Součástí osmého dne festivalu Divadelní Flora Olomouc byla osobnost maďarské choreografky Anny Biczók se svou inscenací Delicate, v níž vystupují tři tanečnice, které se od sebe fyzicky a kulturně odlišují. Jediné, co mají společné, je ženství. Taneční choreografie má představit, jakým způsobem lze spolu komunikovat skrze pohyby. Biczók kulturně zmapovala jednotlivá těla tanečnic, aby se dokázala zaměřit na proces zobrazení ženského těla vypovídajícího o své reprezentaci, která podléhá sociopolitickému určení.
Představení se odehrává v prostorách S‑Klubu, na jehož scéně jsou podél stěn připravena místa i pro diváky. Na jevišti jsou již přítomny performerky – Adél Juhász, Sasha Portyannikova a Karin Pauer. Společně s nimi je přítomna Rozi Mákó, která vytváří akustické pozadí inscenace a pracuje s mixáží hudby na elektronických zařízení. Daná trojice performerek je maďarského, ruského a rakouského původu, což hraje podstatnou roli z hlediska významu celého představení. Zatímco diváci přichází, tanečnice spolu vedou konverzaci. Jakmile publikum usedá a utichne uslyšíme jejich rozhovor, který je veden v ruštině, maďarštině a němčině. K jejich snaze se domluvit využívají i řeč vlastních těl. Tato situace nám může připomínat vlastní zkušenosti s dorozumíváním se s lidmi, kteří nehovoří naším mateřským jazykem. Pokud si nevystačíme s mluvenou řečí, na řadu přichází tzv. domluva „rukama nohama“. Jakmile performerkám dochází slova zvolí si čtvrtý jazyk – taneční.

Z blízkého setkání ve skupince se tanečnice rozprostírají po celém jevišti. Udržují si od sebe odstup a přichází na svůj vlastní taneční jazyk. Místy se k sobě nepatrně přibližují a vykonávají stejný pohyb např. v přešlapování nohou na místě. Každá svým tělem a pohledem ale míří jinam, což vypovídá o jejich odcizení. Někdy jsou jejich kroky synchronizované a poté zase ne. Přichází na to, jakým způsobem spolu mohou začít komunikovat. Překračují se navzájem nebo se letmo dotýkají či drží pevně rukama, ale poté se pustí a tvrdě dopadají na zem. Při těchto situacích hledají cestu k navázání kontaktu a zdolávají překážky, která jim v tom brání. V jeden moment je Karin Pauer zaseknutá v opakující se smyčce, v níž se projevuje její nervozita v těle, které neví, jak má stát a co má dělat s rukama. Tanečnice Sasha Portyannikova zase provádí sekavé robotické pohyby. V této fázi jejich těla prozrazují svou neklidnost nebo strojenost v naučených gestech.
Prostřednictvím performujícího těla ale také pátrají po své osobní historii. Adél Juhász s pomocí svých rukou začíná neurvalým způsobem něco odstraňovat z podlahy. Na bílém baletizolu můžeme vidět šmouhy po černé podrážce jejích bot. Symbolické mazání evidentně evokuje zbavení se něčeho, co ji vnitřně trápí. Poté společně s Karin Pauer zvedají a hází na rameno imaginárně jevící se pytel. V rámci své fyzičnosti ztělesňují snahu se distancovat od určité tíhy, které se nemohou zbavit. Taneční projev odkazuje k nemožnosti se separovat od jistých okolností – co je kolem nás, co se nám stalo nebo odkud pocházíme. Tanečnice se na závěr stahují zpátky k zadní stěně jeviště, kde byly na začátku. Nyní ale stojí v tichu vedle sebe. Prostřednictvím tance představily svou jinakost, ale zároveň nalezly společnou cestu k vzájemnému sblížení.

Následující den proběhla beseda k inscenaci, kde Anna Biczók přiblížila svůj způsob práce s tanečnicemi. Pracuje s principy somatické techniky, která bere v potaz tanečníkovo tělo, a to jak na úrovni svalové, tak i mentální paměti. Je informována o svých tanečnicích, díky čemuž může kolem nich vytvořit kontext. Využívá tělo, které vychází z vnitřních vjemů a do jisté míry pracuje s improvizační volností. Požádala tanečnice, aby zapátraly do své paměti a ztvárnily vizi osoby, která byla pro ně důležitá, když se stávaly ženami. Biczók musela vytvořit bezpečné místo, v němž jsou performerky ochotné ukázat svou zranitelnost.

Můžeme debatovat nad tím, zda představení je čistě osobní nebo i politické. Tanečnice mají ztvárnit svůj obraz ženství, ale zároveň tím odhalují transformující pozici ženské role ve společnosti, která se v průběhu generací drasticky měnila. Příkladem může být postoj Karin Pauer, který evokoval držení dítěte v náruči. Intenzita houpavého pohybu v rukou byla ovšem nezvykle abnormální, čímž se mohou kriticky vztahovat k normativnímu očekávání ženy a její povinnosti být matkou. Tanec staví do popředí otázky sociální a politické, díky čemuž si divák může uvědomit kulturní identitu performerek, ale i jeho vlastní kulturní postavení.
Psáno z představení dne 16.5. 2024 v rámci festivalu Divadelní Flora Olomouc.
Delicate, Choreografie: Adél Juhász, Karin Pauer a Sasha Portyannikova, Hudba: Rozi Mákó, Světla: Kata Dézsi, Kostýmy: Csenge Vass, Asistent režie: Virág Arany, Účinkují: Adél Juhász, Karin Pauer a Sasha Portyannikova. Premiéra 4. 5. 2022