Je počátek roku 2024, celosvětově se potýkáme se složitou společenskou i politickou situací a já se na úvod zamýšlím nad tím, jak dlouho na Bazaar jezdím. Deset let to asi nebude, ale takových osm asi ano. S notnou dávkou nadsázky si připadám jako pamětnice a mám tedy snad i dostatečně velký vzorek na to, abych se pokusila zhodnotit jeho vývoj. 10. ročník festivalu Bazaar začíná, jubilejně nabitý a s podtitulem Sdílení odvážné praxe.
U odvahy se ještě na chviličku zastavím a dovolím si navázat na slova dramaturga Bazaaru Ewana McLarena. Bazaar nebyl nikdy odrazem středoproudové zábavy, spíše uměleckých tvarů a prací, které by ve světě populární zábavy stály na okraji, možná že až za jeho okrajem. Nablejskané bídy bylo dost a nejen já, ale i nastupující generace Z touží spíše po pravdě. Stávají se pro nás důležitými opět hodnoty, jakými je svoboda, nezávislost, pravda nebo pestrost (nejen názorová). Pod povrchem se skrývá mnohé a Bazaar se pod něj vždy dostával. Kromě politických otázek se dnes zaměřuje také na postavení umělce ve společnosti, na jeho poselství, jeho schopnosti a houževnatost na cestě za naplněním svého “údělu” ve svobodném i nesvobodném světě.
Festival asi nemohl zahájit ničím aktuálnějším a palčivějším než je performance Magdy Szpecht Cyber Elf. Ještě, než se jím začnu zabývat hlouběji, upřímně, potřebovala bych ji vidět ještě tak 3 x, abych pobrala všechny informace, které jsou v ní obaženy. Je jich tolik, že je nestačím přijímat a zároveň vnímat a v hlavě utvářet hodnocení toho, na co se dívám. Až příliš mě zajímá každá informace, kterou Magda říká. A i když je to téma, které není zrovna na sobotu ke kafi, chci se jím zabývat a dozvědět se co nejvíc. O lidech, kteří se dobrovolně vzdali své kariéry, aby se vydali na cestu boje proti (nejen digitální) dezinformační válce.
Bazaar začíná. Ocitám se v pokoji, který vypadá, jako u fanatického hráče doma. Několik obrazovek, kamera, pár počítačů, promítací plátno a spousta kódů a vyhledávacích promptů na nich. Za obrazovkou ale nesedí hacker, který má v mé hlavě podobu třicátníka s drobkama v klávesnici a nadváhou, ale drobná krásná bytost. Elfka s “efíma” ouškama a odhodláním pomoci v boji s dezinformacemi a fake news. Představuje obecenstvu otevřeně nástroje, cesty, ale i strasti, které denně zažívá.
Byť performance s těžkým tématem, přesto dokáže vyloudit úsměv a vnést humor.
“Fuck Putin. Let’s do it, don’t be shy. Enjoy. You can’t fuck off someone in the theatre every day.”
Ať už je to válka nebo jiná krize hodnot, je historicky i momentálně studnicí pro tvorbu satiry. Na jevišti i ve společnosti. Tolik memů jako za poslední dva roky jsem neviděla, a i když je to trochu “kacířské”, směju se jim nahlas, protože považuji humor a smích za jednu ze zbraní proti diktátorským monstrům. V průběhu jakékoli války.
V souvislosti s válkou mi často naskakují myšlenky na Voldemorta. Fenomen jedné generace, pardon. Ale proč? Protože mě na něm vždy fascinovalo jádro jeho nezničitelnosti. Nemá totiž o koho by se bál. Ztráty se ho netýkají, jediné, na čem mu záleží, je on sám a zničit ho není vůbec jednoduché. Na straně druhé stojí spousta charakterů, kterým záleží na tolika lidech a věcech, že tenhle boj nemůže být nikdy fér. Stejně jako tahle válka. Není prostě fér.
Návaznost a absurdní provázanost tohoto konfliktu s tím, který svět prožil během druhé světové války není nahodilý. Obvinit totiž v současnosti někoho z nacismu je stejně populisticky výhodné, jako poukazovat na to, že ukrajinští uprchlíci berou nám, v prsa se bijícím, pracovitým a spravedlivým Čechům práci. Ohrožují bezpečnost a jsou vůbec hrozbou třetího řádu. Jak typické. Populisté to budou mít vždy jednodušší, protože nějaká pravda je jim ukradená a peníze nikomu z nich nesmrdí. Kupecké počty jsou jednoduché a za tvorbu dezinformací a jejich šíření prostě a jednoduše přijde víc rublů než za práci v officu. I to je bohužel realita.
Magda se pohybuje na hranici mezi bytím s diváky na straně příjemců a bytím za webkamerou. Bytím v digitálním světě a komentováním dění. Líbí se mi tahle autenticita, která se pokouší nasimulovat skutečnou situaci, do níž cyber elf denně vstupuje. Využívá simultánní projekce na dvou postranních obrazovkách a na hlavním plátně, kam streamuje svůj obraz a hlavní video. Život cyber eflů není srovnatelný s čímkoli jiným. Zápřah na psychiku i fyzické zdraví je neuvěřitelný, odolnost a přesvědčení jedinců, kteří se s tímto křížem vydávají na cestu musí být obrovská. Musí mít zdroje, z nichž čerpají a také dobře nastavenou duševní i spánkovou hygienu.
Téma nejen téhle války, šíření dezinformací a propagandy už aktuálnější asi být nemůže. Není mou ambicí nacházet nějaké univerzální hodnocení nebo odpovědi. Nicméně nutí mě alespoň se nad nimi zamýšlet a pokládat je na stůl. I když dějiny píší vítězové, i když volební období je jasné a žáby budou na svých pramenech sedět, dokud to půjde. Patřím naštěstí k těm, co přes toto vědomí nedokáží jen tak smířeně sedět a čekat, až si pro mě přijdou.
Mezi tím se bude rodit další generace a ta se bude zabývat traumaty, kterých se válka dopustí nejen na lidech, ale také na zvířatech a přírodě.
Cyber Elfs fungují od roku 2014, tedy od úplného počátku ruské invaze na Ukrajinu, resp. Krym.
Cyber Elf – festival Bazaar Sdílení odvážné praxe 2024
Koncept a performance: Magda Szpecht
Dramaturgie: Olga Drygas
Video: Natan Berkowicz & DZIKI
Hudba: Krzysztof Kaliski