Desetiletá skupina současného tance NANOHACH zastupuje českou tvorbu na festivalu Dance transit s choreografií Move on. Tento umělecký počin představuje podstatný kus života jeho protagonistů. Jednomu z nich — Honzovi Malíkovi — jsme položili několik otázek.
Čemu se věnuje choreografie Move on?
Ohlížíme do minulosti, a také komentujeme a sdílíme přítomnost. Všichni společně – interpreti spolu s choreografkou Veronikou Švábovou. Nehodnotíme, co bylo a co je. Každý je v choreografii sám za sebe, a zároveň cítí, že v tom není sám, že svůj život, svoji přítomnost na jevišti má teď právě to štěstí sdílet s kolegy. Možná to zní hodně obecně, ale se snažíme se dostat k naší podstatě, nic nehrát, být autentičtí. To je to nejtěžší.
Jak se rozhodujete pro téma nového díla – je to diskuse, nebo dlouhé mlčenlivé zvažování?
Například poslední kreaci Move on předcházelo dlouhé debatování nad našimi osobními tématy a životy. Hledali jsme společně podněty, jež se nabízely, když jsme si položili otázku: jaká byla uplynulá etapa deseti let?
Můžete uvést nějaké zásadní milníky toho společného desetiletí?
Při zpětném pohledu vidím spíše cestu plnou různých výzev, podnětů, a také různých ohlasů na naše aktivity. Přínosné a objevné pro naši uměleckou výpověď, či pro naše formování byla všechna tvůrčí setkávání, ať už to se zahraničními autory, či těmi domácími, jako je například Michal Záhora. Nevidím tedy žádné předěly, momenty zlomu, skutečnosti, které by jiné převyšovaly. V roce 2011 jsme měli možnost pracovat denně, po dobu tří měsíců, což byla skutečně výrazná zkušenost, kterou bych v případě, že budeme dál existovat, rád obnovil a udržel.
Dáváte prostor uměleckému výzkumu? Jakému, jak probíhá?
Výzkumu v pravém slova smyslu, jak já ho chápu, ne. Z 90% je však důležitou součástí hledání pohybových výpovědí skrze taneční improvizace, což obnáší vhled do sebe sama.
Ale například při přípravě projektu Flashed by choreografka Lenka Flory provedla rozsáhlý názorový průzkum. Obrátila na několik desítek lidí, většinou umělců a intelektuálů, a položila jim několik otázek, z nichž poté čerpala při tvorbě díla.
Jaké jsou inspirace a ambice NANOHACH?
Na jednu stranu bych nemluvil o ambicích. Ale na druhou… Před deseti lety jsme měli velké vize – měnit a změnit společnost. Ale teď a tady? Za sebe chci být u aktivit a projektů, které vznikají z opravdové potřeby tvořit.
Co je podle vás předností, a co slabinou českého tance?
Možná nezmíním to stěžejní, ale pozoruji a vidím mnoho zkušených lidí, kolegů – tanečníků, choreografů, produkčních, kteří mají neskutečné množství energie a jsou přínosem pro obor, podporují jeho rozvoj a dělají osvětu ve společnosti. Hýbou děním k dobrému, spolupracují mezi sebou, i s jinými uměleckými žánry, se zahraničím apod. Jsme stále hodně dynamická platforma, která má nepřeberné množství nápadů a potřebu „promluvit“.
U druhé části otázky bych se zeptal: Kde jsou nejmladší tvůrci, mladí tanečníci? Kde je mladá tvůrčí generace a jejich touha tvořit tady u nás? A nás starších bych se zeptal: Jak jsme na tom s vůlí, disciplínou a zodpovědností při většinou nepravidelném udržování se v taneční kondici a při zkoušení již realizovaných představení?