Machovarium je nový formát, simulace mých „tolik populárních“ editorialů v tištěném vydání Taneční zóny. Zde v internetové džungli ale půjde o obsahově i formálně méně spoutaná, rozsáhlejší pojednání, experimentální makrorecenze a texty plné nesouvisejících souvislostí. Zapomeňte tedy na všechna očekávání o literárních dovednostech, co je a není kvalitní, kde začíná či končí klinická grafomanie. Nechte se pohltit slastí divadelního geeka, obejmout vášní jeho nerdí reflexe. Jak prudká je povaha autora, tak prudký bude jeho literární styl i nekompromisní umělecká licence. Tyto úvodníky spojí dohromady autorovo ego, aktuální inspirace, rozpoložení i účinky medikace na ADHD. Nuže začínáme, protože efektní verbální trysk a sdělnost nemohou být v opozici natrvalo…
Některé brány se musí zavřít, aby se jiné otevřely. Platí to o jizvách, švech, strupech… a létě. Možná úplně nejvíce. Dva skutečně mimořádné počiny na velkolepých festivalech symbolicky léto otevřely (a vpravdě vyhřezly) a před nedávnem také uzavřely – Inscenace any attempt will end in crushed bodies and shattered bones Jana Martense na Tanci Praha a okázalá show Aquanauts na Letní Letné sevřely léto (nejteplejší v dějinách) do pevné obruče bez jediného nepěkného svaru.
Brána první: Fraktura pevného řádu, konec dějin
Co činí Tanec Praha Tancem Praha? Jsou to choreografické hvězdy, exhibice jejich talentu, schopnost skrze tanec artikulovat fragmentarizaci světa na atomy, v nichž se přestávají orientovat i ti osvícenější? Určitě také. Pro mne jsou práce tvůrců zvučných jmen, kteří dokážou skloubit nesmlouvavá formální východiska a v jádru zůstávají věrní (i divokému) konceptualismu. Z posledních let namátkově připomenu špičkový set Yoanna Bourgeois ve dvoraně Veletržního paláce, samozřejmě grandiózní masterpiece Transverse Orientation, který z osobního Olympu v rámci festivalu snesl na Novou scénu Dmitris Papaioannou (v této společnosti se pak třeba taková inscenace A Quiet Evening of Dance Williama Forsytha jevila až příliš úhledně). Do tohoto výběru jistě zapadne další achievment festivalové dramaturgie. Jana Martense letošní Tanec Praha představil coby přísného metodika. Jeho choreografie any attempt will end in crushed bodies and shattered bones se v kategorii zahraničních produkcí za tuto sezonu v Česku stane bezesporu vrcholným požitkem. Martens vyjmul čas z jeho plynutí, sám ho přenastavil a dávkoval tak neúprosně, tak napínavě, že dosáhl maximální relativity, zároveň maximální jednoduchosti a naprosto zdrcujícího účinku. Relativity času jakožto hodnot. Rozklad podle něj probíhá na půdorysu světa posedlého dokonalostí, v logice kazu napadajícího nové umělé zuby, neustále pokřivující umělý, chtěný úsměv. Všichni z company vykazovali schopnost v davových scénách paralelně trčet coby individuality stejně jako se úplně rozmělnit. Ve výsledném dojmu se pak míchala valící se beztvářná masa s hluboce osobním příběhem v pozadí a svobodný, nepohodlný punk s puntičkářsky pravidelnou strukturou pohybu. Jeho samotnou podstatu by bylo určitě možné zaznamenat na milimetrový papír a s libostí studovat siločáry choreografova prostorového myšlení, studovat jako géniův notový zápis. Čtvercový půdorys ještě dominanci nad časem a hlavně prostorem umocňoval.
Pokud by někdo vznesl námitky, že by mu snad inscenace v místním prostředí připadala cizí, protože česká postkoloniální zkušenost je nulová a strukturální rasismus udržován v mezích, asi by potřeboval trochu vyvětrat. Když se člověk podrobně zaměří na zprávy z posledních měsíců, nalezne pozoruhodné průsečíky s Martensovou inscenací už v tom kam se posunula komunikace díky sociálním sítím. Nenávistná zvolání plná afektu z kůlen, z hospod, případně hádek mezi příbuznými (za zjednodušení se omlouvám, ale více variant mě zatím nenapadlo), tedy dříve izolované exploze frustrace se najednou staly veřejnými a síťováním lépe bují jak rakovinotvorné kmeny. Živelně houstnoucí jed podporuje druhý. Digitálně archivovány zahnívají a systematicky otravují svoje okolí. Například události následující po vraždě brněnského Roma Nikolase mluví za vše.
Brána druhá: Dospívání s Letní Letnou
Když Mosio Bongonga v roce 2019 přešla po laně na Letnou přes Vltavu a její spokojený úsměv rovnal se hluboké meditaci, opravdu se jednalo o událost hodnou všech přímých přenosů z nejdůležitější (osobních) zápasů. Široké hlediště rozevřené mezi oba břehy i kaskády přístupových chodníků poskytlo dostatek míst pro tisíce zvědavců.
Podobně jako Letenský rybník. S tím rozdílem, že bych produkci k oslavě 20 let Letní Letné označil za monumentální mindfuck. Aquanauty bylo totiž možné užasle sledovat jako velkolepou show – v době mnoha krizí – aniž by byla jakkoliv prázdná. Důkazem budiž opuštěný hořící člun, který pozvolna plul po vodě jako samostatný objekt, jako socha. Žádná další akce, jenom plavidlo obepnuté plamenem. Míru, v níž se snoubila opulence s kýčem vracela význam jevištnímu miráklu. S tím rozdílem, že veškerý zdroj iluze stál obnažený a tyčil se nad hledištěm jako polus slunečních hodin za hluboké tmy. Sem tam se mihly zářivé gymnastické kruhy ve vzduchu a akrobatky (či akrobaté) připomínaly programy ze série Tron. Masivně nabassovaný hudební podkres poskládaný z hitovek islandských Sigur Rós či skladby z klenotu všech filmových soundtracků – kompozice, kterou pro Scorseseho Poslední pokušení Krista zkomponoval Peter Gabriel – umocňoval obřadní charakter výročí. Z mnoho národního týmu, svity produkčních i dalších profesí se hrdinou vedle akrobatů / performerů stal operátor jeřábu. Mezi kniply musel tančit jako královský hráč mezi zlatými joysticky.
Způsob, jak vměstnat sílu 20 let do 30 minut ve mně přemohl veškeré racionální zábrany i rozlišovací schopnosti mezi nostalgií i reálnou realitou, tou jedinou aktuální. Opět jsem vnitřně výskaje pobíhal po Letné jako v roce 1999, utíkal ke stanům – a to se ani Letní Letná nejmenovala Letní Letná – abych stihl produkci trupy Que-Cir-Que, abych se tam rozplácnul a koukal na divadlo, které jsem v životě neviděl… A kde používali pro změnu Dead Can Dance.
Součástí tohoto bohulibého formátu budou drobnější perličky, lajny korálků z pocitů hrdosti nebo střípků náhodou posbíraných cestou (tučné písmo uvozuje jakýsi druhý díl perexu), to aby určitě neušly vaší pozornosti.
- naprosto výjimečná záležitost se stále odehrává v Alšově Jihočeské galerii. Uprostřed turisticky bombardovaného areálu Hluboké nad Vltavou je možné do 19. listopadu tohoto roku navštívit retrospektivní výstavu HR GIGER METAMORPHOSES. Možná pro někoho přehypovaná podívaná je povinností pro obsedantní fanoušky nonkonformního tělového designu. V několika málo místnostech se manifestuje temná fascinace tělesnými otvory i tekutinami, limity humanity i paranoia z technokracie. Návštěvník si nejednou posteskne nad největším filmem všech dob – který bohužel nikdy nevznikl – a to Dunou Alejandra Jodorowského (Giger připravoval segment výtvarných návrhů) a skrze akrylová plátna se dostane pod kůži vlastním nejhrůznějším predikcím a pocitům, že jsme vyměnili dalece vzdálenou dystopii za život v ní.
- Dominik Melichar píše o imerzivním, paradivadelním eventu K prameni na Mezinárodním festivalu Regiony v Hradci Králové. Jeho recenzi naleznete na tomto odkazu: https://www.tanecnizona.cz/recenze/2023/konec-hrani-na-indiany/
A nenechte se zmást. V záloze máme stále několik článků pokrývajících akce z letošního jara / léta a nevzdáme se, neboť jejich vydání jednak připomenou dobu nedávno minulou, naše chyby i vrcholy. Někteří mohou namítat, že psát o festivalech pár měsíců (nebo dní) po jejich ukončení nemá smysl, nicméně já se domnívám, že podobný druh reflexe nezraje jako sýr (proč chodit do krámu pro lacinou metaforu), ale jako přechod mezi dočasným „hezkým“ zážitkem a věčnou nádherou. Chceme rozbíjet léty zanesený boomerský koncept psaní o divadle — raději krátké, úderné, čtivé a zábavné — byť pro někoho nesrozumitelné — pecky než usedlou moudrost mentálních seniorů nebo mladých starých v předlouhých textech bez sexeappealu. Jsme proti konceptu, „že si divadlo najde svého diváka” ale za koncept „čtenář si najde svého autora”.
Dead Can Dance k tomu dodají potřebnou tečku.
Vidíme se příště.