Rovnováha pohybu. Podzimní fáze 4+4 dní v pohybu

Living the Dream with Grandma. Foto: Gergő Ofner

Pod­zim­ní část letoš­ní­ho roč­ní­ku 4+4 dny v pohy­bu opět, podob­ně, jako jar­ní, pře­svěd­či­la peč­li­vě zvá­že­nou dra­ma­tur­gií, a ve dnech 6. – 14. 10. necha­la rezo­no­vat jak eko­lo­gic­ká, tak poli­tic­ká téma­ta, a to mnoh­dy pal­či­vě­ji, než byl zřej­mě zájem dra­ma­tur­gů festivalu.


Pales­tin­ská per­for­mer­ka Samaa Wakim v insce­na­ci Losing it zkou­má, jak život v Gaze ovliv­ňu­je její identi­tu. Bohu­žel pro ni i pro praž­ské pub­li­kum vstou­pi­la do čes­ké­ho pro­stře­dí jen dva dny po tero­ris­tic­kých úto­cích na Izra­el. Tóny drumnbase tak zazní­va­jí úpl­ně jinak, než byl záměr Wakim před tře­mi lety, kdy měla insce­na­ce pre­mi­é­ru. Pales­tin­ská cho­re­o­gra­f­ka se v insce­na­ci zamýš­lí nad svým dět­stvím v zóně kon­flik­tu, a pomo­cí těla, zvu­ku a svět­la pro­mýš­lí, jak se neu­stá­lé nási­lí pode­pi­su­je na roz­vo­ji její per­so­nál­ní iden­ti­ty. Per­for­mer­ka spo­lu­pra­cu­je s pales­tin­skou dra­ma­tur­gy­ní Samar Had­dad King, kte­rá vytvá­ří zvu­ko­vou kuli­su během před­sta­ve­ní živě a na svém lapto­pu. Wakim balan­cu­je na slac­kli­ně za zvu­ků kví­le­jí­cích sirén (během její rakous­ké pre­mi­é­ry byly divá­kům u vstu­pu do sálu nabí­ze­ny špun­ty do uší), zlo­věst­né­ho duně­ní a hlu­ku, evo­ku­jí­cí­ho letec­ké nále­ty – a to doslo­va, pro­to­že jako mini­ma­lis­tic­ká scé­na jí slou­ží dva plas­to­vé tisí­ci­li­t­ro­vé kon­tej­ne­ry na vodu a slac­kli­ne nata­že­ná mezi nimi.

Na jas­ně zele­né stu­ze z umě­lých vlá­ken mód­ní­ho spor­tu však nejde jen o hle­dá­ní rov­no­váhy; zele­ná barva slac­kli­ny zjev­ně odka­zu­je k tzv. Zele­né linii (Gre­en Line), demar­kač­ní linii, sta­no­ve­né v doho­dách o pří­mě­ří z roku 1949 mezi armá­da­mi Izra­e­le a jeho sou­se­dů Egyp­ta, Liba­no­nu, Sýrie a Jor­dán­ska. Per­for­mer­ka pře­šla­pu­je na slac­kli­ně asi půl met­ru nad zemí na mís­tě, zatím­co hlas zpo­za jeviš­tě odří­ká­vá v arabšti­ně mod­lit­bu o andě­lech („Ulo­ži­la jsem se ke spán­ku se sed­mi kří­ži nad hla­vou.“). Pří­běh o „ost­ro­vě“ Gaza, izo­lo­va­né enklá­vě pod sprá­vou tero­ris­tic­ké orga­ni­za­ce, zpří­to­m­ňu­je Wakim dvě­ma nádr­že­mi na vodu, mezi nimiž je napja­tá slac­kli­ne. Wakim se noří do svých vzpo­mí­nek na dospí­vá­ní na oku­po­va­ném úze­mí a zkou­má odliš­nou rea­li­tu, v níž žije – v dia­lo­gu s živým soun­d­trac­kem Samar Had­dad King. Zvu­ky, kte­ré kdy­si vyvo­lá­va­ly strach, se tak pro­lí­na­jí s těmi útěš­ný­mi. Až do bodu, kdy minu­lost a pří­tom­nost vrha­jí ble­dé svět­lo na budouc­nost. Téma insce­na­ce pal­či­vé jako hli­ní­ko­vá vid­lič­ka v odha­le­ném zub­ním krč­ku, nebo zabod­nu­tá pří­mo do kazu. Praž­ské uve­de­ní hlí­da­lo něko­lik poli­cis­tů. Na samot­né inter­pret­ce bylo vidět, že když dva dny po masa­k­ru na izra­el­ském fes­ti­va­lu ská­če se zaťa­tou pěs­tí do D’n’B bea­tů, aby zpří­tomni­la pales­tin­ský vzdor, dochá­zí jí tra­gic­ká sou­vis­lost. Aby s ní ale moh­la pra­co­vat v prv­ní čás­ti před­sta­ve­ní, není napja­tá úpl­ně, což se pro­je­vu­je v závě­reč­né čás­ti, kdy po ní musí pře­jít. Dlou­ho váhá, trvá jí, než zís­ká rov­no­váhu. Během pře­cho­du tři­krát zavrá­vo­rá, a dva­krát spad­ne. Pří­běh Gazy, Wakim a King při­šel v době, v níž vět­ši­na poslu­cha­čů, jimž byla zprá­va urče­na, ohluch­la. Jak­ko­liv autor­ky nema­jí s tero­ris­tic­kou orga­ni­za­cí, jež sto­jí za úto­ky 7. říj­na, nic spo­leč­né­ho, jejich výpo­věď bude jen pro­dlou­že­ním slac­klaj­ny, na níž Wakim balan­co­va­la v závě­ru před­sta­ve­ní. Pád je sice v jis­tém ohle­du vysvo­bo­ze­ním, jen­že je také kon­cem vyprá­vě­ní, kte­ré zůsta­ne už jenom s těmi, kte­ří na slac­klaj­ně nikdy stát nemuseli.

Losing it (foto: Mohab Mohamed)

S hla­vou plnou pro­hlu­bu­jí­cí se geo­po­li­tic­ké kri­ze, rozfou­ká­va­ných ohýn­ků vojen­ských kon­flik­tů, se jako divák při­pra­vu­ji k odde­chu, ale s ním při­chá­zí rána špal­kem do hla­vy. Pro insce­na­ci Původ­ní les aneb Kdo teď bude roz­ná­šet mor? čes­kých Wari­ot Ide­al (obvykle jej hra­jí v Alfre­du ve dvo­ře), se hodi­la i scé­na Diva­dla Ponec. V zad­ním plá­nu jeviš­tě se krčí zví­řát­ka-posta­vy v civil­ních oble­cích s vel­ký­mi mas­ka­mi zajíč­ků a vever­ky. S roz­ra­že­ním dve­ří vstu­pu­je sedm mužů v bílých koši­lích, tma­vých kalho­tách a klo­bou­cích, s jed­lo­vým kme­nem na rame­nou. Zví­řát­ka v poza­dí se nene­cha­jí vyru­šit od sle­do­vá­ní tele­viz­ní­ho pro­gra­mu, na němž se stří­da­jí obra­zy z odles­ňo­vá­ní. Chla­pi roz­dě­lí kmen jed­le (byl rozříz­nu­tý, ale když jej při­ná­še­li, nes­li jej jako jeden kus) na tři čás­ti, kte­ré polo­ží na sklá­da­cí kozy na dře­vo. S postup­ným řezá­ním kme­ne moto­ro­vou pilou „zví­řát­ka“ postá­va­jí kolem, postup­ně se pro­chá­ze­jí jeviš­těm, a po hodi­ně se vytrá­ce­jí ze scé­ny, až s posled­ním zají­cem se zavřou dve­ře. Pruh svět­la zesláb­ne až do úpl­né tmy. Původ­ní les aneb Kdo teď bude roz­ná­šet mor? je zatím nej­pů­so­bi­věj­ší čes­kou insce­na­cí s eko­lo­gic­kým téma­tem, jež jsem v posled­ních pěti letech měl pří­le­ži­tost vidět. Díky jed­not­né a kon­cen­t­ro­va­né poe­ti­ce, uplat­ňu­jí­cí osten­zi i post­mo­der­ní diva­del­ní prv­ky v podo­bě kos­tý­mů zvě­ře, není akcen­to­ván pathos, ani ze scé­ny nesly­ší­me nalé­ha­vé kli­ma-eko­lo­gic­ké sta­te­men­ty. Aniž bychom zaslech­li jedi­ný citát Bru­na Latou­ra nebo Gre­ty Thunberg (srov. Budou­cí lokál­ní hvězda Hochman hra­je býva­lou glo­bál­ní hvězdu Thunberg, 2022), závaž­nost téma­tu na nás doleh­ne celou svou vahou.

Původ­ní les aneb Kdo teď bude roz­ná­šet mor? (zdroj: Warri­ot Ideal)

Gön­döro­vo monod­ra­ma Living the Dre­am with Gran­d­ma ote­ví­rá dotáč­ka akté­ra (Láz­sló Gön­dör), vstu­pu­jí­cí­ho do bytu, sní­ma­jí­cí­ho sám sebe kame­rou smart­pho­nu ze sel­fie-tyče. Má slu­chát­ka v uších, a ústa se mu pohy­bu­jí, jako by zpí­val s inter­pre­tem, jehož sly­ší ve slu­chát­kách. Zhru­ba v polo­vi­ně insce­na­ce se tato infor­ma­ce začí­ná pro­po­jo­vat s dal­ší­mi indi­ci­e­mi, když Gön­dör začne brn­kat na har­fu tkli­vou melo­dii, jež má pod­trh­nout jeho vyprá­vě­ní o osa­mě­lé sta­ré ženě, jen­že již po pár tónech divá­ci roze­zná­va­jí tóny Sum­mer­ti­me Sad­nesss Lany del Rey, a kte­rá se vra­cí v jed­né ze závě­reč­ných scén, v níž na zázna­mu sle­du­je­me stej­nou scé­nu Gödöro­va vstu­pu do bytu, ale ozvu­če­nou. Koneč­ně víme, co si zpí­val. Gön­döro­va insce­na­ce je lyric­ká a záro­veň humor­ná one-man-show o zpra­co­vá­ní trau­ma­tu tře­tí gene­ra­cí. Mul­ti­me­di­ál­ní před­sta­ve­ní se ode­hrá­vá v prů­bě­hu jed­no­ho měsí­ce upro­střed pan­de­mic­ké výlu­ky v maďar­ské met­ro­po­li. László Gön­dör, pět­a­tři­ce­ti­le­tý autor trpí­cí kri­zí iden­ti­ty, se nastě­hu­je ke své 97leté babič­ce, kte­rá pře­ži­la holo­caust. Během 32 dní se vzá­jem­ně sna­ží pocho­pit bolest a trau­ma toho dru­hé­ho, stej­ně jako jejich hlu­bo­kou vzá­jem­nou lás­ku. Zpří­tomně­ním pro­pas­ti mezi obě­ma gene­ra­ce­mi a lás­ky­pl­né­ho vzta­hu mezi nimi dílo usnad­ňu­je pro­ces poro­zu­mě­ní a při­je­tí — jak těm, kte­ří pro­šli podob­nou život­ní situ­a­cí, tak těm, pro něž je toto téma nezná­mé. Text napsa­li a upra­vi­li Zsó­fia Bódi, Kor­nél Labo­da a László Gön­dör ze zdo­ku­men­to­va­ných roz­ho­vo­rů s babič­kou. Obje­vu­jí se vzdá­le­né alu­ze na Čes­kou repub­li­ku, resp. na spo­leč­ně obý­va­ný stře­do­ev­rop­ský pro­stor: „Když jsme do Ege­ru dovez­li celý vůz sena,“ (Eger=Cheb), ale mno­hem inten­ziv­ně­ji divá­ka zasa­hu­jí vzpo­mín­ky na osvě­tim­ský „tábor C2C blok 112“, kdy „v živo­tě člo­vě­ka nasta­ne chví­le, kdy mu vytr­ha­jí všech­ny zuby,“ a Kou­zel­ný vrch Tho­mas­se Man­na. Gön­dör bri­lant­ně vybrus­lil z pas­ti autor­ské­ho dra­ma­tu, u něhož se, pod­le vlast­ních slov, chtěl nechat inspi­ro­vat boha­tým a mno­ho­vrs­tev­na­tým pří­bě­hem pře­ži­vší šoa. Jen­že namís­to, aby do posled­ní kapič­ky vymač­kal vzpo­mí­na­jí­cí babič­ku, roz­ho­dl se najít ces­tu k nit­ru milo­va­né, milu­jí­cí, a přes­to odci­ze­né a Gön­dö­ro­vý­mi komen­tá­ři zci­zu­jí­cí se (posta­vy) babič­ky. Hlav­ní posta­va Lász­la Gön­dö­ra na něko­li­ka mís­tech při­zná­vá, že si během pro­jek­tu postup­ně uvě­do­mo­val, jak zjed­no­du­šu­jí­cí, a v jis­tém smys­lu nad­by­teč­né, by bylo babič­či­no vzpo­mí­ná­ní na udá­los­ti šoa, jak obtíž­ně by jej mohl pře­ta­vit do insce­nač­ní­ho tva­ru, a jak laci­ně by nako­nec moh­lo vyznít. Gön­dör se vidi­nou vyu­ži­tí babič­či­ny vzpo­mín­ky na „setká­ní s Men­ge­lem“ nene­chá svést, a ať již bylo sku­teč­né či smyš­le­né, tuto vzpo­mín­ku do insce­na­ce neza­hr­ne. Neu­sly­ší­me vyprá­vě­ní sta­ré dámy o „Andě­lu smr­ti“ – namís­to toho nám Gön­dör zpří­tomní ztrá­tu zázna­mu této vzpo­mín­ky: „Babi, vče­ra jsem … kon­t­ro­lo­val naše zázna­my, a … nebu­deš tomu věřit, ale ta his­tor­ka o tvém setká­ní s Men­ge­lem … já jsem jí sma­zal … nikdy se mi to nesta­lo. Nevím, co mám dělat.“ – „Tak ti jí řek­nu zno­vu,“ odvě­tí babič­ka. Ale nikdo v pub­li­ku už ji nepo­tře­bu­je sly­šet. V jem­ném pří­bě­hu kaž­do­den­nos­ti jako by na oka­mžik zapadla vel­ká vyprá­vě­ní dějin s jejich akté­ry, a zůstá­vá spo­leč­ně strá­ve­ný čas a hry.

Living the Dre­am with Gran­d­ma, foto: Ger­gő Ofner

Insce­na­ce švéd­ské cho­re­o­gra­f­ky Gunilly Heil­born a taneč­ni­ce Kris­tii­ny Vii­a­ly Merkury/Mercurius měla pre­mi­é­ru v lis­to­pa­du 2022 v Norr­land­so­pe­ran ve švéd­ském Umeå. Per­for­man­ce Heil­born již přes dva­cet let zpří­to­m­ňu­jí otáz­ky vlast­ní iden­ti­ty (Mats, Mats, Anna, 2002), a její­ho utvá­ře­ní v/proti prou­du národ­ní tra­di­ce (Åtjärn Sto­riesEngland, obě 2005). Kaž­dý pro­jekt je pro Heil­born pří­le­ži­tos­tí pono­řit se do rados­ti z inten­ziv­ní­ho výzku­mu. Ten­to­krát se zamě­ři­la na Mer­kur, vzdá­le­nou pla­ne­tu, kte­rá obí­há vel­mi blíz­ko kolem Slun­ce. Jeden den na Mer­ku­ru trvá 176 dní. Je to neo­by­va­tel­né mís­to, ale z něja­ké­ho důvo­du se najdou lidé, kte­ří uva­žu­jí o stě­ho­vá­ní. Pod­le ast­ro­lo­gie má Mer­kur vel­ký vliv na naši komu­ni­ka­ci a také na naši inte­li­gen­ci a soci­ál­ní doved­nos­ti. Poví­dá­ní o ast­ro­lo­gii nás při­vá­dí ke všem sna­hám o před­ví­dá­ní budouc­nos­ti; k věšt­cům sedí­cím ve vlh­kých řec­kých jes­ky­ních, nado­po­va­ným jedo­va­tý­mi výpa­ry, kte­ří vysí­la­li zprá­vy v hexa­me­t­ru, k mys­li­te­lům 17. sto­le­tí, kte­ří pra­co­va­li s výpo­čty prav­dě­po­dob­nos­ti a sna­ži­li se před­ví­dat náho­du, a k porad­cům pro říze­ní rizik naší doby. Taneč­ní per­for­man­ce Heil­born a Vii­a­ly je poku­sem o roz­luš­tě­ní vzta­hu mezi minu­los­tí a budouc­nos­tí, mezi mik­ro – a makro kos­mem, mezi pro­sto­rem a časem. Vii­a­la se s leh­kos­tí pohy­bu­je jeviš­těm, od prv­ních scén, v nichž se pohu­pu­je do ryt­mu v kov­boj­ském kos­tý­mu na scé­ně pas­te­lo­vých tónů (voku­jí­cích vzdá­le­né pla­ne­ty, jak je zná­me z foto­gra­fií NASA), divák se však nesou­stře­dí pou­ze na její cho­re­o­gra­fii. V křeh­kém díle se snou­bí pří­stup stře­do­vě­kých alchy­mis­tů s jejich moder­ní­mi a post­mo­der­ní­mi epi­go­ny, jako jsou T. S. Elli­ot („Duben je nej­kru­těj­ší měsíc,“ zazní­vá ke kon­ci před­sta­ve­ní), a David Bowie s jeho legen­dár­ní sklad­bou Five Years (1972). A prá­vě za tónů jeho sklad­by může­me s Mer­ku­rem-pos­lem bohů, pře­mí­tat, kolik času zbý­vá nám.

Mer­ku­rius Foto: Elin Berge
Publikováno
V rubrikách Recenze

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.