Jsme studentská iniciativa, která mluví o tom, co by nejen na naší fakultě (DAMU) nemělo být nadále považováno za normální.
!důvod!
Domníváme se, že chování, které je na naší škole normalizované a považované za adekvátní, adekvátním není. Z různých důvodů dochází k diskriminaci studentů*ek, ke zneužívání moci ze strany pedagogů*žek, k nedobrovolnému překračování hranic a následné psychické újmě. Jde o problémy ve spektru od nevhodných sexistických a ponižujících poznámek až po šikanu a sexuální obtěžování; od zklamání a ztráty zájmu o obor až po vážná traumata a (psychická) zranění.
!kontext!
Projevy problematiky, o které mluvíme, jsou často bagatelizovány a normalizovány. Různé druhy nevhodného chování nejsou nazývány pojmy, které pro ně již existují. Namísto toho je kritika těchto druhů chování často odmítána s postojem “tak to chodí, s tím se nedá nic dělat, musíš to vydržet”. Změna je “nemožná”, konformita a mlčení jsou jedinou cestou, jak se s problémy vypořádat. Mezitím na zahraničních školách existují jak mechanismy pro řešení krizových situací, tak systém jejich prevence a edukace. Součástí takového přístupu je otevřenost novým postupům, účast nestranného orgánu při řešení vnitřních konfliktů institucí a zájem o jejich řešení. Je, kde se inspirovat.
Příběhy přednesené v naší performance nejsou novinkou. Naopak mohou být až modelové, poznávají se v nich jak současní studenti*ky, tak generace absolventů*ek. Z reakcí starších generací vyplývá i to, že se o změnu nebo o upozornění na problematiku také pokoušely, ale jejich pokusy nebyly vyslyšeny nebo skončily dokonce pomstou. Doba, ve které žijeme, nám nabídla příznivější ovzduší pro možnost se ozvat.

!bezpečí!
Atmosféra strachu znemožňuje krizové situace řešit a umožňuje jejich vznik. Strach z podcenění, bagatelizace problému a s tím spojeného ponížení, strach z obvinění, vyhazovu či ztráty možnosti dalšího profesního vývoje je způsoben mocenskou nerovnováhou. Vztah student*ka — pedagog*žka je vždy asymetrický. Významné postavení pedagogů*žek v oboru tuto asymetričnost umocňuje. Je třeba zajistit a garantovat ve škole takové prostředí, ve kterém bude riziko zneužití moci minimalizováno, ideálně úplně eliminováno. Prostředí, ve kterém nebude snadné, či v nejlepším vůbec možné, různé druhy útlaku realizovat. V případě, že takové situace na půdě instituce přece jen nastanou, měly by zde zároveň existovat funkční mechanismy, jak konkrétní problémy studentů*ek a případně i pedagogů*žek bezpečně řešit. Nejde nám o hyperkorektnost, která by znemožňovala uměleckou tvorbu! Je potřeba naučit se označovat dnes ještě tabuizovaná témata správnými pojmy, naučit se o nich mluvit, nemít strach ozvat se, když se něco problematického děje. V takovém prostředí je naopak svobodná tvorba pravděpodobnější.
!odpovědnost!
Považujeme za odpovědnost fakulty (každé, které se problematika může týkat) postavit se k problémům čelem, pojmenovat je a aktivně hledat možná řešení. Odpovědnost za individuální případy, které zazněly v naší performance, leží na těch, o kterých jsou. Přejeme si možnost se bezpečně svěřit pro ty, kteří*é je sepsali*y, a následné spravedlivé řešení. To samé si přejeme i pro všechny případy, které se k nám nedostaly. Nevoláme po odstranění konkrétních osob, nevylučujeme, že k jejich odstranění může dojít v důsledku komplexní analýzy problematiky a výsledků možných šetření.
Odpovědnost těch, kteří jsou si problémů vědomi, je nemlčet. Především těch, kteří si mohou dovolit nemlčet, kteří nejsou pod nátlakem. Tedy například těch, kteří jsou v podobné hierarchické pozici jako možní viníci, nebo ti, kterých se problematika osobně nedotkla, ale vědí o ní.
Jako iniciativa nikoho konkrétně ani plošně z ničeho neobviňujeme, ani se nesnažíme nikoho ohrozit. Kdo se nevhodného jednání nedopouští,může být naopak velmi cenným článkem v celém procesu změny. Problém se týká nás všech.
Odpovědnost iniciativy není rozhodnout, co je správné. Nejsme arbitr správného řešení, nemáme kompetenci být soudcem a ve svých očích se snažíme měřit všechny rovným metrem. Problematiku nevytváříme, pouze pojmenováváme, otevíráme téma. Věříme, že je potřeba za pomoci nestranného orgánu přijít na to, jaká řešení jsou pro konkrétní prostředí a osoby ta nejvhodnější.
Nejsme a nebudeme nástrojem pro mocenský boj! Zprostředkováváme informace, hledáme návrhy řešení a nabízíme pomoc do té míry, kam naše síly stačí. Neseme odpovědnost za slova, která jsme řekli*y, neneseme odpovědnost za následky, které vyvstanou na základě debaty o tématu. Nepracujeme ani nebudeme pracovat ve prospěch nikoho konkrétního z žádného důvodu.

!struktura!
Výše popsané projevy jsou důsledkem problematické struktury nejen fakultní, ale i celospolečenské.
Jelikož problematika souvisí především se zneužíváním moci, nejde oddělit její konkrétní projevy od struktury, ve které existují, a která jejich existenci umožňuje či generuje. Je potřeba změnit strukturu akademické půdy takovým způsobem, aby bylo vytvořeno zmíněné bezpečné prostředí. Cílem je nalezení mechanismů, které pomohou dodržovat a respektovat základní práva a svobodu člověka na půdě školy a respektování etického kodexu. Nepřinášíme “moderní ideologii” v pejorativním slova smyslu. Přejeme si jen, aby hodnoty, které v současné době teoreticky uznáváme, byly skutečně uznávány i v praxi.
Součástí strukturální změny by měla být i reflexe používaných metod. Je ke zvážení, zda přístup, který může studenty*ky ponižovat a jinak jim ubližovat, má být obhajován jako metoda, případně zda by tato metoda neměla být revidována tak, aby byl potenciál ublížit minimializován
!podpora!
Vážíme si všech, kteří*é naší iniciativu podporují, ať už tiše, nebo nahlas. Vážíme si všech, kteří se podporují navzájem při potýkání se s trápením souvisejícím s problematikou útlaku. Vážíme si všech, kteří*é sdílejí své pocity, mluví o nich a snaží se podobné situace řešit. Mlčení umožňuje udržovat normativ ve stávající podobě, sdílení může pomoci ke změně. K tomu je ale potřeba bezpečný prostor. Věříme, že ten jsme schopni společně vybudovat. Přejeme si totéž pro jiné školy a další místa, kde v tuto chvíli panují podobné poměry. Poskytneme maximum informací každému, kdo by chtěl na naši aktivitu navázat a usilovat o stejné cíle ve svém prostředí.
Děkujeme všem, kteří se o změnu zasazují, kteří se zastávají znevýhodněných, a kteří k popsaným tématům přistupují se snahou porozumět, pochopit a soucítit.
NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET
