Světová premiéra australsko-českého koprodukčního projektu The Veil (přel. Závoj) v režii Joshuy Hoareho se odehrála poslední květnový den v trutnovském multifunkčním sále UFFO. Novinka, jednak vrchol čtrnáctého ročníku festivalu nového cirkusu CirkUFF, ale také komorní umělecký počin pro náročného diváka, neokázalým způsobem propojila svět fyzických výkonů a klasické hudby. Základem inscenace byl totiž Requiem Gabriela Faurého z 19. století a australský akrobatický perfekcionismus.
The Veil je scénickým dílem, při jehož sledování se milovníci vážné hudby mohou seznámit s „citlivě sepsanou“ stránkou kvalitního cirkusového umění a také si diváci vyhledávající výkon a s ním spojený adrenalin mohou poslechnout majestátní skladbu. Risk tvůrců se tak ukázal již v samotném propojení dvou na pohled odlišných či „na první dobrou“ nespojitelných světů. Australský autor konceptu Joshua Hoare navázal na vlastní minulou zkušenost, neboť v roce 2018 s úspěchem propojil hudbu Franze Schuberta s kulturou tělesného výraziva atakujícího běžné limity. A nyní jako by zatoužil poznat věčnost, ale na základě pocitové interpretace Faurého skladby takovou, v níž na pozemské bytí nenavazuje pochmurné nic, ale lehkost v bledém pološeru i jasném světle.
Ve smuteční síni
Představení začalo hned několikrát, anebo jen jednou a všechny další „počátky“ jako by pak obrazně byly nahlédnutím do pootevřených dveří, za nimiž se připravuje odhalení tajemství. K prvnímu setkání s protagonisty došlo nečekaně v předsálí, kam černo-bíle oděné postavy vkráčeli v průvodu s truhlou umístěnou na ramenou. Jeden ženský obličej překrýval tmavý závoj, jiné dámě černé brýle kryly oči, muže charakterizovaly tmavé obleky. Smuteční procesí se následně z foyer odebralo do divadelního sálu a objemný objekt označující poslední lůžko člověka položili k úpatí tylu na střed scény. „Pozůstalí“ se poté rozptýlili v prostoru. V povzdálí čekali a zrakem se upínali k místu rozlučky. Hlediště se postupně zaplňovalo diváky. Stávali se tímto také účastníky pohřbu? Stále ještě při plném osvětlení si následně dva z „hostů“ obřadu předali urnu, přesněji žena ji podávala muži, avšak jí vyklouzla z rukou a on ji zachytil. Celý sál náhle potemněl.
V tlumeném světle či metaforicky v mlhavě rozostřeném oparu se na principu živých obrazů či póz rozehrál dosud neakcentovaný prostor, a to za propustnou plentou, která na šířku přetínala v úrovni rampy celý jevištní prostor. Scénu dále tvořila bílá taneční podlaha, tekoucí jedním svým cípem do středu plochy čili vyoseným čtvercem se vytvářelo zdání, jako by se vymkla symetrii a vytvořila iluzi pootočení celého prostoru. V pravém zadním rohu stál podstavec s červenými svícemi a urnou, v protilehlém koutu pak židle pro hudebníky. Rozdělení prostoru evokovalo svět blíže divákovi jako skutečný a přítomný, za tylovým závojem pak snový a představovaný.
Žal a ironie
Obsazení v mezinárodní sestavě dominovala čtveřice špičkových australských akrobatů (Amanda Lee, Lisa Goldsworthy, Jesse Scott, Lachlan McAuley), kterou doprovázelo hudební trio, složené ze sopranistky Stanislavy Kozubíkové, akordeonistky Zoe Perrenaud a operního pěvce Libora Kasíka. V zásadě jednu z rovin napětí vytvářelo samo propojování hudebního projevu a fyzického výraziva. Tělesné partitury artistů nepopisně komunikovaly s hudebními vstupy, které klasickou hudbu doplňovaly o tuzemský rozlučkový repertoár včetně Smetanovy ukolébavky Letěla bělounká holubička z opery Hubička nebo My Way Franka Sinatry. Autor a režisér inscenace orámoval niterný dialog mezi životem a smrtí, přesněji mezi v přítomnosti pozůstalými a těmi, kteří odešli na věčnost, tradiční formou vyprovázení zemřelého. Vizuální hranici naznačoval „závoj“ a práce s prostorem, méně zjevnou a více tajuplnou pak jednotlivé sestavy, etudy a choreografie. Pohybová složka do hloubky rozvíjela symboly odchodu a posmrtného bytí, jako například v jedné ze sekvencí se rozehrávala situace s mrtvolně ztuhlým tělem. Akrobat Jesse Scott manipuloval Lachlana McAuleyho, jenž své tělo držel v prkenné ztuhlosti, ať ležel, byl nesen nebo postaven na ruce či dále ohýbán a obráběn. V dalším „okně“ se objevil přímým odkaz ke rčení, že prach jsi a v prach se obrátíš, kdy artistka Lisa Goldsworthy oddrolovala prach z končetin až na samotnou kost. Narativní plochy, které by jistě zahrnovaly i lidový tanec k poslednímu sbohem protkaný ironií i žalem, střídaly abstraktní části zahrnující zejména pozemní, výjimečně vzdušnou akrobacii na hrazdě a strapsech. Rafinovaně promyšlenou strukturou se dále vinula linie útržkovitých znaků asociujících například vynášení Morany, Michelangelovu Pietu či výjevy z malířských pláten Caravaggia.
Dramaturgii vlastních producentských i koprodukčních projektů trutnovského UFFA v posledních třech letech výrazně charakterizuje mezinárodní tvůrčí tým, dále pak odklon od prvotně komediální linie k druhé hraně, jež se dotýká existenciálně laděných témat, pro které pokaždé hledala uplatnění v řemeslně virtuózním fyzickém provedení v žánru fyzického divadla a současného cirkusu. Spolupráce s tvůrci ze South Australian Circus Centre na inscenaci The Veil ukázala, že se trutnovští nebojí riskovat přízeň svého publika, pro které mohlo být toto setkání s komorním cirkusem a vážnou hudbou v lecčems překvapením. Adrenalin zde ustoupil rozvážně budovanému napětí, risk vstupoval na scénu častěji s mluveným nebo zpívaným slovem a excelentní akrobatické výkony halila polopropustná stěna. The Veil při své premiéře rezonovala jako Mše za mrtvé oslavující odchod a posmrtnou existenci „za závojem“ jako světlo věčného odpočinku a útěchy. Cirkusová intervence do duchovní oblasti zde ale nebyla výzvou k truchlení, ani senzacechtivou provokací namířenou na ritualizované loučení, naopak citlivě odtahovanou oponou do světa, ve kterém má smrt a pohřeb své výsostně slavnostní místo. A právě k nadhledu výrazně napomáhá cirkus, zejména jeho australské pojetí – perfekcionismus ukrytý v lehkosti a kreativitě.
Psáno z premiéry dne 31.5.2024 uvedené v rámci festivalu CirkUFF, UFFO Trutnov.
Tvůrčí tým
Režie a scénografie: Joshua Hoare
Asistent režie: Meredith Kitchen
Produkce: Taylor Dawson
Producent: Nick Skibinski, Libor Kasík
Účinkují: Amanda Lee, Lisa Goldsworthy, Jesse Scott, Lachlan McAuley, Stanislava Kozubíková, Zoe Perrenoud, Libor Kasík
Premiéra: 31.5.2024, UFFO Trutnov