Od té doby, co Lenka Vagnerová založila svou company, se stalo hodně věcí. Střídavě odjížděla do zahraničí, pracovala jako rehearsal director v Norrdans ve Švédsku. Nyní je konečně na delší dobu v Čechách. Nedávno odpremiérovala inscenaci Robin Hood v divadle Minor a v současnosti připravuje novou premiéru GOSSIP. A tak je konečně příležitost si popovídat.
Od roku 2012 pracuješ pod značkou Lenka Vagnerová & Company. Jakou cestu od té doby urazil soubor a jakou ty?
Odstartovali jsme inscenací Jezdci a reprízováním představení Mah Hunt. Já jsem mezitím otěhotněla a v průběhu těhotenství jsem vytvořila představení La Loba. Potom přišla koprodukční choreografie Sorcerer s Felixem Landererem, kterého jsem potkala ve Švédsku. Když byla Ella dvouměsíční, začala jsem postupně učit a cestovat. Pracovala jsem v Norrdans ve Švédsku jako rehearsal director, vedla workshopy a tvořila představení na různých místech Evropy. A na té cestě někam jsem doteď. Nikdy jsem se úplně nezastavila. Až teď, když pracujeme na novém představení pro LV&C, jsem na delší dobu v Čechách.
Kdo v současnosti tvoří to přízvisko company?
Snažím se udržet si lidi, se kterými pracuji kontinuálně. Patří mezi ně například Radoslav Piovarči nebo Andrea Opavská. A pak jsou v různých projektech různí lidé.
Působila jsi někde také jako tanečnice?
Po porodu jsem z různých důvodů přestala tancovat. V tuhle chvíli jsem víc choreografka. Učím. Ale kdyby se nějaká zajímavá příležitost naskytla, nebráním se tomu.
Nedávno proběhla premiéra tvé inscenace Robin Hood v divadle Minor? Jak ses ke spolupráci s Minorem dostala?
Jednoho dne mě zkrátka zavolal Zdeněk Pecháček, ředitel divadla, s tím, že hledají člověka, který by pro ně připravil muzikál. Hned mě zaujal ten žánr. Měla jsem chuť ho zkusit udělat malinko jinak. Vyhnout se klišé, které jsou v muzikálech zažité. Nechtěla jsem, aby to prvotně byla show. Synchronizace všech složek v kompaktní jevištní tvar byla velmi zajímavá práce a také výzva.
Jaký si nakonec našla klíč k Robinovi Hoodovi?
Je důležité říci, že ten klíč jsme hledali v širším tvůrčím týmu, tedy se scénáristou Petrem Vodičkou, scénografem Jakubem Kopeckým, hudebními skladateli Tomášem Vychytilem a Lubomírem Nohavicou, kostýmní výtvarnicí Danielou Klimešovou. Chtěli jsme se vyhnout dobovosti. Zároveň jsme postupovali podle libreta, které je napsáno trochu netradičně. Velký důraz je kladen na vztah Robina s Marianou v kontrastu s negativní postavou Šerifa z Nottinghamu. Celý děj provádí vypravěč. Nebylo pro mě zásadní, aby se střílelo z luku. Chtěli jsme zobrazit střet zla a přátelství a lásky, které nad ním vítězí.
Přitom jsem ale neměla pocit, že by byla postava šerifa výrazně zlá. Zlo není explicitní, jen černé.
Protože šerif je vlastně chudák, vyšinutý blázen s velkou mocí, který může být nebezpečný tím, jaké dává příkazy, ale bez ostatních nezmůže nic. Je to postava nadčasová.
Tvůj Robin Hood je celkově nadčasový a rozhodně není jen pro děti.
Od počátku jsem se snažila o rodinné představení. Záměrem bylo vytvořit inscenaci srozumitelnou dětem a zajímavou pro dospělé.
Jaká byla spolupráce s herci divadla Minor? Bylo pro ně těžké zvládnout taneční party?
Snažila jsem se najít fyzickou akci, která by byla hercům přirozená, na které mohou budovat postavy a samozřejmě zpívat. Pohyb byl pro mne jakousi základnou k vytvoření situací a obrazů, nechtěla jsem tvořit jen řadu muzikálových tanečků. Šili jsme hercům pohybové části na míru, vycházela jsem z jejich individualit a naturelu. Zkoušelo se od desíti do šesti každý den, což byla velmi intenzivní a soustředěná práce, na kterou asi nebyli všichni zvyklí. Vzhledem k tomu, že jsem chtěla inscenaci stavět z velké části na pohybu, to ale bylo nutné. Každé ráno byl taneční trénink vedený Andreou Opavskou.
Má u tebe zkoušení vždy jasná pravidla?
Ano. Pro mě je to naprosto zásadní. Dlouho jsem byla v roli interpreta, myslím, že vím jaké podmínky performer potřebuje a také mám ráda pořádek. Když angažuji tanečníky na projekt, chci, aby se věnovali jen jemu. Každé ráno začíná tréninkem, který je zásadní pro fyzickou i technickou přípravu těla, celkově stmelí tým, nastaví atmosféru zkoušení a díky tréninkům také předchází tanečník úrazům. Zkoušíme běžně 8 hodin denně, máme obědovou pauzu i čas na závěrečný stretching. Pravidla udělají pořádek a zároveň dají do procesu zkoušení svobodu.
Robin Hood je legenda, pohádka. Jak se ti do inscenace podařilo dostat pohádkovost?
Myslím, že synchronizací všech složek a jistou obrazovostí. Velkou roli hraje vizuální stránka, kostýmy a hudba, které dávají představení magičnost, samozřejmě samotný text písní. Vojáci tak mají například na hlavách místo rytířské helmy kbelík. Nepoužíváme klasické zbraně. Nádherná scénografie a světelný design vytváří iluzi lesa i hradu. Skvělá hudba nese emoci, podporuje charaktery postav, dává hercům svobodu a sílu.
Co tě na práci na Robinovi nejvíc fascinovalo?
Lidé. Sešel se opravdu perfektní tým v nádherných podmínkách. Ze zkoušení se mi nechtělo domů. Myslím, že velkou roli v tom hraje právě Zdeněk Pecháček, který Minor miluje a ze všech je tam proto cítit taková rodinná atmosféra.
Právě zkoušíte nový kus, který bude mít premiéru 24. 11. v La Fabrice. Prozradíš nám o něm něco?
Bude se jmenovat GOSSIP. Hudebním skladatelem je Ivan Acher a scénografii vytváří Jakub Kopecký. Pracuji se šesticí performerů, kteří mají různý background. Máme ve skupině herce, tanečníka streetdance, nebo třeba francouzskou tanečnici Fanny Barrouquére kterou jsem si přivezla právě z Norrdans. A jak název napovídá, zabývám se tématem pomluv a drbů. Fascinuje mě to. Našim předkům trvalo dlouhou dobu, než se informace někam dostala. Dneska spousta psychologů říká, že drb je rychlejší než světlo. A síla slova je monstrózní. Drb je silnější zbraň než jakákoli jiná zbraň, snadno a rychle může ublížit nebo změnit životy lidí od základů. Přečtete si něco na sociálních sítích a už nepátráte po tom, zda je to pravda. Bulvár a média jsou plné fám a drbů nejistého původu. Hodně jsme si povídali o konkrétních případech, které se staly a z nich jsme vycházeli. Představení volně navazuje a rozpracovává předešlou kreaci Sorcerer, kde bylo toto téma již v některých situacích nastoleno.
Máš s nějakým takovým drbem osobní zkušenosti?
To má myslím úplně každý. Člověk s tím nemůže bojovat. V něčem je to šílené.
Bude Gossip postaven na pohybu nebo bude spíše divadelní?
Chci hodně pracovat s charaktery postav. Celé se to pro mě děje v prostředí velké party která je často líhní pro vznik nebo šíření drbů. Takže to bude dost divadelní. Tanec je pro mě základní, ale pouze do té míry aby nesl a podpořil konkrétní situaci.