Sociální, ale i masová média přinášela v průběhu letošního horkého léta příjemné zprávy o úspěšném tažení VerTeDance s inscenací Korekce edinburským Fringe festivalem. Postupné sbírání kritických hvězdiček a týdenních cen, které průběžně VerTe ukládaly do kufru, vyvrcholilo udělením prestižní Herald Award. Srdečně gratulujeme, ale zároveň nás okolnosti tohoto úspěchu zajímají natolik, že tanečnici a manažerce souboru, Karolíně Hejnové klademe několik otázek.
VerTe nebylo na Fringi poprvé. Už jste tam hostovali v roce 2013. Můžete ty dvě zkušenosti porovnat?
Se zkušeností, kterou jsme tam měli před dvěma lety se ta letošní nedá vůbec srovnat. Před těmi dvěma lety jsme vystupovali na programu Fringe s inscenací Kolik váží vaše touha?, a hned na začátku jsme udělali několik špatných rozhodnutí. Když se udělá špatné rozhodnutí na začátku, tak se to řetězí … Rozhodli jsme se totiž jet bez kapely Zrní a taky jsme si vybrali špatný prostor – Zoo Monkey House, který byl strašně malý. Přistoupili jsme na kompromisy, které se vymstily. Holky strávily v Edinburghu celý měsíc, odehrály dvacet jedna představení, které tam rozhodně nevyznělo, tak jak mělo. Bylo to pro ně nesmírně náročné.
Jaké další katastrofy jste tam tenkrát zaznamenali?
Málo diváků. Bylo hrozně frustrující, hrát denně pro deset, patnáct, dvacet lidí…
To se maximální výkon podává dost špatně, že?
Navíc se prohloubí špatný pocit z celkového nepohodlí, které je standardem Fringe a které se bohužel opakovalo i letos. Převlíkáte se tam na záchodcích, rozcvičujete v chodbě, scéna se staví dvacet minut před začátkem představení. Zkrátka panovaly tam podmínky hodně vzdálené profesionálním.
A proč jste se po té depresivní zkušenosti rozhodli jet na Fringe znovu?
Přece jen jsme si uvědomovali jedno velké plus: možnost hrát představení mnohokrát za sebou v krátkém časovém úseku. Ten maraton totiž samotné inscenaci hodně pomohl. Taková příležitost je mimořádná. Navíc nás oslovila Česká centra s tím, že náš výjezd podpoří.
Jak se český nezávislý soubor vlastně ocitne na prestižním mezinárodním festivalu ve Skotsku?
Na Fringe může jet kdokoli se přihlásí. V tom je i trochu problém této přehlídky. Mohou tam jet amatéři i špičkoví profesionálové. Na programu je například spousta stand up comedy a různých komerčních záležitostí. Takže kdokoli se přihlásí, zaplatí si prostor, cestu a všechny náklady, může se na Fringi předvést. Příjmy ze vstupného se dělí v určitém poměru mezi soubor a venue. Takže umělci stand up comedy tam jednou s tím, že si vydělají. Je to takový americký systém: mám tolik peněz, kolik mi přijde diváků. Jedinou dramaturgií Fringe jsou tedy peníze.
Přitom jste v těchto podmínkách, v tom obrovském zmatku a konkurenci vyhráli nejvyšší cenu.
My jsme vyhráli cenu kritiků. To je třeba zdůraznit. Herald Angel je ocenění profesionálů, expertů. Já si té ceny vážím o to víc, že není udělena jen v rámci Fringe – tedy toho nedramaturgovaného off programu, ale zahrnuje i inscenace hlavního Edinburgh International Festivalu.
Jaká jména se na něm letos například objevila, kdo vám konkuroval?
Například Sylvie Guillem, Israel Galván, Curyšský balet, Rýnský balet… Mezi oceněnými ve stejný den jako my byl například Simon McBurney s inscenací The Encounter, o níž kdokoli koho jsem potkala, a byl to člověk s trochu divadelním přehledem a vzděláním, tak z ní byl nadšen.
Kolik se těch Heraldů vlastně uděluje?
Čtyři každou festivalovou sobotu, dohromady tedy dvanáct během celého festivalu. V rámci „naší“ soboty byly dva ocenění z programu velkého festivalu a dva z Fringe.
Vraťme se ještě na chvíli k tomu, jak jste se na letošní Fringe dostali. Zdá se, že náklady na takou cestu a prezentaci musejí být obrovské. Jak jste to dokázali zaplatit?
České centrum Londýn ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem mají snahu, aby každé dva roky na Fringi proběhla tzv. Česká sezóna. Díky tomu jsme tam byli i před dvěma lety, spolu s Miřenkou Čechovou, která prezentovala S/He is Nancy Jones, dále Markétou Vacovskou s One Step Before the Fall. Obě tam zaznamenaly velký úspěch.
Letos nás Česká centra oslovila kvůli Korekci. Současně byla vybrána do kurátorovaného programu Dance Base choreografie Boys Who Likes to Play With Dolls. Dance Base je takový edinburský Ponec, má značku „národní choreografické centrum Skotska“, a je to prostor, kde se pořádají hlavně rezidence, workshopy – zkrátka je to prostor pro tvorbu. Ale během Fringe se každoročně mění v divadlo. Dance Base šéfuje Morag Deyes*, což je vlivná britská teoretička a milovnice tance, která se velmi orientuje na evropské scéně a z programu Aerowaves, který pravidelně sleduje, si vybrala Terezu Ondrovou s Petrem Šavelem.
Kromě Korekce a Boys Who Like To Play With Dolls jako součást České sezony vystoupila ještě La Putyka s Dolls a Spitfire Company s Antiwords. Spitfire stejně jako Korekce a „Boys“ získali nominace na Total Theatre Awards.
Kolik jste odehráli Korekcí?
Jenom devět. Boys se hráli desetkrát. Což znamenalo, že Tereza Ondrová většinu dní hrála dvakrát denně. Trochu šílené.
A diváci tentokrát chodili?
Naštěstí ano. Návštěvnost byla pro nás, vedle těch cen, velikou satisfakcí. Korekci vidělo skoro tisíc lidí. Ani nevím, jak jinak si to vysvětlit, než že jsme byli ve správný čas na správném místě.
Díky hudebníkům Clarinet Factory, kteří s vámi v Korekci vystupují, byla na Fringi prezentována i současná česká hudba? Jak byla přijímána?
Hodně pozitivně. O vystoupení Factory byl velký zájem. Lidi se o ně velmi zajímali, kupovali jejich cédéčka a kapela odehrála i dva samostatné koncerty. Hráli i na udílení cen. Všechny recenze, které o nás vyšly, kapelu zmiňují velmi kladně, jako něco, co sice stojí v pozadí, ale tvoří hutný základ, abychom mohli my v popředí „zářit“.
Taková cena má zajistit další příležitosti k touringu. Už takové signály přicházejí?
Zatím není nic finálně závazné, ale několik nabídek přišlo. Fringe oficiálně skončil 31. srpna, takže producenti teď teprve začínají vyhodnocovat materiály a sestavovat plány z toho, co Fringe nabídl. Náš touring na rok 2016 se určitě posílí. Máme zatím nabídky vystoupit v několika městech v Británii, což je trh, na který se z Prahy dosti těžko dostává. Dále se rýsuje další spolupráce s Českými centry různě po světě.
Nemáte obavu, že cestování bude bránit soustředění na další tvorbu?
Rozhodně soubor nyní prožívá velmi zajímavou fázi života. Já s VerTe pracuji tři roky a pořád se něco mění. Snažím se stále definovat profil souboru, ale definice mi pořád nějak proklouzává. Zatím jsme ale těleso, které sídlí a pracuje v Praze a občas někam vyjede. Je ale pravda, že najednou přibylo tolik aktivit, že musíme řešit alternace. A pak vyvstává otázka, do jaké míry je inscenace pořád tou samou inscenací, kterou byla na začátku. Na jednu stranu věřím, že soubor drží pohromadě tím, že hraje představení. Ale musí to být vybalancované časem, kdy se nedělá „nic“. Myslím, že kreativita přichází, když má člověk možnost přemýšlet, vypnout z každodenních povinností, z rutiny. A toho času, kdy máme volněji, je čím díl tím méně.
Zatím se ale VerTe drží ve skvělé formě a připravuje na podzim dvě premiéry. Jedna bude s Jarem Viňarským v Divadle Archa na začátku listopadu a druhá na jeho konci s Davidem Zambranem. Bude to improvizační projekt pro čtyři tanečnice a opět kapelu Zrní a proběhne ve Studiu ALTA.
* Morag Deyes byla členkou mezinárodní poroty České taneční platformy v roce 2014. (pozn. red.)