Česká taneční platforma nabídne díla mladých choreografů i titánů tuzemského tance

© ČTP
© ČTP

Kaž­do­roč­ní pře­hlíd­ka nej­za­jí­ma­věj­ších děl sou­čas­né­ho tan­ce Čes­ká taneč­ní plat­for­ma letos osla­ví tři­cá­té naro­ze­ni­ny. Regis­tra­ce pro letoš­ní význam­ný a sym­bo­lic­ký roč­ník jsou spuš­tě­né, ČTP 2024 se usku­teč­ní od 7. do 10. dub­na 2024 v Pra­ze. Kom­plet­ní pro­gram včet­ně dopro­vod­ných akti­vit, dis­ku­sí atd. bude k dis­po­zi­ci na kon­ci února.

Čes­ká taneč­ní plat­for­ma není jen pře­hlíd­kou skvě­lých taneč­ních insce­na­cí, ale i pří­le­ži­tos­tí, kdy se na čes­ký tanec při­je­dou podí­vat zahra­nič­ní pro­fe­si­o­ná­lo­vé z celé­ho svě­ta. Letoš­ní roč­ník je pro ni význam­ným a maxi­mál­ně sym­bo­lic­kým mez­ní­kem. „Tři­cet let, tři deká­dy, ale také démo­ni­zo­va­ná tři­cít­ka se ve smys­lu lid­ské­ho živo­ta i dějin zda­le­ka pře­ce­ňu­je, ale pro budo­vá­ní robust­ní taneč­ní scé­ny před­sta­vu­je zásad­ní časo­vý záběr, výsle­dek obě­ta­vé prá­ce sto­vek lidí. Má-li ČTP 2024 reflek­to­vat, kam se jejich nepře­tr­ži­tá sna­ha vyvi­nu­la, a to nejen od prv­ní polo­vi­ny deva­de­sá­tých let, musí respek­to­vat jed­no­du­ché pra­vi­dlo: hou­žev­na­tost tvůr­ců pro­la­mu­je územ­ní, jazy­ko­vé, žánro­vé a gene­rač­ní limi­ty,“ říká Mar­tin Machá­ček, člen Dra­ma­tur­gic­ké rady ČTP pro rok 2024.

Díla na Čes­kou taneč­ní plat­for­mu vybí­ra­li čle­no­vé Dra­ma­tur­gic­ké rady. Letos měli na výběr ze 43 při­hlá­še­ných děl. Ved­le Mar­ti­na Macháč­ka pra­co­va­li v Dra­ma­tur­gic­ké radě tři­cá­té­ho roč­ní­ku fes­ti­va­lu zahra­nič­ní exper­ti: Anna Cre­mo­ni­ni, Elia Lilo­ff a Anton Ovchin­ni­kov. Dyna­mi­ka vzá­jem­ných dis­ku­sí umož­ni­la pod­le Macháč­ka vznik­nout vyso­ce kva­lit­ní­mu pro­gra­mu, kte­rý odrá­ží něž­né dote­ky jinak říz­ných pólů čes­ké scé­ny. Monu­men­tál­ní se setká­vá se sub­til­ním, excen­t­ric­ké s intim­ním a etablo­va­né s novým. 

Divá­ky nadchnou sil­ná sóla i opu­lent­ní ritu­á­ly. Per­for­mer­ka Tere­za Ondro­vá posí­lá v pozo­ru­hod­ném scé­nic­kém ese­ji GEO milost­ný dopis řece Vlta­vě, měs­tu Pra­ha, diva­dlu PONEC i zemi jako svor­ní­ku mezi hmo­tou a časem. Také letos bude sou­čás­tí plat­for­my ukáz­ka spo­lu­prá­ce prin­ci­pá­la Spit­fi­re Com­pa­ny Pet­ra Bohá­če s výraz­ný­mi sólo­vý­mi per­for­mer­ka­mi. Mar­ké­ta Jan­do­vá v uhran­či­vé kre­a­ci F*cking Beau­ti­ful Spring dová­dí vlast­ní tělo na hra­ni­ci fyzic­kých mož­nos­tí. Andrej Lyga v Pohád­ce pro odváž­né vystu­pu­je jako tichý vypra­věč, ale epi­ka v jeho podá­ní srší obra­zi­vos­tí. Cho­re­o­gra­f­ka Tere­za Lene­ro­vá a feno­me­nál­ní kom­po­nis­ta Flo­ex v dal­ším z vybra­ných děl — Ruka­vič­kář­ských závo­dech — revi­du­jí cenu za krá­su. Jit­ka Čecho­vá a Andrea Milt­ne­ro­vá se dobí­ra­jí zod­po­věd­nos­ti ke vzta­hu k mate­ri­á­lům a kon­sta­tu­jí, že este­ti­ka, jíž se všich­ni obklo­pu­je­me a občas i vyža­du­je­me po jiných, se také nebe­re sama od sebe. Závaž­ná celo­spo­le­čen­ská i niter­ní téma­ta při­ná­ší Yana Reu­to­va reflek­tu­jí­cí náhod­ná setká­ní pra­me­ní­cí z poby­tu v Pra­ze. V insce­na­ci Toge­ther Alo­ne II a III vra­cí do cen­t­ra pozor­nos­ti cho­re­o­gra­fic­kou prá­ci s důvě­rou v řeč těla jako základ jazy­ka. V křeh­kém due­tu Tre­mu­la osla­vu­jí Eliš­ka Brt­nic­ká a Mar­ti­na Hajdy­la pomí­ji­vost živo­ta i jedi­neč­nost oka­mži­ku při kaž­dém náde­chu. Dra­ma­tur­gic­kou radu zau­jal poli­tic­ký trak­tát Why things go wrong, v němž pro­po­ji­la cho­re­o­gra­f­ka Syl­va Šaf­ko­vá (420People) boha­tý inter­pre­tač­ní mate­ri­ál taneč­ní­ků Micha­la Heri­ba­na a Vik­to­ra Kon­va­lin­ky s kri­ti­kou aro­gan­ce moci. V pří­pa­dě poza­dí insce­na­ce Fata­mor­ga­na zúro­čil umě­lec­ký ředi­tel Stu­dia Hrdi­nů Jan Horák prá­ci na fes­ti­va­lu NORMA, kam při­vá­ží uměl­ce mimo jiné pol­ské pro­ve­ni­en­ce. Do Pra­hy pozval reno­mo­va­né­ho cho­re­o­gra­fa Pawła Sakowic­ze, kte­rý s míst­ní­mi per­for­me­ry zaha­lil hle­diš­tě i jeviš­tě do mys­te­ri­óz­ní mlhy.

Pod­le orga­ni­zá­to­rů Čes­ké taneč­ní plat­for­my je pro­gram mode­ro­va­ným výse­kem pes­t­ré­ho mixu a dale­ko vět­ší­ho obje­mu prá­ce, než před­sta­vu­je osm vybra­ných insce­na­cí. „Výbě­rem se sna­ží­me vyčíst urči­tou ten­den­ci a uvá­dě­ním děl pohro­ma­dě obje­vit ješ­tě dal­ší, nový obsah ke stá­va­jí­cí kva­li­tě i vyso­ké­mu stan­dar­du. Cíti­li jsme to tak uply­nu­lých 30 let a bude­me násle­du­jí­cích 3 000. Mini­mál­ně,“ říká Mar­tin Machá­ček. Za orga­ni­zá­to­ry ČTP záro­veň upo­zor­ňu­je, že si Čes­ká taneč­ní plat­for­ma nikdy nekladla náro­ky na mono­po­li­za­ci kon­ti­nu­i­ty čes­ké­ho tan­ce, a nao­pak chce být její orga­nic­kou sou­čás­tí.

Kro­mě hlav­ní­ho pro­gra­mu bude také letos sou­čás­tí ČTP for­mát Meet The Artist, kde se uměl­ci, sou­bo­ry a tvůr­čí kolek­ti­vy setká­va­jí s čes­ký­mi i zahra­nič­ní­mi pro­mo­té­ry. V pro­gra­mu nebu­dou chy­bět také spe­ci­ál­ní zážit­ko­vé akce jako umě­lec­ké pro­cház­ky. V rám­ci Artist Trips se na ČTP před­sta­ví i dal­ší tvůr­ci, kte­ří se se svý­mi insce­na­ce­mi nedo­sta­li do hlav­ní­ho pro­gra­mu, ale Dra­ma­tur­gic­kou radu vel­mi zau­ja­li: Hele­na Arenber­ge­ro­vá a Vác­lav Kuneš za 420PEOPLE, Mir­ka Eli­ášo­vá za Eli. a kol., Jan Jirák a Eliš­ka Vavří­ko­vá za Feel the Uni­ver­se, Eva Sta­rá za Holek­tiv, Nela Kor­ne­to­vá, Jaro Viňar­ský a Matthew Rogers za T.I.T.S. a Tomáš Janyp­ka za ZDRUHESTRANY.

Pře­hled děl vybra­ných Dra­ma­tur­gic­kou radou do hlav­ní­ho pro­gra­mu:
Tem­po­ra­ry Collecti­ve / Tere­za Ondro­vá, Pet­ra Tej­no­ro­vá a kol.: GEO
Spit­fi­re Com­pa­ny: F*cking Beau­ti­ful Spring
420PEOPLE / Syl­va Šaf­ko­vá: Why things go wrong
Yana Reu­to­va: Toge­ther Alo­ne II a III 
Andrej Lyga: Pohád­ka pro odváž­né
Stu­dio Hrdi­nů / Paweł Sakowicz: Fata­mor­ga­na
Tere­za Lene­ro­vá a kol.: Ruka­vič­kář­ské závo­dy
ME-SA / Mar­ti­na Hajdy­la, Eliš­ka Brt­nic­ká, Jana Stár­ko­vá: Tre­mu­la


Osm vybra­ných insce­na­cí dopl­ní dvě díla oce­ně­ná na ČTP 2023:
Jazmí­na Pik­to­ro­vá, Sabi­na Boč­ko­vá: Mik­ro­svě­ty
Eliš­ka Brt­nic­ká a kol.: Thin Skin


Uměl­ci dopo­ru­če­ní Dra­ma­tur­gic­kou radou pro Artist Trips:
420PEOPLE / Vác­lav Kuneš (Whe­re)
Eli a kol./ Mir­ka Eli­ášo­vá a Orchestr BERG (Stá­le stej­ný pří­běh)
Feel the Uni­ver­se / Jan Jirák a Eliš­ka Vavří­ko­vá (4th Dimensi­on)
Holek­tiv / Eva Sta­rá (Well­mass)
T.I.T.S. / Nela H. Kor­ne­to­va, Jaro Viňar­ský a Matthew Rogers (THERE IS SOMETHING IN THE AIR)
ZDRUHESTRANY / Tomáš Janyp­ka (Lone­so­me COWBOY)


zdroj zprá­vy: Mar­ké­ta Faus­to­vá (2media.cz)

Publikováno
V rubrikách Aktuality

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *