Na svůj vrchol nestoupáš sám, ale na vrcholu je pouze jedno místo. Musíš vydržet, vyhrát a být konkurenceschopný. To je tematická náplň akrobatické show – Konkurz od skupiny Losers Cirque Company, která pojednává o touze zvítězit a uspět. Co to ale vlastně vše obnáší? To nám prozradí dvojice sestávající z tenisového kouče Kirilla Yakovleva a jeho kolegyně Josefíny Horníčkové, která propůjčila hlas „postavě“ operačního systému. Ten v inscenaci řídí průběh konkurzu a promlouvá k soutěžícím prostřednictvím absurdních motivačních hesel.
Kdo jsou účastníci konkurzu? Kirill Yakovlev, který je oděn do tenisového úboru, netrpělivě čeká na jevišti Městského divadla až si dosednou na svá místa poslední diváci. Po celou dobu si je prohlíží a zkouší jejich hbité reakce tím, že jim nadhodí své tenisové míčky. Poté vybere z míst kolem patnácti diváků, kteří se vůči sobě utkají na samotném jevišti. Yakovlev udržuje přísný výraz a zadává úkoly, prostřednictvím kterých selektuje ony možné potencionální vítěze. Najednou na scéně zůstává osm aktérů, kteří odhalují, že jsou po celou tu dobu součástí umělecké skupiny Losers.
Novocirkusová inscenace se skládá ze dvou částí, které se prolínají. První z nich je účast na konkurzu se soutěžními disciplínami, což má vést k výběru vítěze. Druhá linie osvětluje pozadí příběhu daných soutěžících a dává jim prostor předvést své zkušenosti v akrobacii. Skrze audio záznam slyšíme osobní výpovědi účinkujících, ve kterých zmiňují své strachy, obavy nebo touhy. Ať už se to týká Sáry Stoulilové, která přiznává, že je na sebe příliš tvrdá nebo Ester Josefíny Vandasové toužící po zážitcích z extrémních situací. Zároveň zaznívají obavy z toho, jakým způsobem jejich vnějškové zdání klame ostatní. Vysoký a svaly obepnutý Petr Dlugoš se jen tak v davu neztratí, což mu také způsobuje problém v tom, že ve skutečnosti nebývá rád středem pozornosti. V opačném případě nám Adam Rameš svým příspěvkem představí svou odvahu jít si za svým, i když se zdá být pozdě (ale není).
Banální a odlehčené situace jsou v kontrastu s těmi vážnými. Účinkující zpočátku prochází svou nemilosrdnou fází vůči sobě navzájem. Nad mužskými uchazeči se zvedá maskulinní opar, ve kterém jde o přehlídku nejsvalnatějších těl a demonstraci své síly tím, kdo vydrží déle v pozici stoje na hlavě. Nervozita u soutěžících ale vzrůstá, a přece jenom by rádi slyšeli povzbuzující slova od sebe navzájem. Najednou se prolomí jejich tvrdá skořápka a navzájem se motivují k výsledkům a spojují se do týmové spolupráce. Nyní se průběh konkurzu prolíná s akrobatickou show, která dává prostor každému z nich.
Velice silným a odvážným sólem začíná Ester Josefína Vandasová ve své vzdušné akrobacii na šále. Umělecký tanec představuje potřebnou sílu a flexibilitu k jeho provedení. Pomocí utlumení světel na scéně v doprovodu živé hudby na elektrickou kytaru Yakovlevem se můžeme ponořit do panující atmosféry plné obdivu a strachu o tanečnici. S ní spolupracují i její zbývající kolegové, kterým padá do rukou a ti ji vzápětí vyhodí nazpět k šále, s níž znovu navazuje kontakt. Atmosféra úžasu a obav o akrobaty pokračuje nadále, když se s tělem zachází jako by bylo švihadlem, přes které skáčou aktéři nebo se s ním volně hází do rukou ostatních. Koordinace všech účinkujících závisí na jejich práci s těžištěm těla, které pokoušejí tím, když na něj staví další dvě nebo tři osoby. Losers Cirque Company nám dokazuje, jakým způsobem jejich koncentrovaný trénink a práce na důvěře ve skupině vede k profesionálním výkonům ve svém oboru.
Konkurz dokazuje, že nelze soudit dle fyzických predispozic člověka, které mohou klamat. Výběr vítěze poté odhaluje krutý střet s realitou. Po výhře to vše nekončí, ale teprve začíná. Z jednotlivých soutěžních disciplín lze také vypozorovat, jakým způsobem se paradoxně rozřazují soutěžící. Do jisté míry zde totiž figurují i chované sympatie vedení vůči účinkujícím, což se podepsalo i na výsledném rozhodnutí. Tyto situace můžeme vztáhnout i do běžného života, v němž každý prochází určitými rozřazovacími zkouškami nebo přijímacími pohovory, kde dochází k nutné selekci na základě zvolených preferencí. Život je tak neustálým bojem o své místo ve společnosti.
Psáno z představení dne 24.5. 2024 v rámci festivalu Divadelní Svět Brno.
Konkurz, Losers Cirque Company. Režie: Petr Horníček, Scénář: Matěj Randár, Petr Horníček, Dramaturgie: Matěj Randár, Choreografie: Tomáš Pražák, Hudba: Kirill Yakovlev, Kostýmní výtvarník: Lucie Červíková, Scéna: Petr Horníček, Světelný design: Michael Bláha, Zvuk: Karel Mařík, Produkce: United Arts. Účinkující: Tomáš Pražák,Sára Stoulilová, Ester Josefína Vandasová, Kirill Yakovlev, Petr Dlugoš, Adam Rameš, Lukáš Borik Polanský, Petr Dvořák, Jiří Bělka; Josefina Horníčková. Premiéra: 14.6. 2021.