Další představitelkou drážďanské taneční scény, kterou uvede putovní festival Dance transit je Anna Till. Tato hloubavá umělkyně studovala na berlínské univerzitě obor Současný tanec, kontext, choreografie a na univerzitě v Lüneburgu absolvovala obor Teorie kultury. Další studijní zkušeností byl např. pobyt v choreografickém centru Angers. Jaké jsou její umělecké priority a jaké otázky si při tvorbě klade, prozradí následující rozhovor.
Přijela jste do Prahy v rámci projektu Dance transit jako zástupkyně drážďanské taneční scény. Řekněte – jaká je? Co je pro ni příznačné?
Drážďanská taneční scéna se začala viditelně rozvíjet poté, co v roce 2010 vznikla iniciativa TanzNetzDresden, což je síť nezávislých tanečních umělců, kteří pracují buď jako tanečníci, nebo choreografové, producenti, video artisté, dramaturgové, pedagogové, vědci nebo scénografové. Tím se také zrodila platforma LINIE08, která spolupracuje s uměleckým centrem HELLERAU. TanzNetzDresden připravuje dramaturgii platformy a žádá o peníze. Iniciativa kontinuálně usiluje o zviditelnění tance v Drážďanech a o lepší pracovní podmínky pro všechny nezávislé taneční umělce. Organizačně jsme rozděleni do pracovních skupin – public relations, kulturní politika, tréninky, nové formáty atd. Tato síť nabízí výměnu, diskurz a podporuje vznik nových struktur nezávislého tance v Drážďanech na demokratické bázi. Typické pro drážďanskou taneční scénu je také to, že na ní působí mnohem vice žen, než mužů.
A co je typické pro vaši práci? Jaká jsou vaše témata a otázky, jimž se jako choreografka a tanečnice věnujete?
Já se velmi zabývám čtením pohybu. Zajímá mě, kdy se tělo stává znakem? Kdy se skupina těl stává obrazem? Co znamená pohyb? Zkouším vyfiltrovat z pohybových frází esenci. Ráda se velmi specificky a precizně zabývám určitým pohybem, který může být velice malý a nezajímavý, ale stále může být nositelem významu. Také zatavení, klidová fáze bez pohybu, je součástí mojí práce. V rámci choreografického materiálu zkouším najít pohyby, které jsou velice blízké běžnému každodennímu chování, ale rozdílené v tom, že u diváka vzbudí zvědavost, nebo ho dokonce rozesmějí.
Dá se na taneční umělce vašeho věku v Německu pohlížet jako na generaci, která řeší něco společného?
Můžu říci ano i ne. Samozřejmě všichni žijeme a pracujeme ve stejné době a ve stejné zemi. Podléháme stejnému právnímu systému a politice. Všichni jsme závislí na systému státní podpory, který je ve federálním Německu v každém státě různý. Každý grantový program nějakým způsobem ovlivní téma, nebo způsob umělecké práce. Peníze, které Německo a jeho federální státy na umění vydávají, zdá se, nebudou nikdy stačit. Myslím si, že umělecké zájmy jsou velmi různorodé, stejně jako cesty k jejich realizaci.
Můžete objasnit koncept choreografie FLAT SCREAM, kterou v Praze uvedete, a prozradit něco o jejím vzniku?
Práce na FLAT SCREAM začala otázkou: Co se stane, když začneme tělo vnímat jako dvourozměrné? Společně s Romy Schwartzer, Julkem Kreutzerem a Diethildou Meierovou jsme provedli výzkum nejrůznějších druhů pohybu, které se vztahovali k dvojrozměrnosti nebo dokázaly být „tak ploché, jak jen to šlo“. Vyšli jsme z předpokladu, že obrazy a texty, s nimž se setkáváme v knihách, na plátně nebo časopisech, jsou součástí 2D světa a chtěli jsme do něj integrovat tělo.
Romy Kießlingová, scénografka, přeložila tyto myšlenky na tři velká plátna, jimiž tanečníci v určitých momentech inscenace procházejí, protrhávají je a manipulují jimi. FLAT SCREAM zkouší hledat různé situace a obrazy, aby vyprávěl o různých úrovních vnímání těla v prostoru.
Co vás čeká a nemine v tomto roce, jakým úkolům se budete letos věnovat?
Spolu s divadelnicí Romy Weyrauchovou vedu projekt pro děti – CRASH&GO. Je to taneční projekt, jehož tématem je „zakopnutí“. Jedná se součást federálního program „Kultura posiluje”, který vyhlásilo ministerstvo vědy a kultury. Spolu s tanečnicí a choreografkou Johannou Rogganovou budu v rámci festival Dance transit uvádět v Lipsku v divadle LOFFT duet Já a ty neznamená my. V březnu se zúčastním výzkumného projektu „opakovat, upevnit, transformovat” choreografky a tanečnice
Romy Schwarzerové. Budeme jej prezentovat také v rámci Dance transit v Drážďanech. V dubnu mě čeká série představení v berlínské Sophiensaele, kde spolu s choreografkou a tanečnicí Christinou Ciupke uvedeme projekt „undo, redo and repeat“. A v květnu začneme se spisovatelkou Ulrike Feibigovou pracovat na projektu o tanci a jazyce, který bude mít premiéru v Lipsku.
Měla jste příležitost seznámit se s českou taneční tvorbou?
Dosud bohužel ne. Proto jsem také velmi ráda, že mohu být součástí festival Dance transit v Praze a těším se, že uvidím inscenace českých umělců a že se s nimi osobně seznámím.