Alexander Vantournhout představil na letošním ročníku festivalu Cirkopolis svůj nejnovější duet Not Standing – Through the Grapevine. Společně s Axelem Guérinem rozehrávají uhrančivou podívanou. Zprvu nesměle zkoumají svá těla, jejich rozdílné proporce. První letmé, nesmělé doteky v pozvolném tempu otevírají pomyslné dveře do jejich jevištní laboratoře. Experimentují s tělem v mnoha ohledech, primárně však hledají v pestrosti a variaci dotyků možnosti propojení svých těl, až k jejich siamskému spojení. Testují i fyzikální vlastnosti a možnosti pohybu lidského těla i právě zrozených jevištních bytostí. V důmyslně vystavěném tempu a v neuvěřitelné gradaci. Účinek znásobuje všudypřítomná hravost protknutá vtipem a mírnou ironií.
Výchozí motiv je prostý, přitom nápaditý. Dvě téměř nahá mužská těla (antických tvarů jen se zahalenými bedry) stejného vzrůstu, přitom rozdílných proporcí. Výška pasu, délka rukou, nohou, krku… (Již v předsálí divadla Ponec si mohl pozorný divák všimnout instalace Kabinet – součásti i „předehry“ choreografie – která na tělesné disproporce obou interpretů explicitně poukazuje. Každý z přítomných si pak mohl sám přeměřit, jak vysoké je jeho tělo v sedu, jaké má rozpětí paží, postavením na dvě váhy zjistit, zda rovnoměrně zatěžuje obě nohy etc. Starší generaci mužského publika to mohlo připomenout procedury při odvodu na vojnu.) Úvodní pasáž evokuje zprvu nesmělé setkání dvou dospívajících, dospělých, první pokusy o sblížení, letmé přátelské doteky. Záhy přerůstají v klukovské poměřování jednotlivých tělesných partií a dovedností daných fyziologickou rozdílností, v jistých okamžicích jsou škádlením a možná i vytahováním se jednoho před druhým, koho příroda pro tu kterou situaci lépe vybavila, občas je lze vnímat i jako soupeření o dominanci. V hledišti tu a tam zaznívá smích a také napomenutí jednoho z diváků, který by rád dění na jevišti vnímal vážně, ale je ostatními rušen… To ve výsledku jen další smích rozdmýchává.
Když se těla pnou jako vinná réva
Zdůrazňování rozdílů, jak se záhy začne vyjevovat, přestává být zas tak důležité. Naopak se disproporce stávají stavebním kamenem a asi jsou i výhodou, která brzy oběma protagonistům umožní propojovat těla jak puzzle a nacházet možnosti nečekaných spojení, hledání rovnováhy, prvních společných kroků až po pohyb v srůstu. Postupně poznávají svá těla, od doteků přes vzájemnost v společném pohybu, schoulení i koulení až po spojení v naprosté symbióze. Jsme svědky splynutí těl a souznění duší mistrů minimalistické akrobacie, hadích mužů, místy i milenců, viděno subjektivně. Společně pokoušejí fyzikální zákonitosti a zkoušejí, co vše je ještě možné, resp. co jejich těla zvládnou. Před diváky rozevírají vějíř obrazů rozličných konstelací, jednou jak z Kámasútry, jindy jak z atlasu mytologických a jiných fantaskních tvorů s jednou, někdy dvěma hlavami a množstvím končetin. Vtip je stále přítomný. Koho je to ruka, noha? Moje! Ne, moje. (Scéna jak z Našich furiantů, jen beze slov.) Nezbytnost dotyku, vzájemnosti. Síla, něha i hravost, přetlačování a poměřování sil. Choreografii lze vnímat i jako paralelu partnerských vztahů, svou intimitou, tempem a dynamikou, občasnými proměnami nálad i výsledným vyzněním. Stačí vzpomenout na počáteční nesmělé seznamování, oťukávání a sbližování, objevení kouzla souhry, fascinaci souzněním, všechny variace tance rukou, nohou. A též nečekané odtažení, soupeření a opětovné objetí. Vzduchem letí tělo, náskok bedry na chodidla druhého zabrání pádu. A také touha nahlédnout výš, za obzor. Závěrečná souhra při pozvedávání? Jak se jeví život, svět při pohledu z výšky do dáli? Střídání rolí, kdo komu bude židlí, možná trůnem, aby dohlédl až do nebes? Vyvrcholením je stojící postava s „darovanýma“ nohama (vertikální spojení chodidly), kdy se může téměř oblak dotýkat.
Koncept & choreografie: Alexander Vantournhout
Vzniklo ve spolupráci s: Emmi Väisänen & Axel Guérin
Skladatel: Andrea Belfi
Dramaturgie: Rudi Laermans
Light design: Caroline Mathieu, Harry Cole
Technika: Rinus Samyn
Kostýmy: Anne-Catherine Kunz
Scénografie: Bjorn Verlinde
Konzultace: Anneleen Keppens, Maria Ferreira Silva
Poděkování: Sébastien Hendrickx, Vera Tussing, Esse Vanderbruggen