Od roku 1999 je tvorba tanečnice Terezy Ondrové spjata s prostory divadla Ponec. Na jevišti prožila své taneční začátky, úspěšné experimentální instalace, ale i neúspěchy způsobené zdravotními komplikacemi. S divadlem si vytvořila natolik osobní vztah, že začala pátrat po jeho minulosti a po jeho částech skrytých pod povrchem viditelného. Co se skrývá v podloží divadla, ale i našeho těla se pokouší zodpovědět v rámci své performance GEO ve spolupráci s Petrou Tejnorovou s níž je součástí taneční platformy Temporary collective.
Scénografie je založena na white boxu, což umožňuje divákovi soustředit se na tělesný, ale i verbální projev Terezy Ondrové. Barevná kombinace kostýmu vyčnívá v bílém prostoru. Tanečnice má na sobě modré triko a kalhoty s potiskem svalové tkáně. Později se ukáže, že výběr oděvu se symbolicky váže ke geologickému výzkumu. Rozpětím rukou, skoky a během zmapuje tanečnice prostor jeviště. Zároveň uzemňuje své tělo a pomocí geofónu, geofyzikálního měřicího přístroje, který převádí vibrace země na elektrické napětí, pátrá po jednotlivých vrstvách podstavce divadla.
Tereza Ondrová © Vojtěch Brtnický
Tereza Ondrová pracuje s geofónem a umisťuje jej na konkrétní pozice, které jsou spjaty se vzpomínkami na jednotlivé taneční performance nebo instalace v níž účinkovala. Tyto momenty oživují a zpřítomňují minulost zvukové/hudební doprovody ze záznamu z daných inscenací. Tanečnice dané ukázky ztělesní tanečními polohami, kterými odkazuje na specifičnost dílčích inscenací. Jednotlivé taneční sekvence vypovídají o umělecké cestě Terezy Ondrové v divadle Ponec. Promlouvá k publiku a otevřeně mu sděluje myšlenky a vzpomínky i na svou zesnulou babičku, která ji podporovala. Tímto způsobem nechává performerka nahlédnout do své tělesné podstaty spojené s Poncem.
Tereza Ondrová © Vojtěch Brtnický
Na místě, na němž dnes stojí divadlo Ponec, byl kdysi dávno mořský záliv, který utvořil pískovcové skály, do nichž se později zahloubily přítoky Vltavy. Prvními stavbami byla ocelárna, kino a jeho závěrem divadlo Ponec. Tereza Ondrová se vrací k minulosti podloží divadla skrze geologický výzkum vrstev za pomocí geofónu, který opět za pomocí zvukového doprovodu charakterizuje jednotlivé fáze. K akustickému ztvárnění vrstev je doprovodem projekce, která je spuštěná na velkém plátně umístěném v zadním prospektu. Grafické úpravy videa evokují měnící se geologické vrstvy a tvarování hornin. Součástí projekce je i zachycený obraz postavy Terezy Ondrové v různých pozicích. Z jednou z nich je ulehnutí tanečnice na zem, při čemž její postava se postupně rozmazává až vytvoří obraz připomínající dvě geologické vrstvy. Rozetřená modrá barva oděvu tanečnice připomíná Vltavu, ke které se performance vztahuje. Nejenom divadlo, ale i taneční cesta Terezy Ondrové je spojená s Vltavou. Divadlo stojí na skalním podloží, které utvořilo Vltavu. V rámci inscenace Případy doktora Toureta (2009) měla Tereza Ondrová roli Paní Vltavské. Zde zatančila své první sólo na symfonickou báseň Vltava. Druhý obraz v projekci rozmazává kalhoty performerky do hnědé barvy, což připomíná geologickou horninu, která je základem pro další budoucí vrstvy. V performanci je pozoruhodné vidět dvojí symboličnost vztahující se k řece Vltavě a základům podloží divadla Ponec, které jsou zpřítomněny skrze tanečnici.
Co se skrývá pod povrchem těla představují kalhoty s potiskem svalových tkání. Tereza Ondrová odhaluje anatomickou strukturu těla, která je pro nás stejně neviditelná jako geologické vrstvy. Jsou nám neviditelné, dokud se nezraníme nebo dokud nevytvoříme vrt, který odhalí vnitřní podstatu. Tanečnice zmiňuje tenkou hranici mezi stabilitou a nestabilitou, což zpočátku vztahuje ke svým zraněním během performancí, z nichž se nakonec uzdravila. To nemůžeme říci s probíhající klimatickou krizí, která překročila do času nestability a šanci o zotavení. Nachází se v bodu, z něhož není návratu.
Tereza Ondrová © Vojtěch Brtnický
Závěrem performance Tereza Ondrová ztvárňuje své druhé taneční sólo na symfonickou báseň Vltava. Hudební pasáže jsou spouštěny vždy, když se tanečnice dotkne země. Taneční choreografie ztělesňuje její osobní vztah k řece. Pohybovými variacemi spočívajícími v kontaktu těla se zemí ztělesňuje klidnou hladinu řeky. Se zvyšující se dynamičností a intenzivností pohybu vypovídá o síle a nevyzpytatelnosti, se kterou může zaplavit město.
Připravili a spolupracovali: Petra Tejnorová, Tereza Ondrová, Monica Gillette, Jan Čtvrtník, Michal Cáb, Michal Kindernay, Daniel Kozlík
Produkce: Júlia Pecková, Daniela Řeháková
Konzultace: Lenka Špičáková, Aleš Špičák, Michal Králík, Renan Martins, David Králík, Matěj Strnad, Peter Šavel, Sodja Zupanc Lotker
Foto: Vojtěch Brtnický