Zahájení mezinárodního festivalu Tanec Praha se odehrálo na Nové scéně Národního divadla a představilo brazilský taneční soubor Companhia de Dancas.
Známá brazilská choreografka Lia Rodrigues má velké renomé na mnoha světových scénách a tanečních festivalech, v Praze vystupuje poprvé. Na Tanci Praha uvedla tanečně výtvarnou inscenaci Encantado z roku 2021.
Výraz „encantado“ znamená v portugalštině jakési očarování, magickou sílu, která může i léčit. Je spojena s tajemnými bytostmi, které jsou spjaty podle původní tradice s přírodou a pohybují se a existují mezi zemí a nebem, v džungli, ve vodě i v rostlinách. Tento fenomén inspiroval choreografku a její tým k vytvoření díla plného zvláštních rituálů, snad i tradičních zvyků. Zvolené téma vznikalo bezprostředně po pandemii covidu a dlouhodobých následcích zdravotní krize. Vznik představení Encantado mělo tedy svým poselstvím pomoci k očištění či uzdravení?
Pohybově i výtvarně zvláštní produkce je spjata a inspirována původní afroamerickou kulturou, tedy hudbou a tancem.
Soubor Companhia de Dancas byl založen v roce 1990 v Riu de Janeiru a již dvacet let působí ve Favela de la Maré v jednom ze slamů velkoměsta. Věnují se taneční tvorbě i edukativní činnosti. Skládá se z různých i odlišných etnik a tanečníků.
Jsou snad dědici původních obyvatel? Alespoň někteří tak vypadají, ne všichni tanečníci jsou zřejmě profesionálně vyškoleni.
Díla Lii Rodriguez se pohybují na bázi tance, performance a výtvarného umění. Rozhodně se nevěnují specifické a striktní taneční technice, choreografka spíše sahá po neznámém, neprobádaném a tajemném nebo naopak autentickém tradičním, kde se lidské tělo pohybuje bez zábran a zajetých konvencí.

Představení začíná v šeru a tichu. Matně je vidět šest nahých tanečníků, kteří se přikrčeně přibližují k publiku. Po nepatrném nasvícení odcházejí. Celá scéna je pokryta narovnanými kusy látek všech možných pestrých barev. Následně se připlazí po břiše tanečník a nahý vleze pod jednu z dek či látek a pomalinku se přidávají další. Nahá bezbranná těla se postupně zahalují, snad se chtějí skrýt nebo se proměnit v někoho jiného a každý zcela odlišným, ale precizně nazkoušeným způsobem vytváří ze sebe jakási zvláštní monstra zářící barvami. Velmi zručně si umí z látek udělat turbany, vycpávají různé části těla, takže skutečně mění podobu, vznikají podivní strašáci i obřadné skulptury někdy i do vysoké polohy, kdy tanečníci si skrytě vylezou na ramena druhých a látky se dostanou do celého prostoru. Z těchto podivně nabubřelých postav se tvoří jednotlivé skupinky. V kratších výstupech se předvádí, připomínají jakousi přehlídku, chvílemi i zvířecích charakterů. Honosné kostýmy nechají vykouknout i obnaženou část těla. Jednoduché kroky, poskoky a vazby evokují tradiční tance těžko odhadnout jakého původu.

Dobře jsou strukturované přesuny v prostoru do základních geometrických útvarů-půlkruh, kruh, řady a masivní propojená hromadná skupina deseti postav a barevné změti látek. V jistém smyslu se tanečníci snaží měnící se hromady látek sesbírat, nashromáždit je, jako kdyby získali kořist či nějaký majetek, který až hamižně a lakomě střeží. Na hromadění se klade určitý důraz.
Jinak je produkce doprovázena monotónními hudebními motivy a úryvky písní lidu Guarani Mbya, nejdříve na bicí chrastivé nástroje, které dynamicky přidávají na síle, jsou doprovázeny strunným nástrojem a v závěru směsicí hlasů a halasného zpěvu. Opakování rytmicky jednotného hudebního motivu se však zdá nekonečné a vlastně protivné.
Pro zahájení festivalu zaměřeného na současnou tvorbu mi představení připadalo příliš tradiční a vlastně velmi slabé, námětem i chabou choreografií. Přitom má zkušená choreografka Lia Rodrigues za sebou řadu inscenací, které jsou vždy expresivní i tanečně naplněné a invenční.
Lia Rodrigues Companhia de Danças, Rio de Janeiro, Brazílie – Lia Rodrigues: Encantado. Tanec a spolupráce: Leonardo Nunes, Valentina Fittipaldi, Andrey da Silva, David Abreu, Raquel Alexandre. Dále tančí: Alice Alves, Daline Ribeiro, Sanguessuga, Cayo Almeida, Vitor de Abreu. Dále vytvořili: Carolina Repetto, Joana Castro, Matheus Macena, Ricardo Xavier, Tiago Oliveira a Larissa Lima. Asistentka choreografie: Amalia Lima, dramaturgie: Silvia Soter, umělecká spolupráce, vizuály: Sammi Landweer, light design: Nicolas Boudier, jevištní technici: Magali Foubert, Baptistine Méral, hudba: úryvky z písní lidu GUARANI MBYA, mix: Alexandre Seabra. Koprodukce: Chaillot – Théâtre National de la Danse – Paříž, Le CENTQUATRE – Paříž / Festival d’Automne à Paris / Scène nationale Carré-Colonnes, Bordeaux Métropole / Le TAP – Théâtre Auditorium de Poitiers / Scène nationale du Sud-Aquitain / La Coursive, Scène nationale La Rochelle / L’Empreinte, Scène nationale Brive – Tulle / Théâtre d’Angoulême Scène Nationale / Le Moulin du Roc, Scène nationale v Niortu / La Scène Nationale d’Aubusson, l’OARA – Office Artistique de la Région Nouvelle-Aquitaine / Le Kunstenfestivaldesarts – Brusel, Theaterfestival – Basel, HAU Hebbel am Ufer – Berlín, Festival Oriente Occidente – Roveretto, Theater Freiburg, Julidans – Amsterdam, Teatro Municipal do Porto / Festival DDD – dias de dança a Lia Rodrigues Companhia de Danças, Association Lia Rodrigues-France s podporou Redes da Maré a Centro de Artes da Maré a partnerů FONDOC (Occitanie) / Nadace Fondation d’entreprise Hermès je patronem Portrétu Lia Rodrigues na Festivalu d’Automne v Paříži. S podporou Mezinárodního záchranného fondu pro kulturní a vzdělávací organizace 2021 Německého spolkového ministerstva zahraničních věcí, Goethe-Institutu a dalších partnerů. Lia Rodrigues je partnerským umělcem Chaillot – Théâtre national de la Danse a CENTQUATRE ve Francii. Dílo věnováno Oliverovi. Premiéra 1. prosince 2021, Paříž, Francie. Psáno z uvedení na festivalu Tanec Praha 2024 na Nové scéně Národního divadla v Praze 2. června 2024.