V momentě, kdy vrcholil letošní ročník festivalu Bazaar, evidovali hasiči napříč kraji celého Česka historicky mezní počty lesních požárů. Náladě nepřidává ani náhodné brouzdání po překladech vědeckých studií o nárazovém naplňování klimatických predikcí pro rok 2050. Kolaps se zkrátka blíží. Jakkoliv tedy mohl březen 2022 vypadat beznadějně, byl to právě Bazaar, kdo v tomto chmurném měsíci poskytl mimořádně útěšné smíření se světem; inscenaci Old Pond.
Maďarská choreografka Zsuzsa Rózsavölgyi ve svém kontemplativním díle zkoumá život mořských trubýšů. Provazcovité kolonie organismů fungují jako dokonalá symbiotická komuna. Jejich pospolitá existence se stává tématem inscenace i formálním východiskem. Trojice performerů se v bezčasí, které odděluje světy nad a pod hladinou, plynule a velmi disciplinovaně převaluje – proplouvá v komplikovaných tělesných kompozicích. Jejich trupy se pozvolna přeskupují podobně jako se citovaný medúzovitý organismus vegetativně přesouvá stále vpřed. Ať už se komíhají vleže, vedle sebe ve hvězdicovitých obrazcích, či přes sebe „sublimují“ v sošných kompozicích, performeři neupouští od disciplinovaného, fascinujícího tempa. Kdo se někdy potopil pod vodu (nebo chvilinku topil) zná ten podivný zvuk. V něm Old Pond pozorovatele dokonale uzamkne. Elektronická kompozice vábila jako podprahová, vysokofrekvenční Siréna a pozorovatele semkla do bubliny prenatálního ruchu, což je ze všech druhů techna, ten nejvíce introvertní.
Stejně jako je pro tvory ve vodě (i na jevišti) charakteristický plynulý pohyb, je performerům vlastní fluoreskující patina. Výrazně září v tmavých vodách. Jejich na první pohled bizarní overaly se tak velmi efektní minuciózní prací s barevností (zřejmě skrze UV světel) měnily jako samotná lenost existence. Naprosto samozřejmě. Naprosto uhrančivě. Kdo viděl trailer, případně promo materiály (mimochodem inscenace, která si již odbyla derniéru) všiml si jistě výrazných bílých horizontů. Ty se na Bazaaru neobjevily. Zůstaly oddernierované a festivalové publikum tak shlédlo defacto velmi unikátní intimní, „sladkovodní“ provedení. Namísto moře se dějištěm stala tůňka, rybníček s diváky rozsazenými po kruhovém obvodu. I v tomto případě se naplno projevila jedinečnost Bazaaru, jako festivalu, který záměrně vsází na terminologickou distinkci mezi inscenací a představením. Prezentované projekty získaly další kvalitu novým prostředním či drobnými zásahy.
Old Pond se tak stal ještě větším svátkem klidu a meditace. Plynul bez pozornosti, jaksi automaticky, z podstaty vlastní DNA a jediný, kdo se měnil, nebyl organismus samotný, ale jeho pozorovatel (neplést si ovšem se zoo nebo cirkusem, odkud se dá odejít, případně utéct). Old Pond bylo totiž místem, které nikdo nechce opustit.
Old Pond
Koncept: Zsuzsa Rózsavölgyi, Tóbiás Terebessy
Choreografie: Zsuzsa Rózsavölgyi
Performeři: Tamás Bakó, Sándor Petrovics, Zsuzsa Rózsavölgyi
Asistence: Marcio Canabarro, Arnaud Blondel, Júlia Lányi
Skladba: Bánk Sáry
Programování: Dávid Mórász, Viktor Vicsek
Elektroinženýr: Tibor Roller
Video: Péter Juhász
Světelné a zvukové efekty: Dávid Krolikowszki
Kostýmy: Nóra Bujdosó