Představení Every Minute Motherland odpovídá letošní dramaturgické lince Divadelní Flory a zastřešujícímu mottu „свобода-Freiheit-wolność-volnost“. I toto trudné dílo choreografa Macieje Kuźmińského tematizovalo osobní či politické (ne)zažívání volnosti.
Samotný styl výrazových prostředků v představení je netradiční a odráží intimní autentické emoce, které v souboru performerky a performeři od začátku války sdílí. Snad pro velkou míru citlivosti a individuálnosti zkušeností si kolektiv zvolil velmi abstraktní vyjádření svých niterných pocitů. I přes záměrnou fragmentárnost a nekonkrétnost výrazů, se pohyby každou chvíli publiku pojili s neustálými asociacemi tísnivých situací, extrémních fyzických stavů, a emocemi bezmoci. Celé představení je prolnuto neustálými pády a vstáváním, křečovitými stahy svalů trupu a končetin a jejich následné násilné napínání. V některých scénách aktéři a aktérky proplétají své končetiny do nepřirozených nepohodlných poloh, které působí obzvlášť nuceně. Podobně tak i scéna připomínající dril vojenského pochodu. Synchronizovaný pohyb ve skupině se střídá se sólovými výstupy. Performeři se doslova šikují do formací. Z nich se eventuelně odtrhne jedinec a jede si vlastní choreo do té doby, než ho skupina opět pohltí a zformuje zpět do disciplinované řady. Takhle probíhá neustálé opouštění jedince a přetransformovávání nějakou dobu.
Za vznikem projektu formálně stojí polský choreograf Maciej Kuźmiński. Ten je na domácí, ale i zahraniční scéně oceňovaný za spojování tradičních pohybových výrazů s experimentálními postupy. Kuźmiński je autor techniky „Dynamic Phrasing“ – komplexní práce s dynamikou, rytmem, plynulostí či gravitací a rovnováhou.
Premiéru mělo představení už v létě 2022, čili má na kontě už dva roky a desítky repríz, a to zejména na mezinárodních festivalech. Kuźmiński původně neměl v představení účinkovat, avšak z nepředvídatelných důvodů musel nedlouho po premiéře soubor opustit jeden z performerů, kterého se nakonec rozhodl sám zastoupit.
Tanečnice Anna Myloslavska ze Lvova na diskusi po představení přiznala, že není možné oddělit vlastní intimní prožívání a choreografii Every Minute Motherland. Od počátku projekt vznikal jako výpověď o dění na Ukrajině. Má sloužit jako memento probíhající války. Přestože je představení náročné nejen fyzicky, ale hlavně emočně, dělají to skoro z povinnosti přispět a podnítit diváctvo k intenzivnějšímu tlaku na jejich politické představitele.
O procesu vzniku projektu Every Minute Motherland natočila ukrajinská filmařka Anna Semenová krátký dokument Fragments of Resilience (2022). Snímek byl promítán na mezinárodním festivalu East Doc Platform (2023) ve Francouzském institutu v Praze a soutěžním festivalu filmu a umění Le FIFA v Montrealu (2023), Kanadě, kde autorka nyní žije.
V kontextu s Olomoucí téma útěku, války a násilí silně rezonovalo, jelikož je to povětšinu dní v roce místo s vajbem Hobitína – řád věcí zde čas od času naruší jen sportovní fanoušci přijíždějící na stadion podpořit svůj tým. Proto Every Minute Motherland, potažmo politická linka dramaturgie festivalu zasáhla v olomouckém kontextu jako blesk z čistého nebe. Tím naléhavěji a intenzivněji působí poslání tohoto představení.
Psáno z představení dne 11. 5. 2024 v rámci festivalu Divadelní Flora Olomouc.
Every Minute Motherland, Choreografie: Maciej Kuźmiński, Dramaturgie: Paul Bargetto, Asistentka choreografa: Monika Witkowska, Produkce: Polina Bulat, Maciej Kuźmiński, Účinkují: Daria Koval, Anna Myloslavska, Vitaliia Vaskiv, Marcelina Jasinska, Monika Witkowska, Szymon Tur, Maciej Kuźmiński. Premiéra 25. 8. 2022