Cirkus byl odnepaměti rodinný podnik. Řemeslo i zkušenosti se předávaly z otce na syna, z matky na dceru. Několik generací vždy žilo a cestovalo pohromadě. Rosťa Novák stojí na vrcholu rodinného stromu přes dvě stě let starého loutkářského rodu Kopeckých. Zároveň je však zakladatelem nové trupy Cirk La Putyka, a tak je přirozené, že se v jeho nové inscenaci Family objevuje na scéně jeho otec, matka i syn spolu s dvaceti performery, kteří souborem Cirk La Putyka prošly.
V syrovém prostoru mezi chladnými oprýskanými zdmi haly Jatka 78 se nalaďují performeři i hudebníci. Vytváří drobné pohybové situace ve dvojicích a potkávají se na scéně za prvních zvuků kytar i bicích, aby za dalších 75 minut odehráli genealogii jedné rodiny. Před očima se míhají mikropříběhy, vzpomínky, které jsou tak zkratkovité, jak se často v rodině vypráví. „Jó to byl takovej uličník, vždycky si dělal, co chtěl. Dokonce i před svatbou,“ asi tak by se mohlo vyprávět o muži, který balancuje na jedné ruce na hraně židle postavené na desce stolu. Křehká dívka s francouzským přízvukem ve svatební sukni a s bílým závojem se snaží upoutat jeho pozornost: „Flo, půjdeš se mnou?,“ ale ten si jí nevšímá a trénuje dál výdrž svých svalů a lehkost koncentrace.
Stůl jako místo setkání, symbol rodinného kruhu je jednou z hlavních rekvizit. Kolem něho se seskupuje rodina k veselicím. Odehrává se na něm i groteskně laděná porodní scéna. Za zvuků zrychleného klavíru stlačují performeři pomyslné písty až z lůna matky vyleze syn – již dospělý muž. Groteskní prvky se objevují i v obrazu, kdy členové rodiny pobíhají okolo novorozeněte (opět zpodobněné dospělým mužem), tahají ho za tváře, šišlají na něj, pobíhají dokola. Nejen ve vyprávění, ale I v pojetí času se objevuje zkratka. Vzpomínáme-li totiž na naše předky, hluboko do historie, vnímáme je jako statické obrázky. Známe je z fotografií jako nemluvňata, děti, dospělé muže i starce.
Mezi jednotlivými pohybovými scénami se objevují tři postavy, které fungují trochu jako vypravěči — chlapec (Matyáš Novák), děd (Rostislav Novák st.) a babička (Anna Kopecká). Jejich pomocí nahlíží Rosťa Novák na pocity, které s sebou přirozeně nese mládí i stáří. „Půjdem do skateparku? Ne. Půjdem do cukrárny? Ne. Půjdem vůbec někam?,“ opakuje kluk a diváci se mohou ztotožnit spíše s rolí rodiče, ke kterému dítě mluví. „Můžeš se zastavit? Měl bys pro mě chvíli? Dobře. Příště,“ natahují ruce staří lidé za performery, kteří kolem nich nevšímavě a svižně přechází. Děti, které vyletěly z hnízda, je nato uvězní do dvou malých bílých budek umístěných ve středu jeviště.
Scénograf Hynek Dřízhal zvolil jako zásadní scénografický prvek a rekvizitu v jednom různě zprohýbané obří železné tyče, které si zprvu performeři přinesou na jeviště na hlavách – jakoby nesli vědra s vodou. Posléze je umístí do zadního plánu jeviště. Stanou se z nich velké chladné stromy, krkolomný les, pod kterým jsme tak maličcí jako osud, který nás přesahuje. Objekty hází prapodivné stíny, a když si pod ně performeři lehnou, nemůže nás nenapadnout, že mohou být zpodobněním pupečních šňůr. Jen škoda, že nebyly právě ony ve větší míře využity k akrobatickým kouskům.
Ačkoli se performeři energeticky míhají po jevišti, objevují se ve stojkách, stoupají si vzájemně na ramena, aby vytvořili vysokou lidskou věž, vidíme je v saltech … nejsilnějším přesto zůstává číslo chlapce — Matyáše Nováka. S neskutečnou vervou a chutí metá salta vzad jedno za druhým. Bez strachu, bez pudu sebezáchovy, s lehkostí. A divák se může jen usmát při vzpomínce na jednu z úvodních vět, kterou děda před vnukem utrousí „Na to si ještě moc malej.“ Protože touhle smrští kozelců strčil chlapec všechny dospěláky do kapsy.
Právě komunikace mezi dědou a vnukem, motiv předávání zkušeností pak zůstává pro Rosťu Nováka stěžejní. V kouři, pološeru se objevuje postava děda (Rostislav Novák st.). Nese těžkou hůl. Ten obraz je zobrazením síly, ale i tíhy životních zkušeností, které musí předávat dál. V rodině se totiž učíte od starších a stejné rady a zkušenosti se přenáší z generace na generaci. Otec je syn je otec je syn je otec … a tahle řada nikdy nekončí.
Ačkoli je inscenace složena z čísel a na scéně je velké množství performerů (skvělých podotýkám) vypadá dílo kompaktně a vlastně mu není co vytknout. Téma je aktuální. Jednotlivé scény organicky propojuje našláplá, rezonující živá hudba, podpořená hutným hlasem zpěvačky. Bohužel ale tahle kompaktnost nezná zvraty a vrcholy ani v pohybovém materiálu ani v příběhu, v pojednání vybraného tématu nejde choreografie do hloubky, a tak nakonec Family vyznívá dramaturgicky ploše. Gradace a možný vrchol však čeká v dalším pokračování, které se bude zkoušet v Berlíně. Family I je totiž jen jeden kousek z celé trojdílné skládačky. Also …