Na jevišti zatlouct hřebík. Uříznout trám. Zeštíhlit dřevotřísku. A rozštípat co zbylo. Tedy publikum. Performer, choreograf a bezlimitní řemeslník Claudio Stellato na Festivalu Cirkopolis skrze údery kladiva, páčidla i jiných nástrojů (a zejména prostřednictvím svých perfomerů) připomněl, že prazáklad zvukové paměti plyne z poslechu nervních industriálních vznětů a že za každou pořádnou krásou stojí pořádný bordel.
Festival Cirkopolis je nikou obnažených individuí, jejich fascinujících potřeb a formální očisty. Vedle Alexandera Vantournhouta (kterému se dlouhodobě věnujeme a o jehož inscenaci na letošním ročníku také píšeme: ZDE nebo doporučuji pár let starý rozhovor s ním: ZDE) se v galerii rafinovaných samorostů objevil také Claudio Stellato, performer a umělec všeho druhu a pokud řeknu, že řemeslně zdatný, myslím v mnoha ohledech. Ve zběsilém díle, nazvaném zkrátka Work vysmekl poctou avantgardnímu hnutí v celé jeho historii (a možná i hmotě). Klíčové je pro Stellata a jeho skupinu fixace na proces vzniku čehokoliv, v případě Work přetvoření reality v naprostou, opojnou fantasmagorii. Jde o chválu výroby, oslavu destrukce kreativity / kreativity destrukce, kdy zničením něčeho cosi jiné vznikne a samozřejmě vznikem čehosi jiného kdeco zanikne. Vyzdvihuje to (klidně rumpálem), co se od práce jaksi podvědomě odčítá – odpad, který se s ní paralelně vytváří jako jakýsi podprudukt. Hromady stavebního odpadu.

Na jeviště přichází postava s pryžovou maskou (jestli koně, osla, klokana, zajíce není jasné – zkrátka „mezka“ na práci). Svírá v ruce kladivo. Postupně se pokouší zatlouct obrovské hřebíky do velmi nahrubo ohoblované, na podpěry položené klády. Celá zdánlivě bezvýznamná událost i její smysl se víc a víc rozbrušuje s příchodem dalších vpravdě (víc a víc) bizarních společníků. Jeden z nich se pokouší probourat lepenkovou zdí. Po napínavé akci na několik minut se po scéně, jak tučňák potácí v dýze uvězněné torzo. Z vylomené desky trčí pouze holeně a zápěstí, přičemž dotyčný jednou rukou malátně máchá páčidlem. Dalším poslem budovatelské labutí písně je polystyrenovými pilinami kompletně posázené individuum. Při jeho souboji s „mezčí hlavou“ soucitně oddychoval nejeden divák, protože oba pánové se pouze v trenkách povalovali po dřevě velmi „neotesaně“ a hranice mezi bolestí a úlevou rostla s každou riskantní akcí (ať už šlo o snahu dřevo vsedě obkročmo rozlomit úderem pánve nebo tření holých stehen o obrovské třísky). Za hranice pracovního úrazu pak inscenace kombinací slapstickových efektů postoupila ke stvoření anděla. Stellato jako YouTubový kutil předvedl jednoduchý a efektivní návod, jak na jevišti zvěčnit cherubína. Stačí pár dobrých fachmanů, tacker a několik litrů barvy. Ze souboru vyčleníme performera v overalu. Pomocí tackeru připevníme jeho oblečení ke zdi tak, aby jeho ruce svíraly úhel jakoby plachtily. Vychutnáme si zvuk každé skoby, která se zaklesne do zdiva. Nebožáka necháme vydechnout. Nebožáka pojednáme barvou. Pomocí rozstřikovače naznačíme černou barvou tenkou linii křídel, žlutou zahustíme svatozář a jako baculus mu do ruky vrazíme malířský váleček. Za intenzivního zvuku a všeobecného úžasu necháme performera, aby se z overalu více než vysvlékl, tak vyškubal a s relativním klidem odešel. Jeho osvobození se mohlo zdát jako velké finále, ale Stellato si vyčlenil čas pro ještě epičtější tečku.Za pomoci „kapesní“ míchačky performeři na polorozbořenou scénu nanáší – těžko říct, zda maltu nebo za specifických podmínek schnoucí směs. Připevní s ní sérii zánovních desek. Stávající, zmalovanou a téměř zdemolovanou dekoraci tak promění v úplně novou. Dají si chvíli na čas a pak to celé zboří. Komplet. Na jevišti zůstane spoušť. Úlevná. Prach si sedá, barvy zasychají a performeři zůstávají při děkovačce stát bez hnutí za frenetického, zaslouženého potlesku. Nutno dodat, že zůstávají stát při děkovačce důsledné jako celá kreace. Jeden z nich vytahuje papír. Začíná číst prohlášení, které by mohlo okamžik poškodit, ale nestane se tak. Poděkují personálu Paláce Akropolis.
Performeři v inscenaci svou rukodělnou náloží neustále překvapují, baví, neupadají do stereotypu. Z mozku vyrážejí klín klínem, usazují do znepokojující, fascinující symfonie ruchů ze staveb, rekonstrukcí chodníků i bytů i předsálí hobbymarketů. Work je svobodné, rozmáchlé gesto, které upozorňuje na nejistou povahu materiálu jako hřebík zatlučený do lebky.
Claudio Stellato: Work
Účinkují: Joris Baltz, Oscar de Nova de la Fuente, Mathieu Delangle, Nathalie Maufroy
Autor/režie: Claudio Stellato
Produkce: Compagnie Claudio Stellato