V rámci pražského festivalu Malá Inventura bylo možné na scéně divadla X10 zhlédnout Woods Won’t Vaporize skupiny Alica Minar & col. Jde o environmentálně zaměřenou, velmi citlivou i názornou ilustraci jednoty, samostatnosti i nekonečné vzájemné propojenosti všeho živého i neživého. Tématem je křehkost, ale i houževnatost a puzení k reorganizaci a snaze k překonání náročných životních výzev.
Woods won’t vaporize © Karolína Malá
Ještě před začátkem představení se mezi hosty pohybují maskovaní performeři a performerky s oranžovými rukavicemi, ve volném oblečení skrývající tvar těla a v každé ruce s válcovitými objekty tvořenými z papírových tubusů, dokola oblepených izolepou v různých barevných kombinacích. Špička těchto prodloužených končetin se postupně se dotkne-propojí s různými částmi místnosti a sloučí tak dva vzdálené, odlehlé body: například strop – stolek či žárovka – hlava diváka.
Se začátkem představení se performeři vytratí a začne úvodní část, která se odehrává ještě ve foyer divadla. Publikum je performativně zapojeno v kolektivní čtení textů. Kombinuje se čtení textu v angličtině a češtině. Listy s českou potažmo slovenskou mutací textu jsou označeny symbolickou oranžovou izolepou, listy s anglickou mutací, modrou. Tak se multilingválně přednese úvodní příběh tvořený z vybraných úryvků od různorodého autorstva zabývajícího se ekologickými či enviromentálními tématy.
Hlavní část programu je čistě pohybová, slova nahradí obrazy a výkony sedmera performerek a performerů. Ze začátku se objevují výjevy organického propojování a interakce mezi jednotlivými živými aktéry. Za pomocí rukou prodloužených o již zmíněné trubice či končetin samotných dochází k neustálému asamblování a reorganizaci. Vznikají a zanikají tak mezi aktéry sítě spojů, které nemají stálou hierarchii. V těchto pohybech lze sledovat křehkost a nestálost v napojení. Samostatnost dává větší svobodu za cenu větší zranitelnosti. Na druhou stranu se ukazuje, že pobyt ve společenství je bezpečnější, avšak vyžaduje vzdání se autonomnosti, částí možností nespoutaného pohybu. Po čase se spoje, známky života začnou projevovat ve vzduchu, nad hlavou sviští florbalovým míčkem uvázaným na provázku čnějícím z několika tubusů.
Najednou papírové oddenky, tubusy, které jsem vyskládané v hracím prostoru a kterých je teď víc než jejich lidských nositelů, začnou hromadně migrovat mimo scénu. Postupně odcházejí ze scény, na které nakonec zůstanou jen dva nejhouževnatější hegemony čím dál tím slaběji pulzujícího života, kterým se v rozlehlosti prázdného jeviště nedaří navázat spojení. Pohyb pomalu ustává a je slyšet jen svištění florbalového míčku ve vzduchu. Když už se zdá, že je to snad konec, začnou se pomalu malé spoje vracet zpět na scénu. Najednou atmosféra na scéně začne opět tepat životem, začíná rej a vznikají životem pulzující sítě, které se neustále kombinují a morfují. Duté tubusy vydávají svištící zvuk, když se svižně pohybují prostorem,
Za pomoci měnícího se světla, které nastoluje aktuální období se buď zvýrazňují či vytrácejí barvy pásek, kterými jsou tubusy označeny. V jeden čas se na výsluní dostává vlastnost reflexní oranžové, zatímco v jinou chvíli barva zcela splývá v ostrém záření reflektoru, které na chvíli její existenci přeruší. Vznikají všemožné kombinace propojení mezi tubusy s různými barvami. Výjev končí v divokém víření, kdy se pohyby začnou více a více rozvolňovat a aktéři začnou postupně ztrácet různé části svého kostýmu, a odhalovat části svých lidských těl. Postupně dochází k odpoutání se od přebytečných rukavic či kalhot, každý se vyvine v to co je mu vlastní. Neustále probíhá asamblování a proměna ve struktuře této sítě kontaktů. Každý prvek v této změti je zároveň unikátní a zároveň za jedno s celkem.
Woods won’t vaporize © Karolína Malá
Woods Won’t Vaporize materializuje abstraktní teorie o neviditelné provázanosti života ve všemožných ekosystémech, vytváří obrazy reorganizujících se sítí a je tak nadějí a přáním v nikdy nekončící proces proměn, neustálého stávání se. Díky třem částem představení, které každá sděluje obsah na základě jiného kognitivního principu, je možné vidět třikrát totéž skrze rozdílnou optiku. V této nekončící spleti živoucí hmoty a jejích rekombinací je však jedna pointa imanentní, lesy a potažmo život se jen tak nevypaří.
Umělecké vedení a choreografie: Alica Minar
Umělecký výzkum: Dorota Michalak, Alica Minar
Performance a tvorba: Adela Maharani, Eduard Adam Orszulik, Helén Tamaskó, Lenka Vořechovská, Milena Romanenko/Aneta Bočková, Neus Montané, Suze Vonk/Breeanne Saxton
Scénografie a kostýmy: Anna Poleteli
Dramaturgie: Zuzana Žabková
Pohybová spolupráce: Breeanne Saxton
Text a výzkum: Katarína Bakošová
Hudba: Vi Huyen Tran
Světelný design: Raquel Rosildete
Asistence choreografie: Areti Athanasopoulou
Asistence při tvorbě scény a kostýmů: Hana Brandejs
Konzultace: Zuna Kozánková, Erik Baláž
Produkce: Lauren Fitzgerald and Alica Minar & col.
Koprodukce: CO.LABS, Brno (CZ)
Partneři projektu: Tep 39, Praha (CZ), PO_KO_ŘEN, Praha (CZ), Přístav 18600, Praha (CZ), Uferstudios, Berlin (DE), Marzahn Movement Studios, Berlin (DE), OFF-Bühne Komplex, Chemnitz (DE)