Téma choreografie Entropy #251, tedy Mít odvahu být outsiderem, dostal Jiří Bartovanec zadáno. Je mu ale více než vlastní, a tak ho zpracovává ve velmi intimní, autobiografickou výpověď. I run, I sweat, I dance je mimo jiné napsáno křídou na tmavém baletizolu jako na tabuli, kterou Jiří při tanci smývá potem svého těla. Jeho pot, jeho vyčerpání, únava, tápání i bolest. Kolik úsilí musí člověk vynaložit, když chce jít vlastním směrem a když se vymyká?
Tanečník přichází na scénu z pravého rohu jeviště (Na konci odchází symetricky vlevo). Připadá mi jako princ. Možná je to temnou tajemnou hudbou, která asociuje hudební podkres používaný v pohádkách, když se odehrává něco nadpřirozeného. Možná je to v elegantním držení jeho těla. Bosé nohy přejdou po světelném paprsku a Jiří začíná psát. Pokrývá podlahu útržky vět, které mu běhají hlavou. Slova jsou posly rozumu. Snaží se zuřivě popsat a vysvětlit myšlenky. Křída, kterou píše, vypadá chvílemi jako kopí. Mysl se psaním uvolňuje, jeho tělo ale škrtí průsvitný latex tělové barvy. Umělá hmota stahuje každý sval. Je to naše druhá kůže, kterou jsme si vytvořili, abychom skryli naše opravdové já. Právě to chce ale Jiří Bartovanec osvobodit.
Hudba vzlíná přímo ze scény. Mezi řadou slov napsaných na podlaze je umístěna skulptura postavená z černých reprobeden. V jednu chvíli se zahalí do kouře a světla a stane se malým kotlem, saunou, peklem, ve kterém se může odpařit, vysálat všechna nahromaděná tíseň, co v něm kypí. Tělo se napíná a kroutí. Něco potřebuje jít ven. Chce se vyventilovat, chce, aby Jiří rozmlátil meloun o podlahu a rozběhl se zuřivě do kola s obří bílou křídou v ruce, která teď připomíná spíše slepeckou hůl. Musí se unavit, aby nemusel přemýšlet, přemýšlet o tom, že je jiný.
A pak se Jiří zastaví… Možná to není on, kdo by se měl měnit. Možná, že jsou to ostatní. Obrací se k divákům a vybírá si z nich oběť, aby jí dal okusit pocity, které outsider prožívá. Posadí ji na jeviště čelem k lačnému davu, který hledí a očekává. Příznačné je, že na sebe roli diváka vzala taneční kritička a performerka Nina Vangeli, která ve svém profesním i životním přístupu rozhodně s davem nesplývá a odvahu být outsiderem celý život měla. A pak se choreografie vyklene v ploužák obou performerů (Kdo viděl inscenaci Lessons of Touch, kterou Jiří spoluchoreografoval, možná si na ní tady vzpomene). Společný tanec, ve kterém však oproti Lessons of Touch vidím tanec matky a syna, jakoby přinesl pochopení a smíření. S korunou vytvořenou ze šipek, v nahotě, může se Jiří vrátit k tomu nejčistšímu, nejpřirozenějšímu já, k dítěti v sobě a my tušíme, že latex už neoblékne, že u něj proběhla vnitřní transformace.
Otázkou zůstává, nakolik onu transformaci pocítil divák. Jiří Bartovanec je uhrančivý a autentický performer. Když je na scéně, něco nás nutí ho s velkou pozorností sledovat. Přesto jsem ale cítila, že by se mohl do boje za to své ještě více položit. Třeba by nás energií svého outsiderství inspiroval a nastal by přerod i v nás.
PŘIPOMEŇTE SI TAKÉ ROZHOVOR MARKÉTY FAUSTOVÉ S JIŘÍM BARTOVANCEM ZDE.