k performanci K prameni Jakuba Gottwalda a kol.
Amerika je země neomezených možností, říká se. Amerika je symbol svobody, říká se, a pro jistotu si to připomíná třiadevadesátimetrovou sochou u břehu. Americký sen má své vlastní heslo na wikipedii. Ale taky je to země, v níž v celku poklidně, podle svého, v souladu se svou krajinou, se svými bohy, duchy, mýty a rituály, žili až do příjezdu Evropanů lidé, jež Kolumbus mylně nazval indiány. Evropané mezi ně zavlekli neštovice, spalničky a choleru a zhruba 90 % všech původních obyvatel Amerik zdecimovali jen tímto způsobem. Zbylých deset procent povraždili nebo zavřeli do rezervací, aby si ti, jimž už byl „starý kontinent“ těsný, mohli splnit svůj americký sen v zemi teď už konečně neomezených možností. O mnoho století později přichází Karl May, skauting, E. T. Seton, Liga lesní moudrosti, první dětské tábory s indiánskou tematikou, sbírání bobříků, setonovy hrnce pod drny českých luk, slavnostní ohně… a několik generací lidí, kteří si pod indiány vzpomenou na dva tři týdny v týpku předtím, než se pojede do Chorvatska. Kulturní apropriace rozbujelá jak covid. V posledních letech se ale začínají rozmáhat postkoloniální studia, vracení evropských kořistí do zemí jejich původu a omluvy lídrů některých evropských zemí za to, co jejich předci na obyvatelích jiných zemí prováděli. Projekt Jakuba Gottwalda K prameni spadá přesně do těchto tendencí.
Je to vůbec první projekt v historii hradeckého mezinárodního festivalu Regiony, který festival spoluprodukuje a který vzniká přímo pro něj. V programu byl prakticky nepřetržitě po celou dobu jeho trvání, celkem 16x, a anoncován byl jako největší událost letošního ročníku. Největší byl jednoznačně scénou. Výrazný kus Šimkových sadů pokrylo pět nezvyklých teepee z recyklovaných bannerů, další kusy bannerů sestříhaných do tvarů zvířecích kůží a rozvěšených nebo poházených všude kolem pokrývaly výjevy z indiánské historie nebo mýtů. Uprostřed prostranství čnělo obrovské přenosné ohniště. U stanů pak aktéři připomínající bezdomovce s kšiltovkami a ray-bany, svetry, kostkovanými košilemi, uniformami, v bederní roušce, která přece musí každou chvíli spadnout…
Autor projektu a jeho režisér Jakub Gottwald si přebírá skupinku diváků, resp. návštěvníků – neboť pouhé a pasivní dívání se konat nebude, a provází je po indiánském ležení. V úboru připomínajícím uniformu vojáka z dob kolonizace úsečně popisuje, co je na které kůži vyobrazeno, a doplňuje se filosoficko-lyrickými pasážemi vztahujícími se k vnímání pohybu, času a světa obecně. Po procházce po ležení je skupina rozdělena do čtyř podskupin a rozejdou se do teepee, kde se odehrává to hlavní – čtyři mikropříběhy z indiánské historie, resp. indiánské mytologie.
Moje skupinka začala u indiánského mýtu o stvoření světa v podání Filipa Šebšajeviče. Tentokrát ale žádní romantičtí duchové a bohové a stateční indiáni, ale spíše postavy na hranici šílenství, soupeřící v „prdění“ a svět tvořící de facto defekátem. Šebšajevičův projev nadto připomínal tanec, dokonale přesně doprovázel konkrétní postavy konkrétními gesty, extaticky pobíhal po teepee a ne docela srozumitelně v jednu chvíli přešel z původní slovenštiny do češtiny.
V následujících stanech se už vyprávěly příběhy reálných indiánských osobností, v posledním dokonce medvěda v zajetí. Sdělení všech tří příběhů bylo zřejmé – bílí se k původnímu obyvatelstvu (i tomu zvířecímu) chovali zle a je dobré si to stále připomínat a neopakovat to. Roste napětí, co bude v dalším a dalším stanu. Hned v tom následujícím po stvoření světa však přichází trochu rozčarování. Aleš Němec ve svém odtažitém a nepřesvědčivém referátu z valné části text dokonce četl bez jakékoli chuti vtáhnout návštěvníka do děje. Naopak Pavel Neškudla v následujícím teepee svůj příběh nevyprávěl, ale odehrál, objektově rozehrál i písek v díře a vcelku sugestivně v závěru se ještě snažil prodat návštěvníkům cetky z pivních zátek coby vzácné amulety. Když jste nic koupit nechtěli, nemilosrdně vás vyhnal ven. Finále naší skupinky patřilo příběhu medvěda. Ten měl na starost Matěj Šumbera a pojal ho opět jako vyprávění zpestřené akrobatickým šplhem po konstrukci stanu a v závěru docela efektním rozděláním ohně lukem.
Na závěr se všechny skupinky sešly u centrálního ohniště, vybraní jedinci se podíleli na stavbě nového teepee, bubnovalo se, tancovalo a běhalo kolem ohně a ambiciózní projekt kombinující zážitek s edukací byl u konce. Tady si měl návštěvník tak trochu indiánský způsob života v náznaku imerze osahat. Převládly však spíše rozpaky. Onen život byl opět redukován pouze na specifikum teepee a křepčení kolem ohně. Krize vztahu původního amerického etnika a evropského kolonizátora zůstala pouze v literární podobě v převyprávěných příbězích. Potenciál změnit optiku a nahlédnout indiány jinak, pravdivěji, performance má. Na úrovni porozumění jednotlivým příběhům se to daří, strhující ani burcující však není.
K prameni
Autor: Jakub Gottwald
Režie: Jakub Gottwald
Tvůrčí tým: Jakub Gottwald, Pavel Neškudla, Filip Šebšajevič, Aleš Němec, Matěj Šumbera
1 komentář
Komentáře nejsou povoleny.