“Připravte si všechny pomůcky na jedno místo. Najděte si příjemný prostor a obklopte se alespoň kouskem přírody. Čajovou konvičku i šálky propláchněte horkou vodou — tím je nahřejete… Až si vychutnáte první nálev, můžete stejným postupem připravit několik dalších. Každý bude mít originální chuť a aroma.”
Multidisciplinární performerka Neja Tomšič na Bazaar přivezla rituál, intimní performance pro 10 diváků, kteří se stali součástí křehkého příběhu čajových šálků. Stejně tak jako se kdysi stala křehká tělesná schránka i lidská duše součástí opiové války a ztratila tak svou nevinnosti i morální zábrany. Pokud něco takového tehdy vůbec měla. Z námořníků učinila bezcitné tvory, z obchodníků mocnáře a z obyčejných lidí drogově závislé jedince ochotné pro drogu udělat cokoli.
Příběh vyprávěný prostřednictvím maleb na unikátní čajové soupravě dokázal až překvapivě udržovat mou pozornost. Připomínal mi mou dětinskou obsesi sledovat videa o vaření. Fascinovala mě preciznost, slow motion a jasná pravidla rituálu, který v sobě nesl zároveň formálnost, abstrakci i symbolismus. Měl svůj čas a dovoloval mi vychutnávat blaženou pomalost ukrytou v každé kapce nápoje.
Ale zpět od vychutnávání k realitě. Svět je jeden velký trh. A na jeho vrcholu sedí obchodník držící v rukou luxusní komodity — drogy, nerostné suroviny, lidské zdroje. Charakteristika luxusu se samozřejmě v čase mění, ale neustále je to jen lichva s nedostatkem. Kolotoč dealování, smlouvání, nekalých praktik, mocnářství a touhy po bohatství se rozjíždí neustále. A je úplně jedno, jestli se jedná o opium, čokoládu nebo sex. To platilo kdysi a v současnosti platí stejně tak.
Neja sedí v čele stolu, připravuje čaj a pomocí storytellingové formy vypráví příběh. Sada osmi originálních čajových konviček a pěti šálků s malbami odkazujícími k dějinám opiové války je nezbytnou rekvizitou potřebnou k vyprávění a po celou dobu je přítomná na velké ploše stolu, kam se upírá i zrak „přísedících“. Porcelán je autorským dílem samotné Neji a keramičky Anji Slapničar. Prostřednictvím jednotlivých částí maleb, pokrývající konvičky vně a šálky vně i vevnitř popisuje performerka dějinné události i motivace, které za nimi stály. S důvěrou je propůjčuje publiku deseti diváků a sdílí s nimi kromě příběhu také jednotlivé nálevy čaje, které se stoickým klidem připravuje v průběhu vyprávění. Nápoj, kvůli jehož exkluzivitě a nedostatku opiová válka kdysi započala se stal spojovníkem mezi historií a přítomností i mezi performerkou a diváky.
Neja při tvorbě vycházela ze zkušenosti s čajovým rituálem, ale i izolací, kterou si prošla v průběhu covidových let. Z omezení pohybu a života, které se promítlo do naší společenské situace i psychiky podobně jako u námořníků v dobách obchodování s Čínou. Pravidla tohoto obchodu měla jasná pravidla a velmi málo možností, jak je obejít. A co z přísných omezení vzešlo? Válka se zbožím jménem závislost, která snad nikdy nemůže mít dobrý konec.
Vyprávění o obchodnících s opiem je plné kontrastů mezi dobrem a zlem, pokrokem i utrpením. Nepřestává ve mě rezonovat. Pocit smutku z opakování chyb minulosti, ale také rozpor mezi výjimečně klidným ochutnáváním dokonalého čaje a kořeny celého rituálu kdesi v kolonialismu.
Neja Tomšič: The Opium Clippers
Koncept, kresby a účinkující: Neja Tomši
Porcelán/keramika/hrnečky: Anja Slapničar
Hudba: Gašper Torkar
Produkce: Gledališče Glej, Neja Tomšič
1 komentář
Komentáře nejsou povoleny.