Veronika Švábová se po deseti letech vrátila ke spolupráci se souborem NANOHACH. Společně se — jako přátelé, spolužáci a příslušníci jedné generace — ohlédli za uplynulou dekádou v bilanční choreografii Move on!
Čemu se věnuje choreografie Move on!?
Move on! se věnuje hlavně pohybu. Pohybu, jako hlavnímu vyjadřovacímu prostředku tanečníků. Nejde jen o pohyb těla, ale i o pohyb energie, nálad, o pohyb našeho podvědomí – jde o pohyb, proměnu, nás samotných v proudu času.
Tanečníci ze skupiny NANOHACH spolu tančí už deset let. Začínali jsme společně, jsme bývalí spolužáci z Duncan Centre, což nás zásadně formovalo a také nás spojovalo. Známe se tedy velice dobře. Chtěla jsem, aby tanečníci sami vytvářeli pohybový materiál, který je jim nejvlastnější, aby byli na jevišti sami sebou v úplně krystalické formě. Nechtěla jsem, aby předstírali emoce, které jim naimplantuji, naopak jsem chtěla, aby jejich energie a pohyb zobrazoval to, co za těch deset let, co skupina existuje, zažili. Jací jsme byli dřív – plní energie a ideálů, a jací jsme teď – možná trochu unavení, obeznámeni s rutinou; už se nevrháme do věcí po hlavě, jsme opatrnější, zodpovědnější, musíme si občas navzájem vypomoct. Taky jsme mnohokrát narazili, museli překonávat překážky a zase museli jít dál. A o tom, že pořád jdeme dál, i když to třeba nejde tak dobře jako dřív, to představení asi je. Nechtěla jsem vnucovat protagonistům svoje záměry, chtěla jsem, aby působili stejně civilně jako v normálním životě. Tanec je pro ně přirozený prostředek komunikace.
Měli jsme heslo „tanec v životě, život v tanci”, ale nakonec jsme ho nepoužili, protože nám připadalo trochu patetické, ale přáli jsme si, aby představení takto působilo.
Skupina NANOHACH prožívá složité období, protože po deseti letech aktivního a nepřehlédnutelného působení v českém tanečním světě, nedostala od pražského magistrátu ani korunu. A přitom jejich plány na další sezónu zahrnovaly kromě tvorby představení také výuku amatérů a dětí. K tomu ještě další činnosti, které mohly tanci jen pomoci ve zviditelnění a rozšíření obecného povědomí o něm. A skupina se přesto rozhodla fungovat dál. Velmi toto rozhodnutí obdivuji.
Jak se rozhodujete pro téma nového díla – je to diskuse, nebo dlouhé mlčenlivé zvažování?
Téma Move on jsem navrhla já. Přišlo mi nejpřirozenější dělat inscenaci o nás samých. Nemůžeme totiž před sebou nic předstírat. Moc dobře se známe. NANOHACH mě před deseti lety, když začínali, požádali, ještě spolu s Honzou Benešem (dnes lighting designér, pozn. red.), abychom vytvořili jejich pilotní představení. Tak jsem si řekla, že to je příležitost se zastavit a zamyslet, kde teď jsme a kde jsme byli před tím. Většinou o věcech diskutujeme. Já jsem zvyklá z Divadla bratří Formanů, kde často působím, pracovat týmově, takže naslouchám názorům všech a pak pouze koriguji, s čím ostatní přijdou. Move on! je výsledkem diskuze a velmi úzké spolupráce. Všichni mohou mluvit do všeho a všechno vymýšlíme společně.
Dáváte prostor uměleckému výzkumu? Jakému, jak probíhá?
Při Move on! jsme hledali správnou autenticitu. Nejdříve jsme poslouchali staré písně, které jsme měli rádi, což ale sklouzávalo v přílišnou nostalgii. Snažili jsme se hledat v nás samých, pracovali jsme s improvizací, každý zvlášť přinesl něco ze sebe, to už nějaký ponor a průzkum sebe sama vyžaduje. Ale zase jsme to nijak nedramatizovali, chtěli jsme použít naši co nejcivilnější podobu.
Se souborem NANOHACH máte dlouholeté osobní i profesionální vztahy. Jak vlastně toto těleso vnímáte?
NANOHACH se snaží spolupracovat s choreografy z různých zemí, s různými estetikami a názory. Jejich tvorba je pestrá a různorodá. Je mi sympatické, že jsou „normální”, solidní a je na ně spoleh. Jde jim opravdu o věc, nikoli primárně o sebeprezentaci. Jde jim o tanec. To znamená, že mají zdravou ambici a chtějí trochu zpestřit dění v malém českém tanečním „rybníčku”.
Co je podle vás předností, a co slabinou českého tance?
Abych se přiznala, dlouho jsem nic z české tvorby neviděla, takže nemám právo ji posuzovat. Nicméně vidím slabinu v tom, že je to stále umění určené pro užší okruh „znalců”. Chybí mi například větší propagace tance, a divadla obecně, ve školách. Chybí mi tu práce s mladými lidmi. V poslední době se často setkávám s vyjádřením dokonce kulturních vzdělaných lidí, kteří tvrdí, že tanci nerozumí, a proto na něj nejdou. Asi by bylo dobré těm lidem vysvětlit, že nemusejí tanci zase tolik rozumět, ale hlavně by se neměli bát na tanec zajít. Určitě by se jim líbil. Ale jak to udělat, to opravdu sama nevím.