom­po­zi­ce: Dra­gos Tara, Tech­nic­ký manage­ment: Céci­le Robin, Kon­struk­ce zrca­dla: Phi­lip­pe Bot­te­au, Léo Bachmann.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *