Eliška Brtnická získala Inscenace Thin Skin získala
Užší nominace na Cenu Thálie 2022 v kategorii alternativní divadlo za projekt Hang Out, teď ocenění na České taneční platformě za Thin Skin. Byla to dlouhá cesta?
Byla a stále je. Když jsem začínala s cirkusem, skoro nikdo se tomu tady nevěnoval. Tehdy se vzdušnou akrobacií pracovalo snad jen divadlo Continuo a posléze od něj odštěpené divadlo Décalages. A jak již z názvů vyplývá, jejich tvorba se zakládala na divadelních principech. Ani já jsem tenkrát nepochybovala o tom, že je to jediná možná cesta. Samozřejmě označení ‚divadelní principy’ je značně zjednodušené. Konkrétně se pracovalo s příběhem, charaktery, tématy. Nicméně jde o celkový pohled na věc, který je určen tvůrcovým backgroundem a podle toho si i „vybírá” výchozí bod a způsob tvorby. A to je právě to, co se na té dlouhé cestě nejvíc měnilo a mění. Jak přistoupit k té dovednosti tedy k akrobacii, aby vzniklo umělecké dílo. Jako absolventka katedry nonverbálního divadla jsem na to šla zpočátku logicky přes to divadlo (jakkoli široký pojem si pod tím lze představit), později přes hudbu, tanec, výtvarné umění, prostor… Site-specific je též jedno z mých specifik. Poslední roky vycházím výhradně z techniky akrobacie na visuté hrazdě. Asi se můj background změnil na cirkus. Vše se točí okolo banální otázky ‚co je to hrazda a jak to utváří pohyb’. Těším se, až zmizí i ta hrazda, i když nejspíš zmizí fyzicky a duchem tam zůstane. Nebo zmizí tělo a hrazda zůstane.
Za ta ocenění své práce jsem hrozně vděčná, protože mi dodávají větší sebevědomí k další tvorbě a pocit, že si můžu dovolit experimentovat.
Co považuješ za moment, kdy ses rozhodla formálně vykročit mimo jasná druhová specifika, podle mě někam na pomezí nového cirkusu a performance? Máš nějakou autorskou metodu a nazýváš ji nějak?
Pro mě byl vždycky cirkus trochu problematický tím, jak inklinuje k velkoleposti a spektakulárnosti. Od začátku jsem věděla, že touhle cestou nejdu, ale zároveň tam vždy byla potřeba nějak použít tu dovednost. Dlouho jsem pracovala kolektivně s různými lidmi a jednou přišel moment, kdy to začalo být příliš vyčerpávající. Tenkrát jsme vytvořili inscenaci v sedmi lidech, všichni na volné noze, každý měl trochu jiné představy a režim, což bylo po organizační i tvůrčí stránce dost náročné. V té době jsem se rozhodla, že udělám sólovou věc. Měla jsem z toho velký respekt, ale zjistila jsem, že mě hrozně baví zkoušet sama, dělat si co chci a co mě zrovna napadne. Najednou se ztratil tlak na efektivitu, na výkon, na včasnost a hlavně na slovní formulace. Nemusela jsem nikomu vysvětlovat, jak to myslím a co tím sleduju, nebylo potřeba se s nikým shodnout a nemusela jsem ani sama chápat, co dělám. Dělala jsem jen to, co mě bavilo a někdy to bylo jen ležení na zádech. Když potom vznikla nějaká akce, ukázala jsem to kolegyni a kamarádce Stéphanie N’Duhirahe. Obvykle s otázkou: tohle mě baví, je to divný? A ona většinou řekla, že jí na to baví koukat. A tak jsem se postupně přestala zalamovat tím, jestli je to divný, jestli je to cirkus a pro koho to je.
Spolupracovala si také s Viktorií Knotkovou, které je spojená spíše s činoherním prostředí, aktuálně dramaturgyní brněnského divadla Husa na provázku a působila také v Brémách. Jaké další vlivy na sebe necháváš působit, necháš-li?
Jednou jsem se začala učit japonsky. Jen tak, mám ráda jazyky. Fascinovalo mě hlavně, jak Japonština funguje, že je v tom systému úplně jiný druh myšlení. Bavilo mě to tak, že jsem začala chodit ještě na přednášky Denisy Vostré o japonské estetice. Dost se to později propsalo do inscenace Enola. Já mám spíš problém nenechat se nadchnout. Jako rodilá Jihlavačka jsem až patrioticky fixovaná na MFDF — mezinárodní festival dokumentárních filmů. Je to pro mě hodně inspirativní pole. Dokumentární prvky se mi pak objevily v projektu Hang Out, pro který jsem přizvala právě Viktorku. (Říkam „se mi objevily”, protože mám pocit, že se ty věci často dějí samy. Možná je to nějaké instinktivní přijímání vlivů.) Najednou se na mě nasypala spousta textu, s nímž jsem předtím nikdy moc nepracovala a Viktorka to s grácií usměrnila.
Kromě vlastní přítomnosti tvoříš sólově i v kolektivu. Jako „mastermind“ i jako součást týmu. Ve Studiu Hrdinů ses podle creditů podílela i na scénografii. Kterou roli máš nejraději.
Hodně mě baví zvenku sledovat, jak se překrývá choreografie a dramaturgie, jak různé pohyby asociují významy. Zároveň mám ráda roli performerky, protože se během představení můžu ztratit v nějaké zvláštní dimenzi. Ale možná úplně nejradši jsem scénografka, protože to je něco, na co nemám vůbec vzdělání a nikterak mě netíží žádné zavedené postupy a jen si užívám materiál a práci rukama. Paradoxně nikdy nedělám hudbu, na to si netroufám, přestože (nebo protože) hudební vzdělání mám. Studio Hrdinů mě oslovilo s tím, že chtějí vzdušnou akrobatku a zároveň můžu navrhnout, po čem polezu. Navrhla jsem kovový geodóm a oni souhlasili. V mých vlastních věcech jsou ty role srostlé. Cirkus používá nářadí a to se stává scénografií. Jako akrobatka zkoumám hrazdu, rozkládám jí a skládám do nových tvarů v duchu scénografie, ale s vědomím, jaký druh pohybu — choreografie to může podnítit a tím i co by to mohlo evokovat z hlediska dramaturgie. Někdy se vlastně divím, jak se dokáží lidé ve velkých divadlech domluvit, aby ty složky spolu fungovaly. To vysvětlování, které vyžaduje slovní formulace je pro mě totiž mnohdy dost těžké. Já to sama sobě tolik vysvětlovat nemusím a ušetřím tím spoustu času.
Jako divačka jsem si přála, aby Thin Skin nikdy neskončilo. Jak to máš ty a tvůj team?
Na prvních zkouškách Thin Skin jsme zavěsili tyče na lanka a začali si s nimi houpat. Několikrát se stalo, že jsme na to třeba hodinu koukali, jak se to hýbe, jako by nás to zhypnotizovalo. Někdo dal třeba tyči lehký impulz rukou a řekl: koukejte, hezký, co? A ostatní jen stáli a kochali se. Takhle to šlo snad celý první týden. Když pak došlo na fixování choreografie, znervózněli jsme, jestli to není moc časově natažené, ale naši konzultanti, kteří přišli čas od času shlédnout zkoušku, se taky nechali zhypnotizovat a doporučovali nám ještě zpomalit. Museli jsme si na to před publikem zvyknout a udržet určitou míru toho zpomalení. Teď už si to užíváme zase jako na těch zkouškách,
Neplánuješ objekty z jednotlivých repríz ještě nějak dál využít?
Dobrá otázka. Ano. Jsem teď ve spojení s výtvarníky a dáváme dohromady projekt, který ty ohnuté tyče přetvoří v něco dalšího. Ještě nevíme, zda z toho bude indoorová výstava, socha do veřejného prostoru nebo designové svítidlo. Každopádně mě to strašně baví a nejradši bych si založila svůj výtvarný ateliér. Zatím ohnuté tyče z minulých představení tvoří malou instalaci postavenou podél cesty ze sálu, kudy diváci odchází. Součástí toho je i jedna lampa, která je takovým prototypem. Chceme jich vyrobit víc a darovat je třeba prostorům, kde se představení odehraje. Líbí se mi momenty, kdy může performance prorůstat do běžného života a opačně.
Co dalšího máš v plánu? Existuje nějaký směr, kam se chceš vydat a materiál po tuši, klimatizační trubce nebo cihlách, se kterým bys ráda v budoucnu pracovala?
Ono to vypadá, že se zabývám materiálem, ale když nad tím tak přemýšlím, zajímá mě spíš tvar… Především náhodný tvar a náhoda jako tvůrčí nástroj. Vidím v tom jakousi časovost, protože ten tvar vznikne jako záznam pohybu, který už je minulostí. Tuš v Enole, stejně jako tyče v Thin Skin jsou takovým zápisem událostí. Mám ráda kresby, které generují naše děti v malovacím prográmku v tabletu. Jsou to naprosto náhodné změti čar. Možná se někdy stanou předlohou. Mým snem je ale momentálně udělat projekt do batohu a jezdit s ním vlakem, nemít moc technických požadavků a nemuset dvanáct hodin stavět. Nejspíš to dopadne jako posledně, kdy jsem si pořídila dvoutunové akvárium.
Jinak bych se ráda zase věnovala veřejnému prostoru. Ještě nevím jak, ale cítím tam potenciál komunikovat s jiným publikem a dostat se tak mimo svojí bublinu.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ:
Recenzi na Thin Skin od Petra Kiliana ZDE
Recenzi na Hang Out od Kateřiny Korychové ZDE
Pojednání o inscenaci Enola od Barbory Lišky ZDE
1 komentář
Komentáře nejsou povoleny.