Městské divadlo Varnsdorf nebývá místem světových premiér současného tance právě často, zvlášť jde-li o mezinárodní koprodukci. Tento pátek se zde ale konala premiéra představení Give Me 10 Seconds souboru Chantier des Images, který tvoří původem česká tanečnice Nikola Křížková a španělský režisér Amador Artiga. Pro představení Give Me 10 Seconds, jehož první reprízu mohou diváci shlédnout 1. prosince v plzeňské Moving Station, přizvali ke spolupráci člena souboru Tanzteater Wuppertal Pina Bausch, Damiana Ottavio Biggi.
Co vás zaválo do Varnsdorfu?
Nikola: S Amadorem jsme založili skupinu Chantier des Images a na začátku naší spolupráce bylo představení Artemis v zrcadle v NoD v roce 2013. Na představení se přišla podívat Dáša Kantorková z Nové sítě a nabídla nám spolupráci na následující sezónu. Díky Nové síti jsme se mohli prezentovat na festivalu Malá inventura a vyjeli jsme s představením do Olomouce a Litvy.
Když jsme se loni (již ve třech, i s Damianem) sešli nad naší nejnovější produkcí Give Me 10 Seconds, rozmýšleli jsme, kde představení zrealizovat. Ve Francii by bylo hodně obtížné najít vhodný prostor, především z hlediska financí. Nabízelo se Španělsko, kde má Amador dobré zázemí. První rezidenci jsme nicméně uskutečnili v Cooltour v Ostravě, znovu jsme se setkali s Dášou Kantorkovou, které se work in progress líbil a tak jsme se rozhodli navázat na předchozí spolupráci s Novou sítí. Vzhledem k pracovní vytíženosti nás všech připadal v úvahu pouze termín od poloviny října do začátku prosince. To je sezóna v plném proudu a není lehké najít volný prostor pro rezidenci a premiéru. Nakonec nám vyšlo vstříc Městské divadlo Varnsdorf. Myslím, že je to nová zkušenost i pro ně, protože jsme jejich první rezidenti.
Jak jste se vlastně potkali?
Damiano: S Nikolou jsme se potkali v Centre choreographique National de Nantes v roce 2003. Od té doby jsme v kontaktu. Už dlouho jsme si říkali, že bychom spolu měli něco vytvořit. Před třemi roky jsme se potkali znovu v jedné taneční skupině a rozhodli jsme se, že bychom rádi připravili nějaký společný projekt.
Z praktického hlediska: jaké výhody nebo nevýhody má mezinárodní koprodukce?
Amador: To záleží na situaci. Výhodou je možnost získat evropský grant, kde je nutná přítomnost minimálně tří zemí. Tu jsme ale nevyužili, protože to zabere spoustu práce a času, který nemáme, protože pracujeme i na jiných projektech. Ve Francii je pro získání grantu potřeba, abyste byli již zavedenou produkcí, což zatím nejsme.
Nikola: Navíc ve Francii se žádá o granty dva roky předem. Za tu dobu se ale posunete, témata se mohou změnit. To, co vás zajímalo před dvěma roky, vás nemusí zajímat teď. I to je důvod, proč jsme o žádný grant nežádali. Část rozpočtu v rámci sponzoringu pokryly společnosti Sixt a Story Design, finančně pomohla i Nová síť, ale i tak by projekt nevznikl bez pomoci přátel a jejich soukromých darů.
Chystáte se s představením na tour?
Nikola: Rozhodně chceme s představením příští sezónu vycestovat. Máme kontakty ve Francii i Španělsku. V Čechách je to založené na důvěře, ale v zahraničí tohle nemáme. Jinak ale potřebujeme natočit video, připravit vizuály, udělat z představení zkrátka produkt a ten nabídnout. Soustředíme se na sezónu podzim 2016/ jaro 2017, ve Francii dokonce až 2017/2018, tam je potřeba zajistit si prostor i dva roky předem.
Zamýšleli jste se nad tím, jaké publikum vás čeká na různých místech Evropy, ve Varnsdorfu, v Paříži, ve Valencii?
Damiano: Rozhodně počítáme s tím, že na různých místech bude úplně jiné publikum, ale v procesu tvorby se tomu nepřizpůsobujeme.
Ptám se, protože se mi zdá, že v různých zemích mají za sebou diváci různou divácou zkušenost a je to do jisté míry i otázka práce s publikem, například v podobě debat.
Nikola: Je pravda, že ve Francii mají divadla velký rozpočet a hodně peněz i času věnují edukativním programům pro diváky, především děti. Ať už se jedná o prohlídky zákulisí divadla, technického zázemí a spol. Úžasné je, že i když hrajete v malinkém městě, přijde stovka lidí. V Ostravě na náš work in progres přišlo 6lidí, a to je třetí největí město země. Lidé tu tradičně chodí hlavně na činohru a na současný tanec si teprve zvykají. Určitě je to i otázka postupného vzdělávání. Pokud začnete tím, že divákům ukážete Maguy Marin, pravděpodobně to nepřijmou. Je potřeba začít například od Jiřího Kyliána, pak jim představit třeba Maurice Béjarta a postupně publikum vzdělávat.
Amador: Myslím si, že diskuse po představení jsou dobrý nástroj. Někdy jsou diváci frustrováni, protože mají pocit, že představení nerozumí. Bavíme se s nimi o tom, co cítili, jestli se jich představení nějak dotklo a že interpretace je do jisté míry volná. Debaty máme rádi, v Ostravě se například diskuse moc povedla.
Sledujete českou současnou taneční scénu? Můžete ji srovnat s francouzskou taneční scénou, kde působíte?
Nikola: Český současný tanec je hodně „fresh“. Ve Francii cítím trochu zatížení dlouhou historií. Francouzský tanec je velmi poetický, ale působí na mě trochu těžkopádně, je hodně vizuální a vlastně se v něm moc netančí.
Damiano: V posledních letech mi tam chybí nová energie nebo nový směr. V 90. letech je převácovala Belgie. Francouzi se s non-dance stylem dostali do slepé uličky, stalo se to módou a Belgičani přišli s novou fyzičností.
Amador: Ve Francii má současný tanec zdaleka největší státní podporu ve srovnání s ČR, Španělskem, Itálií… To je ale zároveň velký závazek, lidi se bojí riskovat. Riskujete jenom v případě, že nemáte co ztratit. To dává lidem odvahu tvořit tak, jak to opravdu cítí.
Nikola: Co mě ale zaráží, je, že se tu neobjevují žádné nové tváře? Stále se to točí okolo pár jmen: VerTe Dance, Nanohach, DOT504, Lenka Vágnerová, Farma v jeskyni… to je v podstatě jedna generace.
O čem je představení Give Me 10 Seconds?
Amador: Je to predstaveni o identite. Z filozofickeho hlediska je identita neco, co nas dela jedinecnym. Ale závisí na tom, kdo vás sleduje. Nejste ten stejný člověk v očích druhých. Všichni potřebujeme být někým viděni. Sartre řekl: jsem vidět, tedy jsem. Takže se dostáváme k otázce: Kdo jsem? Jaký je obraz mě v očích toho druhého a jaký je můj odraz v zrcadle.
Damiano: Samozřejmě, že identitu vytváříme celý život. Máme nějaké jméno, curriculum vitae, něco jsme dokázali, ale potřebujeme se vždy znovu zastavit a uvědomit si, kým opravdu jsme.