V české premiéře uvedl POCKETART KOLEKTIV, Sabina Bočková a Johana Pocková taneční představení Fairy Tales na scéně Divadla Ponec.
POCKETART je uznávaný kolektiv mladých tvůrců pod vedením tanečnic a choreografek Sabiny Bočkové a Johany Pockové. Sdružuje pod sebou také výtvarníky, scénografy a hudebníky. Řadu projektů předvedli v několika zemích Evropy, ale byli již také i v Jižní Americe a Africe a jejich práce byly vybrána na přehlídku evropské platformy AerowavesTwenty21 a Twenty22. Také jsou součástí projektu Shape It! A Big Pulse Dance Allianz. Ze zajímavých představení je nutno připomenout úspěšné projekty Jáma lvová, Treatment of Remembering nebo K Madoně se rzí.
Čerstvá premiéra Fairy Tales byla představena v dubnu na festivalu Sismograf ve Španělsku. Je postavena pro osm tanečnic v doprovodu zpěvačky Sáry Vondráškové (Never Sol) a hudebníka a kytaristy Lukáše Palána, s kterým choreografky již spolupracují opakovaně. Pohádka jako realita a realita jako vysněná pohádka v současnosti. Přechod z dětských let plných fantazie a světa pohádek k dospívání a dospělosti má být zkoumán ryze z ženského pohledu.
V čistě bílém prostoru obklopeném lehkými zřasenými látkami s několika východy a z různých stran prosvěcovanými, na bílém baletisolu se postupně objevují dívky ve světlých kostýmech, některé v kalhotách, jiné v šatech. Každá se pohybuje svobodně a snad improvizovaným způsobem. Působí křehce a nevinně. Zabírají celý prostor. Postupně si nazouvají různobarevné boty na vysokých podpatcích. Snad se přezutím stávají někým jiným. A neprojevují se jako děti, přeměňují se náhle do cílevědomých žen. Naivní popis pohádkových postav neuvidíme, ale spíše podivné obrazy jako ze science fiction doprovázené vehementními pohyby chvílemi až křečovitými. Poslední dívka přichází na scénu s hůlkou podobné baseballové pálce a odhazuje nakousnuté jablko. Není jasné, co mají rekvizity přesně znamenat. Snad přiotrávenou Sněhurku?
Hudební motivy přibírají na síle a zhutní se, dívky do toho pokřikují, předvádí se v pochodové dynamické části a zastavují v tichu.
Do toho napodobují zvířecí zvuky a postupně neumělou vokalízou pobrukují písničku. Zbavují se nazutých bot a postupně se vytrácejí. Následně začne scéna, kdy jedna z dívek si připraví z bílých pokrývek místo k spánku improvizovanou postel a přidají se k ní další. Snad neklidné sny je nenechají spát ani snít. Pokrývky a látky si berou do jakési fantazijní hry. Ocitáme se v pohádce nebo v realitě?
Souvisí s tím i zrcadlové desky, které jsou rozpohybovány snad mají evokovat další pohádkové téma o kráse, sebe zalíbení a o odrazu vlastního obrazu. Vede možná k vnitřnímu dialogu. Pohyb je více snový lyrický. Zrcadlení se odráží také ve světle i zvukových vibracích.
Objevují se tanečnice převlečené do tylových límců a jedna z nich je v delší bílé tylové balerině, snad jako podivná princezna a roztančí další scény. Následně zapojí do hry zmíněné látky, které se vrší na hromadu. V té se skrývá osobitá a téměř holohlavá tanečnice.
Jakou ona má vlastně roli? Zabalená pokrytá množstvím bílých látek vypadá jako zasněžená a tak trochu ztracená a osamocená.
Ze snového hudebního motivu i výkonu obou přítomných hudebníků nárazem přichází změna. Rozezní se známé baletní ballabile z Čajkovského Šípkové Růženky. Jde o ostrý bláznivý střih v hudebním konceptu a vyznívá nepochopitelně. Má se jednat o šťastný konec a svatební radostnou scénu nebo šílenou party bizarních princezen? Možná, ale opět se diváci mohou jen domnívat.
Rozházené boty a další rekvizity tanečnice uklidí na stranu. A začne jakýsi happy end, dlouze opakovaném kruhovém tanci připomínajícím lidové slovenské „karyčky“ s typickými obchvaty paží a přemísťováním v kruhu. Tímto spojením a v jakési jednotě inscenace končí.
Téma pohádek je vždy inspirativní, ale škoda že celé představení není lépe dramaturgicky vystavěno. Myslím si, že skryté významy v jednotlivých obrazech není nutné doslovně chápat, ale přeci by mělo být jasnější, jaké sdělení má představení přinést.
Ani všechny tanečnice mi nepřesvědčily. Očekávala bych větší energii a interpretační jistotu a profesionální vybavení, nejen ve vlastním tanečním výkonu ale i v hereckém sdělení.
Fairy Tales, choreografie: Johana Pocková, Sabina Bočková, Interpretace a tvorba: Aneta Bočková, Jitka Cechová, Michaela Dzurovcínová, Eva Mora Gonzáles, Karolina Graca, Tereza Holubová, Tereza Krejcová a Monika Szpunar / Dramaturgię: Viktor Černický / Asistent choreografek: Peter Šavel / Lighting design: Eliška Kociánová / Hudba: Lukáš Palán i Sára Vondrášková (Never Sol) / Set and costume design: Vendula Tomšů / Technická podpora: Jan Tomšů / Manažer produkce: David Ostružár / Tour / production manager: Nela Frauenbergová / Production assistant/ booking: Anna Gazdíková / Graphic design: Pavel Holomek / Foto: Vojtěch Brtnický, Jakub Urban / Trailer: Dominik Žižka / Producer: POCKetART, z.s.