Chvíli poté, co utichl potlesk určený vítězům České taneční platformy, jsem se s diktafonem obrátila na členku zahraniční části poroty Suzy Blok, uměleckou ředitelku holandského produkčního domu Dansmakers, tanečnici a choreografku. Zajímaly mě její bezprostřední dojmy a pocity…
Jste členkou poroty České taneční platformy tři ročníky za sebou, můžete tedy srovnávat. Co nového, či „starého“ jste letos na přehlídce zaznamenala.
Je velmi obtížné srovnávat jednotlivé ročníky. Je to prostě zase úplně jiné. Viděla jsem sice nové inscenace, ale často ty samé lidi. Funguje tu několik různých souborů, které se stále vracejí, a je zjevné, že se opravdu vyvíjejí. Např. už jsem viděla tři inscenace od Spitfire a jim blízkých tvůrců. Před třemi roky to byla S/He is Nacy Joe, loni Bára Látalová s Karnevalem zvířat…
Nejvíce zaznamenávám pokrok v tanci samotném, ale jak říkám – je to těžké srovnávání. Také vidím různé styly – je tu vidět fyzický tanec, vedle toho pohyb spíše karikaturní a komediální, a pak zase precizně artikulovaný, jako například u 420PEOPLE. Ale nejen u nich. Obecně vzato vidím v Praze technicky velmi vyspělé tanečníky a vysoký taneční standard. S tím se také hodně rozvinula performativnost, je tu mnohem méně dekorativnosti, ilustrativnosti v pohybu, což před těmi třemi lety, když jsem tu byla poprvé, patrné bylo. Také bych ocenila selekci programu. Bavilo mě každé představení.
Loni jsme zaznamenali silný vliv divadelně-režisérského přístupu. Jak je tomu letos?
Letos má platforma silně pohybovou orientaci. Tohle je takový obecný rys, patrný v poslední době i v jiných zemích – ve Francii, v Německu… Divadelnost se znovu prosazuje skrze pohyb, a to velmi upřímný, poctivý, je cítit snahu být maximálně upřímný v prezentaci, ve stavu přítomného prožití momentu „teď a tady“. Snaha reagovat na danou chvíli, být si vědom celého těla, být velmi přesný v pohybu a zároveň cele přítomný. To jsem letos zaznamenala.
Jaký byl hlavní argument, který rozhodl o vítězi letošního ročníku? Bylo rozhodnutí poroty konsensuální?
Ne, nebylo konsensuální – my vždycky rozhodujeme bodováním, takže vyhrává ten, kdo má bodů nejvíc. Padaly i jiné návrhy, jako například Animal exitus, Phrasing the Pain či Proces. Hodně jsme mluvili o SuperNaturals. Přiznám se, že jsem byla trochu překvapená tím, jak to vyšlo.
A překvapila vás i cena pro tanečnici roku, kterou získala Martina Hajdyla Lacová?
To ne – ta byla mojí první volbou. Je úžasná, nesmírně silná, technicky perfektní, fotogenická – je to zkrátka supehrdinka.
Tak já asi poděkuji za rozhovor …
Ne – počkejte, já bych ještě něco ráda řekla! Například Spitfire company: Velice si na nich vážím, že tvoří díla, která jsou mnohovrstevnatá a multidisciplinární. Přinášejí zážitek z prostoru. Vztah instalace, jeviště a diváků byl velmi dobrý, ale velká škoda, že diváci seděli v hledišti a přitom každý mohl vstát a jít k objektu a zrodila by se naprosto jiná zkušenost. Ale i tak, si myslím, že Spitfire dělají něco velmi hodnotného, něco skutečně nového. Nemusíte s tím souhlasit, ale oni skutečně kladou nové otázky.