Do čtvrté dekády své existence vstoupila taneční konzervatoř Duncan Centre pod novým vedením. Ve výběrovém řízení uspěl tanečník, choreograf a pedagog Petr Tyc. V letních měsících, kdy vrcholila jeho příprava na převzetí funkce, jsme se sešli nad otázkami přímo souvisejícími s konkurzem, dlouhodobější koncepcí školy, a nakonec i vizemi přímo se dotýkajícími aktuálního obrazu současného tance. Po téměř roce jsme se k diskuzi nad směřováním Duncan Centre vrátili prostřednictvím několika doplňujících otázek. Rozhovor tak lze vnímat jako více méně časosběrný.
ČERVENEC 2021
Proč jste se rozhodl přihlásit do výběrového řízení na pozici ředitele Duncan Centre?
Účastnil jsem se ho již před šesti lety. Stál jsem na rozcestí a hledal, kam dál vyrazit, proto jsem se rozhodl, že to zkusím. O jeden hlas jsem prohrál. Situace pro mě byla více méně uzavřená. Teď po šesti letech jsem se rozhodl, že to zkusím znovu. Beru to jako velkou výzvu, ale ne z hlediska karierních ambic.
Proč tedy?
Konzervatoř Duncan Centre hraje v mém životě zásadní roli, i když jsem na ní nestudoval, vedl jsem tam pouze workshop. Jako choreograf jsem však pracoval s řadou absolventů této školy, nebo sledoval jejich práci a často ji velice obdivoval. Když jsem v roce 1992 (v tomto roce byl založen Duncan Centre, poznámka red.) odešel ze Šmokova Pražského komorního baletu, kde jsem vyrostl, do Londýna do Rambert Dance Company, byla to pro mě obrovská změna. Z „tanečního realismu“ jsem se dostal k filozofii Merce Cunninghama, tedy čistě abstraktnímu tanci. A když jsem se pak po dvou letech vrátil domů, byl jsem svojí zahraniční zkušeností silně ovlivněn. Postupně jsem hledal vlastní výraz v kontextu středoevropského významového pojetí tance. Na této cestě jsem potkával tanečníky z Duncanu. Zároveň je nutné připomenout, že v druhé polovině 90. let byli v Duncanu prezentováni vynikající umělci evropské alternativní scény.
V čem se lišila vaše koncepce rozvoje školy před šesti lety a dnes?
Koncepci jsem podle aktuální situace upravil a rozšířil, v podstatě jsem ale vyšel z té původní. Rozdíl mezi tehdy a teď je v tom, že jsem o šest let moudřejší. Škola za tu dobu také prošla jistou zkušeností. Zároveň jsem se snažil o Duncan Centre dozvědět co nejvíc.
Škola působila v 90. letech jako zjevení, jaká je její pozice dnes?
Konzervatoř byla radikální spíš v postkomunistickém kontextu. Eva Blažíčková zjevně nebyla mentálně zatížená mizernou situací v současném umění v tomto prostoru. Tradice duncanismu a škola Jarmily Jeřábkové, ze které vycházela, se ukázaly jako aktuální a rezonovaly v kulturních společenských kruzích. Projevila se i konstelace 90. let jako otevřeného prostoru, z hlediska západního světa neoraného pole s velkými možnostmi. Dnešní situace je jiná. Ve škole už není Eva Blažíčková. Český prostor se proměnil, už nejsme ti zajímaví, odlišní nováčci s mnoha výhodami. Západ na nás není zvědavý, obzvlášť, když se mu chceme připodobnit.
Co fenomén Duncan Centre obestřený jistým tajemstvím?
To už samo o sobě dál neobstojí, musíme ho doplňovat novým obsahem. Snižování ambicí k pouhé výchově správným způsobem si umělecká škola nemůže dovolit, vize musí být silnější, škola musí mít výraznou tvář. Je třeba využít všechny hodnoty, které byly do školy vložené a žijí v jejích absolventech, kteří dnes na škole učí. Je třeba se maximálně snažit, aby právě tito lidé byli inspirováni a mohli inspirovat další studenty. Aby se maximum toho, co bylo Evou Blažíčkovou do školy vloženo, přeneslo dál. Nemusí to být nezbytně tajemstvím zastřený duncanismus, ale kreativita lidí, kteří hledí do budoucnosti, nikoli do minulosti a jsou otevření novým věcem, chtějí se učit. Umělecká škola je soustavné hledání.
Mluvíte o výrazné vizi, mohl byste ji trochu přiblížit?
Každá umělecká škola má dvě možnosti, může hledat naprosto výjimečnou osobnost, kterou postaví do svého čela, aby ji přetvořila ve své dílo, nebo se může vydat směrem otevřenosti a nekončícího hledání. Duncan Centre sdružuje množství lidí, kteří školou většinou prošli, mají určitý způsob myšlení, své kořeny, zkušenost a představu, kam se vydat. Ovšem nevím o tom, že by někdo z nich nějakou svou výraznou představu ve škole prosazoval. Do školy nejdu s tím, abych zde realizoval svou vizi, ale komunikoval, formuloval, hledal cestu a snažil se jí směřovat. Určitě budu do školy vnášet svůj názor a pohled na taneční umění, ale vize by měla vznikat společně v kolektivu. Eva Blažíčková se také obklopovala podnětnými osobnostmi, stejným způsobem bych rád pracoval i já. Nechci být manažer, ale lídr. Nechci organizovat, ale vést. Je to o komunikaci dovnitř školy a ven a také výběru spolupracovníků. Volba člověka, který bude ve škole učit nebo povede dílnu, školu zároveň směřuje. Není však třeba mluvit vzletně o vizích. Co považuji za důležité, je mířit vysoko. Jinak by mohla být škola pro nadané žáky promarněná šance.
Myslíte, že úloha ředitele Duncan Centre je více uměleckou nebo manažerskou pozicí?
Člověk, který je ve vedení školy musí umění rozumět, musí být schopen rozeznat uměleckou kvalitu, dobrý tanec od špatného. Je také potřeba, aby chápal tanec jako součást současného umění, jako něco co do něho zapadá.
Současný tanec aktuálně výrazně inklinuje k performing arts, vznikají různé crossovery, jak se na to v souvislosti s Duncan Centre a třeba i jeho osnovami, díváte?
Je zajímavé, že tendenci překračovat žánrové hranice měli absolventi Duncan Centre od začátku. Kristýna Lhotáková vytvářela inscenace, které často nebyly vůbec založeny na tanci. Opírala se o skvělou dramaturgii, v níž využívala vyloženě divadelní prostředky. Petra Hauerová je autorkou silně divadelně vizuálních děl, kde byl tanec jen jednou ze složek. I v pracích mladších absolventek jako Marta Vodenková se vyskytuje silný divadelní prvek.
Lze tanec vůbec (na)učit?
Umělecká škola může žákům pomoci v sobě kreativitu objevit, může ji podněcovat a učit řemeslo. Sám se necítím být tanečním pedagogem, ale o výuce choreografie jsem hodně přemýšlel, a zejména díky své praxi věřím, že jako vyučující v oblasti tvorby jsem schopen studentům něco předat. Jako tanečník jsem vždy hledal principy správného pohybu. Takže i v oblasti tanečních technik, doufám, dokážu mladým tanečníkům něco předat.
ČERVEN 2022
Na začátku minulého rozhovoru jste tvrdil, že pozici ředitele Duncan Centre berete jako velkou výzvu, ostatně do výběrového řízení jste se hlásil podruhé, loni úspěšně. Změnilo se něco na tomto konstatování?
Od srpna minulého roku, kdy jsem nastoupil, jsem se seznamoval s fungováním školy po stránce legislativní, finanční, personální. Především ale po stránce koncepce vzdělávání a jejího naplňování. Zatímco první aspekty mají pevná pravidla a pomáhají mi s nimi zástupkyně ředitele, ekonom, a další kolegové, všechna rozhodnutí ohledně koncepce a jejího naplňování jsou na mně. Nemyslím tím, že bych rozhodoval bez podrobné diskuze s kolegy, ale názory se liší a jsou často ovlivněny obavami ze změny, osobními motivacemi nebo třeba vztahy. Komunikace a dosahování konsensu je často velmi obtížné. Takže to výzva stále je.
Na začátku moji nejbližší podřízení očekávali, že chci osobně rozhodovat o všem, co se ve škole stane. Takových úkonů je ale až překvapivě hodně, a navíc taková forma řízení není zdravá. Postupně jsme si nastavili reálnější rozdělení kompetencí. Kromě práce ve škole jsem absolvoval povinné vzdělávání pro ředitele, nedávno jsem ho zakončil obhajobou závěrečné práce.
Do školy jste nahlížel pouze zvnějšku, jaký je na ni váš aktuální pohled po téměř roční zkušenosti?
Je to velmi dobrá škola. A je to tak díky základní koncepci tanečního vzdělávání v KDC, kterou Eva Blažíčková vytvořila. Zjednodušeně by se dalo říct, že zatímco jiné konzervatoře a taneční školy u nás se zaměřují na virtuozitu, KDC se zaměřuje na tvořivost a uměleckou hloubku. Tato koncepce vychází z kombinace předmětů: techniky podle Duncan metody a další moderní a současné taneční techniky, improvizace, tvorba. A samozřejmě na způsobu jejich výuky, kvalitních učitelích.
Aby se škola mohla dál rozvíjet, potřebuje však hledat další pilíře, na kterých bude stát. Dokud byla ve škole Eva Blažíčková, byla hlavním pilířem z valné části ona, její charisma a její autorita. V tom dobrém, ale i naopak, držela školu jaksi pevně sevřenou. Ona proměňovala to, co jsme nazvali tajemnou filozofií své metody, v určité reálné výsledky. Myslím, že je ta filozofie stále platná, ale také si myslím, že sama o sobě dnes už nestačí. Také její tajuplnost věci nepřidává — každý z žáků Evy Blažíčkové si ji vysvětluje po svém. Proto teď usilovně diskutujeme o krocích, které budou přínosné. Po roce svého seznamování se se školou mám celkem jasno v tom, co je třeba zlepšovat.
Vrátím se ještě k současné kvalitě školy. Neměl bych totiž zapomenout na výuku tzv. teoretických předmětů. Máme ve škole vynikající mladé učitele, zapálené pro svou práci. Pokračujeme ve zlepšování vzdělávacích plánů jednotlivých předmětů.
Mluvil jste o hledání pedagogů-osobností, otevřených novým věcem, kteří budou inspirovat další studenty. Máte již konkrétní jména?
Za velmi významnou považuji domluvenou spolupráci s Janem Horákem, uměleckým šéfem Studia Hrdinů. V příštím roce se bude podílet na výuce předmětu Tvorba. Dalším dramaturgem, v tomto případě dramaturgyní, se kterou jsem zatím jen konzultoval své záměry a velice doufám v užší dlouhodobou spolupráci, je Maja Hriešik. Ta se věnuje (nejen) taneční a divadelní dramaturgii.
Zahájil jsem spolupráci s Pierrem Nadaud, vedoucím Ateliéru Fyzického divadla JAMU. Už u nás vedl jednu dílnu, v příštím roce počítám se dvěma rozsáhlejšími, než byla ta letošní. Pedagožky školy Marta Vodenková s Petrou Hauerovou vyjednaly spolupráci s choreografkou Terezou Ondrovou. Ta teď vrcholí a doufám, že na ni navážeme. Velmi zajímavá absolventka KDC a čerstvě také Folkwang Universität der Künste Sára Koluchová letos vedla týdenní dílnu, na příští rok plánujeme další. První školní rok v roli pedagoga KDC už má letos za sebou Helena Arenbergerová a já jsem moc rád, že pokračuje. Do školy se vrátily Eliška Benešová a Kateřina Stupecká.
Zatím první krůčky jsme udělali v oblasti spolupráce s výtvarníky. Letos to byla spolupráce s ateliery Michala Pěchoučka a Jiřího Černického na UMPRUM. Ze spolupráce s ateliérem Michala Pěchoučka vznikl krátký film. Kurátora a kolegu Jiřího Černického na UMPRUM Michala Novotného jsem požádal o vedení semináře na téma tanec v současném výtvarném umění. Doufám, že spolupráci s těmito a dalšími výtvarníky budeme dál rozvíjet.
V KDC už ovšem výjimečné umělecké osobnosti dlouhodobě působí. Jako příklad bych uvedl skladatelku Janu Vöröšovou. Její potenciál bych rád využil ještě lépe, než tomu bylo dosud.