Tomáš Janypka: Co je za hranicí a co je před hranicí

Tomáš Janypka © Tomáš Kubart

S taneč­ní­kem a cho­re­o­gra­fem Tomá­šem Janyp­kou jsme se k roz­ho­vo­ru sešli v praž­ském café Nona na Nové scé­ně Národ­ní­ho diva­dla. V době, kdy jsem se já vrá­til ze Slo­ven­ska ze stá­že v redak­ci kød, a Tomáš z worksho­pu v ital­ské Gaia Ter­ra. Pár dní před tím jsme spo­lu byli na Miku­láš­ko­vě Mýce­ní, a hod­ně témat jsme našli v diva­del­ním baru Diva­dla Na Zábrad­lí. A z ply­nu­lé­ho roz­ho­vo­ru, v němž se vyno­řo­va­la téma­ta hle­dá­ní muž­ské iden­ti­ty, work-life ballan­ce, „fašis­tic­ké­ho muže“, jenž se bojí vše­ho nové­ho a sexu­ál­ní­ho, jsme pře­šli do lehce struk­tu­ro­va­né­ho dia­lo­gu, v němž jsme zavzpo­mí­na­li na krát­ká spo­leč­ná stu­dia na brněn­ské diva­del­ní vědě (2014), dotkli se pod­mí­nek diva­dla a diva­del­ní­ků za Covi­du-19, mož­nos­tech jeho pře­ži­tí i jeho smyslu.

Tomáši, s tebou vyšlo něko­lik roz­ho­vo­rů pro Denník SME, kød nebo Ope­ra+, máš něja­ké aktu­a­li­ty opro­ti těm­to star­ším rozhovorům?

Sest­ra mi pomoh­la zalo­žit IG. Zalo­žil jsem si ho minu­lý rok, abych si mohl někde pře­hled­ně uklá­dat pro­jek­ty. V loň­ském roce jsem jich napo­čí­tal 17. Ať už to byly reprí­zy, impro­vi­zo­va­né veče­ry, čty­ři pre­mi­é­ry. A neří­kám to z toho důvo­du, abych uká­zal kolik toho dělám, ale abych pou­ká­zal na růz­no­ro­dost mé tvor­by v uply­nu­lém roce. To je vlast­ně aktu­a­li­za­ce: Instagram. 

A jakým způ­so­bem jsi se dostal k prá­ci s Janem Mockem, s nímž jste loni nazkou­še­li Kra­ji­nu s bažan­tem, zají­cem a srnkou?

To se moc čas­to nehra­je, pro­to­že Hon­za má nová před­sta­ve­ní, a ta vytla­či­la to sta­ré. Ale nemys­lím si, že by se to nehrá­lo z toho důvo­du, že by to bylo špatné.

Je to dob­ré, ale musí být nároč­né, udr­žet ten tvar pohro­ma­dě. Ale je na tom cítit, jak je to pre­ciz­ní. Ačko­liv jsem uva­žo­val, že pro méně zku­še­né­ho divá­ka to může být nesrozumitelné. 

Je zapo­tře­bí urči­té trpě­li­vos­ti. Od začát­ku akcep­to­vat pra­vi­dla. Ale mám pocit, že za odmě­nu toho člo­věk hod­ně dosta­ne zpát­ky. Je to kon­zis­tent­ní: i když se tam dlou­ho nic nedě­je, je to kon­zis­tent­ní prá­vě v tom “nic nedění”.

Je to prá­vě tato insce­na­ce, kte­rá mi spo­lu se Sol­ce­ho Tem­nou komo­rou, a Kalin­ko­vým Domov, Eros, vie­ra, pomoh­la přesklá­dat před­sta­vu o diva­dle, a posu­nout se v uva­žo­vá­ní nad ním troš­ku dál. Nechci srov­ná­vat Kalin­ko­vu a tvou poe­ti­ku, ale něco mají pře­ci jen společného.

Když o tom takhle mlu­víš, vní­mám tam urči­té prů­se­čí­ky, ano. Kalin­ka ale nepra­cu­je s pří­běhy. Mísí růz­né pří­stu­py. Je na hra­ně výtvar­né­ho per­for­ma­tiv­ní­ho díla. Mám k tomu jed­nu vzpo­mín­ku. Ješ­tě na stu­di­ích jsem spo­lu­pra­co­val s fran­couz­sko-ame­ric­kým novo­cir­ku­so­vým uměl­cem Danie­lem Gul­kem, kte­rý má vlast­ní novo­cir­ku­so­vou spo­leč­nost Cahin Caha. Pra­co­va­li jsme spo­lu jak na ško­le, tak ve Fyzic­kém diva­dle. Pro La Puty­ku reží­ro­val Kaf­ku [K, poz. red.], a prá­vě v té době viděl i naši Kra­ji­nu s bažan­tem, zají­cem a srn­kou. Gul­ko se na to byl podí­vat, a říkal mi, že všech­no dělá­me úpl­ně opač­ně, než to dělá on. Je to pro něj tako­vé anti-diva­dlo. Ale je to vlast­ně kon­zis­tent­ní: moment, kdy teče pou­ze voda z dózy (spo­i­ler) a to mu fun­go­va­lo. Když se na to díval, říkal, že on by dělal všech­no opač­ně, ryt­mic­ky, ener­gic­ky, apod. A navzdo­ry tomu tvr­dil, že mu před­sta­ve­ní fun­go­va­lo. A naši prá­ci doce­nil. To byl kom­pli­ment, kte­ré­ho jsem si od něj moc vážil. I pro­to, že na ško­le jsme spo­leč­ně děla­li insce­na­ci Cha­os srd­ce, tak tro­chu vím jak pracuje.

Ale to odpo­ví­dá tomu, k čemu smě­řu­ji. Jako by sis našel vlast­ní poetiku. 

Ona se vyví­jí. Pro mne byla tako­vým impul­sem, jako pro tebe Kra­ji­na s bažan­tem, zají­cem a srn­kou, účast na MA DOT [Mas­ter Degree in directing of Devi­sed and Object The­a­ter, poz. red.]. MA DOT  zaklá­da­la Sod­ja Lot­ker, a toho­to pro­gra­mu se účast­ní lidé z celé­ho svě­ta. Je to dvou­le­tý mas­ter pro­gram, v němž dělám pří­le­ži­tost­ně men­to­ring, jako hos­tu­jí­cí peda­gog. Pro mne je to návrat do ote­vře­né­ho diva­del­ní­ho pole. Během kovi­du děla­li v rám­ci MA DOT extrém­ní množ­ství růz­no­ro­dých forem, napří­klad pra­co­va­li s Wat­sAp­pem — říka­jí tomu “distant dra­ma­tur­gy”. Zna­me­ná to prá­ci na širo­ké šká­le před­sta­ve­ní, a důraz je kla­de­ný na lid­ské setká­ní. Pro mne bylo vel­mi inspi­ra­tiv­ní, sle­do­vat je při práci. 

To mne napa­dá, když mlu­víš o tom, jak se poe­ti­ka vyví­jí. Být pří­tom­ný na tom­to obo­ru jako host, vní­mám to jako návrat k obo­ru, k diva­dlu, kte­ré jsem stu­do­val. On je troš­ku vyčle­ně­ný v rám­ci DAMU, je to spe­ci­fic­ký obor, kte­rý má vlast­ní agen­du, ale pro mě vyso­ce pří­nos­ný v uva­žo­vá­ní a pří­stu­pech. Moci s nimi spo­lu­pra­co­vat pro mne byla vel­ká výzva, pro­to­že kul­tur­ně ti lidé děla­li věci z Japon­ska, z růz­ných kul­tur­ních oblas­tí, a já vůbec nic nevě­děl o jejich koře­nech, a bylo vel­mi zají­ma­vé s nimi pra­co­vat. Teď ten obor vede taneč­ni­ce a peda­gož­ka Pet­ra Hauerová. 

Co sis při­ve­zl z Gaiy Terry?

V Gaia Ter­ra, poblíž ital­ské­ho Udi­ne, je eko­far­ma. V ní orga­ni­za­ce Cor­po­e­ti­ca, ital­ská taneč­ní spo­leč­nost, orga­ni­zu­je čty­ři worksho­py s názvem Land­s­ca­pe of Com­posi­ti­on. Letos pozva­li čty­ři ženy, aby sdí­le­ly růz­né pří­stu­py v kon­tex­tu impro­vi­za­ce a podob­ných tech­nik. Já jsem tam byl teď v led­nu, a ješ­tě se tam dva­krát vrá­tím. Teď jsem byl na worksho­pu holand­ské taneč­ni­ce, per­for­mer­ky a men­tor­ky (a sing-song wri­ter­ky) Lily Kia­ra. Ona se mimo jiné věnu­je skin­ner rele­a­sing tech­nique. To je tech­ni­ka od Joan Skin­ner, kte­rá byla prů­kop­ni­cí této tech­ni­ky, a pra­cu­je se v ní hod­ně s uvol­ňo­vá­ním (těla) a s obra­zy, poe­ti­kou, ima­gi­na­cí. Je to vel­mi kon­cen­t­ro­va­ná a nadi­za­j­no­va­ná meto­di­ka prá­ce. Obra­zy jsou pro­po­je­né s naší fyzi­kál­nos­tí a s těles­nos­tí, s nimiž pra­cu­je­me. Jsou to tako­vé impro­vi­za­ce, ale pra­cu­ješ na něja­kém pro­po­je­ní těla, a uvol­ně­ní urči­tých obsa­hů v mys­li. A pra­cu­je­me na vytvá­ře­ní pro­sto­ru v těle. Jsou růz­né tech­ni­ky: když stre­ču­ješ, také vytvá­říš urči­tý těles­ný pro­stor. Toto je jenom jiný druh vytvá­ře­ní pro­sto­ru, kte­rý pra­cu­je s ima­gi­na­cí, ale napří­klad také s hla­sem. A s těles­nos­tí. Pra­co­va­li jsme napří­klad s před­sta­vou “spon­gi­ness”. Tu kva­li­tu si můžeš před­sta­vit s těmi póry, a před­sta­víš si ji jako tvár­nou hmo­tu. Je to hou­ba, kte­rá se otví­rá a zaví­rá. Je měk­ká, a jejím prin­ci­pem je ote­ví­ra­tel­nost. Ten­to prin­cip jsme apli­ko­va­li v jed­nom ze cvi­če­ní na worksho­pě. Pra­co­va­li jsme s tím vizu­ál­ně, fyzic­ky, a růz­ný­mi část­mi těla. A to je pou­ze jeden ze způ­sobů prá­ce s imaginací.

V čem je to jiné opro­ti tomu, co jsi se učil v ate­li­é­ru u Nadauda? Nau­čil ses tam něja­kou tech­ni­ku, kte­rá ti tohle připomíná? 

S Pierrem jsme pra­co­va­li s Lecou­qem, mime cor­po­rel, ze sou­čas­né­ho tan­ce limon tech­ni­ky, ale i fyzic­ké diva­dlo (Kari­ne Pon­ties, Mos­soux Bon­te). To byly per­spek­ti­vy, z nichž jsme vychá­ze­li. I v tom byla obsa­že­na něja­ká prá­ce s ima­gi­na­cí. A teh­dy jsem se tomu začal věno­vat, a vyhle­dá­vat podob­né tech­ni­ky. Pro mne Nadau­do­va ško­la zna­me­na­la ote­vře­ní se mož­nos­ti, že můžu i tan­co­vat. To mě před­tím vůbec nena­padlo. Až postu­pem času, a kul­ti­va­cí urči­tých smě­rů, kte­rým se věnu­ji, jdu stá­le více do hloub­ky. Ale teh­dy to bylo hod­ně věcí naráz, kte­rý­mi jsem se zabý­val. A ješ­tě dlou­ho poté, co jsem se s nimi setkal, jsem je zpra­co­vá­val. Nara­zil jsem při tom na Fel­den­krais, což může být té meto­dě Skin­ner blíz­ké. Pro mně je důle­ži­tá chuť se vzdě­lá­vat, zají­má mě instant com­posi­ti­on a impro­vi­za­ce. Tím­to smě­rem pra­cu­je­me i prak­tic­ky: s Rober­tou Ště­pán­ko­vou [Robie Legros, roz­ho­vor s ní při­pra­vu­je redak­ce TZ na bře­zen t. r., poz. red.] v Brně orga­ni­zu­je­me Imme­di­a­tus, tj. veče­ry a festival.

Jak se, kluk z Púcho­va dosta­ne ke stu­diu na JAMU v Brně?

Já jsem původ­ně stu­do­val Infor­mač­ní stu­dia a kni­hov­nic­tví, pro­to­že mi ten­krát při­pa­da­lo, že je to pro­gre­siv­ní obor. Ale cítil jsem, že nechci svou budouc­nost spo­jit s tím­to obo­rem. Cítil jsem, že už teh­dy jsem v sobě živil tou­hu věno­vat se umě­ní. Měl jsem vždy blíz­ko k hud­bě. A mám pořád. Jed­no­ho dne jsem si řekl, že bych chtěl zku­sit, jaké to je, oprav­du umě­ní dělat. Ale nic jsem o tom teh­dy nevě­děl. Něja­ké pří­le­ži­tos­ti zača­ly při­chá­zet samy, napří­klad spo­lu­prá­ce s Evou Tál­skou. A něja­ké věci jsme děla­li spo­leč­ně i s Vik­to­rem Čer­nic­kým. S Vik­to­rem jsme se čas­to bavi­li o tom, co bychom chtě­li dělat. Ty naše pří­běhy se, ale­spoň v počát­cích, pro­lí­na­jí. A jed­no­ho dne se sta­lo, že jsem se při­hlá­sil na Autor­skou tvor­bu na JAMU. To mi teh­dy dáva­lo nej­vět­ší smy­sl. Zku­sil jsem podat jenom tu jed­nu při­hláš­ku, a vyšlo to. Měl jsem chuť se věno­vat umě­ní, vyzkou­šet si, co to zna­me­ná, věno­vat se umě­ní napl­no. Navzdo­ry tomu, jak nee­ko­no­mic­ké roz­hod­nu­tí to teh­dy bylo.

Uva­žo­val jsi teh­dy tak­to prakticky?

Ani ne. Pod­le mě bych to dnes neu­dě­lal jinak. Měl jsem tro­chu vypnu­té eko­no­mic­ké a prag­ma­tic­ké myš­le­ní. A samo­zřej­mě jsem si to dovo­lil i z toho důvo­du, že mě pod­po­ro­va­li rodi­če. To je jas­né, to je tře­ba zmí­nit. Dru­hé stu­di­um jsem mohl dělat, pro­to­že mě rodi­če moh­li pod­po­ro­vat. To byly tři roky navíc, v nichž jsem si mohl všech­no vyzkou­šet. Dělat umě­ní. I když jsem přes­ně nevě­děl, co to vlast­ně zna­me­ná. A tam jsem při­šel na to, že mohu tan­co­vat, že můžem dělat klaun­ství. A při­tom jsem to takhle vůbec neplánoval.

Jed­no­ho veče­ra jsme se potka­li s Flo­ra­nem Gol­fie­rem, kte­rý stu­do­val u Pier­ra Nadauda, a děla­li jsme s ním něja­kou akci v uli­cích. Něja­kým způ­so­bem jsme se dozvě­dě­li, že ten­to obor exis­tu­je, a vypa­dal cool. Já jsem se na herec­tví necí­til. Měl jsem pocit, že to není úpl­ně moje par­ke­ta. Nechtěl jsem hrát, chtěl jsem tvo­řit. Vychá­zet ze sebe. Pros­tě to byla spí­še tato tou­ha, a Pierrův ate­li­ér byl tak­to kon­ci­po­va­ný: na roz­ví­je­ní autor­ské tvorby.

Já se ješ­tě vrá­tím zpát­ky k tvé absol­vent­ské prá­ci na JAMU, a k tomu, co opo­nent­ka, Mar­ti­na Musi­lo­vá, o tobě píše v opo­nent­ském posud­ku, že tvou „před­nos­tí je vyza­řo­vat a při­ta­ho­vat pozor­nost pub­li­ka“ čis­tě feno­me­nál­ní přítomností.

To bylo v baka­lář­ce, ne? To byly Monochro­my. Prá­vě Dia­lo­gic­ké jed­ná­ní s vnitř­ním part­ne­rem s docent­kou Musi­lo­vou pro mne bylo v něčem ini­ci­ač­ní. Obje­vil jsem tím for­mu, v níž musíš být, a sle­do­vat, co vzni­ká. Musi­lo­vá nabí­ze­la mož­nost fyzi­ka­li­ty a hra­ni­ce s jazy­kem, v tom cítím něco základ­ní­ho, pro sebe. V tom, že jsi hoze­ný do vody, a musíš pla­vat. Dia­lo­gic­ké jed­ná­ní pro mne bylo vel­mi důle­ži­té i v tom, kam se to odví­je­lo dále. Potkal jsem Vik­to­ra, a on mi řekl, že exis­tu­je mož­nost, zapsat si Dia­lo­gic­ké jed­ná­ní s vnitř­ním partnerem.

Tak­že vlast­ně tako­vé náhod­né setká­ní a něja­ké intu­i­tiv­ní pnu­tí, tvo­řit sám ze sebe?

To jsem měl vždy. Dří­ve jsem míval kape­ly, kte­ré ale nevy­šly. V Púcho­vě se teh­dy setka­la gene­ra­ce indie kapel, punk roc­ku, pop roc­ku, a všech těch­to smě­rů. Byla to nová vlna. Já jsem byl na gym­ná­ziu, a hod­ně gym­na­zis­tů cho­di­lo teh­dy na dis­ko­té­ky. A my jsme tomu tvo­ři­li tako­vou kon­tra­kul­tu­ru. Bylo to tako­vé sil­né obdo­bí, už je dáv­no pryč, v němž celá scé­na žila hud­bou. Žád­né dis­co. Pocti­vé kape­ly. Někte­ré to dotáh­ly i na repub­li­ko­vou úro­veň. Ale vět­ši­na zapadla.

V sou­vis­los­ti s tvou absol­vent­skou insce­na­cí Monochro­my mě napa­dá, že Musi­lo­vá v opo­nent­ském posud­ku píše, že si v tom řešíš rytíř­ské sny mla­dé­ho muže. Ale když jsi při­pra­vo­val Lone­so­me Cow­boy, není v tom podob­né téma?

Je zají­ma­vé, že do Monochro­mů jsem se při prá­ci na Lone­so­me Cow­boy vůbec nevra­cel. Ale když o tom teď mlu­víš, tak do urči­té míry by to moh­lo být pokra­čo­vá­ní. Nevím, zda to není odváž­né tvr­ze­ní, ale já v Lone­so­me Cow­boy vlast­ně také pro­chá­zím něja­kou trans­for­ma­cí. Začí­nám v odra­ném oble­če­ní, a kon­čím v jez­dec­kém oble­če­ní. To je vel­mi zají­ma­vé spo­je­ní. Mys­lím, že obdo­bí Monochro­mů bylo obdo­bím, v němž jsem neu­měl oddě­lit sebe od prá­ce. Měl jsem chuť dělat poe­tic­ké akty. Akty jsem dělal jako vel­mi jed­no­du­ché úko­ny, kte­ré je v běž­ném živo­tě tře­ba udě­lat. A v Lone­so­me Cow­boy jsem pra­co­val podob­ně, a spo­lu­pra­co­val jsem navíc s fan­tas­tic­kým hudeb­ní­kem, Tomá­šem Vtípilem.

Jak vzni­ka­la „Sphé­ra“ s Jura­jem Gábo­rem? Při­bliž to troš­ku pro čte­ná­ře Taneč­ní zóny, kte­ří tře­ba nemoh­li pro­lis­to­vat roz­ho­vor v kødu z roku 2022. Juraj Gábor je slo­ven­ský sochař, kte­rý má od roku 2015 v hla­vě pro­jekt dře­vě­né polo­kou­le, kte­rou insta­lu­je do žilin­ské syna­go­gy. Do toho pro­jek­tu jsi šel od začátku?


Ne celých pět let. My jsme spo­lu­pra­co­va­li pro fes­ti­val Kiosk v roce 2020. Během pan­de­mie se hle­da­ly nové pří­stu­py k tvor­bě. A my jsme už dva roky před­tím zaklá­da­li tako­vý malý kolek­tiv — Gui­des. S Roma­nem Zotov-Mikshi­nem, Ingrid Zoto­va-Mikshi­nou a Vik­to­rem Čer­nic­kým. S fes­ti­va­lem jsme spo­lu­pra­co­va­li již v roce 2020, kdy jsme vytvo­ři­li ote­vře­ný byt, plat­for­mu bytu na síd­liš­ti na peri­fe­rii v Žili­ně. Teh­dy jsme Jura­je oslo­vi­li, a on navr­ho­val ten byt. A na fes­ti­va­le jsme potom děla­li durati­on of per­for­man­ce. Juraj viděl něja­ké moje před­sta­ve­ní, nej­spíš Nové sady. Líbi­lo se mu to, a oslo­vil mne, jest­li bych nechtěl být per­for­me­rem v jeho novém pro­jek­tu. A když jsme si o tom tele­fo­no­va­li, došli jsme k závě­ru, že tam nebu­du moci být po celý rok. A tak jsme se roz­hod­li, že budu tělem, kte­ré se tam kon­ti­nu­ál­ně navra­cí, a sle­du­je tu změ­nu “Sphé­ry”. Od pro­ce­su, kdy tam ješ­tě nic není a tepr­ve se začí­ná sta­vět, až po ten oka­mžik, kdy už tam nic není. A to se nějak ote­vře­lo. Více než čtvrt roku jsem tam cho­dil kaž­dý měsíc, a růz­ně par­ti­ci­po­val na růz­ných inter­ven­cích, per­for­man­cích a pozorováních.

„Sphé­ra” v žilin­ské syna­go­ze. © Marek Jančúch

A jak to vypa­da­lo prakticky? 

Juraj tam měl roz­lo­že­ná dře­va na stav­bu nej­pr­ve na zemi, a potom posta­vil scho­diš­tě, ver­ti­kál­ní gra­da­ci. A potom začal na zemi dělat, řek­ně­me tako­vá rame­na té polo­kou­le. Výztu­že, jako na lodi, když si před­sta­víš její trup. A těch tam bylo šestatři­cet. Postup­ně sta­vě­li a tvo­ři­li základ kon­struk­ce. A potom postu­po­va­li zezdo­la až naho­ru, a děla­li to tako­vým okrouh­lým způ­so­bem, nasa­zo­va­li dře­vě­né latě až naho­ru. Já jsem tam byl v tom pro­ce­su tvor­by, kdy tam pra­co­va­li tesa­ři, pozo­ro­val jsem je, pro­chá­zel se, a pře­mýš­lel, co budu dělat. Pra­co­val jsem a hle­dal jsem. To pro mne byl nový pro­ces. Hod­ně jsem o tom dis­ku­to­val s Miš­kou Paš­te­ko­vou, kte­rá na tom spo­lu­pra­co­va­la, se Simo­nou Got­tie­ro­vou, a s Jura­jem. O tom celém, ale také o tom, jak to tam dál fun­gu­je. Postup­ně jsem při­ná­šel vlast­ní téma­ta, kte­rá jsem tam chtěl řešit, ale vět­ši­na nápa­dů vznik­la pří­mo tam. Bylo to ori­en­to­va­né na pro­ces, na výzkum. Neměl jsem v úmys­lu dělat něja­ké závě­reč­né před­sta­ve­ní. Zají­ma­la mne myš­len­ka samot­né­ho pobý­vá­ní. A zjiš­ťo­val jsem, kte­ré věci mne na tom zají­ma­jí, od tesa­řů, sta­vě­ní, uměl­ců toho díla, lidí, kte­ří jej navště­vu­jí, kte­ří do toho při­chá­ze­jí, až po to, jak to zvlá­dá tým, kte­rý ten­to šíle­ný pro­jekt připravil.

Šlo tedy o urči­tý druh umě­lec­ké­ho výzkumu?

Do jis­té míry ano. V tom smys­lu, že to byl reakč­ní pro­ces. Při­chá­ze­li tam růz­ní vizu­ál­ní uměl­ci i hudeb­ní­ci, kte­ří v tom pro­sto­ru děla­li vlast­ní per­for­man­ce, a s někte­rý­mi jsem inter­a­go­val, vstu­po­val jim do toho, atd. Moje “posla­ní” v rám­ci oži­vo­vá­ní té insta­la­ce byla ješ­tě v něčem jiným, než úlo­hy ostat­ních akté­rů a akté­rek. Pří­kla­dem může být výsta­va sochy. Ve spod­ní čás­ti “Sphé­ry” byla socha od Mary Duras, výtvar­ni­ce z 30. let minu­lé­ho sto­le­tí. Za dva měsí­ce, kdy jsem tam vystu­po­val, jsem si nevši­ml, že by se k ní šel někdo podí­vat. Tak jsem na závěr výsta­vy udě­lal per­for­man­ce, v níž jsem k ní sestou­pil, a dvě hodi­ny jsem se k ní per­for­ma­tiv­ně vzta­ho­val. Udě­lal jsem s ní tako­vou durati­on of performance.

Doče­tl jsem se, že jsi při­pra­vil 12 vstu­pů do Sphé­ry. Zna­me­ná to, že jsi vystou­pil vždy v jed­nom dni v měsíci?

Zna­me­ná to, že jsem celý den něja­kým způ­so­bem “nav­ní­má­val” a pozo­ro­val, a večer tře­ba všich­ni udě­la­li před­sta­ve­ní, na kte­ré bylo při­zva­né pub­li­kum zven­ku. Mož­ná to bylo i více než dva­náct růz­ných vstu­pů, inter­ven­cí, per­for­man­cí. A není snad­né je pojme­no­vat jed­ním slo­vem. Neboť jejich spek­trum bylo širo­ké a růz­no­ro­dé, a vždy zále­že­lo na kon­tex­tu. Ale někdy jsem si sám řekl, že mám chuť na něco rea­go­vat. Napří­klad v jed­nom před­sta­ve­ní jsem spo­lu­pra­co­val s kos­tým­ní výtvar­ni­cí Andre­ou Pojezda­lo­vou. Na zákla­dě našich dis­ku­zí jsem věděl, že “Sphé­ra” má, s postu­pu­jí­cí ces­tou slun­ce na nebi, jinou vidi­tel­nost a jinak půso­bí. Můj kos­tým byl čer­ný, ve večer­ním šeru jsem byl jen tako­vou čer­nou šmou­hou v pohy­bu. A zají­ma­lo mě, jak by vypa­da­lo před­sta­ve­ní, v němž bych pra­co­val s ohlá­še­nou per­for­man­cí: “Jme­nu­je se Tma­vá per­for­man­ce. Všich­ni jste zvá­ni.” Ane­bo byla před­sta­ve­ní typu gui­ded tour, kdy jsme se jen dohod­li, že Juraj bude pro­vá­zet, a já při­jdu s něja­kou těles­nou, neplá­no­va­nou reak­cí. Byla tam ver­ni­sáž Slá­vy Ond­ru­šo­vé a Mar­ti­na Hre­hy. Když jsem se se Sláv­kou při­pra­vo­val, dělal jsem úvod­ní per­for­man­ce s drá­tem. I dal­ší výstu­py vzni­ka­ly spon­tán­ně. Celá akce vyvr­cho­li­la, když se “Sphé­ra” posta­vi­la na fes­ti­va­lu Poho­da. Tam mě pozva­li na závě­reč­nou performanci.

Díky. Já jsem si to z roz­ho­vo­ru pro kød neu­měl před­sta­vit. Byl zamě­ře­ný spí­še na tvor­bu Jura­je Gábora.

Pro mě to byla odbočka mimo mou taneč­ní a cho­re­o­gra­fic­kou čin­nost. Zís­kal jsem díky tomu pří­stup k archi­tek­to­nic­ké­mu, vizu­ál­ní­mu uva­žo­vá­ní a vzta­ho­vá­ní se mezi obory.

Žilin­ská syna­go­ga tam fun­gu­je tedy jako kul­tur­ní pro­stor, s kte­rým ty už si měl před­tím zkušenost?

Spo­lu­pra­co­val jsem s nimi již dří­ve. I v rám­ci Fes­ti­va­lu KIOSK, ale i v rám­ci Sta­ni­ce. Tam jsem uve­dl slo­ven­skou pre­mi­é­ru Song Lines. A více­ro drob­něj­ších akti­vit. “Sphé­ra” byla tako­vým vyvr­cho­le­ním. To bylo hod­ně intenzivní.

Na mně to půso­bí tak, že se o ní hod­ně mlu­ví. Že se o ní nej­víc píše v sou­vis­los­ti s tvou tvorbou.

Mož­ná to tak je, že se o ní obec­ně píše více. Má vel­ký ohlas. Při­pa­dá mi, že má nej­vět­ší ohlas. Ale já mys­lím, že ta reflexe ješ­tě za nás dvou s Micha­e­lou Paš­te­ko­vou nepři­šla. Ješ­tě jsme si to pro sebe dosta­teč­ně nezre­flek­to­va­li. Mož­ná do budouc­na vznik­ne něja­ký text.

Moh­li bychom se vrá­tit k Vik­to­ru Čer­nic­ké­mu a vaší spo­lu­prá­ci? Pra­co­va­li jste spo­leč­ně na pro­jek­tu PRIMA. Jak vypadala?

Vik­tor teh­dy dělal dvě dost úspěš­ná sólo­vá před­sta­ve­ní. A potom měl chuť pra­co­vat více s komu­ni­tou a s lid­mi, s vět­ší sku­pi­nou. A když mě oslo­vil, tak mi to dáva­lo smy­sl. V tom­to uva­žo­vá­ní jsme se potká­va­li. Nako­nec jsme vyví­je­li for­mát, kte­rý by mohl fun­go­vat pro růz­né lidi, kte­ří mají men­ší taneč­ní zku­še­nos­ti. Může­me je nazvat nepro­fe­si­o­ná­ly, ane­bo lid­mi, kte­ří se nevě­nu­jí tan­ci profesionálně.

© Tomáš Kubart

A co to zna­me­ná? Teď mlu­víš o workshopu?

Ano. V sou­čas­nos­ti je jeho for­mát tako­vý, že když někam při­jde­me, uspo­řá­dá­me tří­den­ní workshop se sku­pi­nou lidí, kte­ří se při­hlá­sí přes open call, tři dny s nimi pra­cu­je­me, mlu­ví­me, hra­je­me růz­né hry, ale my už v pod­sta­tě přes ty hry zkou­ší­me to před­sta­ve­ní a tře­tí den to kon­čí tím, že udě­lá­me spo­leč­né před­sta­ve­ní. A my to máme tak, že za náš tým jsou tam 3 – 4 per­for­me­ři a Vik­tor jako cho­re­o­graf, a my spo­lu vede­me workshop, a potom je tam vět­ši­nou tak devět až deset lidí. A my spo­lu dělá­me před­sta­ve­ní, kte­ré je cho­re­o­gra­fic­ky napsa­né v těch moti­va­cích a prin­ci­pech, ale ani jeden pohyb v něm není napsa­ný sou­čas­ně. A to dělá­me, cho­dí­me do růz­ných měst a zno­vu to uvá­dí­me, a vždy je to pre­mi­é­ra s novou sku­pi­nou účastníků.

Jas­ně, pro­to­že to nikdy nevy­pa­dá stej­ně. Ale toto je také něco, co je pro tebe, a pro urči­tou výseč tvo­jí tvor­by cha­rak­te­ris­tic­ké. Že ty věci nejsou uza­vře­né? Sou­čas­ně já jsem si mys­lel, že Imme­di­a­tus už je uza­vře­ný for­mát. Už jsem pocho­pil, že jsi na tom začal dělat v roce 2018, ale pořád na tom vlast­ně pra­cu­ješ se sku­pi­nou cca 5 lidí?

S Robie Legros a Matthie Legros (Light Designer) jsme tako­vá tro­ji­ce, a v posled­ní době nám zača­li pomá­hat i dal­ší lidé z Orbi­ty, což je spo­lek od Rober­ty. Ale my máme tako­vý for­mát, že vždy dělá­me novou kon­ste­la­ci uměl­ců, taneč­ní­ků, hudeb­ní­ků, někdy bás­ní­ků, light designe­rů v růz­ných pro­sto­rách, a je to vlast­ně před­sta­ve­ní, kte­ré je vždy nové, uni­kát­ní a vzni­ká v akci. Samo­zřej­mě, že je tam něja­ká pří­pra­va a ta dra­ma­tur­gie se vyví­jí. Je to ote­vře­ný pro­ces, a letos bude­me mít dva­cá­té vydá­ní toho­to for­má­tu v Brně, když všech­no půjde dob­ře. A záro­veň před dvě­ma lety jsme na zákla­dě toho orga­ni­zo­va­li fes­ti­val impro­vi­za­ce v tan­ci a hud­bě. A ten­to rok bude­me pokra­čo­vat. Chtě­li bychom uspo­řá­dat Bien­na­le Imme­di­a­tus 2024

Čili to, co jsem viděl v pro­sin­ci 2023 v brněn­ské Leitnerce?

Ano, to byla série Imme­di­a­tus, tos viděl jed­no z těch vydá­ní. Jeden z těch večerů.

Kte­ré se neopakují.

Ano, vět­ši­nou ne. V pro­sin­ci s námi vystu­po­val Pasi Mäkelä a fin­ská taneč­ni­ce Vera Lapistkaya.

Já se vrá­tím ke Kra­ji­ně s bažan­tem, zají­cem a srn­kou a spo­lu­prá­ci s Hon­zou Mockem: on isn­ce­no­val nejen Kra­ji­nu, ale také ope­ning cere­mo­ny Praž­ské­ho quad­ri­en­na­le 2023. Udě­la­li jste spo­lu zatím jen tyhle dvě věci?


To je čer­stvá spo­lu­prá­ce, ale Kra­ji­na dáva­la hod­ně smy­sl, když mě oslo­vil. Vlast­ně mě to vel­mi bavi­lo, i když na pří­pra­vu bylo málo času, nemě­li jsme moc zkou­šek a bylo to hod­ně nestá­lé, cítil jsem, jak to sto­jí na tom pro­ve­de­ní, i když to nepo­tře­bu­je kon­krét­ní scé­nář. Uvě­do­mil jsem si na tom, co potře­bu­ji udě­lat, abych doká­zal tu věc udr­žet pohro­ma­dě, a byla to pro mne v jis­tém ohle­du stre­su­jí­cí zku­še­nost. A záro­veň vel­mi důle­ži­tá, pro­to­že jsem si uvě­do­mil i svo­je před­nos­ti, i ty potře­by, kte­ré člo­věk vlast­ně tak nějak peri­fer­ně vní­má: že to není jenom o nazkou­še­ní, nebo nao­pak jenom o impro­vi­za­ci, ale o to, jak se na to člo­věk musí men­tál­ně a ener­ge­tic­ky při­pra­vit, aby to zvlá­dl udě­lat, pro­to­že ty pod­mín­ky byly hod­ně nevy­zpy­ta­tel­né. Ať už šlo o déšť, že to je ven­ku, že tam jsou růz­né sku­pi­ny lidí a tak dále, že to pro mě bylo vel­mi nároč­né a záro­veň to byla vel­mi pres­tiž­ní zále­ži­tost, tak­že jsem to nechtěl poka­zit. To byly růz­né úrov­ně stre­su. Urči­tá míra ote­vře­nos­ti a impro­vi­za­ce tam byla urči­tě dost pří­tom­ná, i v tomhle. Nebo reak­ce na celou tu věc, kte­rá se tam ode­hrá­va­la. Líbí se mi Moc­kův pří­stup, uvi­dí­me, jest­li se potká­me při něja­ké dal­ší prá­ci. Baví mě s ním pracovat.

Ty v roz­ho­vo­ru pro kød z břez­na 2022 říkáš, že se „asi sta­neš akti­vis­tou, pro­to­že kolem je moc věcí, kte­ré už začí­na­jí být za hra­nou.“ Co to pro tebe zna­me­ná s ohle­dem na sou­čas­ný stav slo­ven­ské společnosti?

Nemo­hu si pomo­ci, ale do jis­té míry poli­ti­ku sle­du­ji. Pros­tě mě to zají­má. Chtěl bych, aby to bylo jiné. Ale je to tak. Asi mi to není jed­no … Asi je to otáz­ka svě­do­mí. Mož­ná i to neu­stá­lé zpo­chyb­ňo­vá­ní toho, jest­li to, co dělám, nebo jak se cho­vám, je správ­né. Je to jako podí­vat se do zrca­dla tře­ba i za pár let, a říci si, že jsem byl v tako­vém obdo­bí a dělal jsem to, co jsem pova­žo­val za nej­správ­něj­ší nebo nej­pří­nos­něj­ší v té situ­a­ci a v mé funk­ci, pro­to­že tře­ba to, co se teď děje, je pro mě pros­tě únos stá­tu na Slo­ven­sku. Vel­mi rych­le, pří­mo po nocích a mys­lím si, že je potře­ba se do toho nějak aktiv­ně zapo­jit. Pro mě aktiv­ně i v tuto chví­li je být scho­pen nebo něja­kým způ­so­bem pod­po­řit ty pro­tes­ty. To je urči­tě urči­tě jed­na z cest. Já nemám tu arti­ku­la­ci nebo ten hlas, abych byl někdo, kdo je akti­vis­ta, kdo pojme­no­vá­vá věci a sto­jí v prv­ní linii. Nevi­dím se v této roli, ale hod­ně skr­ze tu show Lone­so­me Cow­boy, což je tako­vá ta sou­čas­ná, kte­rá se také zabý­vá podo­ba­mi sou­čas­né mas­ku­li­ni­ty, ale mys­lím, že i něja­kým vzta­hem jedin­ce a spo­leč­nos­ti a tím, jak člo­věk vní­má sám sebe, co po něm ta spo­leč­nost chce atd. Tak­že v tom pro­ce­su jsem hod­ně řešil, co je mým výcho­zím bodem, co jsem vlast­ně já, jaké jsou mé hod­no­ty, jak jsou tyto hod­no­ty pří­tom­ny v té prá­ci, jak jsou pří­tom­ny v té kon­krét­ní prá­ci. Tak­že pro mě to byla důle­ži­tá věc, zno­vu pojme­no­vat a věřit tomu, že ty věci budou pří­tom­né i v té prá­ci, že se tam pros­tě oprav­du odrá­že­jí a že ta zvě­da­vost jim pomá­há, aby tam oprav­du byly a pod­po­ro­va­ly ty hod­no­ty, kte­ré si mys­lím, že jsou důle­ži­té, skr­ze roz­ma­ni­tost, skr­ze urči­tou svo­bo­du, ote­vře­nost, péči a tak dále.

Napří­klad vím, že nejsem queer umě­lec, ale cítím hod­ně vli­vů od queer lidí, kte­ří pře­mýš­le­jí skr­ze men­ši­ny, že to je pro mě jako něja­ký důle­ži­tý hlas a záro­veň cítím, že mám i svo­je limi­ty ve vní­má­ní té roz­ma­ni­tos­ti a je pro mě důle­ži­té pra­co­vat i na nich. Cítím to vět­ší vědo­mí toho, co dělám, do jaké míry je to poli­tic­ké nebo jaké hod­no­ty to při­ná­ší spo­leč­nos­ti, tak­že pro mě je to pořád v té sfé­ře.  Jako co je ješ­tě to nejmen­ší, co se dá  udě­lat. Ale já nejsem práv­ník, ale začí­nám mít něja­kou základ­ní před­sta­vu o těch věcech prá­vě z hle­dis­ka fun­go­vá­ní té spo­leč­nos­ti a nechci, aby to bylo pros­tě jako Bělo­rus­ko nebo Rus­ko nebo Maďar­sko. Hod­ně pře­mýš­lím o vzta­hu moci a nená­si­lí, ale i poe­ti­ky, jako v něja­kém šir­ším vní­má­ní bás­nic­kých činů, že to, co mám, mož­ná to zní straš­ně naiv­ně, ale pořád tím něco získávám … 

Děla­li jsme tře­ba před­sta­ve­ní Šosta­ko­vi­če, o Šosta­ko­vi­čo­vi Juli­a­na Bar­ne­se. S reži­sér­kou Vik­to­rií Vaso­vou jsme v Meet­fac­to­ry děla­li fik­tiv­ní Šosta­ko­vi­čo­vu bio­gra­fii. V kata­lo­gu k před­sta­ve­ní je text, o páno­vi z Rus­ka kte­rý se vyslo­vil pro­ti vál­ce, teď v sou­čas­nos­ti. A pak byl u sou­du, a hle­dal jak co nej­lé­pe vyjá­d­řit pocit bez­prá­ví. A udě­lal tako­vý akt: roz­sy­pal skle­ně­né kulič­ky, kte­ré jsou meta­fo­rou pro slzič­ky dítě­te v Dosto­jev­ské­ho povíd­ce O dět­ské slze. V  pří­pa­dě toho pána to byli slzič­ky, co zna­me­na­jí smrt — dět­skou smrt kte­rou zavi­ni­la jeho země. 

A já jenom chci říct, že mi to mož­ná při­pa­dá vel­mi nesmy­sl­né, nebo i jak­si neprak­tic­ké, ale že cítím, že i tako­vá­to akce je straš­ně pod­stat­ná, aby se našel něja­ký jiný jazyk, pro­to­že je to o tom jazy­ce, o tom, že ten jazyk, je naděj­ný, pozi­tiv­ní, nebo poe­tic­ký, kte­rý ten pro­stor spíš ote­ví­rá, než aby ho zužo­val, uza­ví­ral, při­ná­šel strach, že je to otáz­ka jazy­ka a taky vědo­mí. Tak­že něja­kým způ­so­bem je to pro mě tako­vé to pře­mýš­le­ní, jest­li může­me něco změ­nit tře­ba jako malí lidé, nebo jakým způ­so­bem to funguje.

Ješ­tě mě napadla posled­ní otáz­ka. Vychá­zím z toho, o čem jsme se bavi­li před pár dny. Zpra­co­vá­váš ve vlast­ní tvor­bě něja­kým způ­so­bem trau­ma? Ať už spo­le­čen­ské, nebo osob­ní? Jsou auto­ři, kte­ří tvr­dí, že trau­ma nelze na jeviš­ti zpra­co­vat, např. Peg­gy Phe­lan. Opro­ti tomu Patrick Dug­gan tvr­dí, že to samo­zřej­mě mož­né je.

Ne, ale mož­ná, když se člo­věk ptá na hlub­ší důvo­dy, kte­ré vedou člo­vě­ka k tvor­bě, urči­tě k nim pat­ří i fakt, že někte­ré věci kolem nás není snad­né pojme­no­vat, nebo o nich mlu­vit. Ale já to zdů­vod­ňu­ji něja­kým svým základ­ním pudem a vku­sem. Pros­tě něco vytvo­řit nebo změ­nit tu rea­li­tu nebo uká­zat jiný pohled nebo jinou per­spek­ti­vu. A to mám asi od malič­ka. Stej­ně je to ve mně, jako coko­liv, co vytvo­říš. Mož­ná bych chtěl jenom říct, že tak nějak k tomu úvo­du, k tomu, na co se ptáš, pro­to­že když mlu­vím o trau­ma­tu, tak samo­zřej­mě tam vidím jed­nu linii, a to je ztrá­ta mat­ky, když jsem byl v mla­dém věku, malé dítě. Já jsem se tomu v jed­nom před­sta­ve­ní, i něja­kou dobu před ním  věno­val. Ješ­tě jsem ani nevě­děl, co to bude za před­sta­ve­ní, no musel jsem se s tím vyrov­nat jako umě­lec. S tou ztrá­tou nebo nepří­tom­nos­tí a mys­lím si, že pro mě jsou tato téma­ta také dost sil­ná, pro­to­že ta pří­tom­nost a nepří­tom­nost, to jsou tako­vé feno­mé­ny, kte­ré se mi obje­vu­jí v mysli.

 A mys­lím si, že v jed­nom z těch před­sta­ve­ní to bylo sil­ně tema­ti­zo­va­né. Kou­zel­ná věc kte­rá v tom před­sta­ve­ní vznik­la, byla, že do toho vstou­pi­la Sabi­na Boč­ko­vá, kama­rád­ka, kte­ré v té době zemřel otec. Tak­že ona měla vel­mi čer­stvou zku­še­nost, ale roz­hod­la se s tím umě­lec­ky pra­co­vat. Mělo najed­nou vel­ký smy­sl, že tady byla jed­na zku­še­nost, i když vel­mi vzdá­le­ná v čase, dru­há zku­še­nost, kte­rá byla blíz­ko a vel­mi emo­tiv­ní. Cítil jsem, že je důle­ži­té pro ten celek, i pro nás dva, se s tím vypo­řá­dat. A samo­zřej­mě tou ambi­cí bylo vytvo­řit něja­ké dílo, kte­ré by tu sílu nes­lo. Neje­nom, že šlo o zpra­co­vá­ní něja­ké­ho trau­ma­tu, ale pořád mě zají­ma­lo, jak vytvo­řit pro­stor pro něko­ho jiné­ho. I tím před­sta­ve­ním.  Jak vytvo­řit pro­stor, kte­rý je mož­ná abs­trakt­něj­ší, kla­de otáz­ky, ale neří­ká ti, jaký bys měl být, jak by ses měl cítit. Je to pro­stor, ve kte­rém se zabý­vá­me tím­to téma­tem nebo tou­to zku­še­nos­tí. A tím pro mě byly napří­klad Song Lines

Pokud jde o Lone­so­me Cow­boy, mám pocit, že to trau­ma je mož­ná jiné pova­hy, nebo nevím, jest­li bych to nazval trau­ma­tem, ale urči­tě tam vstu­pu­je moje osob­ní muž­ská zku­še­nost. A to může být z hle­dis­ka intim­ních vzta­hů, se sexu­a­li­tou, s dospí­vá­ním, muž­ský­mi kolek­ti­vy. A já jsem cítil, že jsou věci, kte­ré mě zají­ma­jí, a nevě­děl jsem, kte­ré z nich budou pro toho Lone­so­me Cow­boy ade­kvát­ní, a co z toho vlast­ně vyply­ne, pro­to­že mě zají­ma­lo, že na začát­ku pro­ce­su úpl­ně nevím, jak k čemu úpl­ně dojdu. V tom smys­lu, že jsme se roz­hod­li i s Helle Bach, kte­rá zača­la dělat cho­re­o­gra­fii, že je to kov­boj­ská iko­na, kov­boj­ský arche­typ, a skr­ze to zpra­co­vá­vá­me ta téma­ta i osa­mě­lost do urči­té míry, ale i ty muž­ské pří­stu­py. To byl rámec, kte­rý jsme si stanovili.A byl jsem pře­kva­pen tím pro­ce­sem, tím, jaké věci tam vzni­ka­ly. Taky něja­ké osob­ní, ale to už tak bývá. Zají­ma­lo by mě to jako to trau­ma, pro­to­že si mys­lím, že tam byly věci, se kte­rý­mi se člo­věk také vyrov­ná­val, kte­ré se v tom nějak bokem obje­vo­va­ly, dotý­ka­ly se někte­rých věcí. Pro mě byl Lone­so­me Cow­boy záži­tek, kdy se něco změ­ni­lo a já v tom cítím, že to má pro mě tako­vou dobrou polo­hu, že se v tom cítím svo­bod­ně. Nemám pocit, že bych se tu zabý­val něja­kou osob­ní věcí, ale záro­veň cítím, že to osob­ní je.

© Tomáš Kubart

Tak­že by se dalo říct, že pomo­cí tvor­by od toho trau­ma­tu zís­ká­váš odstup?

Věci, nad kte­rý­mi strá­víš dva roky, ti musí dávat něja­ký smy­sl. Jaký­ko­liv. Jas­ně, člo­věk chce odvést dob­rý výkon, ale mě vlast­ně taky zají­má, jest­li pro­jdu něja­kým pro­ce­sem, o kte­rém ješ­tě úpl­ně nevím, co to bude.

Je to ten samot­ný pro­ces, ve kte­rém je ti dobře? 

Také jsem pocho­pil, jak si nasta­vit ty pod­mín­ky pro prá­ci a pro tvor­bu, a když je člo­věk jako hlav­ní vedou­cí nebo vytvá­ří pro­jek­ty, tak teď už je to doce­la zřej­mé, že jde o to, jak si to člo­věk nasta­ví, jaké pod­mín­ky si vytvo­ří a v jakých pod­mín­kách se cítí být kre­a­tiv­ní a pra­co­vat. A to byla skvě­lá zku­še­nost, že jsem to našel, jen mys­lím, že jsem to vlast­ně plně našel až na kon­ci toho pro­ce­su. To vytvo­ře­ní těch pod­mí­nek, že si řek­neš: teď to udě­lá­me. A to už byla věc, kdy jsme to muse­li slo­žit a dát dohro­ma­dy, ale pro mě bylo důle­ži­té dotknout se toho momen­tu, kdy víš, že to děláš pro tu věc a že už kolem toho nic není. 

Vlast­ně si mys­lím, že se cel­ko­vě zabý­vám samot­nou pes­t­ros­tí těch pro­jek­tů. Teď mám asi ten­den­ci to zužo­vat nebo pře­mýš­let jak to pro­po­jit, pro­to­že mám pocit, že to spek­trum je pros­tě straš­ně vel­ké a sna­žím se i pocho­pit, co jsou věci, kte­ré mě zají­ma­jí, jaká téma­ta zůstá­va­jí. Je to tako­vé pře­hod­no­co­vá­ní a ana­ly­zo­vá­ní sebe sama mož­ná a těch potřeb a tak. A samo­zřej­mě to naslou­chá­ní tomu, čeho si vší­má­me, co je pří­tomno v společnosti. 

A mož­ná o tom teď mlu­vím do těch dal­ších pro­jek­tů, kte­ré bude­me dělat. Tvor­ba pro děti (nové před­sta­ve­ní A to je zaká­za­no…?) je pro mě nová oblast, ale záro­veň mi to téma rezo­nu­je v mém zkou­má­ní hra­nic. Co je za hra­ni­cí, a co je před hra­ni­cí. Dotý­ká se to i spous­ty  slo­ži­tých věcí a zdá se mi, že zkou­má­ní toho­to téma­tu má vel­ký význam.

© Tomáš Kubart

Tomáš Janyp­ka (*1989, Púchov) je slo­ven­ský cho­re­o­graf, per­for­mer, men­tor a faci­li­tá­tor Soma­tic­ké­ho dia­lo­gu. Vystu­do­val Infor­mač­ní stu­dia a kni­hov­nic­tví (2009 – 2013), Ate­li­ér fyzic­ké­ho diva­dla u Pier­ra Nadauda (2013 – 2016), a Eras­mus strá­vil v Høgsko­len v Oslo Og Aker­shus (2011). Absol­vo­val insce­na­cí Monochro­my. V před­sta­ve­ní Nové sady (2017), Janypka/Bočková — son­g­li­nes: expe­di­ce 97/18 (2019), site spe­ci­fic Gui­des Kolek­tív: Oby­čaj­né Diva­dlo pre Lim­bo­vú (2020), Eight cups and The Devil / Osem pohá­rov a Dia­bol (2021), PRIMA (2022). Jako nezá­vis­lý umě­lec i člen kolek­ti­vu ZDRUHESTRANY má na svém kon­tě řadu kola­bo­ra­tiv­ních pro­jek­tů s osob­nost­mi jako jsou Jaro Viňar­ský, Son­ja Pre­grad, Domi­nique Boi­vin, Daniel Gul­ko, Helle Bach, Len­ka Flo­ry, Jan Mocek, Ran Jiao, sdru­že­ní tYhle, mimo­Os nebo Tem­po­ra­ry Collecti­ve. Vel­ký ohlas vzbu­di­la jeho inter­ven­ce v díle Com­ple­ting the Sphe­re Jura­ja Gábo­ra Greys­ca­pe of the Soli­tu­de – Tomáš vo Sphé­re, v níž vytvo­řil cho­re­o­gra­fii v umě­lec­ké insta­la­ci slo­ven­ské­ho socha­ře Jura­je Gábo­ra. Janyp­ka vede růz­né worksho­py zamě­ře­né na nehmot­né diva­dlo, osob­ní pří­běh těla, impro­vi­za­ci a klauni­á­du. Prak­ti­ku­je a je vyško­len jako asi­s­tent pro dis­ci­plí­nu Dia­log s vnitř­ním part­ne­rem pod vede­ním Mar­ti­ny Musi­lo­vé (DAMU Pra­ha). Od roku 2020 je sou­čás­tí par­ti­ci­pa­tiv­ní­ho inklu­ziv­ní­ho pro­jek­tu PRIMA (Vik­tor Čer­nic­ký), kte­rý zapo­ju­je míst­ní komu­ni­ty netanečníků*ic. Jako per­for­mer zaha­jo­val slav­nost­ní ote­vře­ní Praž­ské­ho Quad­ri­en­na­le 2023. Ve spo­lu­prá­ci s Jazmí­nou Pik­to­ro­vou a Mar­ké­tou Strán­skou pak zkou­má hra­ni­ce zaká­za­né­ho v pro­jek­tu urče­ném dětem a dospě­lým A to je zaká­zá­no? (pre­mi­é­ra 2024). Pod vede­ním Berrak Yedek se stal faci­li­tá­to­rem Soma­tic­ké­ho Dialogu.Působí jako umě­lec­ký men­tor a peda­gog na DAMU v mezi­ná­rod­ním pro­gra­mu MA DOT. Zúčast­nil se worksho­pů Julyen Hamil­ton, Kari­ne Pon­ties, Mayi M Carroll, Tiny Afy­i­an Bre­i­o­vé, Danie­la Gul­ka, Jaro Viňar­ské­ho, Pier­ra Nadauda, Sumako Koseki a dal­ších. Spo­lu­pra­cu­je s Rob­bie Legros, Pasi Mäkälou, Sabi­nou Boč­ko­vou a Vik­to­rem Černickým.

Publikováno
V rubrikách Rozhovory

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *