Be nothing but love. F*cking Beautiful Spring v Ponci

Markéta Jandová © Spitfire Company

V úte­rý 9. dub­na měly návštěv­ni­ce Čes­ké taneč­ní plat­for­my pří­le­ži­tost shléd­nout cho­re­o­gra­fii Mar­kéty Jan­do­vé a režii Pet­ra Bohá­če F*cking Beau­ti­ful Spring. Ve feno­me­nál­ním ligh­t­de­sig­nu Jiří­ho Šmir­ka pohy­bo­vě exce­lo­va­la sama Jan­do­vá, a labu­tí pís­ni vyhlá­še­ných Spit­fi­re Com­pa­ny zazní­va­ly hlu­bo­ké tóny nevě­do­mí, jež slý­chá­me, když se pono­ří­me hlu­bo­ko pod hla­di­nu … sku­teč­nos­ti, kaž­do­den­nos­ti … když se pro­bou­zí jaro, a Wen­d­la se úpl­ně necí­tí na tanec s ním. 

Do kru­ho­vé lehce nad povrch pod­la­hy diva­dla Ponec vyvý­še­né a třpy­ti­vé scé­ny (Petr Boháč) vstu­pu­je taneč­ni­ce (Mar­ké­ta Jan­do­vá). Aktér­ka se z her­ní­ho pro­sto­ru roz­hlí­ží po divá­cích ve smě­ru hodi­no­vých ruči­ček. Kaž­dý z divá­ků dostal při vstu­pu do aré­ny binau­rál­ní slu­chát­ka, jejichž kouz­lo limit­ní­ho roz­dí­lu frek­ven­ce 30 Hz oce­ní­me již v prv­ních minu­tách insce­na­ce, v níž se pro­bou­zí jaro, ale také kepor­ka­ci hlu­bo­ko v našem nevě­do­mí: díky binau­rál­ní­mu efek­tu a drob­né­mu roz­dí­lu ve frek­ven­ci máme jako divá­ci sku­teč­ně „pocit“ pro­sto­ro­vé­ho a pohyb­li­vé­ho zvu­ku.  Do něj se jako do hlu­bin psýché noří i aktér­ka, s in-ear slu­chát­ky, při­le­pe­ný­mi k uším. Vstu­pu­je na pódi­um v šaj­nu, zatím­co ve slu­chát­kách se divá­kům ozý­va­jí zvu­ky jaké­ho­si unbo­xin­gu, šus­tě­ní oba­ly a papí­rem. Cosi před­čí­tá pohnu­tým hla­sem, zřej­mě v ang­lič­ti­ně, ale slo­vům v tuto chví­li není zře­tel­ně rozu­mět. Ve slu­chát­kách se ozý­vá zvuk splách­nu­tí, násle­do­va­ný zvu­ky deš­tě. Aktér­ka krou­ží prs­ten­co­vým jeviš­těm, zvu­ky deš­tě evo­ku­jí sprchu, umý­vá­ní, taneč­ni­ce se vzpří­me­ně lad­ně pro­chá­zí arénou.

Náh­le, jako by se taneč­ni­ce ocit­la pod hla­di­nou: při­způ­so­bu­je vláč­né pohy­by vod­ní masou tlu­me­ným zvu­kům, jež se nám ozý­va­jí ve slu­chát­cích, pod­moř­ské zvu­ky a táh­lé pís­ně velryb, ale atmo­sfé­ru budu­je a dokres­lu­je zejmé­na ligo­ta­vé svět­lo (Jiří Šmirk). Svět­lo „hra­je vodu“, její pohy­by, její dyna­mi­ku i maso­vost, svě­tel­ná plo­cha se na třpy­ti­vé scé­ně chvě­je, jako by se kolé­ba­la s vod­ní hla­di­nou: „svět­lo hra­je vodu,“ opa­ku­ji si zno­vu v duchu, a mys­lím na Honz­lův Pohyb diva­del­ní­ho zna­ku, atmo­sfé­ry Ger­no­ta Böhme­ho, a na fas­ci­nu­jí­cí jed­no­du­chost, v níž lze zahléd­nout kouz­lo divadla.

Na povrchu pódia se obje­vu­je ost­rý šajn, prud­ce se roz­tá­čí ve smě­ru hodi­no­vých ruči­ček. Rota­ce šaj­nu zrych­lu­je, barva se mění do rudé, taneč­ni­ce se točí stří­da­vě pro­ti pohy­bu šaj­nu, zvuk v binau­rál­ních slu­chát­cích „sle­du­je“ pohyb na scé­ně, jako by „obí­hal“ aré­nou spo­lu se šaj­nem a taneč­ni­cí, může­me ho jen nevě­říc­ně „sle­do­vat“, zkla­ma­ní a pře­kva­pe­ní, že ho vlast­ně neza­hléd­ne­me. Zna­ve­ná taneč­ni­ce padá na pódi­um, hla­si­tě oddychu­je. Ve slu­chát­cích se ozý­vá hluk ote­ví­ra­ných dve­ří, svě­tel­ný vír na scé­ně se zvět­šu­je, zazní­va­jí tóny ope­ry El Niňo ame­ric­ké­ho skla­da­te­le Joh­na Adam­se (*1947), i zvu­ky ope­ry „obí­ha­jí“ scé­nu ve slu­chát­cích divá­ků a diva­ček. Tanečnice/aktérka opět upa­dá na pódi­um, krát­ké a prud­ké zatmě­ní ryt­mi­zu­je scé­nu, na páté hodi­ně kru­hu (z mého pohle­du) se obje­vu­je nový šajn, kru­ho­vý kužel svět­la. Taneč­ni­ce si do něj lehá a odpo­čí­vá. Tikot hodin. Vzdá­le­ný oper­ní zpěv árií El Niňa. Z pozvzdá­lí se ozý­vá roz­ho­vor, tolik auten­tic­ký, že sejmu slu­chát­ka a pře­svěd­ču­ji se, jest­li nás neru­ší zvu­ky z foyer Pon­ce. Vzdá­le­ný roz­ho­vor k nám zazní­vá pou­ze ze sluchátek.

Jan­do­vá vstá­vá, pozpát­ku kro­ku­je scé­nou, svě­tel­ný šajn ji dopro­vá­zí, obkru­žu­jí spo­lu plo­chu aré­ny. „The light desa­pea­red at the moment,“ říká žen­ský hlas ve slu­chát­cích. Prud­ké zvu­ky ode­my­ká­ní něja­kých kovo­vých dve­ří, sly­ší­me kro­ky, uhá­ně­jí­cí jakousi chod­bou, zaví­ra­jí se těž­ké kovo­vé dve­ře, a na scé­ně se opět zhas­ne. Jan­do­vá si sví­tí bater­kou, ne, ne bater­kou: před­klá­ní se do tenouč­ké­ho kuže­lu svět­la, že to chvil­ku vypa­dá, jako­by svět­lo vychá­ze­lo z jejích dla­ní. A v uších nám zní ryt­mus praž­ců, jako by se roz­jíž­děl vlak. Na tyto zvu­ky, kte­ré snad sama sly­ší ve svých in-ear slu­chát­cích, rea­gu­je vari­a­cí na šaman­ský tanec. Začí­ná stí­no­vat, pohy­bu­je se jako boxer při tré­nin­ku, kaž­dý pohyb je ale vyvá­že­ný, tak jem­ně, že v duchu vidím Muha­m­ma­da Ali­ho, kte­rý „létal jako motýl a bodal jako vče­la.“ Tak se „vzná­ší“ Jan­do­vá: jako motýl, v třpy­ti­vém pra­chu motý­lích kří­del, a vče­lí nebez­pe­čí je cítit v medo­vém usí­ná­ní, v regre­siv­ním návra­tu do spí­cí pří­ro­dy. Ta se ale pro­bou­zí, a o jejím obno­vo­vá­ní je celý pří­běh. Svě­tel­ný šajn se na scé­ně „osa­mo­stat­ňu­je“, roze­hrá­vá vlast­ní „tanec“. „I am lear­ning to trust. Ple­a­se unscrew me. Make noi­se and make silen­ce with me. Be nothing but love,“ zdů­raz­nu­je žen­ský hlas ve slu­chát­cích. „Be nothing but love.“

Malý pří­tel mizí, a téměř celá plo­cha jeviš­tě je vypl­ně­na svět­lem. Jan­do­vá hle­dí do pub­li­ka, jako by se lou­či­la, zvuk jedou­cích kol, snad skej­tů, a Jan­do­vá se točí jako sou­stře­dě­ný der­viš. Ozý­va­jí se čes­ké hlás­ky dívek, jako by byly na hodi­ně bale­tu, nebo moder­ní­ho tan­ce. Ale ne: jsme v met­ru, poslou­chá­me útrž­ky roz­ho­vo­rů, zahl­ce­ni jux­ta­po­zi­cí infor­ma­cí. S brz­dí­cím met­rem se zužu­je svě­tel­ný šajn, a zúží se do dvou para­lel­ních pru­hů svět­la, kte­ré se začnou ryt­mic­ky pohy­bo­vat, při­bli­žo­vat se k sobě, a navzá­jem se od sebe vzda­lo­vat. Jan­do­vá se pohy­bu­je po kole­nou, jako by napo­do­bo­va­la Klap­po­vu meto­du, pře­ska­ku­je zle­va dopra­va, ale těžiš­tě zůstá­vá nad bed­ry. Ve slu­chát­cích se zno­vu ozý­va­jí útrž­ky roz­ho­vo­rů, paprsky svět­la se pře­kři­žu­jí. Met­ro se roz­jíž­dí, a vizu­a­li­tou se na jeviš­ti vra­cí­me do vody, do moře. Obje­vu­je se vel­ký svě­tel­ný šajn, ale ve slu­chát­cích sly­ší­me ptá­ky, psa a zvo­ny, a já se cítím jako na lou­ce. „We are toge­ther in one body,“ zazní­vá Jan­do­vé hlas ve slu­chát­cích. Sto­jí před námi na scé­ně, a ges­tem dla­ně, při­lo­že­né k uchu nazna­ču­je, že si máme slu­chát­ka sejmout. Svě­tel­ný šajn se zužu­je do růži­ce. Zůstá­vá v něm stát, svět­lo se napo­sle­dy prud­ce roz­ší­ří, a ve slu­chát­kách „se roz­pr­ší“ (sly­ší­me zvu­ky prud­ké­ho deš­tě). Obkru­žu­je vnitř­ní kruh jako balet­ka z cíno­vé­ho vojáč­ka. Jako by chy­ta­la svět­lo do dla­ní a na jazyk, jako by chy­ta­la sníh, jak jej chy­tá­va­jí malé děti, jako by chy­ta­la hro­my a déšť, kte­ré ale pou­ze sly­ší­me ve slu­chát­cích. Točí se v paprsku růži­ce ve smě­ru hodi­no­vých ruči­ček, růži­ce se točí rych­le­ji, než ona, a zrych­lu­je. Obě se zastaví.

Insce­nač­ní tým se nechal inspi­ro­vat neko­neč­ným posle­chem ora­to­ria El Niño ame­ric­ké­ho skla­da­te­le Joh­na Adam­se, rapo­vý­mi ver­ši Kae Tem­pest a hudeb­ním ritu­á­lem sku­pi­ny Short­pa­ris z pet­ro­hrad­ské­ho under­groun­du. Pří­běh o zro­ze­ní, revo­ku­jí­cí odvě­ké mýty zno­vuzro­ze­ní, dio­nýský kult pís­ní kepor­ka­ků, sle­po­tou med­vě­dů, kte­ří se pro­bou­ze­jí ze spán­ku, huče­ním met­ra, kte­ré ze spán­ku pro­bou­ze­jí nesmě­lé paprsky slun­ce. Pří­běh ale není krás­ný: pro­to je zam*daný, jak sli­bu­je název: šest­nác­ti­le­tá dív­ka ote­ví­rá kou­pel­nu (sly­ší­te zvuk ote­ví­ra­jí­cích se dve­ří?), ote­ví­rá kra­bič­ku s těho­ten­ským tes­tem (unbo­xing?), a sestu­pu­je do vlast­ní osa­mě­los­ti. Kruh točí­cí­ho se poko­je. Vta­hu­je ji meal­ström, spi­rá­la udá­los­tí, vta­hu­jí ji do hlu­bin. Pod vodou nejsou kepor­ka­ci, ale její vlast­ní výčit­ky. Má utéct? Má strach. Má zůstat? Nemů­že zůstat sama. Met­ro. Tíseň. Nesro­zu­mi­tel­né útrž­ky roz­ho­vo­rů. I když hovo­ří stej­ným jazy­kem, jako by mlu­vi­li … z jiné dimen­ze. Jako by nemlu­vi­li, jako by kři­če­ly, vřeš­tě­ly. Šep­ta­ly. Vstu­pu­je do kru­hu jara, do téhož kru­hu, z něhož kdy­si utí­ka­la Wedekin­do­va Wen­d­la v Pro­cit­nu­tí jara (1891). Vstu­pu­je do něj, a ať se kolem ní děje coko­liv, zůstá­vá v něm sama. 

Námět, scé­no­gra­fie, režie: Petr Boháč

Cho­re­o­gra­fie, per­for­man­ce: Mar­ké­ta Jandová

Sound design: Mar­tin Hůla

Binau­ral mix: Mar­tin Hůla

Ligh­t­de­sign: Jiří Šmirk

Pohy­bo­vá spo­lu­prá­ce:  Adéla Kašparová

Kos­týmy: Kate­ři­na Jirmanová

Pro­duk­ce: Vero­ni­ka Ilíková

Pro­jek­to­vá mana­žer­ka: Bar­bo­ra Faifr Repická

Kopro­duk­ce: Tanec Pra­ha z.ú. / PONEC — diva­dlo pro tanec, Palác Akro­po­lis — Spectaculare

Zvlášt­ní podě­ko­vá­ní: Audi­o­li­ght ser­vi­ce s.r.o.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *