Jugoslávie byla za dob bývalého režimu jedním z nejoblíbenějších míst pro dovolenou (nejen) československých občanů. Zmrzlina, hazard, slunce, moře, závan luxusu a kapitalismu. Co se skrývalo a skrývá pod nánosem dovolenkového pozlátka je přece jen trochu jiný příběh.
Dance Floor 2022 je dílem trojice performerek, která se rozhodla vydat se na chorvatský ostrov Krk a prozkoumat v postcovidové době genia loci brutalistního Haludovo Palace Hotelu. Místa, nesoucího v sobě změny, jež se odehrávaly na území bývalé Jugoslávie historicky, ale i to, jak toto místo vypadá dnes. Z hotelu, jež se stal kdysi opulentní investicí amerického podnikatele a zakladatele společnosti Penthouse Boba Guccione jsou dnes trosky. Přesto ale jeho někdejší sláva denně přiláká stovky turistů, kteří tento zašlý stánek kapitalstické zábavy chtějí spatřit dřív, než se rozpadne v prach.
Ruiny jsou v případě umělecké tvorby vždycky dobrým místem, odkud se dá vycházet. Jsou zhmotněním rozkladu, prachu, nuly, dna. A odtud se dá jít jen nahoru, znovu budovat, zkoumat a růst. Přestože plocha celého hotelu přesahovala 100 tisíc metrů čtverečních, jeden z mála překvapivě zachovalých artefaktů je taneční parket uprostřed celého komplexu. Socialistický parket vyrobený pro kapitalistický tanec. Tento paradox, “systém v systému”, chrám plýtvání a bývalou oázu promiskuity si pro svůj výzkum vybrala i Ana Dubljević, Kasia Kania, Marja Christians. Zvláštní, že tento středobod – parket, který je v rámci celého komplexu relativně méně významný, zůstal zachovalý, stejně jako kdysi. Když se všechno kolem hroutilo, zářil a ponoukal k zábavě.
Dance Floor 2022 © Kasia Kania
Pro Dance floor 2022 se stal výchozím bodem, odkud lze začít odpovídat na otázky:
Kolik zpocených nohou tančilo na tomhle parketu?
Co to bylo za lidi?
Jak se o sebe starali?
Co byla jejich citlivá místa?
Kde přesně je to místo, na kterém se tancovalo nejvíce?
Technicky je Dance Floor 2022 kombinací živého vystoupení a projekce filmu, který trojice natočila přímo v hotelu. Částečně kombinují osobní výpovědi, své zážitky a návrat do historie hotelu a poměrů v něm. Využívají nejen sarkastické komentáře, ale také násobení akce na videu živou akcí, čímž podtrhují význam některých sdělení. Zkouší hranice délky jednotlivých pasáží, funkční vyprávěcí jazyk i možnosti kapitalistické zábavy.
I když by se nabízelo založit takovou výpověď na tématech jakými je politika, odlišnost režimů, peníze, plýtvání, hojnost, velcí muži rozhodující o světě z hotelových postelí (jako v Hrabalovském hotelu Tichota, kde bankovky byly dobré tak maximálně na zapálení doutníku), tohle dílo je o ženách. O jejich roli, jejich svébytnosti, jejich tělesnosti i zranitelnosti. V dobách největší slávy hotelu tady ženy plnily funkci jakýchsi maskotů. Zvířátek, které jsou tu pro potěchu mocných mužů.
Vyprávění o hotelu snů mi asociuje Discoland Sylvia, Zdeňka Jonáka a holky, které se kolem něj motaly počátkem 90. let u nás. Otázkou je, kolik z nich to dělalo z přesvědčení, kolik naprosto dobrovolně, možná až vypočítavě, a kolik z nich bylo pod tlakem. Pod tlakem nově se vyvíjí demokracie, která zpočátku vypadala, že je v ní všechno možné, ve strachu a s precedentem toho, že ženské tělo je určeno k tomu, aby bylo očumováno, plácáno, verbálně komentováno a to všechno automaticky bez větší debaty a možnosti se ozvat. Od 90. u nás uplynulo víc než 30 let, ale upřímně: Posunulo se vnímání ženského těla opravdu o tolik dál? Mám strach, že mimo zorné pole Konsentu, v podobných hotelech a klubech nikoli.
Porno i erotika samotná jsou fenoménem jehož dopady sklízíme denně. Navzdory tomu, že je to téma k zamyšlení je to ale taky téma k zasmání. Kopulační pohyby, hyperbolizovaný twerk i zvuky v případě Dance Floor přechází z jednoduché nadsázky až do satiry a operní árie s ní spojené. Performerky demonstrují přímo na svých tělech to, jak tehdy vypadaly servírky v podobných typech hotelů. Bederní roušky místo sukní nevyjímaje i triangl krému, nedůstojně nastříkán na ohambí, stékající všude možné. Včetně stehen, oděvů i parketu. Je to za hranou? Je to zábava? A kdo o tom rozhoduje?
Hotel je dnes místem, na něž se chodí dívat turisté, takže tři performerky nebyly v době natáčení ničím, co by stálo u mnohých návštěvníků za pozastavení. Někteří se nicméně poohlédnou, stanou, podiví a jdou dál. Až na konec odcházejí i ony tři. A parket, který v sobě nese historii místa i mentality lidí jedné éry tady zůstává osamocen. Třeba jej nějaký osvícený majitel jednoho dne pozvedne z popela a na místě, kde dnes leží pouze ruiny vybuduje něco, kvůli čemu sem opět zavítají nejen zvědaví turisté. A tentokrát to bude něco, kde zavládne respekt k tělesnosti obecně. Nejen k té ženské.
Dance Floor 2022 – festival Bazaar Sdílení odvážné praxe 2024
Koncept, performance: Ana Dubljević, Kasia Kania, Marja Christians
Hudba: 700WET / Marja Christians + Cid Hohner
Video: Andrea H. Catala
Dramaturgie: Zrinka Užbinec
Světelný design, scénografie: Dana Maxim
Spolupráce na konceptu, produkční podpora: Liesa Harzer