Andrea Cusumano: 6 Hours 2 Scores 12 Rooms. Durational performance

Andrea Cusumano a Marino Formenti © Nitsch Foundation

V květ­nu letoš­ní­ho roku usku­teč­ni­li dva ital­ští uměl­ci, Andrea Cusu­mano a Mari­no For­men­ti, durati­o­nal per­for­man­ce v Nit­sch Muse­um v rakous­kém Mis­tel­ba­chu. Na šesti­ho­di­no­vé časo­vé plo­še se pta­jí, co v nás může zane­chat jeden jedi­ný dopis? Čas mu v prů­bě­hu let dal nové význa­my, růz­né vrst­vy od těch, kte­ří drže­li pero. Jeho život zůstal ve Sta­lin­gra­du, stej­ně jako nacis­tic­ká uni­for­ma. Andrea Cusu­mano vyprá­ví dlou­hý pří­běh, vyprá­ví ho kresba­mi a pig­men­ty, mlu­ví také jazy­kem diva­dla. Vzpo­mín­ky, obra­zy, pomí­ji­vost exis­ten­ce, nezná­má tvář nezná­mé­ho dědeč­ka. A limi­nál­ní rituál.

Andrea Cusu­mano začí­ná per­for­man­ci ostří­há­ním svých dlou­hých vla­sů. © Tomáš Kubart

Cusu­mano­va stiz­za-komen­tář k prv­ní čás­ti per­for­man­ce. Všim­ně­te si nůžek, i fia­lo­vé dráhy vláč­ku, kte­rý kolem Cusu­mana jez­dil v prv­ním obra­ze. © Tomáš Kubart

Por­trét Cusu­mano­vy babič­ky. © Andrea Cusumano

A jeho nevi­di­tel­né­ho dědeč­ka. © Andrea Cusumano

6 Hours 2 Scores 12 Rooms © Tomáš Kubart

Po pří­buz­ných zůstá­va­jí vzpo­mín­ky, a oble­če­ní. © Tomáš Kubart

Večer přikrývá performanci. © Tomáš Kubart

Večer při­krý­vá per­for­man­ci. © Tomáš Kubart

Konec. Něco se uza­vře­lo. © Tomáš Kubart

Prá­ce Andrea Cusu­mana sahá od site-spe­ci­fic insta­la­cí přes kres­by, rekvi­zi­ty, kera­mi­ku a foto­gra­fii až po mal­bu, psa­ní, sochař­ství, živé umě­ní a divadlo.

Cusu­mano se naro­dil v Paler­mu v roce 1973 a své aka­de­mic­ké vzdě­lá­ní zahá­jil na míst­ní uni­ver­zi­tě stu­di­em kli­nic­ké psy­cho­lo­gie. Poté stu­do­val per­for­man­ce art a scé­no­gra­fii na Cen­t­ral Saint Mar­tins Colle­ge of Art and Design v Lon­dýně a dok­to­rát zís­kal na Uni­ver­si­ty of Ferra­ra. V 17 letech ode­šel popr­vé do Sal­cbur­ku stu­do­vat kresbu a mal­bu u rakous­ké­ho malí­ře a gra­fi­ka Geor­ga Eisle­ra. O dva roky poz­dě­ji absol­vo­val kurz ges­tic­ké mal­by u Her­man­na Nit­sche na Mezi­ná­rod­ní let­ní aka­de­mii v Sal­cbur­ku. To byl začá­tek úzké­ho pro­fe­si­o­nál­ní­ho a přá­tel­ské­ho vzta­hu, kte­rý potr­vá až do Nit­scho­vy smr­ti v roce 2022. Kurz byl zásad­ní pro Cusu­mano­o­vo vzdě­lá­ní a zna­me­nal zlom v jeho tvor­bě, kte­rý ho vedl k tomu, že na dlou­hou dobu opus­til repre­zen­ta­tiv­ní umě­ní a dokon­ce i mal­bu. V reak­ci na uměl­co­vu potře­bu pře­kro­čit hra­ni­ce plát­na Nit­sch navr­hl, aby roz­ší­řil svůj výzkum do vesmí­ru. Po návra­tu do Paler­ma roz­vi­nul řadu vyso­ce expre­siv­ních ges­tic­kých děl a záro­veň začal expe­ri­men­to­vat s vyu­ži­tím pro­sto­ru k vytvo­ře­ní významu. 

V kos­te­le San Nico­lò del Gur­go v Paler­mu vytvo­řil site-spe­ci­fic insta­la­ci, prv­ní ze série Installa­zi­o­ni dei Mor­ti. Dru­hým vel­kým pro­jek­tem v této sérii byl Balocchi/Toyland, kte­rý měl pre­mi­é­ru v Ital­ském kul­tur­ním insti­tu­tu v Los Ange­les v roce 1997 a poté v Angel Orensanz Cen­ter v New Yor­ku v roce 1998. Téhož roku se Cusu­mano pře­stě­ho­val do zám­ku Prin­zen­dorf v Rakous­ku, kde síd­lí Diva­dlo orgií a mysté­rií (Ο.Μ.Τ.). Tam asis­to­val rakous­ké­mu uměl­ci při psa­ní parti­tu­ry pro prv­ní 6denní hru (1998) a koor­di­no­val hud­bu a vystou­pe­ní. Na pod­zim 1998 popr­vé diri­go­val orchestr O.M.T. na Ham­bur­ger Bahnhof v Ber­lí­ně a poz­dě­ji v Umě­lec­ké a výstav­ní síni Spol­ko­vé repub­li­ky Němec­ko v Bon­nu, kde byl osla­vo­ván jak pub­li­kem, tak kri­ti­kou. Od té doby je hudeb­ním ředi­te­lem a diri­gen­tem O.M.T. a pře­psal a pre­mi­é­ro­val vět­ši­nu jeho sym­fo­nií a před­sta­ve­ní až do Nit­scho­vy smr­ti. V létě 2022 a 2023 dokon­ce vedl posmrt­ná před­sta­ve­ní parti­tu­ry dru­hé ver­ze šes­ti­den­ní hry rakous­ké­ho mis­tra na zám­ku Prinzendorf.

Během let v Rakous­ku navá­zal Cusu­mano důle­ži­té pra­cov­ní vzta­hy s Cat­te­la­ni Arte v Mode­ně, Galle­ria Mor­ra v Nea­po­li a Gale­rie Hohen­lo­he & Kalb ve Víd­ni. Učil v Nit­scho­vě tří­dě, kte­rou před­tím stu­do­val, a byl také odbor­ným asi­s­ten­tem ve tří­dě vene­zu­el­ské­ho malí­ře Jaco­ba Bor­gese a per­for­ma­tiv­ní tří­dě Geo­ffrey­ho Hen­drickse. Během této doby také začal expe­ri­men­to­vat s médi­em per­for­man­ce a živé­ho umění.

Pokra­ču­jí­cí insta­lač­ní pro­jekt vedl Cusu­mana k roz­sáh­lé­mu zapo­je­ní do pro­sto­ro­vé dra­ma­tur­gie, kte­rou roz­vi­nul pou­ze v teo­re­tic­ké for­mě na počát­ku 21. sto­le­tí, kdy se pře­stě­ho­val do Lon­dý­na. Během těch­to let také ces­to­val do Vra­ti­sla­vi a poz­dě­ji do Kra­ko­va, aby podrob­ně stu­do­val dílo Tade­u­sze Kan­to­ra. Kon­zul­to­val doku­men­tač­ní cen­t­rum Cri­co­te­ka a setkal se s Mirou Rych­lic­kou, lout­kář­kou a význam­nou hereč­kou, kte­rá s Kan­to­rem spo­lu­pra­co­va­la něko­lik dese­ti­le­tí až do jeho posled­ní insce­na­ce. S Rych­lic­kou Cusu­mano pro­zkou­mal mož­nost pře­vést svůj výzkum do vesmí­ru do diva­del­ních akcí.

V letech 2004 až 2017 vyu­čo­val v Lon­dýně jako lek­tor scé­no­gra­fie a vizu­ál­ní­ho diva­dla na Cen­t­ral Saint Mar­tins, Rose Bru­ford Colle­ge a Gold­smi­ths Uni­ver­si­ty. Jeho zvlášt­ní zájem o ritu­ál­ní kme­no­vá před­sta­ve­ní a sta­ro­dáv­né tra­di­ce pře­dá­va­né ve ško­le Kala­man­da­lam ho ved­ly k něko­li­ka poby­tům v Indii v letech 2009 až 2013, kde jeho prá­ce zahr­no­va­la Bha­rat Rang Mahot­sav v Novém Dillí a Mezi­ná­rod­ní diva­del­ní fes­ti­val uvá­dě­ný Kera­lou. V roce 2017 spo­lu­pra­co­val s indic­kým uměl­cem Mithu Senem na před­sta­ve­ní Embo­died Lan­gu­age, jehož kurá­to­rem je Euge­nio Viola.

Prá­ce byla pro­ve­de­na v indic­kém mezi­ná­rod­ním cen­t­ru v New Delhi a vyu­ži­la nejed­no­znač­ný aspekt never­bál­ní komu­ni­ka­ce jako plat­for­my pro pro­po­je­ní růz­ných jazyků.

V letech 2014 až 2019 byl měst­ským rad­ním pro kul­tu­ru v Paler­mu, kde během své­ho pro­duk­tiv­ní­ho půso­be­ní orga­ni­zo­val a řídil růz­né akce, včet­ně „Mani­fes­ta 12“ a „Paler­mo ital­ské hlav­ní měs­to kul­tu­ry“. Poté, co v roce 2019 skon­čil jako měst­ský rad­ní, zalo­žil si ate­li­ér v Paler­mu a začal pře­pra­co­vá­vat mate­ri­ál vyro­be­ný v prů­bě­hu let v syn­te­tic­kém, tran­sdis­ci­pli­nár­ním pro­jek­tu, kte­rý ho při­ve­dl zpět k malíř­ské dvoj­roz­měr­nos­ti. V roce 2022 navr­hl vel­kou výsta­vu „Retablo“ v Pina­co­te­ca Vil­la Zito v Paler­mu. V témže roce byl mezi vítě­zi Ital­ské rady (11. vydá­ní), pod­po­ro­va­né odbo­rem sou­čas­né kre­a­ti­vi­ty ital­ské­ho minis­ter­stva kul­tu­ry. V lis­to­pa­du 2023 před­sta­vil své nej­no­věj­ší dílo „Khwam Wang?” na samo­stat­né výsta­vě v Mat­dot Art Cen­ter v Ban­g­ko­ku. Dílo se sklá­dá z videa, kera­mic­ké insta­la­ce a série obra­zů na téma zrození.

Neměl také nou­zi o kurá­tor­ské pro­jek­ty. V letech 2020 – 21 byl kurá­to­rem Let­te­ra­tu­re Fes­ti­val Inter­na­zi­o­na­le di Roma, kte­rý se konal mezi Pala­tin­ským sta­di­o­nem, Maxen­ti­o­vou bazi­li­kou a Venu­ši­no­vým a Rom­ským chrá­mem; v letech 2017 až 2023 byl kurá­to­rem tří roč­ní­ků BAM — Bien­na­le Arci­pe­la­go Medi­terra­neo (Paler­mo), mezi­ná­rod­ní­ho výzkum­né­ho fes­ti­va­lu v oblas­ti vizu­ál­ní­ho, hudeb­ní­ho a scé­nic­ké­ho umě­ní, věno­va­né­ho pobřež­ním náro­dům a kul­tu­rám a zamě­ře­né­ho na téma­ta vítá­ní a dia­lo­gu. V roce 2008 zalo­žil CeSDAS — Cen­t­ro di 

Spe­ri­men­ta­zi­o­ne per la Dra­m­ma­tur­gia Appli­ca­ta allo Spa­zio, se kte­rou vedl něko­lik worksho­pů a před­sta­ve­ní ve Vel­ké Bri­tá­nii, Indii, Pol­sku a Itá­lii. Během této doby pra­co­val s hudeb­ní­kem Giusep­pe Lomeo, kte­rý vytvo­řil a hrál vel­kou část hud­by pro jeho show a vystou­pe­ní během toho­to obdo­bí. V roce 2021 vytvo­řil CeSDAS spo­lu s MeNO Foun­dati­on, dra­ma­tur­gic­kou ško­lou se síd­lem v Palermu.

V roce 2022 se u pří­le­ži­tos­ti 100. naro­ze­nin uměl­ce Jose­pha Beu­y­se zúčast­nil sku­pi­no­vé výsta­vy „Con­text Beu­ys” v Haus der Kunst Düs­sel­dorf — Paler­mo Can­tie­ri Cul­tu­ra­li del­la Zisa v Palermu.

Jeho díla jsou nyní v něko­li­ka mezi­ná­rod­ních sou­kro­mých sbír­kách a muzeích: MAK Muse­um of Applied Arts ve Víd­ni, Museo delle Tra­me Medi­terra­nee — Fon­da­zi­o­ne Ores­ti­a­di di Gibel­li­na, Vol­pi­num Collecti­on v Mni­cho­vě, RISO — Museo Regi­o­na­le d’Ar­te Con­tem­po­ra­nea v Paler­mu, Mor­ra Collecti­on v Nea­po­li , Elen­k’art Collecti­on Gal­vag­no v Paler­mu, Mat­dot Art Cen­ter v Ban­g­ko­ku a Cat­te­la­ni Collecti­on v Modeně.

Zdroj: Andrea Cusu­mano: Raum­dra­ma­tur­gie. Retrospek­ti­ve 1993 — 2023, Nit­sch Muse­um, 2024.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *